Afscheid en intrede [2]

Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mannetje »

Zeeuwse huisvrouw schreef:
Herman schreef:
Laag schreef:Echt luisteren, onbevangen, onbevooroordeeld is moeilijk, en hoe dorstiger je bent, hoe beter het gaat.
Een zeer fraaie zin. Roerend mee eens.
Ik ben het hier niet mee eens. Ben er van overtuigd dat met een vurig gebed vooraf en echt vechten tegen gedachten( niet toelaten) waardoor je bevooroordeeld kan raken of in hokjes gaat denken je kan helpen om echt te kunnen luisteren. Wel eens met de zin hoe dorstiger, hoe beter het gaat.
Je bent het er dus wel mee eens. Als het makkelijk was, dan zou zo'n vurig gebed en gevecht niet nodig zijn.
-
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GGotK »

Die zogenaamde accentverschillen, vaak ook nog in combinatie met met karakter - en cultuurverschillen, hebben al vaker tot een kerkscheuring geleid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Ik geloof niet dat dat laatste waar is, hoor. Meestal is het omgekeerd, ik heb je namelijk zelden zo positief gevonden over een dienst. ;)
O, ik ben heel vaak zo positief over een dienst hoor. Maar meestal schrijf ik daar geen stukjes over.

En los daarvan geloof ik zonder deskundige verklaring daarover niet dat ds. Verschuure dichter bij ds. Kersten staat en het is ook nog maar zeer de vraag of hij dat bedoelde te zeggen. Je kunt het zien als een reiken naar de vele overeenkomsten los van de kleinigheden die net wat anders gaan dan zijn persoonlijke smaak.

De grootste verschillen zitten mijns inziens in de mate waarin zij een levend anachronisme zijn en dat is vooral een kwestie van smaak en cultuur. Al zou ik echt niet blij worden als er bij daglicht een dominee met hoed op bij mij op de stoep stond.
Wat bedoelde ds. Verschuure volgens jouw dan te zeggen?

Haha, ja dat denk ik ook. Overigens, gebeurt het in deze tijd daadwerkelijk nog dat er een GG-dominee met zijn hoed op op (zieken)bezoek komt bij gemeenteleden? Dat wist ik niet. :jongle
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Ik begreep inderdaad van gemeenteleden dat hij een hoed draagt. Ik hoop dat hij dat niet op de rommelmarkt doet, maar je weet het nooit;-)

Hij bedoelde denk ik gewoon te zeggen dat hij het mooi vond om samen in de lijn van ds. Kersten te blijven. Dat bedoelt hij niet letterlijk, maar net zoals DIA het bedoelt, denk ik. De 'lijn van ds. Kersten' heeft inmiddels evenveel met ds. Kersten te maken als 'Calvinistisch' met Calvijn te maken heeft. Hij bedoelt denk ik: conservatief (wat ds. Kersten zeker niet in alle opzichten was), ietwat, maar niet te erg, hypercalvinistisch, weinig oog voor het verbond (maar daar wijkt hij zelf af), en zo nog wat dingen meer en vooral geen moderne fratsen of welke verandering dan ook.

Maar in ieder geval was het samenbindend bedoeld, en dat past ook wel, want ds. Kersten is immers de grote initiator achter de GG die verschillen wist te overbruggen en twee verschillende kerkgemeenschappen samen wist te krijgen. Al weet ik dat hij ook ietwat polariserend kon schrijven. Dat zal wel niet bedoeld zijn, of misschien ook wel, maar ik heb geen idee.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11398
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mister »

Ik vond het een buitengewoon warme en nette toespraak van Ds. Verschuure. Hoe vaker ik hem hoor, hoe meer ik hem waardeer.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zeeuw »

Mister schreef:Ik vond het een buitengewoon warme en nette toespraak van Ds. Verschuure. Hoe vaker ik hem hoor, hoe meer ik hem waardeer.
Nou, stuur dan de link eens even door gaarne :super
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Zeeuw schreef:
Mister schreef:Ik vond het een buitengewoon warme en nette toespraak van Ds. Verschuure. Hoe vaker ik hem hoor, hoe meer ik hem waardeer.
Nou, stuur dan de link eens even door gaarne :super
https://www.bethelkerkrotterdam.nl/kerk ... luisteren/
(~)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Zeeuw schreef:
Mister schreef:Ik vond het een buitengewoon warme en nette toespraak van Ds. Verschuure. Hoe vaker ik hem hoor, hoe meer ik hem waardeer.
Nou, stuur dan de link eens even door gaarne :super
https://www.bethelkerkrotterdam.nl/kerk ... luisteren/
Bevestiging nog steeds op slot. Of doelen jullie op de avonddienst?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Zeeuw schreef:
Wandelende schreef:
Zeeuw schreef:
Mister schreef:Ik vond het een buitengewoon warme en nette toespraak van Ds. Verschuure. Hoe vaker ik hem hoor, hoe meer ik hem waardeer.
Nou, stuur dan de link eens even door gaarne :super
https://www.bethelkerkrotterdam.nl/kerk ... luisteren/
Bevestiging nog steeds op slot. Of doelen jullie op de avonddienst?
Avonddienst.
(~)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zeeuw »

Mister schreef:Ik vond het een buitengewoon warme en nette toespraak van Ds. Verschuure. Hoe vaker ik hem hoor, hoe meer ik hem waardeer.
Ook even geluisterd. Ken Ds Verschuure enigszins omdat hij van de leeftijd van mijn zus is en wel eens over de vloer kwam. Maar als iemand aan deze speech aanstoot kan nemen, dan vind ik dat knap. Een hartelijk welkom in een gezamenlijke verbondenheid in bepaalde uitgangspunten. Thats it.

Toevoeging: ik luister ds van Campen vrij regelmatig. Een bijzonder man. Hoor het graag. Maar vond dit ‘ondeugende’ niet gepast. Niet nodig en ook niets dienend.
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Je kunt het ook zien als verootmoediging omdat hij wel eens anders heeft gesproken. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Je kunt het ook zien als verootmoediging omdat hij wel eens anders heeft gesproken. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Wellicht tekent dat de reactie van mensen. Ik heb het erg objectief en zonder voorkennis geluisterd.

Oh, even nog een bijschrift: dat is niet omdat ik zo een perfect objectief figuur ben, maar hier geen voorkennis heb ;-).
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Zeeuwse huisvrouw schreef:
Wandelende schreef:
Laag schreef:Ik vraag mij af, wat zouden de drie dominees van deze analyses vinden?
Verbazing, schuddebuiken, instemming.

Het is maar net wat voor soort oren we hebben.
Ik denk dat ze alle drie een eigen mening zullen hebben er iets van zullen vinden. ;)
Misschien ook afvragend waarom er niet gesproken wordt over de hoop die ook verkondigd is. Was een mooie preek!!
Dan wel de Hoop met een hoofdletter. ;)
Dat was namelijk de kern. Het geestelijk leven met God, het verlangen naar Zijn gemeenschap, de rechtvaardigmaking en heiligmaking door en in Hem.
(~)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Floppy »

Zeeuw schreef:
Mister schreef:Ik vond het een buitengewoon warme en nette toespraak van Ds. Verschuure. Hoe vaker ik hem hoor, hoe meer ik hem waardeer.
Ook even geluisterd. Ken Ds Verschuure enigszins omdat hij van de leeftijd van mijn zus is en wel eens over de vloer kwam. Maar als iemand aan deze speech aanstoot kan nemen, dan vind ik dat knap. Een hartelijk welkom in een gezamenlijke verbondenheid in bepaalde uitgangspunten. Thats it.

Toevoeging: ik luister ds van Campen vrij regelmatig. Een bijzonder man. Hoor het graag. Maar vond dit ‘ondeugende’ niet gepast. Niet nodig en ook niets dienend.
Ook geluisterd; ds. Verschuure was geruime tijd onze consulent, dus was het lastig voor me onbevooroordeeld zijn speech te beluisteren. Maar ik ben het helemaal eens, het was een prima toespraak. En ik kan me best voorstellen dat het ook voor hem moeilijk was om de juiste woorden te vinden.
Plaats reactie