Afscheid en intrede [2]

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Luther »

Roeline schreef:
Luther schreef:In algemene zin zou ik willen zeggen dat een intrededienst (evenals andere diensten) in principe niet bedoeld is voor het weergeven van een verslag van persoonlijk onderwijs. Hoorders zijn vooral geneigd om het bijzondere te verheerlijken, terwijl de Heere doorgaans werkt in een geleidelijke weg, in het suizen van een zachte stilte.
Overigens heeft ds. Verschuure tijdens de intrededienst ook gerefereerd aan dat “suizen van een zachte stilte” in zijn verklaring van hoe de Heere hem heeft overgebogen naar Capelle.
Weet ik. Ik bedoelde meer: we moeten allemaal, maar dominees vooral, oppassen voor het vertellen van bijzondere verhalen. Onbedoeld zouden gemeenteleden zomaar kunnen gaan denken dat wanneer de Heere spreekt en werkt dat op een zeer bijzondere wijze zal moeten gebeuren.
(Overigens bedoel ik dit geenszins als kritiek op de intrededienst hoor, mocht ik die indruk gegeven hebben. Ik vond het beschrijven van Gods leiding daarin namelijk wel heel authentiek. Ik vraag me alleen af, of je dat zo uitgebreid moet vertellen. In ieder geval is hij open, helder en eerlijk. Dat maakt iemand overigens ook extra kwetsbaar.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Terri »

JCRyle schreef:Wellicht vreemd: maar wat is nu eigenlijk het probleem met dit topic? Het enige wat ik kan bedenken is dat er sommigen nogal 'enthousiast' reageren. Inhoudelijk wordt er niet veel bijzonders gezegd over een predikant. Sorry, maar het probleem zie ik niet erg.
Ik ben het hier helemaal mee eens.
Er is alleen een vraag gesteld over een wat opmerkelijke opmerking van ds over het heidense Westen, vervolgens heeft @Pierre27 dat correct weerlegd en was er een normale 'gesprekstoon'.
Als er dan vervolgens over vijandschap tegen bevinding en zuivering wordt gesproken, vraag ik me af, wie zet er nu de boel op scherp?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Roeline schreef:
JCRyle schreef:
Roeline schreef:Helemaal eens. Ja, dit is een discussieforum, maar nee, over sommige dingen valt niet te discussiëren, sterker nog: mág niet gediscussieerd worden. In het RD-commentaar wordt vandaag de link gelegd tussen de reformatie en hen die zich vandaag de dag reformatorisch noemen. Als we dit refoforum gaan bevuilen met oordelen over Gods leiding en spreken mogen we ons wel razendsnel heel diep gaan schamen en onze forumnaam veranderen.
Ik ben het zeker met je eens wat het dikgedrukte betreft, maar dat is hier helemaal niet van toepassing. Ik heb namelijk niemand een oordeel zien geven over Gods leiding en spreken m.b.t. een predikant. Dat dit geframed wordt door bepaalde forummers kan zo zijn, maar inhoudelijk is dit zeer zeker niet van toepassing.
Ha JCRyle, bedankt voor je reactie. Heb nog eens alle reacties in dit topic kritisch nagelezen en inderdaad: het wordt niet hardop zo gezegd. Misschien moest ik preciezer zijn en ging mijn impressie meer over de algehele sfeer die in dit topic is ontstaan (wantrouwen over en weer; riekt ook niet heel reformatorisch). Toch werd denk ik vooral door jouw bijdrage:
JCRyle schreef:Het zal blijken uit de vruchten of Ds. Verschuure in Capelle-Middelwatering moet zijn.
dat frame of hoe je het wilt noemen in gang gezet. Ik heb wel moeite met zo’n uitspraak. Natuurlijk zal het voor hem al dan niet verheugend zijn wel of geen vruchten te bespeuren en zal het, zoals voor veel predikanten, één van de innerlijke beproevingen van zijn roeping uitmaken. Maar als je bedoelde: eerst maar eens zien of er vruchten zullen zijn, en dán…. dan is dat denk ik geen goede stellingname. Want één en andermaal heeft ds. Verschuure duidelijk Gods spreken uitgelegd. Laten we dan niet nog eerst afwachten of het echt allemaal zo is. Laten we Gods spreken ook eens eenvoudig proberen te geloven. Stil luisteren naar wat de Heere gedaan heeft en ons daarover verwonderen.
Overigens word ik nog verdrietiger van deze reactie op jouw quote:
Marion schreef:Ja dat is waar. Maar dat kunnen ook wel eens andere vruchten zijn. De akker kan ook wel eens gezuiverd worden.
Denk aan Jeremia 1: afbreken, uitrukken, verstoren, verderven........dat vooral, en daarnaast bouwen en planten.
De tijd zal alles leren. Al heb ik het gevoel dat de bediening van Ds. V. in Capelle wel eens schiftend van aard zal zijn en daarin zuiverend.
Natuurlijk, ook dat is één van de vruchten die er op de prediking kunnen komen. Heel Bijbels. Maar die laatste zin…. dat vind ik nu echt…beledigend naar de gemeente Capelle aan den IJssel-Middelwatering. Zo mag je niet over een christelijke gemeente spreken, hoe verloren we allemaal ook liggen. Deze uitspraak komt op mij over als bol staande van de vooroordelen over deze gemeente. En nee, ik heb er geen connecties. Misschien is er daar wel meer goud dan jij denkt Marion en trap je met deze aanname de Heere en Zijn volk op het hart.
refo schreef:Of het goed zal gaan in Capelle zal de tijd moeten leren. Ik heb wel één advies aan de prediker: houd je aan de tijd! Een keertje twee uur preken, nou ja, maar doe dat niet elke week.
Waarom moeten we hieraan twijfelen? Als God zendt, zal het goed gaan. Ja, beproevingen hoeven dan niet uit te blijven. Zegeningen evenmin! Maar hoe dan ook: het zal precies gaan zoals de Heere het wil.
Luther schreef:In algemene zin zou ik willen zeggen dat een intrededienst (evenals andere diensten) in principe niet bedoeld is voor het weergeven van een verslag van persoonlijk onderwijs. Hoorders zijn vooral geneigd om het bijzondere te verheerlijken, terwijl de Heere doorgaans werkt in een geleidelijke weg, in het suizen van een zachte stilte.
Overigens heeft ds. Verschuure tijdens de intrededienst ook gerefereerd aan dat “suizen van een zachte stilte” in zijn verklaring van hoe de Heere hem heeft overgebogen naar Capelle.
Bedankt voor je reactie. Je haalt mijn reactie gedeeltelijk aan en daarin ben je niet de enige geweest. De nadruk wordt teveel gelegd op het eerste gedeelte van mijn woorden, terwijl het belangrijkste aan het einde staat. Ik heb nooit bedoeld te zeggen dat ik twijfel aan de waarheid van het getuigenis van de predikant. Om eerlijk te zijn heb ik de behoefte ook niet om hem daarop te beoordelen. Dus nee ik heb zeker niet beoogd te stellen dat ik het eerst maar eens moet zien of er vruchten komen.

Wel is mijn vaste overtuiging dat als een dienaar van het Woord naar een plaats geroepen wordt, dat er vrucht zal zijn op zijn bediening. En die vrucht is dat er zondaren komen tot Jezus Christus. De Heere laat Zijn Woord niet ledig tot Hem wederkeren. En daarin denk ik niet karig van God, maar daarin verwacht ik het van God. De prediking van het Woord draagt vrucht. En dat zeg ik met stelligheid en nadruk, omdat het mijn vaste overtuiging is dat dit naar de Schrift is.

Dat de Heere werkt door Zijn Woord geeft ook een verantwoordelijkheid voor de prediker. Het mogen geen eigen gedachten zijn over/bij het Woord, maar het moet Gods Woord zijn. Dat hoeft hij niet zelf op te knappen, maar daarin weet hij zich (als het goed is) afhankelijk van de bediening van de Heilige Geest. En dan is het mijn hoop dat de Christus rijk uitgeschilderd mag worden voor zondaren in een Bijbels-evenwichtige prediking naar Schrift en Belijdenis (de derde toevoeging van de predikant laat ik weg).

Daarnaast klinkt het heel rechtzinnig om te stellen dat de vrucht in de eeuwigheid geopenbaard zal worden, wat door sommigen naar voren werd gebracht. En daar zit zeker een kern van waarheid in. Maar wat in de tijd niet gewerkt is door de Heilige Geest, zal in de eeuwigheid niet geopenbaard worden. Het genadevolle werk van God, door Zijn Geest, kan en zal nooit verborgen blijven. Dat in de 'gestelde praktijk' van het geestelijk leven hier wel plaats voor gegeven is, dat is een ander punt van discussie. Maar daar zie ik geen Bijbelse gronden voor.

Dit is de intentie van mijn woorden geweest en daarin haakte ik aan bij de wens van de predikant. Hij heeft verschillende keren gezegd in de dienst dat het zijn wens is dat hij een middel mag zijn om zondaren tot Christus te brengen. En met die verwachting mag de gemeente van Capelle onder het Woord komen, omdat God het behoud op het oog heeft van ieder mens. Nogmaals: Onder de bediening van een rechte ambassadeur van Christus komen er zondaren tot Zijn Meester en Zender!
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

@Luther:
Ik geloof niet dat open, helder en eerlijk zijn iemand kwetsbaar maakt. Integendeel.

Leugens en gedraai zijn veel gevaarlijker. Maar ontactisch optreden kan iemand wel kwetsbaar maken, vooral als het gecombineerd is met eigenwijsheid. Openheid en eerlijkheid daarentegen voorkomen de meeste ruzies, mits met een goed hart en liefde tot de naaste.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Roeline »

Luther schreef:
Roeline schreef:
Luther schreef:In algemene zin zou ik willen zeggen dat een intrededienst (evenals andere diensten) in principe niet bedoeld is voor het weergeven van een verslag van persoonlijk onderwijs. Hoorders zijn vooral geneigd om het bijzondere te verheerlijken, terwijl de Heere doorgaans werkt in een geleidelijke weg, in het suizen van een zachte stilte.
Overigens heeft ds. Verschuure tijdens de intrededienst ook gerefereerd aan dat “suizen van een zachte stilte” in zijn verklaring van hoe de Heere hem heeft overgebogen naar Capelle.
Weet ik. Ik bedoelde meer: we moeten allemaal, maar dominees vooral, oppassen voor het vertellen van bijzondere verhalen. Onbedoeld zouden gemeenteleden zomaar kunnen gaan denken dat wanneer de Heere spreekt en werkt dat op een zeer bijzondere wijze zal moeten gebeuren.
(Overigens bedoel ik dit geenszins als kritiek op de intrededienst hoor, mocht ik die indruk gegeven hebben. Ik vond het beschrijven van Gods leiding daarin namelijk wel heel authentiek. Ik vraag me alleen af, of je dat zo uitgebreid moet vertellen. In ieder geval is hij open, helder en eerlijk. Dat maakt iemand overigens ook extra kwetsbaar.)
Had ik ook zo begrepen hoor, Luther. En ben het met je eens. :super
JCRyle schreef: Bedankt voor je reactie. Je haalt mijn reactie gedeeltelijk aan en daarin ben je niet de enige geweest. De nadruk wordt teveel gelegd op het eerste gedeelte van mijn woorden, terwijl het belangrijkste aan het einde staat. Ik heb nooit bedoeld te zeggen dat ik twijfel aan de waarheid van het getuigenis van de predikant. Om eerlijk te zijn heb ik de behoefte ook niet om hem daarop te beoordelen. Dus nee ik heb zeker niet beoogd te stellen dat ik het eerst maar eens moet zien of er vruchten komen.
Wel is mijn vaste overtuiging dat als een dienaar van het Woord naar een plaats geroepen wordt, dat er vrucht zal zijn op zijn bediening. En die vrucht is dat er zondaren komen tot Jezus Christus. De Heere laat Zijn Woord niet ledig tot Hem wederkeren. En daarin denk ik niet karig van God, maar daarin verwacht ik het van God. De prediking van het Woord draagt vrucht. En dat zeg ik met stelligheid en nadruk, omdat het mijn vaste overtuiging is dat dit naar de Schrift is.
Ik ben dat 100% met je eens. En zeker hoeven we niet te oordelen over wel of niet van God. Het misverstand is dan puur taalkundig van aard. Ik raak namelijk op grond van het toevoegen van jouw bijzin niet overtuigd. Jij schreef: "Het zal blijken uit de vruchten of Ds. Verschuure in Capelle-Middelwatering moet zijn. En dan zijn de vruchten heel eenvoudig: Of er zondaren tot Christus komen!" Gezien wat je hierboven toevoegde bedoelde je waarschijnlijk dat in plaats van of?
JCRyle schreef: Daarnaast klinkt het heel rechtzinnig om te stellen dat de vrucht in de eeuwigheid geopenbaard zal worden, wat door sommigen naar voren werd gebracht. En daar zit zeker een kern van waarheid in. Maar wat in de tijd niet gewerkt is door de Heilige Geest, zal in de eeuwigheid niet geopenbaard worden. Het genadevolle werk van God, door Zijn Geest, kan en zal nooit verborgen blijven. Dat in de 'gestelde praktijk' van het geestelijk leven hier wel plaats voor gegeven is, dat is een ander punt van discussie. Maar daar zie ik geen Bijbelse gronden voor.
Sommigen zullen met schrik in de hemel vallen, wordt weleens gezegd. Dat is inderdaad niet geheel Bijbels te staven. We worden aangespoord om roeping in verkiezing vast te maken. Bovenal komt de Heere meer aan Zijn eer als we hier Zijn lof leren verkondigen. Maar er zijn en blijven christenen die met het lampje op de rug lopen. Nachtdiscipelen. Dit is niet goed te praten en ook niet iets om mee op de been te blijven. Maar dat het voorkomt is een feit.
JCRyle schreef:Dit is de intentie van mijn woorden geweest en daarin haakte ik aan bij de wens van de predikant. Hij heeft verschillende keren gezegd in de dienst dat het zijn wens is dat hij een middel mag zijn om zondaren tot Christus te brengen. En met die verwachting mag de gemeente van Capelle onder het Woord komen, omdat God het behoud op het oog heeft van ieder mens. Nogmaals: Onder de bediening van een rechte ambassadeur van Christus komen er zondaren tot Zijn Meester en Zender!
Zonder twijfel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Als je op Kerkrijden naar de preekbeurten van ds. J. Schipper kijkt, vermoedt ik dat hij begin april met emeritaat gaat. Met Goede Vrijdsg en Pasen en de zondag daarna preekt hij namelijk niet in Leerdam, maar in Scherpenzeel en Oosterland. Ook met Kerst en Oud en Nieuw 2018-2019, is hij in Scherpenzeel. Dus wellicht gaat hij daar dan ook wonen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
mark1985
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door mark1985 »

Jantje schreef:Als je op Kerkrijden naar de preekbeurten van ds. J. Schipper kijkt, vermoedt ik dat hij begin april met emeritaat gaat. Met Goede Vrijdsg en Pasen en de zondag daarna preekt hij namelijk niet in Leerdam, maar in Scherpenzeel en Oosterland. Ook met Kerst en Oud en Nieuw 2018-2019, is hij in Scherpenzeel. Dus wellicht gaat hij daar dan ook wonen?
Nog niet bekend dacht ik, maar zou niet verwonderlijk zijn.
Wordt volgend jaar D.V. 72.
Zou jammer zijn voor Leerdam, maar ja zo gaat het nu eenmaal.
Eigenlijk geen idee waar zijn kinderen allemaal wonen.
Dacht in ieder geval 1 in Veenendaal en sowieso dochter in Scherpenzeel.
Wat er in regio Dirksland woont weet ik niet.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Orchidee »

CvdW schreef:In den hemel zal het altijd kerk zijn...

Ik begrijp deze uitdrukking niet. Is er iemand die dit kan uitleggen?
Er zal op de nieuwe aarde en in de hemel helemáál geen kerk meer zijn!
Dat is niet meer nodig!
Alles is volbracht!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Orchidee schreef:
CvdW schreef:In den hemel zal het altijd kerk zijn...

Ik begrijp deze uitdrukking niet. Is er iemand die dit kan uitleggen?
Er zal op de nieuwe aarde en in de hemel helemáál geen kerk meer zijn!
Dat is niet meer nodig!
Alles is volbracht!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Of we kunnen zeggen: dan zal er "volmaakt" kerk zijn: God alle eer en heerlijkheid geven!
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
Orchidee schreef:
CvdW schreef:In den hemel zal het altijd kerk zijn...

Ik begrijp deze uitdrukking niet. Is er iemand die dit kan uitleggen?
Er zal op de nieuwe aarde en in de hemel helemáál geen kerk meer zijn!
Dat is niet meer nodig!
Alles is volbracht!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Of we kunnen zeggen: dan zal er "volmaakt" kerk zijn: God alle eer en heerlijkheid geven!
Doet me weer denken aan die lichte Hervormde dominee die tegen mijn ouders zei: Willen jullie dan drie maal op een zondag in zo'n muffe kerk zitten?
De volgende zondag werd tot vertroosting en bevestiging in de preek door ds. Lamain opgemerkt: "In den hemel zal het altijd kerk zijn..." en daarmee bedoelde hij dat een natuurlijk mens het daar nooit zou kunnen uithouden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jongere »

Laten we ons maar beperken tot de Bijbelse beelden, dat voorkomt allerlei menselijke meningen over zowel de hemel als over kerkdiensten.

Dit zegt het Woord:
En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar tempel, en het Lam.
En dát zal de eeuwige heerlijkheid uitmaken. Onbevattelijk.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door aggieoudje »

Ds J.A.W. Verhoeven zal dv Zondag 4 maart 2018 bevestigd worden en intrede doen in de HWBA Krimpen a/d IJssel, vacature wijk Noord
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Joostw »

mark1985 schreef:
Jantje schreef:Als je op Kerkrijden naar de preekbeurten van ds. J. Schipper kijkt, vermoedt ik dat hij begin april met emeritaat gaat. Met Goede Vrijdsg en Pasen en de zondag daarna preekt hij namelijk niet in Leerdam, maar in Scherpenzeel en Oosterland. Ook met Kerst en Oud en Nieuw 2018-2019, is hij in Scherpenzeel. Dus wellicht gaat hij daar dan ook wonen?
Nog niet bekend dacht ik, maar zou niet verwonderlijk zijn.
Wordt volgend jaar D.V. 72.
Zou jammer zijn voor Leerdam, maar ja zo gaat het nu eenmaal.
Eigenlijk geen idee waar zijn kinderen allemaal wonen.
Dacht in ieder geval 1 in Veenendaal en sowieso dochter in Scherpenzeel.
Wat er in regio Dirksland woont weet ik niet.
Zijn vrouw ligt wel hier in Dirksland begraven. Ds Schipper gaat wel met emeritaat!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Vorst »

Jantje schreef:Als je op Kerkrijden naar de preekbeurten van ds. J. Schipper kijkt, vermoedt ik dat hij begin april met emeritaat gaat. Met Goede Vrijdsg en Pasen en de zondag daarna preekt hij namelijk niet in Leerdam, maar in Scherpenzeel en Oosterland. Ook met Kerst en Oud en Nieuw 2018-2019, is hij in Scherpenzeel. Dus wellicht gaat hij daar dan ook wonen?
Bel hem op zou ik zeggen. Dan weet je het. Zijn nummer staat in het jaarboek.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Jongere schreef:Laten we ons maar beperken tot de Bijbelse beelden, dat voorkomt allerlei menselijke meningen over zowel de hemel als over kerkdiensten.

Dit zegt het Woord:
En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar tempel, en het Lam.
En dát zal de eeuwige heerlijkheid uitmaken. Onbevattelijk.
Zullen we dat dan altijd gaan doen? Ik ben voor, want ik weet wel een paar manke vergelijkingen die alom geaccepteerd zijn in de kerken. En die mijn inziens on-Bijbelser zijn dan mijn uitspraak.
Plaats reactie