Afscheid en intrede [2]

Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Roeline »

Brbndr schreef:Ik neem afscheid van de forum. Allemaal het goede. ::bye
Dat je dat in dit topic doet heeft dan vast iets te maken met wat hier besproken wordt. Voel je vrij om daarover iets te delen hoor. Ben je ergens door geraakt/mee gekwetst?
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Laag »

Brbndr schreef:Ik neem afscheid van de forum. Allemaal het goede. ::bye
Bedenk wel, dit topic heet: afscheid EN intrede!
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Huismoeder »

DDD schreef:
Er is denk ik niet veel aandacht voor hoe een preek overkomt op de luisteraars. Dat is althans niet te merken in de resultaten. Ik denk eerlijk gezegd dat door sommigen juist knullig spreken als het ware werk des Heeren wordt gezien. Dat is eenvoudigheid van het hart.
Met dit soort knullige praat is al heel wat zegen weggenomen bij het luisteren naar een preek. Maar dat geheel terzijde.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Brbndr »

Laag schreef:
Brbndr schreef:Ik neem afscheid van de forum. Allemaal het goede. ::bye
Bedenk wel, dit topic heet: afscheid EN intrede!
Als ik ergens intrede doet zal ik het hier ook laten weten. :super
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Brbndr »

Roeline schreef:
Brbndr schreef:Ik neem afscheid van de forum. Allemaal het goede. ::bye
Dat je dat in dit topic doet heeft dan vast iets te maken met wat hier besproken wordt. Voel je vrij om daarover iets te delen hoor. Ben je ergens door geraakt/mee gekwetst?
Dit is de enige onderwerp dat met afscheid te maken heb. Het is tijd om verder te reizen. It has been nice meeting you all.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Marion schreef:Er leeft bij mij de volgende gedachte. Of het klopt weet ik niet. Ik deel het maar.
God is in het zenden van Zijn knechten soeverein. Tot wie Hij wil en wanneer Hij wil.
Toch zijn er dingen die wel eens te denken geven. Gemeentes waar men een van God gezonden dienaar soms het functioneren bijna onmogelijk heeft gemaakt, blijven daarna soms lange tijd vacant. Gemeenten waar men zich gewillig onder het opzicht van Gods knecht heeft gezet (niet kritiekloos), Zijn woorden hebben aangenomen als door God gesproken, en hem in waarde hebben gehouden (zie formulier) mogen vaak meerdere predikanten achter elkaar hebben. Zou hier soms een verband liggen? Hoewel ik ook besef dat als een gemeente een dominee moet verdienen er voor niet één gemeente nog iets te hopen viel.
Ooit hoorde ik van een gemeente waar een bepaalde ouderling een kwalijke rol had gespeeld rond het vertrek van de vorige predikant. Hij had de predikant het functioneren onmogelijk gemaakt. Jaren later kwam deze ouderling daarvoor openlijk naar de gemeente toe in de schuld en ook naar de predikant die toen al jaren op een andere plaats diende. Kort daarna beriep die gemeente, en ontvingen zij een nieuwe predikant. Ik dacht zo: de Heere gaat rechte wegen. Ook hierin.
Ik zie dat je de post met voorzichtigheid schrijft. Toch geloof ik persoonlijk niet dat dit een zuivere gedachte is om te hebben. Als we het werk van God als mensen op deze wijze gaan beredeneren dan trekken we conclusies die gelijk zouden moeten zijn aan Gods werk.
Menselijk gesproken gaan we dan een gemeente bestempelen als goed of fout, wel recht in Gods wegen of juist niet, wel liefelijk of juist het tegenovergestelde. Dan redeneren we alsof wij het "beoordelingsmodel" van God kennen.

Deze gedachtegang werkt ook het negatief gevolg in de hand dat mensen gaan denken in categorieën. Gemeenten en kerkenraden worden gewogen aan de hand van het feit of ze wel of geen dominee hebben. En gemeenten en kerkenraden kunnen zichzelf ook gaan wegen en enerzijds doorschieten in onvrede/boosheid op God of anderzijds doorschieten in hoogmoed/rechthebbendheid.

Dergelijke conclusies lezen wij in de kerkgeschiedenis niet terug. Alleen wanneer het gaat over het geestelijk leven in relatie tot het aantal Avondmaalgangers. Als er soms een periode geen werk van de Heilige Geest werd opgemerkt, dat men dan gebedsbijeenkomsten deed om een mogelijke ban van God boven water te krijgen. Dat is echter wel een heel wezenlijke punt dan het punt van wel/geen dominee.

Al met al zou ik naast voorzichtigheid ook proberen te strijden tegen deze gedachte.
(~)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door helma »

@Marion, ik denk dat je heel erg voorzichtig moet zijn met zulke dingen. Jesaja 55 :8 zegt dat God 's gedachten over vergeving zo anders zijn dan onze gedachten. Lees maar eens wat de ktt daarbij zeggen.
Wij mensen zouden inderdaad zo reageren: je hebt dit of dat gedaan, dus je hebt van mij geen gunst verdiend. De Heere laat zo vaak zien dat Hij een God is van 'nochthans'
Ook in het zenden van Zijn knechten is het altijd 'nochthans'. Wat lees je in de Bijbel vaak dat wonderlijke 'Maar God'
Voor jezelf kan het goed zijn om te kijken of God's weg in je leven te maken heeft met een bepaalde zonden.
En mijn geest doorzocht de reden,
Waarom God die tegenheden
Mij in zulk een mate zond,
En wat mij te duchten stond.
Voor een ander moet je maar heel voorzichtig zijn. Johannes 9/Lukas 13 laat ook zien dat de Heere Jezus ook niet het lijden aanwijst als straf op een bepaalde zonde.

God heeft het behoud van zondaren op het oog. Hij zoekt het verlorene. Daarom stuurt Hij Zijn knechten naar een gemeente vol verloren zondaren. Die het niet hebben verdiend. De Heere is zo anders dan wij... Zijn gedachten zijn zo anders dan onze gedachten. En wij zijn zo geneigd om onze gedachten toch te vermengen met Zijn gedachten. Alsof Hij net zo is als wij. Zelf vind ik de geschiedenis van Jacob zo'n treffend voorbeeld. Hij liegt en bedriegt zijn Godvrezende vader, ontfutselt zo het eerstegeboorterecht en vlucht weg. Maar God!! Hij zoekt Jacob op in zijn vlucht en het wordt een bijzondere Godsontmoeting. Wij zouden zeggen God kan Jacob niet zegenen, er ligt wat tussen. Ik bedoel niet te zeggen dat we de zonden niet serieus moeten nemen en dat God er wel overheen zal stappen. Ook niet onze kerkelijke zonden.
En ook niet onze persoonlijke zonden. Er is voor dat Goddelijke nochthans een dure prijs betaald...
Maar wees heel voorzichtig om in deze dingen de schuld aan te wijzen bij anderen. Dat kan wel eens heel pijnlijk overkomen.
Wij hebben in ons gezin best grote zorgen en iemand die dichtbij ons staat heeft de oorzaak al voor ons aangewezen: We zijn een jaar of 12 geleden van kerkelijke gemeente veranderd. Toen onze dochter slachtoffer werd van een ernstig misdrijf werd in een (pastoraal bedoeld...)gesprek de vraag geopperd of ze nu wel het verband zou zien tussen deze gebeurtenis en het feit dat ze Evangelisch geworden was.

Dat is mijn inziens toch een verkeerde kijk op wie God is, maar ook op wie jezelf bent. Als God zou geven wat we verdienen (of zou onthouden wat we niet verdienen) zouden we allemaal niet meer leven en zou Hij na de zondeval meteen een streep getrokken hebben. Maar God!! Wat een eeuwig wonder. Dat is alleen maar genade.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

mcgk schreef:Na het beluisteren van de aangeprezen dienst vroeg ik mij af of studenten van de Gerefgem ook een vak ten aanzien van spraakles/retorica/logopedie krijgen op de school te Rotterdam? Gewoon een vraag die in mij opkwam, niet beledigend bedoeld t.a.v. de kandidaat, nu dominee.
Van een oude, reeds ontslapen vriend, heb ik uit zijn eigen mond nog gehoord dat hij logopedielessen heeft gegeven aan studenten. Of (daar werd niet veel over gepraat) aan zeker één student. Ik zal geen namen noemen. Of dit uitging van de Theologische School, dat weet ik niet zeker.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
mcgk schreef:Na het beluisteren van de aangeprezen dienst vroeg ik mij af of studenten van de Gerefgem ook een vak ten aanzien van spraakles/retorica/logopedie krijgen op de school te Rotterdam? Gewoon een vraag die in mij opkwam, niet beledigend bedoeld t.a.v. de kandidaat, nu dominee.
Van een oude, reeds ontslapen vriend, heb ik uit zijn eigen mond nog gehoord dat hij logopedielessen heeft gegeven aan studenten. Of (daar werd niet veel over gepraat) aan zeker één student. Ik zal geen namen noemen. Of dit uitging van de Theologische School, dat weet ik niet zeker.
Volgens mij is dat een standaard vak, niet alleen voor de uitspraak, maar zeker om je stem op een goede manier te gebruiken, dat voorkomt heesheid, mannen met een dialect leren bepaalde woorden goed uit te spreken, want als bijvoorbeeld een Zeeuw/Flakkeenaar/Ablasser-hoeksewaarder of Voorne-Puttenaar Hollands spreekt hoor je echt dat hij dialect spreekt, bijvoorbeeld het woord eeuwigheid, daar krijgen ze ook ondersteuning voor om zo duidelijk mogelijk te spreken, zodat, ook als de instalatie niet zo goed is, de mensen in de kerk het toch kunnen volgen.

Maar desondanks heeft de ene predikant een duidelijker stem of meer gave, dan moeten we ons iets beter inspannen, als de boodschap goed is valt de predikant weg, ook al spreekt hij een beetje minder duidelijk.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
mcgk schreef:Na het beluisteren van de aangeprezen dienst vroeg ik mij af of studenten van de Gerefgem ook een vak ten aanzien van spraakles/retorica/logopedie krijgen op de school te Rotterdam? Gewoon een vraag die in mij opkwam, niet beledigend bedoeld t.a.v. de kandidaat, nu dominee.
Van een oude, reeds ontslapen vriend, heb ik uit zijn eigen mond nog gehoord dat hij logopedielessen heeft gegeven aan studenten. Of (daar werd niet veel over gepraat) aan zeker één student. Ik zal geen namen noemen. Of dit uitging van de Theologische School, dat weet ik niet zeker.
Volgens mij is dat een standaard vak, niet alleen voor de uitspraak, maar zeker om je stem op een goede manier te gebruiken, dat voorkomt heesheid, mannen met een dialect leren bepaalde woorden goed uit te spreken, want als bijvoorbeeld een Zeeuw/Flakkeenaar/Ablasser-hoeksewaarder of Voorne-Puttenaar Hollands spreekt hoor je echt dat hij dialect spreekt, bijvoorbeeld het woord eeuwigheid, daar krijgen ze ook ondersteuning voor om zo duidelijk mogelijk te spreken, zodat, ook als de instalatie niet zo goed is, de mensen in de kerk het toch kunnen volgen.

Maar desondanks heeft de ene predikant een duidelijker stem of meer gave, dan moeten we ons iets beter inspannen, als de boodschap goed is valt de predikant weg, ook al spreekt hij een beetje minder duidelijk.
En niet alleen een Flakkees accent is te horen, wie de prediking van ds. Ligtenberg nog kent hoort ook duidelijk een 'oosters' accent.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
mcgk schreef:Na het beluisteren van de aangeprezen dienst vroeg ik mij af of studenten van de Gerefgem ook een vak ten aanzien van spraakles/retorica/logopedie krijgen op de school te Rotterdam? Gewoon een vraag die in mij opkwam, niet beledigend bedoeld t.a.v. de kandidaat, nu dominee.
Van een oude, reeds ontslapen vriend, heb ik uit zijn eigen mond nog gehoord dat hij logopedielessen heeft gegeven aan studenten. Of (daar werd niet veel over gepraat) aan zeker één student. Ik zal geen namen noemen. Of dit uitging van de Theologische School, dat weet ik niet zeker.
Volgens mij is dat een standaard vak, niet alleen voor de uitspraak, maar zeker om je stem op een goede manier te gebruiken, dat voorkomt heesheid, mannen met een dialect leren bepaalde woorden goed uit te spreken, want als bijvoorbeeld een Zeeuw/Flakkeenaar/Ablasser-hoeksewaarder of Voorne-Puttenaar Hollands spreekt hoor je echt dat hij dialect spreekt, bijvoorbeeld het woord eeuwigheid, daar krijgen ze ook ondersteuning voor om zo duidelijk mogelijk te spreken, zodat, ook als de instalatie niet zo goed is, de mensen in de kerk het toch kunnen volgen.

Maar desondanks heeft de ene predikant een duidelijker stem of meer gave, dan moeten we ons iets beter inspannen, als de boodschap goed is valt de predikant weg, ook al spreekt hij een beetje minder duidelijk.
En niet alleen een Flakkees accent is te horen, wie de prediking van ds. Ligtenberg nog kent hoort ook duidelijk een 'oosters' accent.
Ja ja dat klopt, toch vind ik dat je bij bv. ds K visser, ds K Hoefnagel en Ds A Hoekman het Urkse niet zo goed hoort, maar bij ds H van der Ham hoor je duidelijk het dat hij Alblasserwaards is, ook ds J MJ Kieviet (Flakkee) spreekt goed Hollands, maar bij ds P Blok kun je nog we een beetje Flakeese tongval horen...
Ik vind het meestal wel leuk om te horen, vroeger hadden wij een oude ouderling die netjes probeerde te praten, maar bij de aankondigingen van de psalmen ging hij nog al eens te mist in, komp zinge me der van, zei hij dan, dat is toch aandoenlijk. Ik hou wel van een beetje gemoedelijk ipv alles strak en helemaal perfect.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Terri »

helma schreef:@Marion, ik denk dat je heel erg voorzichtig moet zijn met zulke dingen. Jesaja 55 :8 zegt dat God 's gedachten over vergeving zo anders zijn dan onze gedachten. Lees maar eens wat de ktt daarbij zeggen.
Wij mensen zouden inderdaad zo reageren: je hebt dit of dat gedaan, dus je hebt van mij geen gunst verdiend. De Heere laat zo vaak zien dat Hij een God is van 'nochthans'
Ook in het zenden van Zijn knechten is het altijd 'nochthans'. Wat lees je in de Bijbel vaak dat wonderlijke 'Maar God'
Voor jezelf kan het goed zijn om te kijken of God's weg in je leven te maken heeft met een bepaalde zonden.
En mijn geest doorzocht de reden,
Waarom God die tegenheden
Mij in zulk een mate zond,
En wat mij te duchten stond.
Voor een ander moet je maar heel voorzichtig zijn. Johannes 9/Lukas 13 laat ook zien dat de Heere Jezus ook niet het lijden aanwijst als straf op een bepaalde zonde.

God heeft het behoud van zondaren op het oog. Hij zoekt het verlorene. Daarom stuurt Hij Zijn knechten naar een gemeente vol verloren zondaren. Die het niet hebben verdiend. De Heere is zo anders dan wij... Zijn gedachten zijn zo anders dan onze gedachten. En wij zijn zo geneigd om onze gedachten toch te vermengen met Zijn gedachten. Alsof Hij net zo is als wij. Zelf vind ik de geschiedenis van Jacob zo'n treffend voorbeeld. Hij liegt en bedriegt zijn Godvrezende vader, ontfutselt zo het eerstegeboorterecht en vlucht weg. Maar God!! Hij zoekt Jacob op in zijn vlucht en het wordt een bijzondere Godsontmoeting. Wij zouden zeggen God kan Jacob niet zegenen, er ligt wat tussen. Ik bedoel niet te zeggen dat we de zonden niet serieus moeten nemen en dat God er wel overheen zal stappen. Ook niet onze kerkelijke zonden.
En ook niet onze persoonlijke zonden. Er is voor dat Goddelijke nochthans een dure prijs betaald...
Maar wees heel voorzichtig om in deze dingen de schuld aan te wijzen bij anderen. Dat kan wel eens heel pijnlijk overkomen.
Wij hebben in ons gezin best grote zorgen en iemand die dichtbij ons staat heeft de oorzaak al voor ons aangewezen: We zijn een jaar of 12 geleden van kerkelijke gemeente veranderd. Toen onze dochter slachtoffer werd van een ernstig misdrijf werd in een (pastoraal bedoeld...)gesprek de vraag geopperd of ze nu wel het verband zou zien tussen deze gebeurtenis en het feit dat ze Evangelisch geworden was.

Dat is mijn inziens toch een verkeerde kijk op wie God is, maar ook op wie jezelf bent. Als God zou geven wat we verdienen (of zou onthouden wat we niet verdienen) zouden we allemaal niet meer leven en zou Hij na de zondeval meteen een streep getrokken hebben. Maar God!! Wat een eeuwig wonder. Dat is alleen maar genade.
Ik herken me volledig in (vooral) je laatste stuk.
Ik werd getroost door 2 Timotheüs 3 met name vers 12. En vervolging bestaat in allerlei gedaantes.
Al ervaar ik 'aanvallen' op m'n kinderen als de meest heftige.....en dat weet de vijand. Want ik begeer geen aards geluk voor m'n kinderen (natuurlijk wil je graag dat het 'goed' gaat) maar een leven dicht bij de Heere!
En van Hem verwacht ik veel, ja alles, niet om iets in ons, maar omdat Hij is die Hij is, de Ik zal er zijn!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door liz boer »

Terri schreef:
helma schreef:@Marion, ik denk dat je heel erg voorzichtig moet zijn met zulke dingen. Jesaja 55 :8 zegt dat God 's gedachten over vergeving zo anders zijn dan onze gedachten. Lees maar eens wat de ktt daarbij zeggen.
Wij mensen zouden inderdaad zo reageren: je hebt dit of dat gedaan, dus je hebt van mij geen gunst verdiend. De Heere laat zo vaak zien dat Hij een God is van 'nochthans'
Ook in het zenden van Zijn knechten is het altijd 'nochthans'. Wat lees je in de Bijbel vaak dat wonderlijke 'Maar God'
Voor jezelf kan het goed zijn om te kijken of God's weg in je leven te maken heeft met een bepaalde zonden.
En mijn geest doorzocht de reden,
Waarom God die tegenheden
Mij in zulk een mate zond,
En wat mij te duchten stond.
Voor een ander moet je maar heel voorzichtig zijn. Johannes 9/Lukas 13 laat ook zien dat de Heere Jezus ook niet het lijden aanwijst als straf op een bepaalde zonde.

God heeft het behoud van zondaren op het oog. Hij zoekt het verlorene. Daarom stuurt Hij Zijn knechten naar een gemeente vol verloren zondaren. Die het niet hebben verdiend. De Heere is zo anders dan wij... Zijn gedachten zijn zo anders dan onze gedachten. En wij zijn zo geneigd om onze gedachten toch te vermengen met Zijn gedachten. Alsof Hij net zo is als wij. Zelf vind ik de geschiedenis van Jacob zo'n treffend voorbeeld. Hij liegt en bedriegt zijn Godvrezende vader, ontfutselt zo het eerstegeboorterecht en vlucht weg. Maar God!! Hij zoekt Jacob op in zijn vlucht en het wordt een bijzondere Godsontmoeting. Wij zouden zeggen God kan Jacob niet zegenen, er ligt wat tussen. Ik bedoel niet te zeggen dat we de zonden niet serieus moeten nemen en dat God er wel overheen zal stappen. Ook niet onze kerkelijke zonden.
En ook niet onze persoonlijke zonden. Er is voor dat Goddelijke nochthans een dure prijs betaald...
Maar wees heel voorzichtig om in deze dingen de schuld aan te wijzen bij anderen. Dat kan wel eens heel pijnlijk overkomen.
Wij hebben in ons gezin best grote zorgen en iemand die dichtbij ons staat heeft de oorzaak al voor ons aangewezen: We zijn een jaar of 12 geleden van kerkelijke gemeente veranderd. Toen onze dochter slachtoffer werd van een ernstig misdrijf werd in een (pastoraal bedoeld...)gesprek de vraag geopperd of ze nu wel het verband zou zien tussen deze gebeurtenis en het feit dat ze Evangelisch geworden was.

Dat is mijn inziens toch een verkeerde kijk op wie God is, maar ook op wie jezelf bent. Als God zou geven wat we verdienen (of zou onthouden wat we niet verdienen) zouden we allemaal niet meer leven en zou Hij na de zondeval meteen een streep getrokken hebben. Maar God!! Wat een eeuwig wonder. Dat is alleen maar genade.
Ik herken me volledig in (vooral) je laatste stuk.
Ik werd getroost door 2 Timotheüs 3 met name vers 12. En vervolging bestaat in allerlei gedaantes.
Al ervaar ik 'aanvallen' op m'n kinderen als de meest heftige.....en dat weet de vijand. Want ik begeer geen aards geluk voor m'n kinderen (natuurlijk wil je graag dat het 'goed' gaat) maar een leven dicht bij de Heere!
En van Hem verwacht ik veel, ja alles, niet om iets in ons, maar omdat Hij is die Hij is, de Ik zal er zijn!
Ik herken het ook veel sterkte allebei.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Piet Puk »

Brbndr schreef:
Laag schreef:
Brbndr schreef:Ik neem afscheid van de forum. Allemaal het goede. ::bye
Bedenk wel, dit topic heet: afscheid EN intrede!
Als ik ergens intrede doet zal ik het hier ook laten weten. :super
En is er ook nog een bevestiger nodig?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Woensdag 19 september 2018
Bevestiging en intrede van ds. G.J. Baan in GG Rotterdam Zuidwijk. Ds. G.J. Baan zal worden bevestigd door consulent ds. H. Brons uit Vlaardingen.

Beide diensten zijn mee te luisteren via onderstaande link.
De bevestigingsdienst vangt aan om 15:00 uur en de intrededienst om 19:45 uur.

Meeluisteren: https://www.bethelkerkrotterdam.nl/kerkdiensten/live/
Info: https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/ned ... m-Zuidwijk
(~)
Plaats reactie