Afscheid en intrede [2]

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Nasrani »

JCRyle schreef:
helma schreef:Volgens mij wordt het hoog tijd voor een interkerkelijke landelijke boetedag...
Ik dacht vandaag ook terug aan de boetedag enkele jaren geleden (voornamelijk) in de Gereformeerde Gemeenten. De noodzaak voor zo een dag, inderdaad interkerkelijk, is hard nodig als je alles tot je neemt. Verdrietig!
Er is een boetedag gehouden en daarna zijn we overgegaan tot de orde van de dag....
Opvallend dat er daarna zoveel heftigs binnen de GG gebeurt.
Maar inderdaad een interkerkelijke breed gedragen boetedag is nodig.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17327
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door huisman »

mirjam schreef:Voordat er allerlei onterechte aannames komen: Ds. Jongejan is overgegaan naar de PKN en heeft dit ruim op tijd aangegeven. Hij wordt dus collega van ds. Goudriaan, @Helma.
...er is helaas meer aan de hand daarom erg eens met Helma. Als ik een opsomming maak van de grote zorgen binnen de CGK/GG/OGG/GGiN/HHK/PKN/GKv/NGK dan zijn we misschien in deze tijd....ik zeg het voorzichtig.

17 Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Herman »

huisman schreef:
mirjam schreef:Voordat er allerlei onterechte aannames komen: Ds. Jongejan is overgegaan naar de PKN en heeft dit ruim op tijd aangegeven. Hij wordt dus collega van ds. Goudriaan, @Helma.
...er is helaas meer aan de hand daarom erg eens met Helma. Als ik een opsomming maak van de grote zorgen binnen de CGK/GG/OGG/GGiN/HHK/PKN/GKv/NGK dan zijn we misschien in deze tijd....ik zeg het voorzichtig.

17 Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?
Ik zat wat in de geschiedenisboekjes te lezen. Het splitsen van kerkelijke gemeentes en het overgaan van predikanten is van alle tijden. Neem het verband van de Christelijke Gereformeerde Gemeenten (dus niet de CGK). Dat waren ook diverse predikanten die het ene verband ingingen en het andere uit. En daarna nog eens wisselden. Dat is de periode 1940-1960. Was het toen voor de leden minder ingewikkeld? Ik geloof het niet. Laten we dus realistisch en nuchter zijn. Zolang de mens geneigd is tot zonde, zullen kerkelijke gemeentes onvolmaakt zijn.

Daarmee weerspreek ik overigens de noodzaak van verootmoediging niet. Dat is een noodzaak die in alle tijden aanwezig behoort te zijn.

@mirjam Dat ds. Jongejan ook in de PKN het ambt terug krijgt is nog niet besloten. Dat lijkt me ook niet vanzelfsprekend.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Moderamen »

Herman schreef: @mirjam Dat ds. Jongejan ook in de PKN het ambt terug krijgt is nog niet besloten. Dat lijkt me ook niet vanzelfsprekend.
Hij preekt a.s. zondag in Scherpenisse. Dat lijkt me geen gemeente die predikanten zonder preekbevoegdheid voor laat gaan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
mirjam schreef:Voordat er allerlei onterechte aannames komen: Ds. Jongejan is overgegaan naar de PKN en heeft dit ruim op tijd aangegeven. Hij wordt dus collega van ds. Goudriaan, @Helma.
...er is helaas meer aan de hand daarom erg eens met Helma. Als ik een opsomming maak van de grote zorgen binnen de CGK/GG/OGG/GGiN/HHK/PKN/GKv/NGK dan zijn we misschien in deze tijd....ik zeg het voorzichtig.

17 Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?
In 1980 maakte ik een scheuring mee in Gouda. Toen werd dit ook gezegd. Inmiddels zijn we 38 jaar verder en is die scheuring voor een groot deel weer opgelost. Ik ben maar wat voorzichtig.

Ik zie wel een ontwikkeling, ook in onze gezindte: de kerkenraad/predikant had voorheen een hoogstaande plaats, getuige ook de foto's van oude predikanten in woonkamers etc. van oudere mensen. Dat waren mensen die op een voetstuk gezet werden. Vroeger kon dat nog, nu niet meer. Een dominee en een kerkenraad hebben gewoon te communiceren en op een juiste manier feedback te ontvangen. En daar gaat het nogal eens mis. Als je voorzichtig feedback aandraagt aan een ambtsdrager en je krijgt dan een antwoord dat hij ook maar een zondaar is met veel gebreken en fouten, dan zit ik daar niet op te wachten. Ik heb dan liever dat 'ie, met redenen omkleed, zegt dat ik er helemaal naast zit of dat 'ie zegt dat hij in het vervolg probeert beter zijn best te doen. Dat hij een zondaar is met fouten en gebreken snap ik heus. Niet te flauw. Het kerkvolk wordt mondiger, dus communicatie is een belangrijk ding. Daar mag het kerkvolk en de hoger geplaatsten zich in oefenen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:Ik zie wel een ontwikkeling, ook in onze gezindte: de kerkenraad/predikant had voorheen een hoogstaande plaats, getuige ook de foto's van oude predikanten in woonkamers etc. van oudere mensen. Dat waren mensen die op een voetstuk gezet werden. Vroeger kon dat nog, nu niet meer. Een dominee en een kerkenraad hebben gewoon te communiceren en op een juiste manier feedback te ontvangen. En daar gaat het nogal eens mis. Als je voorzichtig feedback aandraagt aan een ambtsdrager en je krijgt dan een antwoord dat hij ook maar een zondaar is met veel gebreken en fouten, dan zit ik daar niet op te wachten. Ik heb dan liever dat 'ie, met redenen omkleed, zegt dat ik er helemaal naast zit of dat 'ie zegt dat hij in het vervolg probeert beter zijn best te doen. Dat hij een zondaar is met fouten en gebreken snap ik heus. Niet te flauw. Het kerkvolk wordt mondiger, dus communicatie is een belangrijk ding. Daar mag het kerkvolk en de hoger geplaatsten zich in oefenen.
Zeer mee eens!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Herman »

Moderamen schreef:
Herman schreef: @mirjam Dat ds. Jongejan ook in de PKN het ambt terug krijgt is nog niet besloten. Dat lijkt me ook niet vanzelfsprekend.
Hij preekt a.s. zondag in Scherpenisse. Dat lijkt me geen gemeente die predikanten zonder preekbevoegdheid voor laat gaan.
Op grond van onderstaand artikel kan ik niet echt zicht krijgen of hij wel of geen preekbevoegdheid heeft.

https://www.rd.nl/kerk-religie/wie-mag- ... n-1.527825
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door HHKtE »

28 jan Afscheid PKN Eemnes Ds P B de Groot gaat naar de GZB
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door JCRyle »

Gereformeerde Gemeente:

D.V. Woensdag 2 mei 2018 zal de bevestiging en intrede zijn van Ds. G. Hoogerland te Rotterdam-IJsselmonde
- 14:30 uur | Bevestigingsdienst door Ds. C. van Ruitenburg
- 19:00 uur | Intrededienst door Ds. G. Hoogerland

Locatie: GG Barendrecht
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:Gereformeerde Gemeente:

D.V. Woensdag 2 mei 2018 zal de bevestiging en intrede zijn van Ds. G. Hoogerland te Rotterdam-IJsselmonde
- 14:30 uur | Bevestigingsdienst door Ds. C. van Ruitenburg
- 19:00 uur | Intrededienst door Ds. G. Hoogerland

Locatie: GG Barendrecht
Zijn deze diensten DV dan mee te luisteren? Misschien dat iemand dat weet? Rotterdam-IJsselmonde is normaal wel mee te luisteren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jesaja40
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 jul 2017, 15:56

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jesaja40 »

De afscheidsdienst van ds. van Rijswijk te Aalburg is nu live te luisteren via de volgende link:
http://kerkdienstgemist.nl/streams/942144#.WnCrZ_nibwc
"Leer mij, HEERE! Uw weg; ik zal in Uw waarheid wandelen; verenig mijn hart tot de vreze Uws Naams."
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door aggieoudje »

aggieoudje schreef:Ds J.A.W. Verhoeven zal dv Zondag 4 maart 2018 bevestigd worden en intrede doen in de HWBA Krimpen a/d IJssel, vacature wijk Noord
Inmiddels meer bekend over deze zondag:
In de morgendienst die om 10.00u begint zal Ds. J.A.W. Verhoeven worden bevestigd door onze consulent Ds. A. v. Vuuren em. Predikant uit Capelle a/d IJssel.
In de middagdienst die om 14.30 begint preekt Ds. Verhoeven dan intrede.
Beide diensten vinden plaats in de Sionskerk.

Overigens neemt Ds Verhoeven in de morgendienst(10.00) van zondag 18 februari in de Pauluskerk afscheid van Leerdam
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ad Anker »

28 maart: Bevestiging (door ds. K. Boeder) en intrede van ds. G. Pater, te Ouddorp. Aanvang diensten: 14.30 en 19.00 uur.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:28 maart: Bevestiging (door ds. K. Boeder) en intrede van ds. G. Pater, te Ouddorp. Aanvang diensten: 14.30 en 19.00 uur.
Weet er iemand of deze diensten live mee te beluisteren zijn?
Aaangezien de Gereformeerde Gemeente van Ouddorp nog geen 200 leden telt en het eigen kerkgebouw dus ook een gering aantal zitplaatsen heeft, lijkt het me voor de hand te liggen dat de kerkdiensten plaatsvinden in het kerkgebouw van de Hersteld Hervormde Kerk van Ouddorp. En indien dat het geval is, is er ook een grotere kans dat de kerkdiensten wellicht live mee te beluisteren zijn. Het is daarom dat ik deze vraag stel. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ouddorp »

De diensten vinden inderdaad plaats in de Eben-Haezerkerk van de HHG. Ik denk wel dat de diensten zijn mee te luisteren. De gezamenlijke diensten van de GG en de HHG zijn namelijk ook altijd mee te luisteren.
Plaats reactie