Afscheid en intrede [2]

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:Bij emeritaat wel. Althans, het is in het kerkverband 23 jaar geleden dat er een predikant met emeritaat ging. En die predikant heeft volgens mij nooit afscheid gepreekt.
Oke, dus emeritaat is geen gewoonte in de GGiN.
Dat wist ik niet.
Dat was her ook niet in de Gereformeerde Gemeenten.
Het is van de laatste jaren dat predikanten met hun 70e emeritaat mogen aanvragen.
Maar zo was het niet. Een roeping tot het predikambt eindigt niet als een prediker 70 jaar
wordt. Hij is geroepen te prediken zolang God hem dat geeft.
Ook na emeritaat blijft een dominee predikant dus ik begrijp je opmerking niet.
Dat is ook zo. Maar het ging niet over het ambt, maar over emeritaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef:
FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef: Oke, dus emeritaat is geen gewoonte in de GGiN.
Dat wist ik niet.
Dat was her ook niet in de Gereformeerde Gemeenten.
Het is van de laatste jaren dat predikanten met hun 70e emeritaat mogen aanvragen.
Maar zo was het niet. Een roeping tot het predikambt eindigt niet als een prediker 70 jaar
wordt. Hij is geroepen te prediken zolang God hem dat geeft.
Ook na emeritaat blijft een dominee predikant dus ik begrijp je opmerking niet.
Dat is ook zo. Maar het ging niet over het ambt, maar over emeritaat.
Je zegt: de roeping tot het predikambt eindigt niet als een prediker 70 jaar is.

Dat klopt, ze preken gewoon door als ze met emeritaat zijn
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Gritje »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:Bij emeritaat wel. Althans, het is in het kerkverband 23 jaar geleden dat er een predikant met emeritaat ging. En die predikant heeft volgens mij nooit afscheid gepreekt.
Oke, dus emeritaat is geen gewoonte in de GGiN.
Dat wist ik niet.
Dat was her ook niet in de Gereformeerde Gemeenten.
Het is van de laatste jaren dat predikanten met hun 70e emeritaat mogen aanvragen.
Maar zo was het niet. Een roeping tot het predikambt eindigt niet als een prediker 70 jaar
wordt. Hij is geroepen te prediken zolang God hem dat geeft.
Bij ons wel, als dominee 67 is, moet hij met emeritaat in de HHK en in de PKN in ieder geval, ik ben het ook niet mee eens, maar goed.
Omdat dit zo was in de NHK is dat ook bij ons in de HHK
Ik vind het wel een goed iets. Als een predikant met emeritaat is heeft hij niet meer de volle verantwoordelijkheid van een gemeente die gediend moet worden. Wel mag hij het evangelie blijven verkondigen en pastorale bijstand verlenen. En hij kan het wat rustiger aandoen. Bij ons in de gemeente verleend ook een predikant die mey emeritaat is pastorale bijstand. Dat is heel fijn voor de kerkenraad en predikant, hij neemt hen veel werk uit handen.

Ik vind dit beter dan zoals ik van vrienden hoorde waar predikanten niet met emeritaat gaan. Hun predikant begon te dementeren en vertelde soms bijbels onjuiste dingen op de kansel. Dit kan echt niet en is niet ter bevordering van het evangelie
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door windorgel »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:Bij emeritaat wel. Althans, het is in het kerkverband 23 jaar geleden dat er een predikant met emeritaat ging. En die predikant heeft volgens mij nooit afscheid gepreekt.
Oke, dus emeritaat is geen gewoonte in de GGiN.
Dat wist ik niet.
In de tussenliggende 23 jaar waren er geen predikanten die 70 jaar of ouder waren...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:
Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:Bij emeritaat wel. Althans, het is in het kerkverband 23 jaar geleden dat er een predikant met emeritaat ging. En die predikant heeft volgens mij nooit afscheid gepreekt.
Oke, dus emeritaat is geen gewoonte in de GGiN.
Dat wist ik niet.
In de tussenliggende 23 jaar waren er geen predikanten die 70 jaar of ouder waren...
Ik geloof dat 'waren' 'werden' moet zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Vanavond zal ds. G.J.N. Moens, na een periode van 4,5 jaar aan de gemeente verbonden te zijn geweest, afscheid nemen van de Gereformeerde Gemeente van Lisse, wegens vertrek naar de zustergemeente van Middelharnis. Deze dienst, die om 19.30 uur aanvangt, zal hier mee te beluisteren zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Vanavond zal ds. G.J.N. Moens, na een periode van 4,5 jaar aan de gemeente verbonden te zijn geweest, afscheid nemen van de Gereformeerde Gemeente van Lisse, wegens vertrek naar de zustergemeente van Middelharnis. Deze dienst, die om 19.30 uur aanvangt, zal hier mee te beluisteren zijn.
Op www.gergeminfo.nl staat dat het noodzakelijk is om Google Chrome te gebruiken. Echter doet de link het bij mij nog steeds niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
johannes123
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 apr 2014, 15:55

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door johannes123 »

Jantje schreef:
Jantje schreef:Vanavond zal ds. G.J.N. Moens, na een periode van 4,5 jaar aan de gemeente verbonden te zijn geweest, afscheid nemen van de Gereformeerde Gemeente van Lisse, wegens vertrek naar de zustergemeente van Middelharnis. Deze dienst, die om 19.30 uur aanvangt, zal hier mee te beluisteren zijn.
Op http://www.gergeminfo.nl staat dat het noodzakelijk is om Google Chrome te gebruiken. Echter doet de link het bij mij nog steeds niet.
Bij mij doet hij ook niks!!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Heel vreemd dit...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Heel vreemd dit...
Je moet eerst inloggen met een wachtwoord.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:Heel vreemd dit...
Je moet eerst inloggen met een wachtwoord.
Inderdaad. Ik vermoed dat de website niet goed is opengesteld. Heel vreemd. In Meliskerke wilden er ook verschillende mensen luisteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
MvD5
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2017, 20:12

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door MvD5 »

Op de website van Ger.Gem. Lisse staat het volgende:

Afscheidsdienst Ds G.J.N. Moens

Helaas hebben wij last van een technisch probleem bij de uitzending.
Ga naar kerkomroep.nl en zoek de Salemkerk te Lisse. Log in met gebruikersnaam: (t)rouwdienst en wachtwoord: maart19
Excuses voor ongemak.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Dank!

Ik heb de toespraken nog kunnen horen. Ik vind dat de organist heel goed speelde, het kleine stukje wat ik hoorde, onder meer Psalm 68: 17 (samenzang). En het uitleidend orgelspel, een combinatie van 'Zegen ons algoede' en Psalm 134, naadloos gevolgd door een prachtige bespeling van Psalm 25 paste heel mooi in elkaar.

Inmiddels heb ik de dienst gelukkig ook kunnen downloaden. Ik hoop deze morgenavond te beluisteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Dank!

Ik heb de toespraken nog kunnen horen. Ik vind dat de organist heel goed speelde, het kleine stukje wat ik hoorde, onder meer Psalm 68: 17 (samenzang). En het uitleidend orgelspel, een combinatie van 'Zegen ons algoede' en Psalm 134, naadloos gevolgd door een prachtige bespeling van Psalm 25 paste heel mooi in elkaar.

Inmiddels heb ik de dienst gelukkig ook kunnen downloaden. Ik hoop deze morgenavond te beluisteren.
Oei, een gezang! En dat mag zomaar?
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Dank!

Ik heb de toespraken nog kunnen horen. Ik vind dat de organist heel goed speelde, het kleine stukje wat ik hoorde, onder meer Psalm 68: 17 (samenzang). En het uitleidend orgelspel, een combinatie van 'Zegen ons algoede' en Psalm 134, naadloos gevolgd door een prachtige bespeling van Psalm 25 paste heel mooi in elkaar.

Inmiddels heb ik de dienst gelukkig ook kunnen downloaden. Ik hoop deze morgenavond te beluisteren.
Oei, een gezang! En dat mag zomaar?
Ik heb werkelijk waar geen flauw idee.

Maar het was wel heel onopvallend hoor. Waarschijnlijk hebben de meeste mensen het niet eens doorgehad.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie