Afscheid en intrede [2]

ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door ejvl »

albion schreef:
Sint Philipsland is toch uit het kerkverband van Ds. D.C. Flapper gestapt?
Nou nee, Ds. D.C. Flapper staat in Ede (voorheen was dat de OGGiN waar ds. van der Poel voorging), door een scheuring is de OGGiN in Ede een vrije OGG geworden en in Wekerom is er een OGGiN ontstaan (omdat ds. A. van der Meer een beroep had aangenomen van deze groep en hij deze gemeente weer deed aansluiten bij de OGGiN, hierdoor stapte de OGGiN Ede uit het verband). Ds. Flapper komt (dacht ik) uit de Herv.Kerk? en is overgegaan naar de Vrije OGG. Omdat de OGG buiten verband alleen ds. Van der Meer als predikant had, en deze met 'emeritaat' is, lieten ze predikanten voorgaan uit de Vrije OGG.
Door de scheuring in Ede zijn er 3 kerken ontstaan.
OGGIN Wekerom, daar stond ds vd Meer, Zwartbol, Klok en nu van de Veen.

VOGG, de oude kerk van ds vd Poel, stond ds Pronk, Goudriaan en nu Flapper.

OGGIN Ede Spoorstraat, nooit een predikant gehad.

Ds Flapper is onkerkelijk opgevoed, studie bij PKN gedaan, afgewezen in de HHK en beroepen bij de VOGG.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Stof »

ejvl schreef:
albion schreef:
Sint Philipsland is toch uit het kerkverband van Ds. D.C. Flapper gestapt?
Nou nee, Ds. D.C. Flapper staat in Ede (voorheen was dat de OGGiN waar ds. van der Poel voorging), door een scheuring is de OGGiN in Ede een vrije OGG geworden en in Wekerom is er een OGGiN ontstaan (omdat ds. A. van der Meer een beroep had aangenomen van deze groep en hij deze gemeente weer deed aansluiten bij de OGGiN, hierdoor stapte de OGGiN Ede uit het verband). Ds. Flapper komt (dacht ik) uit de Herv.Kerk? en is overgegaan naar de Vrije OGG. Omdat de OGG buiten verband alleen ds. Van der Meer als predikant had, en deze met 'emeritaat' is, lieten ze predikanten voorgaan uit de Vrije OGG.
Door de scheuring in Ede zijn er 3 kerken ontstaan.
OGGIN Wekerom, daar stond ds vd Meer, Zwartbol, Klok en nu van de Veen.

VOGG, de oude kerk van ds vd Poel, stond ds Pronk, Goudriaan en nu Flapper.

OGGIN Ede Spoorstraat, nooit een predikant gehad.

Ds Flapper is onkerkelijk opgevoed, studie bij PKN gedaan, afgewezen in de HHK en beroepen bij de VOGG.
Quis non fleref?
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ouddorp »

OGGIN Wekerom, daar stond ds vd Meer, Zwartbol, Klok en nu van de Veen.

VOGG, de oude kerk van ds vd Poel, stond ds Pronk, Goudriaan en nu Flapper.

OGGIN Ede Spoorstraat, nooit een predikant gehad.
Bedankt voor deze verduidelijking. Is Spoorstraat dan een afscheiding van de kerk van ds. Van der Poel? Want deze predikant stond toch wel binnen het verband van de OGGiN.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door NorahLinde »

Stof schreef:
ejvl schreef: Door de scheuring in Ede zijn er 3 kerken ontstaan.
OGGIN Wekerom, daar stond ds vd Meer, Zwartbol, Klok en nu van de Veen.

VOGG, de oude kerk van ds vd Poel, stond ds Pronk, Goudriaan en nu Flapper.

OGGIN Ede Spoorstraat, nooit een predikant gehad.

Ds Flapper is onkerkelijk opgevoed, studie bij PKN gedaan, afgewezen in de HHK en beroepen bij de VOGG.
Quis non fleref?
Nou, zeg dat...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17330
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door huisman »

Aanvulling:

Ds D.C Flapper is admissiaal student geweest binnen de CGK. Daarna PKN geworden

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ersiteit/0
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wet en Evangelie »

Nog niet voorbij zien komen: D.V. donderdag 12 december 2019 bevestiging van Ds. G. Gerritsen te Grand Rapids om 20.30 uur (Nederlandse tijd) door Ds. A.F.R. van de Veen. Intrede door Ds. G. Gerritsen om 01.00 uur (Nederlandse tijd). De diensten zijn te beluisteren via het nederlandse telefoonnummer 038 - 20 01 12
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door NorahLinde »

Wet en Evangelie schreef:Nog niet voorbij zien komen: D.V. donderdag 12 december 2019 bevestiging van Ds. G. Gerritsen te Grand Rapids om 20.30 uur (Nederlandse tijd) door Ds. A.F.R. van de Veen. Intrede door Ds. G. Gerritsen om 01.00 uur (Nederlandse tijd). De diensten zijn te beluisteren via het nederlandse telefoonnummer 038 - 20 01 12
Dat telefoonnummer kan niet kloppen, is maar 9 cijfers...
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wet en Evangelie »

NorahLinde schreef:
Wet en Evangelie schreef:Nog niet voorbij zien komen: D.V. donderdag 12 december 2019 bevestiging van Ds. G. Gerritsen te Grand Rapids om 20.30 uur (Nederlandse tijd) door Ds. A.F.R. van de Veen. Intrede door Ds. G. Gerritsen om 01.00 uur (Nederlandse tijd). De diensten zijn te beluisteren via het nederlandse telefoonnummer 038 - 20 01 12
Dat telefoonnummer kan niet kloppen, is maar 9 cijfers...
Excuus! Moet zijn: 0318-20 01 12
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Is dat een betaald nummer? Hoe werkt zoiets? Wat is het voordeel boven een internetuitzending?
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Is dat een betaald nummer? Hoe werkt zoiets? Wat is het voordeel boven een internetuitzending?
Een ouderwetse kerktelefoon waar je moet inbellen om mee te luisteren.
Gewoon normale tarieven. Echter ben je ook afhankelijk van de capaciteit van de lijnen van de kerk.
Is geen voordeel boven internet echter heeft nog niet iedere kerk zo'n systeem via internet, waarom weet ik niet.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wet en Evangelie »

ejvl schreef:
DDD schreef:Is dat een betaald nummer? Hoe werkt zoiets? Wat is het voordeel boven een internetuitzending?
Een ouderwetse kerktelefoon waar je moet inbellen om mee te luisteren.
Gewoon normale tarieven. Echter ben je ook afhankelijk van de capaciteit van de lijnen van de kerk.
Is geen voordeel boven internet echter heeft nog niet iedere kerk zo'n systeem via internet, waarom weet ik niet.

De bevestiging en intrede zal plaats hebben in het kerkgebouw van de Netherlands Reformed Congregation te Grand Rapids. Er kan ook mee geluisterd worden via inbelnummer 001-616-951-5840. Dit zal best prijzig zijn.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

ejvl schreef:
DDD schreef:Is dat een betaald nummer? Hoe werkt zoiets? Wat is het voordeel boven een internetuitzending?
Een ouderwetse kerktelefoon waar je moet inbellen om mee te luisteren.
Gewoon normale tarieven. Echter ben je ook afhankelijk van de capaciteit van de lijnen van de kerk.
Is geen voordeel boven internet echter heeft nog niet iedere kerk zo'n systeem via internet, waarom weet ik niet.
Aha. Ik dacht dat je voor kerktelefoon vroeger een apart kastje nodig had. Maar dat is dus niet zo.

Aangezien tegenwoordig veel mensen een onbeperkte bundel hebben, is dit dan nog niet zo gek. Maar het lijkt mij een tamelijk ingewikkeld systeem, zeker als je maar een beperkt aantal bellijnen hebt.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door ejvl »

Ouddorp schreef:
OGGIN Wekerom, daar stond ds vd Meer, Zwartbol, Klok en nu van de Veen.

VOGG, de oude kerk van ds vd Poel, stond ds Pronk, Goudriaan en nu Flapper.

OGGIN Ede Spoorstraat, nooit een predikant gehad.
Bedankt voor deze verduidelijking. Is Spoorstraat dan een afscheiding van de kerk van ds. Van der Poel? Want deze predikant stond toch wel binnen het verband van de OGGiN.
Klopt, na het overlijden van ds vd Poel kwam ds Pronk, na enige tijd kwam er onenigheid, een aantal ambtsdragers stapten op en begonnen een vrije OGG in Wekerom/Ede, geïnstalleerd door ds Smits. Ds vd Meer uit het OGGIN verband werd beroepen, nam het aan en de gemeente sloot zich aan bij de landelijke OGGIN, de Hessenweg.

In datzelfde jaar dat ds vd Meer beroepen werd, stapte de Poelkerk met ds Pronk uit het OGGIN verband, zo werd het een VOGG. Ds Pronk vertrok toen vrij snel naar Kralingseveer na opnieuw onenigheid.
Een aantal mensen uit de Poelkerk begonnen zelf diensten te beleggen, ds Pronk kwam daar nog wel eens preken, wat na enige jaren stopte.
Daarna groeide er weer een nieuwe OGGIN gemeente aan de Spoorstraat.

Er is dus een VOGG, dat is de oude Poelkerk, een OGGIN te Wekerom/Ede (is gewoon in Ede maar naam in Wekerom) en een OGGIN aan de Spoorstraat in Ede.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Ik meen dat de bevestiging en intrede van of ds. Van Laar in Barneveld-Zuid, of ds. Boudewijn in Barneveld-Centrum ook met een inbelverbinding te beluisteren waren.

Overigens begrijp ik het niet. Want zoiets kost toch wel een vermogen?

Wanneer heeft ds. Gerritsen trouwens afscheid genomen van Giessendam? Want dat heb ik gemist. Ik kan het op de website van het RD ook niet terugvinden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door ejvl »

DDD schreef:
ejvl schreef:
DDD schreef:Is dat een betaald nummer? Hoe werkt zoiets? Wat is het voordeel boven een internetuitzending?
Een ouderwetse kerktelefoon waar je moet inbellen om mee te luisteren.
Gewoon normale tarieven. Echter ben je ook afhankelijk van de capaciteit van de lijnen van de kerk.
Is geen voordeel boven internet echter heeft nog niet iedere kerk zo'n systeem via internet, waarom weet ik niet.
Aha. Ik dacht dat je voor kerktelefoon vroeger een apart kastje nodig had. Maar dat is dus niet zo.

Aangezien tegenwoordig veel mensen een onbeperkte bundel hebben, is dit dan nog niet zo gek. Maar het lijkt mij een tamelijk ingewikkeld systeem, zeker als je maar een beperkt aantal bellijnen hebt.
Er zijn/waren verschillende systemen.

De oude kerktelefoon waar je inderdaad een kastje voor nodig had, ging via een apart KPN netwerk, is al even gestopt.

Inbellen via een centrale, authenticatie gaat vaak via het nummer wat je mee zend, enkele "rechtse" kerken hebben dit systeem nog. Vrij kostbaar voor de kerk, een ISDN 30 is enorm duur en dan heb je nog maar 30 inbelmogelijkheden.

Via radio, met een scanner kan meegeluisterd worden, uiteraard beperkt bereik.

Via online streaming zoals kerkdienstgemist, tegenwoordig de standaard.
Plaats reactie