Afscheid en intrede [2]

Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mannetje »

Waar onze gemeente zich in het spectrum bevindt laat ik graag aan kenners over, maar ik kan mij geen rekenboek van onze predikant herinneren, terwijl zijn preken niet op internet staan. Je kunt wel meeluisteren.
-
Online
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
KGPHP schreef:Wat is toch de reden dat diensten in de GG zo vaak op slot gaan?
Deze diensten zijn vaak nog wel terug te luisteren, maar dat is nu ook niet het geval.
De preken gaan vooral op slot in gemeenten waar overwegend predikanten voorgaan die hun preken verkopen in de vorm van boeken. Dus wellicht speelt het verdienmodel een rol. Bovendien is het een teken van rechtzinnigheid als je in geheimtaal praat, dus wellicht voegt het slotje ook weer wat ervaren diepzinnigheid toe aan hetgeen verkondigd wordt.

Daarnaast is het in de gereformeerde gezindte altijd zo dat de meer gematigde gemeenten eerst nieuwe ontwikkelingen accepteren. Als gemeenten in de rechterflank datzelfde steeds hebben afgewezen, dan moet er natuurlijk wel een verschil zijn. En dat is het slotje geworden. Ik denk dat toevalligheden daarbij een grotere rol spelen dan principes. Dat is bij de HSV precies hetzelfde. Je moet daar niet alleen diepzinnige gedachten achter zoeken. Het is voor een groot deel ook nadoen en napraten.
Dit is laster of grenst aan laster. Dat er een slot op gaat is om dezelfde reden waarom altijd het speken voor de radio ook is afgewezen.
Daar wil ik dan wel eens bewijs van zien. Ik heb de Saambinderverslagen daarop nagelezen, en ik zie daar helemaal niet dezelfde argumenten terugkomen.
Online
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Laster is het bericht van @DDD niet, mijns inziens, @DIA. Maar wel vreselijk grote onzin. Want veel van de meest rechtse gemeenten hebben niet eens een medium waarbij je überhaupt kan meeluisteren. Dus in die zin slaat de reactie kant noch wal. En verder: er zijn ook gemeenten ter linkerzijde waar men wars is van meeluisteren/terugluisteren.

Daarnaast wordt er niets nagedaan of nageaapt. Want alle bevestiging- en intredediensten van pakweg de afgelopen 3, 4 jaar heb ik grotendeels kunnen downloaden, zelfs vanuit de GGiN.
Volgens mij bevestigt dit alleen wat ik zeg. Helemaal niet mee kunnen luisteren is natuurlijk helemaal het absolute summum van geheimzinnigheid. Dus dat past precies in mijn interpretatie.

En er zijn ook gemeenten ter linkerzijde waar je niet kunt meeluisteren inderdaad. Daar mag je zelfs de gemeentebrief niet meenemen als gast. Dat heeft vermoedelijk weer te maken met privacy en ook met het beperken van de bemoeizucht van buitenstaanders.

Je laatste zin is volkomen onbegrijpelijk. Je zegt dat het overal hetzelfde is, maar dat het niet wordt nageaapt. Dat is een wonderlijke redenering. Ik beweer niet dat er geen andere mogelijkheden zijn dan na-apen bij gelijke beslissingen, maar in ieder geval bewijst het feit dat iedereen het op een bepaalde manier doet niet dat er niet wordt nageaapt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Laster is het bericht van @DDD niet, mijns inziens, @DIA. Maar wel vreselijk grote onzin. Want veel van de meest rechtse gemeenten hebben niet eens een medium waarbij je überhaupt kan meeluisteren. Dus in die zin slaat de reactie kant noch wal. En verder: er zijn ook gemeenten ter linkerzijde waar men wars is van meeluisteren/terugluisteren.

Daarnaast wordt er niets nagedaan of nageaapt. Want alle bevestiging- en intredediensten van pakweg de afgelopen 3, 4 jaar heb ik grotendeels kunnen downloaden, zelfs vanuit de GGiN.
Volgens mij bevestigt dit alleen wat ik zeg. Helemaal niet mee kunnen luisteren is natuurlijk helemaal het absolute summum van geheimzinnigheid. Dus dat past precies in mijn interpretatie.

En er zijn ook gemeenten ter linkerzijde waar je niet kunt meeluisteren inderdaad. Daar mag je zelfs de gemeentebrief niet meenemen als gast. Dat heeft vermoedelijk weer te maken met privacy en ook met het beperken van de bemoeizucht van buitenstaanders.

Je laatste zin is volkomen onbegrijpelijk. Je zegt dat het overal hetzelfde is, maar dat het niet wordt nageaapt. Dat is een wonderlijke redenering. Ik beweer niet dat er geen andere mogelijkheden zijn dan na-apen bij gelijke beslissingen, maar in ieder geval bewijst het feit dat iedereen het op een bepaalde manier doet niet dat er niet wordt nageaapt.
Jaja, zo kan ik het ook. Als het om gemeenten ter linkerzijde gaat, schrijf je dit:
DDD schreef:Dat heeft vermoedelijk weer te maken met privacy en ook met het beperken van de bemoeizucht van buitenstaanders.
Als het over gemeenten ter rechterzijde gaat zeg je opeens heel wat anders (Want waarom zou bovengenoemd citaat voor deze gemeenten niet kunnen gelden? Of waarom zou er ter linkerzijde geen rechtzinnigheid kunnen zijn, als het gaat om de gemeenten die niet uitzenden?):
DDD schreef:Bovendien is het een teken van rechtzinnigheid als je in geheimtaal praat, dus wellicht voegt het slotje ook weer wat ervaren diepzinnigheid toe aan hetgeen verkondigd wordt.

Daarnaast is het in de gereformeerde gezindte altijd zo dat de meer gematigde gemeenten eerst nieuwe ontwikkelingen accepteren. Als gemeenten in de rechterflank datzelfde steeds hebben afgewezen, dan moet er natuurlijk wel een verschil zijn. En dat is het slotje geworden. Ik denk dat toevalligheden daarbij een grotere rol spelen dan principes.
En dan voeg je daar nog aan toe:
DDD schreef:Ik denk dat toevalligheden daarbij een grotere rol spelen dan principes.
Dit is een zeer merkwaardige zin. Want het staaft mijn opvatting dat er dus geen na-aperij plaats vindt. Integendeel, dit is de eerste keer dat ik een bevestiging- en intrededienst niet kon downloaden. Dus in die zin is het zelfs een unicum. Dat bedoelde ik ook toen ik schreef:
Jantje schreef:Want alle bevestiging- en intredediensten van pakweg de afgelopen 3, 4 jaar heb ik grotendeels kunnen downloaden, zelfs vanuit de GGiN.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:Waar onze gemeente zich in het spectrum bevindt laat ik graag aan kenners over, maar ik kan mij geen rekenboek van onze predikant herinneren, terwijl zijn preken niet op internet staan. Je kunt wel meeluisteren.
Er is anders van het najaar, notabene in mijn gemeente ;), wel een preek van jouw dominee gelezen. Ik meende dat het uit een boekje was waar meerdere predikanten aan hebben meegewerkt. Het was een adventspreek uit Joël, over de Leraar ter gerechtigheid.

Ongetwijfeld is dit ook nog een interessant weetje voor de kenners. Want dit beïnvloed die graadmeter natuurlijk wel terdege... ;)

Dat gezegd hebbende ga ik er van uit dat je een prekenboek bedoelt. Want rekenboeken ken ik ook niet. Maar dat geheel terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Om nog even op gisteren terug te komen: ds. Van Nieuw Amerongen vertelde dat hij ook (extra) les heeft gehad van ds. A.H. Verhoef (predikant in Sint Catherines, in Canada). Deze deed ook mee aan de handoplegging. Weet iemand waarom hij ook les kreeg van deze overzeese predikant?

Het lijkt erop dat hij er alles aan doet om zich in een bepaalde flank te positioneren.
Online
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

@Jantje:
Je hoeft heus geen vreemdeling te zijn in kerkelijk Nederland om te weten dat privacy eerder een rol speelt in linksere gemeenten dan in rechtsere gemeenten.

Het is een seculier en werelds begrip.

Los daarvan zou je beter inhoudelijk kunnen reageren in plaats van uitspraken naast elkaar zetten die elkaar op geen enkele manier tegenspreken, maar die je wel deels uit hun verband haalt.

Het is onzinnig om te beweren dat toevalligheden in de zin zoals ik die gebruikte, een argument zouden zijn tegen na-aperij. De toevallige loop van de meningsvorming kan wel toevallig zijn, maar de samenloop van standpunten is dat niet, dat is een duidelijke vorm van kuddegedrag.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Om nog even op gisteren terug te komen: ds. Van Nieuw Amerongen vertelde dat hij ook (extra) les heeft gehad van ds. A.H. Verhoef (predikant in Sint Catherines, in Canada). Deze deed ook mee aan de handoplegging. Weet iemand waarom hij ook les kreeg van deze overzeese predikant?
Het lijkt erop dat hij er alles aan doet om zich in een bepaalde flank te positioneren.
Zeker, en daar ben ik erg blij mee. Hij gaat naar Uddel op herfstvakantie. Fijn hoor voor die gemeente.

@DDD, je laatste post gaat volledig voorbij aan mijn antwoord. Ik vind het vreemd dat je bij voorbaat beweert dat privacy alléén een rol zou spelen bij gemeenten ter linkerzijde. Ik begrijp niet waarom dat daar meer een rol speelt. Dus als je me dat wilt uitleggen, graag.

Verder ga jij ook volledig voorbij aan mijn reactie. Je speelt linkse en rechtse gemeenten tegen elkaar uit en dat vind ik zeer lakend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Ik speel niets uit. Ik geef een verklaringsmodel dat past bij alle mij bekende feiten.

En verder ga ik alleen in op de dingen waarvan ik begrijp wat je daarmee bedoelt, de rest vond ik onbegrijpelijk. Het toevoegen van lappen citaat, en dat in stukjes geknipt, maakt je eigen tekst niet overtuigender of leesbaarder.

Ik speel verder helemaal geen linkse en rechtse gemeenten tegen elkaar uit. Ik stel gewoon vast dat in rechtse gemeenten vaker extremisme te vinden is, bijvoorbeeld in geslotenheid van de preekvoorziening.

Privacy is daarbij echt geen thema, al was het maar omdat in de meer rechtse gemeenten helemaal geen privacygevoelige informatie naar buiten komt. De voorbeden zijn -althans bij mijn weten- gewoonlijk volstrekt anoniem en zonder informatie.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mannetje »

@Jantje: uiteraard bedoelde ik een prekenboek. Alleen is mijn telefoon meer gewend aan het woord rekenboek...
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Om nog even op gisteren terug te komen: ds. Van Nieuw Amerongen vertelde dat hij ook (extra) les heeft gehad van ds. A.H. Verhoef (predikant in Sint Catherines, in Canada). Deze deed ook mee aan de handoplegging. Weet iemand waarom hij ook les kreeg van deze overzeese predikant?
Het lijkt erop dat hij er alles aan doet om zich in een bepaalde flank te positioneren.
Zeker, en daar ben ik erg blij mee. Hij gaat naar Uddel op herfstvakantie. Fijn hoor voor die gemeente.
.
Ik dacht dat jij voorstander was van het brede midden, ipv de flanken opzoeken.
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door TSC »

DDD schreef:OK. In ieder geval heb ik niet het idee dat er nu speciaal veel prekenboeken van de genoemde predikanten verschijnen, en daar hadden we het over. Maar wellicht zie ik de verkeerde advertenties, en is het aanbod er wel. Ik zou nooit zo'n boek kopen, ik zie daar totaal het nut niet van in. Met uitzondering wellicht van een heel bijzondere preek, volstaat een printje ook prima.
Ik weet inderdaad niet welke advertenties jij vooral ziet of waar je op gefocust ben. Maar ik zie geen link tussen preken op slot zetten en het verdienmodel van prekenboeken. Misschien om weer een klein beetje on topic te gaan gewoon afscheid nemen van die gedachte.
Laatst gewijzigd door TSC op 23 aug 2019, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Luther »

TSC schreef:...prentenboeken....
Mannetje schreef:...rekenboek....
Het wordt tijd dat jullie een prekenboek gaan lezen!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ik dacht dat jij voorstander was van het brede midden, ipv de flanken opzoeken.
Soms wijk ik wel eens uit naar de ene zijde. En soms naar de andere zijde. Als er iemand met een ander blikveld gereageerd had in dezelfde zin als jij nu reageert, maar dan als ware ds. Vergunst de handoplegger, had ik precies eender gereageerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
TSC schreef:...prentenboeken....
Mannetje schreef:...rekenboek....
Het wordt tijd dat jullie een prekenboek gaan lezen!
:yahoo Heb je ook nog een suggestie van welke predikant dat moet zijn?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie