Afscheid en intrede [2]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Vanavond neemt ds. J.J. van Eckeveld, na 42 jaar en 7 maanden afscheid van de Gereformeerde Gemeente van Zeist, wegen emeritaat. Is deze dienst mee te beluisteren?
De dienst is mee te luisteren via: https://kerkdienstgemist.nl/streams/740163. De dienst begint om 19.30 uur.
De liturgie voor deze avond is als volgt:
Zingen: Psalm 138 vers 1 en 2
Schriftlezing: Hebreeën 13 vers 1 tot en met vers 8
Zingen: Psalm 71 vers 2, 4 en 14
Zingen: Psalm 74 vers 12 en 19
Zingen: Psalm 89 vers 7
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:Vanavond neemt ds. J.J. van Eckeveld, na 42 jaar en 7 maanden afscheid van de Gereformeerde Gemeente van Zeist, wegen emeritaat.
Een gezant van Christus, binnen en buiten zijn kerkverband gerespecteerd, neemt afscheid. Ik heb hem nooit in een dienst gehoord, maar vanuit zijn bijdragen kreeg ik een beeld van hem als een integer en oprecht christen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Je kon hem nu in ieder geval horen.

Komt het vaker voor dat de toespraken buiten de kerkdienst worden gelaten en dat je dan maar zo wegloopt? Ik heb daar eigenlijk niet zo'n idee van maar volgens mij was het bij het afscheid dat ik eerder meemaakte anders.

Ik vind het zo kaal aanvoelen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Ik begrijp wat je bedoelt. Dat was ook mijn ervaring.

Als het echter om de preek gaat, was die zeker niet kaal, integendeel! Ook de toespraken waren rijk aan inhoud. Het was een bijzondere dienst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:Ik begrijp wat je bedoelt. Dat was ook mijn ervaring.

Als het echter om de preek gaat, was die zeker niet kaal, integendeel! Ook de toespraken waren rijk aan inhoud. Het was een bijzondere dienst.
Had graag meegeluisterd maar soms moet er gewerkt worden :OO3 Heeft iemand de dienst opgeslagen en zo ja, wil je die misschien met me delen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:
Jantje schreef:Ik begrijp wat je bedoelt. Dat was ook mijn ervaring.

Als het echter om de preek gaat, was die zeker niet kaal, integendeel! Ook de toespraken waren rijk aan inhoud. Het was een bijzondere dienst.
Had graag meegeluisterd maar soms moet er gewerkt worden :OO3 Heeft iemand de dienst opgeslagen en zo ja, wil je die misschien met me delen?
De dienst staat helaas al achter slot en grendel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Refoforum2017 »

Jantje schreef:
Roeline schreef:
Jantje schreef:Ik begrijp wat je bedoelt. Dat was ook mijn ervaring.

Als het echter om de preek gaat, was die zeker niet kaal, integendeel! Ook de toespraken waren rijk aan inhoud. Het was een bijzondere dienst.
Had graag meegeluisterd maar soms moet er gewerkt worden :OO3 Heeft iemand de dienst opgeslagen en zo ja, wil je die misschien met me delen?
De dienst staat helaas al achter slot en grendel.
Jammer, ik had hem ook graag willen luisteren. Welke toespraken waren er? Kan iemand de kern van de preek weergeven?
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door KGPHP »

Refoforum2017 schreef:
Jantje schreef:
Roeline schreef:
Jantje schreef:Ik begrijp wat je bedoelt. Dat was ook mijn ervaring.

Als het echter om de preek gaat, was die zeker niet kaal, integendeel! Ook de toespraken waren rijk aan inhoud. Het was een bijzondere dienst.
Had graag meegeluisterd maar soms moet er gewerkt worden :OO3 Heeft iemand de dienst opgeslagen en zo ja, wil je die misschien met me delen?
De dienst staat helaas al achter slot en grendel.
Jammer, ik had hem ook graag willen luisteren. Welke toespraken waren er? Kan iemand de kern van de preek weergeven?
De dienst staat inmiddels open bij kerkdienstgemist.nl
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Roeline »

Dank, KGenz!
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Roeline »

Refoforum2017 schreef: Jammer, ik had hem ook graag willen luisteren. Welke toespraken waren er? Kan iemand de kern van de preek weergeven?
Indrukwekkend, oprecht, realistisch, ernstig, evenwichtig, hoopvol. Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde! Deze preek is een monument in een woelig tijdsbestek. Verder werd er, vond ik, prachtig gezongen.
Laatst gewijzigd door Roeline op 10 apr 2019, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:Verder werd er, vond ik, prachtig gezongen.
Inderdaad! Dat was ik vergeten te vermelden. Prachtig, die bovenstem! :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Die bovenstem viel mij ook op. De organist speelde mooi. Opmerkelijk dat er geen tussenzang was. Zingen ze daar altijd met bovenstem?

Ik vond de preek erg lang duren voor de inhoud, maar ik weet dat dat een bewuste keuze is van de dominee. Hij heeft geleerd dat je niet teveel moet willen vertellen, zei hij in een interview. Daar houdt hij zich altijd aan, zonder in herhaling te vallen. Dat vind ik wel knap.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Die bovenstem viel mij ook op. De organist speelde mooi. Opmerkelijk dat er geen tussenzang was. Zingen ze daar altijd met bovenstem?
Geen idee. De organist was er wel op voorbereid, in elk geval.
DDD schreef:Ik vond de preek erg lang duren voor de inhoud, maar ik weet dat dat een bewuste keuze is van de dominee. Hij heeft geleerd dat je niet teveel moet willen vertellen, zei hij in een interview. Daar houdt hij zich altijd aan, zonder in herhaling te vallen. Dat vind ik wel knap.
Kun je nou nog een keer herhalen wat je hier schrijft? Want dat begrijp ik niet helemaal. De eerste zin lijkt tegenstrijdig met de rest.
Laatst gewijzigd door Jantje op 10 apr 2019, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door HHKtE »

Jantje schreef:
DDD schreef:Die bovenstem viel mij ook op. De organist speelde mooi. Opmerkelijk dat er geen tussenzang was. Zingen ze daar altijd met bovenstem?
Geen idee. De organist was er wel op voorbereid, in elk geval.
DDD schreef:Ik vond de preek erg lang duren voor de inhoud, maar ik weet dat dat een bewuste keuze is van de dominee. Hij heeft geleerd dat je niet teveel moet willen vertellen, zei hij in een interview. Daar houdt hij zich altijd aan, zonder in herhaling te vallen. Dat vind ik wel knap.
Kun je nou nog een keer herhalen wat je hier schrijft? Want dat begrijp ik niet helemaal. De eerste zin lijkt tegenstrijdig met de de rest.
inderdaad erg verwarrend wat er door DDD wordt geschreven.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Voor mij was de preek veel te lang in verhouding tot wat de dominee zei. Maar dat doet hij expres. En hij herhaalt niet veel. Ik snap niet zo goed wat hier zo ingewikkeld aan is, maar ik zeg het nu maar in andere woorden.
Plaats reactie