Afscheid en intrede [2]

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Laag schreef:Ik vraag mij af, wat zouden de drie dominees van deze analyses vinden?
Verbazing, schuddebuiken, instemming.

Het is maar net wat voor soort oren we hebben.
Ik denk dat ze alle drie een eigen mening zullen hebben er iets van zullen vinden. ;)
(~)
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Wandelende schreef:
Laag schreef:Ik vraag mij af, wat zouden de drie dominees van deze analyses vinden?
Verbazing, schuddebuiken, instemming.

Het is maar net wat voor soort oren we hebben.
Ik denk dat ze alle drie een eigen mening zullen hebben er iets van zullen vinden. ;)
Misschien ook afvragend waarom er niet gesproken wordt over de hoop die ook verkondigd is. Was een mooie preek!!
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Refoforum2017 »

Wandelende schreef:
Roeline schreef:Idd. Verfrissend! Ik denk zeker aan de toespraak van ds. Verschuure. Heerlijk eerlijk, de-stigmatiserend en relativerend. Van ds. Van Campen vond ik het kleine, ondeugende steekje onder water richting de Gereformeerde Gemeenten dan wel weer ietsjes.... auw, en niet terecht. Maar ach, ook wel weer diens eerlijke visie. Fijn dat er op deze gewone, menselijke wijze toegesproken kan worden, in plaats van het omfloerste-verheerlijkende-geliefde-broeders-dit-en-dat wat je ook nogal eens hoort tijdens toespraken.
Ik heb, geheel tegen mijn gewoonte in, deze keer wel de toespraken gehoord. Je zegt het terecht, eindelijk toespraken op een normale, menselijke wijze. Zo kenmerkt zich de desbetreffende gemeente ook.

Wat ik dan wel weer grappig vind is het verschil van beleving tussen jou en mij. Ik proefde bij de toespraak van ds. Verschuure dat hij toch even een correctie moest maken, even een steek onder water, die niet prettig aanvoelde als broeders van hetzelfde huis.
Dat ds. Van Campen zei dat hij juist zoveel beschamende zegen had ontvangen, terwijl hij eerlijk toegaf dat niet verwacht te hebben, vind ik erg getuigen van een open en eerlijke houding.

Afijn, zo luistert ieder weer op zijn eigen wijze.
Ik had exact dezelfde ervaring met de toespraak van ds. Verschuure en kreeg het er warm van toen ik het hoorde. Hij probeerde het leuk te brengen en verpakte het voorzichtig (hij zei nog dat hij er lang over nagedacht had of hij punt 3 zou zeggen), maar het was gewoon een publieke correctie van ds. Baan. En daar heb ik toch heel veel moeite mee. Voor ds. Verschuure is ds. Kersten het einde van alle tegenspraak en dé beste dogmatiek. Dat is toch kortzichtig en gevaarlijk. Soms mag je het oneens zijn met Ds. Kersten en zeker op de punten waarop hij afwijkt t.o.v. van Calvijn, Brakel en Boston, om maar een aantal mensen te noemen. Ik vond het erg pijnlijk gisteravond en vraag me echt af waarom ds. Verschuure dit doet.
Laatst gewijzigd door Refoforum2017 op 20 sep 2018, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Laag »

Zeeuwse huisvrouw schreef:
Wandelende schreef:
Laag schreef:Ik vraag mij af, wat zouden de drie dominees van deze analyses vinden?
Verbazing, schuddebuiken, instemming.

Het is maar net wat voor soort oren we hebben.
Ik denk dat ze alle drie een eigen mening zullen hebben er iets van zullen vinden. ;)
Misschien ook afvragend waarom er niet gesproken wordt over de hoop die ook verkondigd is. Was een mooie preek!!
Eerlijk gezegd, onbevooroordeeld luisteren vind ik moeilijk. Automatisch deel je een ds in een bepaald vakje in, met een bepaalde verwachting, van dit en dat moet of zal hij wel zeggen.
Echt luisteren, onbevangen, onbevooroordeeld is moeilijk, en hoe dorstiger je bent, hoe beter het gaat.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Herman »

Laag schreef:Echt luisteren, onbevangen, onbevooroordeeld is moeilijk, en hoe dorstiger je bent, hoe beter het gaat.
Een zeer fraaie zin. Roerend mee eens.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Ad Anker »

Refoforum2017 schreef:
Ik had exact dezelfde ervaring met de toespraak van ds. Verschuure en kreeg het er warm van toen ik het hoorde. Hij probeerde het leuk te brengen en verpakte het voorzichtig (hij zei nog dat hij er lang over nagedacht had of hij punt 3 zou zeggen), maar het was gewoon een publieke correctie van ds. Baan. En daar heb ik toch heel veel moeite mee. Voor ds. Verschuure is ds. Kersten het einde van alle tegenspraak en dé beste dogmatiek. Dat is toch kortzichtig en gevaarlijk. Soms mag je het oneens zijn met Ds. Kersten en zeker op de punten waarop hij afwijkt t.o.v. van Calvijn, Brakel en Boston, om maar een aantal mensen te noemen. Ik vond het erg pijnlijk gisteravond en vraag me echt af waarom ds. Verschuure dit doet.
Jongen toch, ik heb die ervaring helemaal niet. Ik heb alleen ds. Verschuure gehoord. Ik vond het juist mooi hoe hij dat deed.
Ik vind het sneu voor je dat je er zo gevoelig inzit.

Het is hier al gezegd: we luisteren allemaal op onze eigen manier. Zo herinner ik me dat de toespraak van ds. v.d. Tang bij de intrede van ds. Sonnevelt in Alblasserdam ook zo wonderlijk fout geïnterpreteerd werd hier.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ik geloof niet dat dat laatste waar is, hoor. Meestal is het omgekeerd, ik heb je namelijk zelden zo positief gevonden over een dienst. ;)
O, ik ben heel vaak zo positief over een dienst hoor. Maar meestal schrijf ik daar geen stukjes over.

En los daarvan geloof ik zonder deskundige verklaring daarover niet dat ds. Verschuure dichter bij ds. Kersten staat en het is ook nog maar zeer de vraag of hij dat bedoelde te zeggen. Je kunt het zien als een reiken naar de vele overeenkomsten los van de kleinigheden die net wat anders gaan dan zijn persoonlijke smaak.

De grootste verschillen zitten mijns inziens in de mate waarin zij een levend anachronisme zijn en dat is vooral een kwestie van smaak en cultuur. Al zou ik echt niet blij worden als er bij daglicht een dominee met hoed op bij mij op de stoep stond.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Refoforum2017 »

Ad Anker schreef:
Refoforum2017 schreef:
Ik had exact dezelfde ervaring met de toespraak van ds. Verschuure en kreeg het er warm van toen ik het hoorde. Hij probeerde het leuk te brengen en verpakte het voorzichtig (hij zei nog dat hij er lang over nagedacht had of hij punt 3 zou zeggen), maar het was gewoon een publieke correctie van ds. Baan. En daar heb ik toch heel veel moeite mee. Voor ds. Verschuure is ds. Kersten het einde van alle tegenspraak en dé beste dogmatiek. Dat is toch kortzichtig en gevaarlijk. Soms mag je het oneens zijn met Ds. Kersten en zeker op de punten waarop hij afwijkt t.o.v. van Calvijn, Brakel en Boston, om maar een aantal mensen te noemen. Ik vond het erg pijnlijk gisteravond en vraag me echt af waarom ds. Verschuure dit doet.
Jongen toch, ik heb die ervaring helemaal niet. Ik heb alleen ds. Verschuure gehoord. Ik vond het juist mooi hoe hij dat deed.
Ik vind het sneu voor je dat je er zo gevoelig inzit.

Het is hier al gezegd: we luisteren allemaal op onze eigen manier. Zo herinner ik me dat de toespraak van ds. v.d. Tang bij de intrede van ds. Sonnevelt in Alblasserdam ook zo wonderlijk fout geïnterpreteerd werd hier.
Je hebt denk ik wel gelijk: ik voel hier al snel emotie bij. Goed dat je het opmerkt. Ik zal het proberen te vermijden.

Daarom even een andere vraag: hoe vind jij het (theologisch gezien) dat de ene predikant de andere predikant oproept om eenheid te zoeken met de dogmatiek van ds. Kersten als uitgangspunt? Dat was toch wat ds. Verschuure aan ds. Baan vroeg? Hij vroeg hem (met ds. Verschuure) te gaan in de lijn van ds. Kersten. Is dat theologisch te verantwoorden? Hij is toch niet het einde van alle tegenspraak?

En mijn andere vraag: welke beweegreden heeft ds. Verschuure om dit te zeggen? Dat is toch heel vreemd als het gaat om 2 totaal verschillende predikanten binnen de GG? Ds. Verschuure weet dat Ds. Baan ds. Kersten niet op alle punten volgt. Die vrijheid mag ds. Baan toch hebben? Mits hij maar blijft in de lijn van Calvijn, Brakel en Boston? Hoe kijk jij daar tegenaan?

Even voor de duidelijkheid: ik volg ds. Baan ook niet op alle punten, maar ik heb toch een heel naar onderbuikgevoel bij de toespraak van ds. Verschuure.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Nasrani »

Als we echt willen weten hoe ds Verschuure het heeft bedoeld dan zullen we dat aan hem moeten vragen. Verder is het maar speculeren. Ik vond zijn toespraak wel meevallen. Ds van Campen was heerlijk zichzelf. Gewoon een lied citeren. En mooi toch om te horen dat hij zo geraakt was door de preek van ds Baan.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Erskinees »

Refoforum2017 schreef:Ds. Verschuure weet dat Ds. Baan ds. Kersten niet op alle punten volgt.
Dan heb je blijkbaar niet genoeg preken van deze ds. gehoord. Deze ds. blijft altijd heel netjes binnen de kaders van de leer van de GG en is toch een echte evangelieprediker. Hij wordt ook breed uitgenodigd om deze reden.
Ds. Verschuure bracht het heel leuk en op z'n rotterdams.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Refoforum2017 »

Erskinees schreef:
Refoforum2017 schreef:Ds. Verschuure weet dat Ds. Baan ds. Kersten niet op alle punten volgt.
Dan heb je blijkbaar niet genoeg preken van deze ds. gehoord. Deze ds. blijft altijd heel netjes binnen de kaders van de leer van de GG en is toch een echte evangelieprediker. Hij wordt ook breed uitgenodigd om deze reden.
Ds. Verschuure bracht het heel leuk en op z'n rotterdams.
Ik doel met name op zijn visie op verbond, belofte, geloof en doop. In de dogmatiek van ds. Kersten (die overigens gecorrigeerd is door ds. Steenblok, dat wel) lees ik andere dingen.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Erskinees »

Luister dan eens een cath.serie van deze ds. 't Gaat dan slechts om accentverschillen. Maak ze nou niet groter.
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

Herman schreef:
Laag schreef:Echt luisteren, onbevangen, onbevooroordeeld is moeilijk, en hoe dorstiger je bent, hoe beter het gaat.
Een zeer fraaie zin. Roerend mee eens.
Ik ben het hier niet mee eens. Ben er van overtuigd dat met een vurig gebed vooraf en echt vechten tegen gedachten( niet toelaten) waardoor je bevooroordeeld kan raken of in hokjes gaat denken je kan helpen om echt te kunnen luisteren. Wel eens met de zin hoe dorstiger, hoe beter het gaat.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Refoforum2017 »

Erskinees schreef:Luister dan eens een cath.serie van deze ds. 't Gaat dan slechts om accentverschillen. Maak ze nou niet groter.
Ik ben het helemaal met je eens. Het zijn accentverschillen. Daarom luister ik net zo lief Kersten als Baan. Dat is mijn punt ook niet. Mijn punt is dat je Kersten leidraad laat zijn voor de prediking. Dat vind ik zorgelijk.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:
Refoforum2017 schreef:Ds. Verschuure weet dat Ds. Baan ds. Kersten niet op alle punten volgt.
Dan heb je blijkbaar niet genoeg preken van deze ds. gehoord. Deze ds. blijft altijd heel netjes binnen de kaders van de leer van de GG en is toch een echte evangelieprediker. Hij wordt ook breed uitgenodigd om deze reden.
Ds. Verschuure bracht het heel leuk en op z'n rotterdams.
Hij begint al aardig te wennen. ;)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie