Afscheid en intrede [2]

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Roeline schreef:
Bezorgd schreef:De mening van ds van Campen wordt ervaren door heel veel predikanten van buiten de GG. Dat is op zijn minst opvallend.
Daar kunnen we alles van vinden, of de opmerking serieus nemen.
We moeten onszelf voortdurend toetsen, dat sowieso. Over Christus kúnnen we ook niet hoog genoeg opgeven.
Verder heb ik niet zoveel met de mening van dominees, die zondags op hun eigen kansel staan en daardoor onmogelijk kunnen beoordelen waar het allemaal aan schort bij andere dominees.
Dat is, denk ik, niet helemaal waar. Er zullen vast wel predikanten zijn die bij elkaar naar de kerk gaan. Maar daarnaast zijn er bijeenkomsten van school, bijvoorbeeld, waarin je elkaar beluistert.

Mijn mening over de opmerkingen van gisteren, afgaande op wat hier gezegd is: de 'politieke correctheid' die vaak gehoord wordt over geliefde broeders en samen optrekken enzo, vind ik niet echt wat.
Maar om nu dit soort prikjes te gaan uitdelen, vind ik erg vervelend. Ook als je jezelf dan 'een beetje ondeugend' noemt. Benoem het positieve, en laat het negatieve over voor een gesprek in de studeerkamer.
Mooie reactie @eilander. Je verwoord m'n gedachten, ik zei het alleen niet. ;)
(~)
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Roeline »

eilander schreef:
Roeline schreef:
Bezorgd schreef:De mening van ds van Campen wordt ervaren door heel veel predikanten van buiten de GG. Dat is op zijn minst opvallend.
Daar kunnen we alles van vinden, of de opmerking serieus nemen.
We moeten onszelf voortdurend toetsen, dat sowieso. Over Christus kúnnen we ook niet hoog genoeg opgeven.
Verder heb ik niet zoveel met de mening van dominees, die zondags op hun eigen kansel staan en daardoor onmogelijk kunnen beoordelen waar het allemaal aan schort bij andere dominees.
Dat is, denk ik, niet helemaal waar. Er zullen vast wel predikanten zijn die bij elkaar naar de kerk gaan. Maar daarnaast zijn er bijeenkomsten van school, bijvoorbeeld, waarin je elkaar beluistert.

Mijn mening over de opmerkingen van gisteren, afgaande op wat hier gezegd is: de 'politieke correctheid' die vaak gehoord wordt over geliefde broeders en samen optrekken enzo, vind ik niet echt wat.
Maar om nu dit soort prikjes te gaan uitdelen, vind ik erg vervelend. Ook als je jezelf dan 'een beetje ondeugend' noemt. Benoem het positieve, en laat het negatieve over voor een gesprek in de studeerkamer.
Beste Eilander, ik begrijp je visie. Maar probeer als je de gelegenheid hebt deze preek en toespraken nog eens na te luisteren. Ik denk dat het je beeld zal veranderen. Er zat veel pit én liefde in.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Wandelende »

Roeline schreef:Er zat veel pit én liefde in.
Die pit zat er ook wel in de laatste toespraak van het kerkenraadslid. Altijd als ik naar zulke echte Rotterdammers luister moet ik weer grijnzen. Bijna plat Rotterdams, geen blad voor de mond. Heerlijk.
Soms ben ik dan weleens jaloers dat ik niet in Rotterdam ben geboren en opgegroeid. :langue
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

DDD schreef: Maar goed. Er is zo weer genoeg te bespreken. Het zou interessant zijn welke dominee van de twee nu het dichtste bij ds. Kersten zou staan.
Inderdaad, ik denk (en ik wordt nu een beetje ondeugend... ;) ), als ik ouderling Bart Bolier moet geloven, dat dat wel eens een verrassende uitkomst zou kunnen zijn.
Maar nog interessanter vond ik de pastorie 10 km verderop. Dat heeft als voordeel dat je een streekgemeente wordt, maar als nadeel dat de dominee wel wat moeilijk bereikbaar is. Al is het een gezonde fietsafstand, al dan niet met de elektrische fiets.
Waarom wordt je dan een streekgemeente? Zijn er eigenlijk ook andere GG's die dichter bij Mijnsheerenland liggen, dan de gemeente Zuidwijk?
En ik miste de voorzang. Ik vind zo'n welkomstwoord heel vriendelijk, maar het zou mijns inziens goed zijn om daarna met stil gebed te beginnen, en niet andersom, of er minstens een psalm of gezang tussendoor te zingen.
Dat is natuurlijk onzin. Je hebt in de gemeenten die dat doen, altijd éérst een welkomstwoord, vervolgens het votum en zegengroet en daarna de voorzang (overigens is dat een ouderwets woord, het wordt enkel in de (O)GGiN nog gebruikt..., maar dat geheel terzijde).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Waarom wordt je dan een streekgemeente? Zijn er eigenlijk ook andere GG's die dichter bij Mijnsheerenland liggen, dan de gemeente Zuidwijk?
Puttershoek.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Roeline schreef:
Bezorgd schreef:De mening van ds van Campen wordt ervaren door heel veel predikanten van buiten de GG. Dat is op zijn minst opvallend.
Daar kunnen we alles van vinden, of de opmerking serieus nemen.
We moeten onszelf voortdurend toetsen, dat sowieso. Over Christus kúnnen we ook niet hoog genoeg opgeven.
Verder heb ik niet zoveel met de mening van dominees, die zondags op hun eigen kansel staan en daardoor onmogelijk kunnen beoordelen waar het allemaal aan schort bij andere dominees.
Dat is, denk ik, niet helemaal waar. Er zullen vast wel predikanten zijn die bij elkaar naar de kerk gaan. Maar daarnaast zijn er bijeenkomsten van school, bijvoorbeeld, waarin je elkaar beluistert.

Mijn mening over de opmerkingen van gisteren, afgaande op wat hier gezegd is: de 'politieke correctheid' die vaak gehoord wordt over geliefde broeders en samen optrekken enzo, vind ik niet echt wat.
Maar om nu dit soort prikjes te gaan uitdelen, vind ik erg vervelend. Ook als je jezelf dan 'een beetje ondeugend' noemt. Benoem het positieve, en laat het negatieve over voor een gesprek in de studeerkamer.
Dat is, denk ik, niet helemaal waar.
Ds. Verschuure kennende, is het meer als een kwinkslag bedoeld en ik geloof zeer zeker dat hij en de intreder elkaar prima aanvoelen en dusdanig gevat zijn tegen elkaar dat het wel mee zal vallen.
Over de andere toespreker, zal ik het maar niet hebben. Hij is immers zelf ook niet geheel onomstreden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door eilander »

Wat is er nu 'niet helemaal waar' volgens jou?
Verder hoef je het niet over ds. Van Campen te hebben, maar over wat hij zei zou je wel iets kunnen vinden...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Wat is er nu 'niet helemaal waar' volgens jou?
Dit is niet helemaal waar:
eilander schreef:Mijn mening over de opmerkingen van gisteren, afgaande op wat hier gezegd is: de 'politieke correctheid' die vaak gehoord wordt over geliefde broeders en samen optrekken enzo, vind ik niet echt wat.
Maar om nu dit soort prikjes te gaan uitdelen, vind ik erg vervelend. Ook als je jezelf dan 'een beetje ondeugend' noemt. Benoem het positieve, en laat het negatieve over voor een gesprek in de studeerkamer.
eilander schreef:Verder hoef je het niet over ds. Van Campen te hebben, maar over wat hij zei zou je wel iets kunnen vinden...
Dat hij inderdaad niet goed op de hoogte is van de prediking in de GG (in de vólle breedte) en dus beter zijn huiswerk moet doen. Of heb jij een slechte ervaring gehad gisterenavond (als je begrijpt wat ik bedoel ;) )?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
En ik miste de voorzang. Ik vind zo'n welkomstwoord heel vriendelijk, maar het zou mijns inziens goed zijn om daarna met stil gebed te beginnen, en niet andersom, of er minstens een psalm of gezang tussendoor te zingen.
Dat is natuurlijk onzin. Je hebt in de gemeenten die dat doen, altijd éérst een welkomstwoord, vervolgens het votum en zegengroet en daarna de voorzang (overigens is dat een ouderwets woord, het wordt enkel in de (O)GGiN nog gebruikt..., maar dat geheel terzijde).
Welnee.

Meestal eerst een welkom, dan een voorzang (of vooruit dan: intochtspsalm) dan opening van de eredienst met een handdruk, dan stil worden voor God, en vervolgens votum en groet.

Maar dat zal komen omdat je nooit Arminiaans luistert;-)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Roeline schreef:
Bezorgd schreef:De mening van ds van Campen wordt ervaren door heel veel predikanten van buiten de GG. Dat is op zijn minst opvallend.
Daar kunnen we alles van vinden, of de opmerking serieus nemen.
We moeten onszelf voortdurend toetsen, dat sowieso. Over Christus kúnnen we ook niet hoog genoeg opgeven.
Verder heb ik niet zoveel met de mening van dominees, die zondags op hun eigen kansel staan en daardoor onmogelijk kunnen beoordelen waar het allemaal aan schort bij andere dominees.
Dat is, denk ik, niet helemaal waar. Er zullen vast wel predikanten zijn die bij elkaar naar de kerk gaan. Maar daarnaast zijn er bijeenkomsten van school, bijvoorbeeld, waarin je elkaar beluistert.

Mijn mening over de opmerkingen van gisteren, afgaande op wat hier gezegd is: de 'politieke correctheid' die vaak gehoord wordt over geliefde broeders en samen optrekken enzo, vind ik niet echt wat.
Maar om nu dit soort prikjes te gaan uitdelen, vind ik erg vervelend. Ook als je jezelf dan 'een beetje ondeugend' noemt. Benoem het positieve, en laat het negatieve over voor een gesprek in de studeerkamer.
Dat is, denk ik, niet helemaal waar.
Ds. Verschuure kennende, is het meer als een kwinkslag bedoeld en ik geloof zeer zeker dat hij en de intreder elkaar prima aanvoelen en dusdanig gevat zijn tegen elkaar dat het wel mee zal vallen.
Over de andere toespreker, zal ik het maar niet hebben. Hij is immers zelf ook niet geheel onomstreden.
Volgens mij, en daarom maakte ik deze opmerking gisterenavond, is er weinig negatiefs over de toespraken op te merken. De drie predikanten zijn best nuchter en benadrukten de verschillen niet om afstand te creëren. Echter, ze verdoezelden deze ook niet en maken er een (geen negatieve) kwinkslag van. Daar is niets mis mee.
Laten we ophouden hier zo over te praten, want dat is de bedoeling van geen van deze drie broeders geweest.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Daar moeten ze gewoon tegen kunnen hoor. Er is nog niets lelijks gezegd. De meeste dominees melden ook geregeld hun opinies over van alles en nog wat. Dat hoort een beetje bij hun rol, ook.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Mistig »

DDD schreef:Daar moeten ze gewoon tegen kunnen hoor. Er is nog niets lelijks gezegd. De meeste dominees melden ook geregeld hun opinies over van alles en nog wat. Dat hoort een beetje bij hun rol, ook.
Het gaat me er ook niet om dat ze er niet tegen zouden kunnen of dat het niet zou mogen.
Ik snap het echter gewoon niet, aangezien ik zelf met een glimlach deze toespraken heb aangehoord.
Je kunt overal wel wat ((semi-)negatiefs) uit willen halen...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door DDD »

Dat zijn we eens. Het waren prima toespraken. Een goede mix van welgemeende woorden en het ging ook ergens over. Mensen met lange tenen moeten geen dominee worden, of ze moeten hun overgevoeligheid afleren/ leren hanteren. Dominees moeten de gemeente voorgaan in het volgen van Christus en ik vond alle toespraken daar prima in passen, dus ik snap ook Eilander niet.

Maar hij zal mij mogelijk onvoldoende sensitief vinden als het gaat om kerkelijke of althans godsdienstsociologische gevoeligheden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Jantje »

Ik geloof niet dat dat laatste waar is, hoor. Meestal is het omgekeerd, ik heb je namelijk zelden zo positief gevonden over een dienst. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door Laag »

Ik vraag mij af, wat zouden de drie dominees van deze analyses vinden?
Verbazing, schuddebuiken, instemming.

Het is maar net wat voor soort oren we hebben.
Plaats reactie