Het domineeskind

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Het domineeskind

Bericht door Mara »

In OP ZOEK NAAR HET VERHAAL VAN EEN DOMINEESKIND las ik deze zin:

In Nederland leven rond de 25.000 domineeskinderen, schat hij. Zij zijn „bij uitstek de kinderen van een cultuur die uitsterft.”

Hoe moet je die nu duiden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het domineeskind

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:In OP ZOEK NAAR HET VERHAAL VAN EEN DOMINEESKIND las ik deze zin:

In Nederland leven rond de 25.000 domineeskinderen, schat hij. Zij zijn „bij uitstek de kinderen van een cultuur die uitsterft.”

Hoe moet je die nu duiden?
De maatschappelijke positie van predikanten verandert en vanwege financiële redenen zullen veel predikanten niet langer in een oude en grote pastorie wonen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het domineeskind

Bericht door CvdW »

Dit probleem zal niet spelen bij de afgescheiden kerken. Bij beroepingsbrief staat 'salaris incl. vrij wonen'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het domineeskind

Bericht door eilander »

Ik denk eerder dat ermee bedoeld wordt dat Nederland minder christelijk wordt. Dat, in combinatie met het gegeven dat ook gezinnen van dominees kleiner worden, maakt dat er steeds minder domineeskinderen zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het domineeskind

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:Dit probleem zal niet spelen bij de afgescheiden kerken. Bij beroepingsbrief staat 'salaris incl. vrij wonen'.
Vrij wonen bestaat niet, een ambtswoning wordt door de belastingdienst aangemerkt als inkomen. Ergo, het salaris zal hoger zijn ter compensatie van de bijtelling.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Het domineeskind

Bericht door CvdW »

'Vrij wonen' bestaat wel. Ik begrijp wat u bedoeld.
De kerkelijke gemeente betaald dit verschil. Wel is bekend dat er verschillend wordt gehandeld met deze problematiek.
We moeten niet alles willen weten.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het domineeskind

Bericht door Dodo »

Dat artikel gaat niet over al dan niet vrij wonen, maar over "het glazen huis". Wij hebben wel meegemaakt dat er vanuit de gemeente werd opgebeld, omdat mijn zus met een jongen liep. Of mevrouw dat wel wist.
Het was in de ene gemeente veel erger dan in de andere, maar nog voor je ergens woonde wist "iedereen" al "alles" van je, en dat is helemaal niet altijd leuk.
Tegenwoordig is het allemaal een stuk normaler geworden gelukkig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het domineeskind

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:Tegenwoordig is het allemaal een stuk normaler geworden gelukkig.
Dat zal ik je niet zo gauw nazeggen. Alleen al als je ziet wat er hier op het forum over predikanten voorbij komt.
Plaats reactie