Sluiting postings

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Sluiting postings

Bericht door pierre27 »

Beste allen,

Wat ongelooflijk jammer dat de moderators moesten overgaan tot het sluiten van het topic in memoriam. Een blijk van het ontbreken van enig fatsoen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Sluiting postings

Bericht door windorgel »

pierre27 schreef:Beste allen,

Wat ongelooflijk jammer dat de moderators moesten overgaan tot het sluiten van het topic in memoriam. Een blijk van het ontbreken van enig fatsoen.
Dat is zeker.
Ook vond het heel aangrijpend te lezen dat sommigen vinden dat het 'geen toegevoegde waarde' heeft om na te denken over wat de Heere wil zeggen met het sterven van 3 predikanten in korte tijd.
Er gaat van dit sterven (en van elk sterfgeval) een sprake, een ernstige roepstem, uit. Laten we die, en dat zeg ik zeker ook tot mezelf, toch ter harte nemen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sluiting postings

Bericht door -DIA- »

Ik kan het niet anders zien dan een teken des tijds, waarin de mens zelfs geen ontzag meer heeft voor de majesteit van de dood. Sommige reacties waren dan ook wel om te huiveren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Sluiting postings

Bericht door Ambtenaar »

windorgel schreef:
Dat is zeker.
Ook vond het heel aangrijpend te lezen dat sommigen vinden dat het 'geen toegevoegde waarde' heeft om na te denken over wat de Heere wil zeggen met het sterven van 3 predikanten in korte tijd.
Er gaat van dit sterven (en van elk sterfgeval) een sprake, een ernstige roepstem, uit. Laten we die, en dat zeg ik zeker ook tot mezelf, toch ter harte nemen.
De bewuste uitspraak is van mij. Misschien kun je toelichten waarom het wel toegevoegde waarde heeft om de plotselinge dood van predikanten te duiden?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sluiting postings

Bericht door Dodo »

Misschien dit eens lezen: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/248 ... gemeenten/

En sla dan de laatste paragraaf niet over:
Tot slot wil ik een relativerende opmerking maken, niet om bovenstaande te ontkrachten of om de indrukken hiervan weg te nemen. Maar een zekere nuchterheid is ondanks alles wel geboden. Omdat de Gereformeerde Gemeenten een wat kleiner en meer op elkaar betrokken kerkgenootschap is, krijgen dit soort sterfgevallen wat meer aandacht dan in de grotere kerkverbanden. In de PKN zijn er in het eerste kwartaal van 2017 16 predikanten overleden, maar dit was geen reden om media aandacht te krijgen of om een vraag als deze te stellen. Naar te verwachten is, zullen de Gereformeerde Gemeenten in de komende tijd van een aantal oudere broeders afscheid moeten nemen. Er zijn er in het bestand van emeriti en dienstdoende predikanten velen, die op zeer hoge leeftijd zijn gekomen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sluiting postings

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:De bewuste uitspraak is van mij. Misschien kun je toelichten waarom het wel toegevoegde waarde heeft om de plotselinge dood van predikanten te duiden?
Psalm 77:4 berijmd:
'k Dacht, hoe 'k God met vreugd voor dezen
Op mijn snaren had geprezen;
'k Overleid' in diepe smart,
's Nachts met een mistroostig hart,
En mijn geest doorzocht de reden,
Waarom God die tegenheden
Mij in zulk een mate zond,
En wat mij te duchten stond.

Ik vind het overigens niet iets om op dit forum te bespreken. Maar wel mogen we er niet zomaar aan voorbij leven, vind ik.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Sluiting postings

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Psalm 77:4 berijmd:
'k Dacht, hoe 'k God met vreugd voor dezen
Op mijn snaren had geprezen;
'k Overleid' in diepe smart,
's Nachts met een mistroostig hart,
En mijn geest doorzocht de reden,
Waarom God die tegenheden
Mij in zulk een mate zond,
En wat mij te duchten stond.

Ik vind het overigens niet iets om op dit forum te bespreken. Maar wel mogen we er niet zomaar aan voorbij leven, vind ik.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het overlijden van een predikant bij mij niet leidt tot mee nadenken over de dood en de betekenis van de dood. In deze zin is een predikant een gewoon mens. Er gaat geen extra waarschuwende werking uit van de dood van een predikant. Elk leven is eindig.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Sluiting postings

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Psalm 77:4 berijmd:
'k Dacht, hoe 'k God met vreugd voor dezen
Op mijn snaren had geprezen;
'k Overleid' in diepe smart,
's Nachts met een mistroostig hart,
En mijn geest doorzocht de reden,
Waarom God die tegenheden
Mij in zulk een mate zond,
En wat mij te duchten stond.

Ik vind het overigens niet iets om op dit forum te bespreken. Maar wel mogen we er niet zomaar aan voorbij leven, vind ik.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het overlijden van een predikant bij mij niet leidt tot mee nadenken over de dood en de betekenis van de dood. In deze zin is een predikant een gewoon mens. Er gaat geen extra waarschuwende werking uit van de dood van een predikant. Elk leven is eindig.
Dat is voor ieder iets persoonlijks. En zeker, een predikant is een gewoon mens. Ondanks dat, zijn het in korte tijd 3 predikanten in actieve dienst. Dat is nog anders dan wanneer het emeritaat al in werking is getreden. En tevens zijn dit gewone mensen maar toch wel met een bijzonder ambt en een Goddelijke roeping. Als God Zijn kinderen (dus niet alleen predikanten) Thuis haalt dan verdient dat aandacht, maar wanneer het predikanten of andere vooraanstaande personen betreft dan is het een logisch gevolg dat het meer aandacht heeft. Dan zegeviert het werk van Christus; "Nu jaagt de dood geen angst meer aan, want alles, alles is voldaan!" Die aandacht mag er best zijn, bij elk overlijden, en in het bijzonder het overlijden van Gods kinderen en knechten. Voor de één als vertroosting, voor de ander een waarschuwing.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sluiting postings

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat het overlijden van een predikant bij mij niet leidt tot meer nadenken over de dood en de betekenis van de dood. In deze zin is een predikant een gewoon mens. Er gaat geen extra waarschuwende werking uit van de dood van een predikant. Elk leven is eindig.
O zeker, een predikant is in dit opzicht een gewoon mens. Maar verder ben ik het niet met je eens: ik probeer in mijn leven ook van kleine dingen op te merken: 'wat wil de Heere hiermee zeggen?'
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Sluiting postings

Bericht door Marion »

Zou het soms kunnen zijn dat de rechtvaardigen worden weggeraapt voor de dag des kwaads?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Sluiting postings

Bericht door Orchidee »

Marion schreef:Zou het soms kunnen zijn dat de rechtvaardigen worden weggeraapt voor de dag des kwaads?
Dan zouden er zeker meer "weggeraapt" worden!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sluiting postings

Bericht door eilander »

Marion schreef:Zou het soms kunnen zijn dat de rechtvaardigen worden weggeraapt voor de dag des kwaads?
Dat wordt vaak gezegd, maar dat vind ik altijd wel lastig. Ik vraag me af of je dat over zo'n relatief korte periode mag zeggen. Bijvoorbeeld in 1981 overleden er drie predikanten van het kleine kerkverband OGGiN. In de periode 1979-1982 waren het er totaal zes. Weliswaar waren deze predikanten oud, maar toch... Hoe zou je dat dan moeten duiden?

Ik zou het nog wel kunnen begrijpen als er een land/stad/regio zou zijn waar steeds minder 'rechtvaardigen' zijn, en dan de laatsten worden weggenomen. Maar hoe kun je dat zeggen in een kerkverband waar veruit de meeste predikanten nog in leven zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Sluiting postings

Bericht door Herman »

Marion schreef:Zou het soms kunnen zijn dat de rechtvaardigen worden weggeraapt voor de dag des kwaads?
Wat zeggen de commentaren daarover?
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Sluiting postings

Bericht door CvdW »

Job 11:20

20 Maar fde ogen der goddelozen zullen bezwijken, en de toevlucht zal van hen vergaan; en hun verwachting zal zijn 40de uitblazing der ziel.
f Job 8:13, 14; 18:14. verwijsteksten
40 Versta hiermede den dood, dewelke, als hij den goddelozen overkomt, hun alle hoop beneemt, niet alleen omdat zij hier al hun goed en heerlijkheid laten moeten, maar ook omdat het gevoelen van Gods toorn hen verschrikt, waardoor zij beroofd worden van hun troost, ten aanzien van dit en het toekomende leven. Vgl. Jer. 15:9. verwijsteksten

Deze tekst kan natuurlijk ook aangehaald worden.
Ik denk dat we op deze wijze niet moeten werken, maar zoals in Job 13:9a staat.
9a Zal het goed zijn als Hij u zal onderzoeken?
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Sluiting postings

Bericht door Hendrien »

Zou 1 Korinthe 11:30 ons ook wat te zeggen hebben? "Daarom zijn onder u vele zwakken en kranken, en vele slapen".
Ik heb er weleens een preek over gehoord naar aanleiding van verschillende sterfgevallen en vond dit best aangrijpend.
Plaats reactie