lengte kerkdienst en voorbereiding

Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

Donderdagavond was ik nog in St.Maartensdijk waar Ds.A.Kort voorging,en het kerkje zat behoorlijk vol.Ik snap echt niet waarom veel mensen voor hem wegblijven.Bovendien mocht ik voor die man steeds de Heere vragen of hij duidelijk en helder mocht spreken/preken.Tot mijn verwondering heb ik hem onlangs in s,Gravendeel en nu in "Smerdiek" glashelder en duidelijk horen preken.Het duurde wel wat langer dan de gemiddelde kerkdienst,van 19.30-21.45u,maar als het goed is,is het nooit te lang.Hij begon eigenlijk pas om 20.45 aan z,n preek.Hij merkte onder de preek terecht op:Ja dominee,maar er zitten toch ook kleine kinderen in de kerk en oude mensen?Heb je er wel eens aan gedacht dat er boven een kerkdienst begint,die nooit meer eindigt? Wat moet je daar dan doen mensen,als het hier te lang duurt? Ik moest er hartelijk om lachen hoe hij dit op zijn manier kan brengen.Zeer terecht overigens.De tekst was uit Openbaring 22:20 De roep van de Kerk: Kom Heere Jezus,kom haastiglijk-Maranatha!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door DDD »

Mijns inziens is zo´n opmerking in het geheel niet terecht, maar flauwekul. Allereerst is een belangrijk verschil tussen de hemel en de aarde dat de luisteraars in de hemel niet moe of mat worden en de volgende morgen ook niet op tijd naar school, vermoedelijk.

Daarnaast zullen eventuele preken daar volmaakt zijn. Dat is hier op aarde maar zelden het geval, om over de specifieke context maar te zwijgen.

Het is mijns inziens een buitengewoon zelfingenomen gedachte van een predikant om zijn eigen werk als voorsmaakje van de eeuwigheid te presenteren. Ik vind eigenlijk dat je zoiets niet op naam van de betreffende predikant mag vermelden.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

DDD schreef:Mijns inziens is zo´n opmerking in het geheel niet terecht, maar flauwekul. Allereerst is een belangrijk verschil tussen de hemel en de aarde dat de luisteraars in de hemel niet moe of mat worden en de volgende morgen ook niet op tijd naar school, vermoedelijk.Daarnaast zullen eventuele preken daar volmaakt zijn. Dat is hier op aarde maar zelden het geval, om over de specifieke context maar te zwijgen.Het is mijns inziens een buitengewoon zelfingenomen gedachte van een predikant om zijn eigen werk als voorsmaakje van de eeuwigheid te presenteren. Ik vind eigenlijk dat je zoiets niet op naam van de betreffende predikant mag vermelden.
Het is mij al meer gebleken DDD dat jij niet echt op de lijn van GG dan wel OGG ligt.Vergeet echter niet dat de wereld bij een musical,theatervoordracht,popconcert de leus kent:Gezelligheid kent geen tijd.Ik had ooit een stiefdochter in huis,die een anderhalfuur kerkgang als onhoudbaar beschreef,terwijl ze ruim twee uur tegen een hek moest staan/hijgen/schreeuwen bij een concert van een popgroep dit geen enkel problem vond.En mensen die onder de kerkdienst op hun horloge zitten te kijken met de zucht:Zegt hij nu nog geen Amen?zijn mijns inziens niet in de kerk op hun plaats.Ik ben maar wat voorzichtig in mijn uitdrukkingen,want voor je het weet,sta je er weer een poosje buiten(als je berijpt wat ik bedoel?)En de Kerk mag hier op aarde al wel eens een voorsmaakje hebben van wat hen boven te wachten staat.Ken je dat DDD? Je hebt wat gemist DDD,daar in St.Maartensdijk,echt!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door DDD »

Volgens mij heeft dit niets te maken met wat ik schreef.

Maar inderdaad, als je voortdurend ongeduldig zit te wachten tot de kerkdienst klaar is, is dat niet zo´n best teken. Het ging mij nu echter om de onbescheidenheid van de prediker. En ik betwist dat die kenmerkend is voor de GG. Het is meer de wat meer zelfingenomen richting daarbinnen die zulke uitspraken doet. Een bescheiden predikant zal zoiets niet snel te berde brengen, als hij tevens over een gezond verstand beschikt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Terri »

En als er al gepreekt wordt in de hemel zal het zeker door de Heere zelf zijn, nou dan durf ik te beweren dat dat nooit verveelt! Zijn woorden zijn geest en leven.
Maar die uitdrukkingen van wat moet je in de hemel doen als je nu een preek al te lang vindt duren vind ik zo'n aardse invulling van het toekomstige hemelleven.
Dus met DDD eens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door eilander »

Het gaat hier meer over ds. Kort dan over kand. Jansen, maar vooruit...
Ik denk dat niemand hier wil zeggen dat het hemelleven bestaat in een doorlopende preek. Dat zou dan betekenen dat we meer weten dan Paulus, die onuitsprekelijke dingen heeft gezien.
Het gaat uiteraard wel om de vraag: waar gaat ons hart naar uit? Als we wel over onze Heere en Zaligmaker willen horen, maar dan niet te lang... dan is er iets grondig mis.

Iets heel anders is dat er hier orde moet zijn. Daarom stoort het mij wel dat ds. Kort dit argument gebruikt om goed te praten dat hij zijn kerkdiensten altijd (!) langer laat duren en dat ook doet bij trouwdiensten bijvoorbeeld.
Een keer kan dat gebeuren, maar altijd!?
Wel heb ik meerdere keren meegemaakt dat het laatste deel van zijn preek het duidelijkst en met de helderste boodschap was. Dus dan vond ik het goed, maar ik kon wel begrijpen dat er mensen waren die hun kinderen dan niet meer mee konden nemen: op een doordeweekse dag is er nogal een verschil voor kinderen of ze 21.15 of 22.00 uur thuis zijn.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Orchidee »

Een goede preek is niet goed door de lengte maar door de inhoud!
Idd ook met @DDD eens!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door DDD »

eilander schreef:Het gaat hier meer over ds. Kort dan over kand. Jansen, maar vooruit...
Ik denk dat niemand hier wil zeggen dat het hemelleven bestaat in een doorlopende preek. Dat zou dan betekenen dat we meer weten dan Paulus, die onuitsprekelijke dingen heeft gezien.
Het gaat uiteraard wel om de vraag: waar gaat ons hart naar uit? Als we wel over onze Heere en Zaligmaker willen horen, maar dan niet te lang... dan is er iets grondig mis.

Iets heel anders is dat er hier orde moet zijn. Daarom stoort het mij wel dat ds. Kort dit argument gebruikt om goed te praten dat hij zijn kerkdiensten altijd (!) langer laat duren en dat ook doet bij trouwdiensten bijvoorbeeld.
Een keer kan dat gebeuren, maar altijd!?
Wel heb ik meerdere keren meegemaakt dat het laatste deel van zijn preek het duidelijkst en met de helderste boodschap was. Dus dan vond ik het goed, maar ik kon wel begrijpen dat er mensen waren die hun kinderen dan niet meer mee konden nemen: op een doordeweekse dag is er nogal een verschil voor kinderen of ze 21.15 of 22.00 uur thuis zijn.
Als ons hart uitgaat naar fietsen dan hoeft dat niet te betekenen dat we blij zijn als we in het holst van de nacht en door het onweer 200 kilometer op een gammele fiets vooruit moeten komen. Er is onderscheid in fietsen en weersomstandigheden. Er is ook onderscheid in preken en een rechtvaardige zou tijd én wijze moeten weten.

Kortom, de vergelijking is mijns inziens onbescheiden en oneerbiedig, en getuigt naar mijn idee zowel van gebrek aan zelfkennis als aan gebrek van inzicht in de aard van de hemelse heerlijkheid. Die laatste zal in het hart van een mens niet opklimmen. Ik weet natuurlijk ook niet hoe het zal zijn, maar het zou mij toch verbazen als een urenlange preek zonder kop of staart de voornaamste inhoud zou zijn.

Maar goed. Het toppunt vind ik wel, dat deze onbescheidenheid ook nog als een teken van rechtzinnigheid wordt gezien, en dat ik dan als vrijzinnig word neergezet. Al zit ik met dat laatste in dit geval niet zo, ik blijf mij verbazen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Isala »

Johannes van Dijk schreef:En mensen die onder de kerkdienst op hun horloge zitten te kijken met de zucht:Zegt hij nu nog geen Amen?zijn mijns inziens niet in de kerk op hun plaats.

Het gaat in de kerk niet alleen om de preek. Het gaat ook om de gemeenschap met God, en de gemeenschap der heiligen. En dat zal in de Hemel ook zo zijn, maar dan volkomen. Hoe dat precies zal zijn is ons niet geopenbaard, maar wel staat daar iets van in Openbaring: alles zal zijn tot eer en glorie van God en van het Lam.

Maar er zitten niet alleen gelovigen in de kerk, maar ook ongelovigen. Alhoewel die op de beste plaats zitten waar ze kunnen zijn, hoofd en hart kunnen evengoed op andere (wereldse) plaatsen vertoeven. En het verlangen naar het Amen voelt dan als een verlossing. En ik zal eerlijk zijn: ik kan die tijd nog goed voor de geest halen.

Dus mensen die vaak op hun horloge kijken onder de dienst, zitten toch op de juiste plaats!
Hora est!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door refo »

We moeten de dominees ook niet vergoddelijken. Een preek is een product van een mens die Gods woord moet brengen. Hij doet dat het best met orde en stichting. Niet alleen stichting maar ook orde.
En een dienst van anderhalf uur is al vrij lang.
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Tuinman »

Johannes van Dijk schreef:Het is mij al meer gebleken DDD dat jij niet echt op de lijn van GG dan wel OGG ligt.
Dominee Kersten heeft ooit een wijze opmerking gemaakt toen student Dieleman zich af vroeg of hij wel anderhalf uur zou kunnen vullen: "Er is meer genade nodig om je te beperken dan om maar uit te breiden" (Het koren is rijp, p. 100) Ik denk dat we wel kunnen constateren dat ds. Kersten de GG lijn vertegenwoordigde... Een soortgelijke opmerking is er van de christelijk gereformeerde, later oud gereformeerde predikant ds. C. Smits. "Als je het in anderhalf uur niet kunt vertellen, dan in twee uur ook niet!"

Soms kan een predikant wel eens wat langer preken omdat hij daadwerkelijk vol is van Gods Geest. Maar ik geloof dat dat meestal uitzonderingen zijn. De lengte van de preek is geen geestelijke graadmeter.
Een opmerking van Luther tegen een theologisch student is trouwens ook wel mooi: "Eerst moet je leren de preekstoel te beklimmen, daarna leer je om er een poosje op te staan, en ten derde moet je ook leren er weer af te komen."
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

Tuinman schreef:
Johannes van Dijk schreef:Het is mij al meer gebleken DDD dat jij niet echt op de lijn van GG dan wel OGG ligt.
Dominee Kersten heeft ooit een wijze opmerking gemaakt toen student Dieleman zich af vroeg of hij wel anderhalf uur zou kunnen vullen: "Er is meer genade nodig om je te beperken dan om maar uit te breiden" (Het koren is rijp, p. 100) Ik denk dat we wel kunnen constateren dat ds. Kersten de GG lijn vertegenwoordigde... Een soortgelijke opmerking is er van de christelijk gereformeerde, later oud gereformeerde predikant ds. C. Smits. "Als je het in anderhalf uur niet kunt vertellen, dan in twee uur ook niet!"Soms kan een predikant wel eens wat langer preken omdat hij daadwerkelijk vol is van Gods Geest. Maar ik geloof dat dat meestal uitzonderingen zijn. De lengte van de preek is geen geestelijke graadmeter. Een opmerking van Luther tegen een theologisch student is trouwens ook wel mooi: "Eerst moet je leren de preekstoel te beklimmen, daarna leer je om er een poosje op te staan, en ten derde moet je ook leren er weer af te komen."
Ach,Ds.Kersten,Ds.Smits,(ik heb pas dat boek van Smits gelezen)reformator Luther,ze hebben allemaal hun eigen ideeën. Waar het mij om gaat,dat als het goed is onder de preek,het nooit te lang duurt.Ds, Kort,en Ds.van Belzen nemen al makkelijk twee uur in beslag.ik vind dat geen enkel probleem.Sommigen juist wel.
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Gerson »

[/quote]Ach,Ds.Kersten,Ds.Smits,(ik heb pas dat boek van Smits gelezen)reformator Luther,ze hebben allemaal hun eigen ideeën. Waar het mij om gaat,dat als het goed is onder de preek,het nooit te lang duurt.Ds, Kort,en Ds.van Belzen nemen al makkelijk twee uur in beslag.ik vind dat geen enkel probleem.Sommigen juist wel.[/quote]

Johannes van Dijk , je ventileert hier op dit forum regelmatig stevige standpunten over predikanten en over de leer. Op zich waardeer ik je duidelijkheid. Soms ben ik het met je eens, soms ook niet, maar hier kan ik je volstrekt niet volgen.
Hoe kan je nu ds Kort en ds van Belzen op een lijn stellen.
Je was ( naar eigen zeggen) van de week in Sint-Maartensdijk onder ds Kort.
Hij bracht daar precies het tegenovergestelde van wat ds van Belzen daar enige tijd geleden bracht. Mischien was je er toen ook wel , die preek waarin ds van Belzen de fabel over Comrie over de witte raven ( als zijnde van Comrie) te berde bracht.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Bruna »

Laat er voor de kinderen ook geen verhindering zijn om mee te gaan naar de kerk.
Als er pas na een uur en een kwartier begonnen wordt met de preek dan is dat lijkt me niet meer normaal.
Ik denk niet dat je dan voor de kinderen opbouwend bezig bent, hoe goed het ook is bedoeld door de Ds.
Daar zeg ik verder niets van. Als kerkenraad heb je denk ik dan ook de taak om hier wat van te zeggen. De ds. wordt uitgenodigd door kerkenraad oggin st Maartensdijk. Met als eerste doel dat het tot zegen mag zijn voor hun gemeente (kinderen en ouderen) zodat uit hen nog nieuwelingen geboren mogen worden. Dat er anderen komen luisteren is mooi en goed maar 1e moet de eigen gemeente zijn wat belangrijk is.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door DDD »

@Gerson: het gaat niet om de inhoud, maar om de klank. Niet om het wezen, maar om de vorm. Dat is geen nieuwe constatering. Als er op inhoud commentaar komt, dan staat de wagen stil. Zie het gebabbel over preken in de hemel.
Plaats reactie