lengte kerkdienst en voorbereiding

Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Bruna »

DDD schreef:Mijns inziens is zo´n opmerking in het geheel niet terecht, maar flauwekul. Allereerst is een belangrijk verschil tussen de hemel en de aarde dat de luisteraars in de hemel niet moe of mat worden en de volgende morgen ook niet op tijd naar school, vermoedelijk.

Daarnaast zullen eventuele preken daar volmaakt zijn. Dat is hier op aarde maar zelden het geval, om over de specifieke context maar te zwijgen.

Het is mijns inziens een buitengewoon zelfingenomen gedachte van een predikant om zijn eigen werk als voorsmaakje van de eeuwigheid te presenteren. Ik vind eigenlijk dat je zoiets niet op naam van de betreffende predikant mag vermelden.
Verder ook eens met DDD. We hebben geen idee hoe het in de hemel zal zijn, maar daar zal men niet moe en mat worden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door samanthi »

Bruna schreef:
DDD schreef:Mijns inziens is zo´n opmerking in het geheel niet terecht, maar flauwekul. Allereerst is een belangrijk verschil tussen de hemel en de aarde dat de luisteraars in de hemel niet moe of mat worden en de volgende morgen ook niet op tijd naar school, vermoedelijk.

Daarnaast zullen eventuele preken daar volmaakt zijn. Dat is hier op aarde maar zelden het geval, om over de specifieke context maar te zwijgen.

Het is mijns inziens een buitengewoon zelfingenomen gedachte van een predikant om zijn eigen werk als voorsmaakje van de eeuwigheid te presenteren. Ik vind eigenlijk dat je zoiets niet op naam van de betreffende predikant mag vermelden.
Verder ook eens met DDD. We hebben geen idee hoe het in de hemel zal zijn, maar daar zal men niet moe en mat worden.
En geen last hebben van concentratie problemen en van wiebelende kinderen en van het hoedje van degene die voor je zit.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

Isala schreef:
Johannes van Dijk schreef:En mensen die onder de kerkdienst op hun horloge zitten te kijken met de zucht:Zegt hij nu nog geen Amen?zijn mijns inziens niet in de kerk op hun plaats.
Het gaat in de kerk niet alleen om de preek. Het gaat ook om de gemeenschap met God, en de gemeenschap der heiligen. En dat zal in de Hemel ook zo zijn, maar dan volkomen. Hoe dat precies zal zijn is ons niet geopenbaard, maar wel staat daar iets van in Openbaring: alles zal zijn tot eer en glorie van God en van het Lam. Maar er zitten niet alleen gelovigen in de kerk, maar ook ongelovigen. Alhoewel die op de beste plaats zitten waar ze kunnen zijn, hoofd en hart kunnen evengoed op andere (wereldse) plaatsen vertoeven. En het verlangen naar het Amen voelt dan als een verlossing. En ik zal eerlijk zijn: ik kan die tijd nog goed voor de geest halen. Dus mensen die vaak op hun horloge kijken onder de dienst, zitten toch op de juiste plaats!
Dat zou je dan niet zeggen als je ziet hoe ze zich na de dienst haasten naar huis. Maar in zekere zin heb je wel een punt. De Heere zegt Zelf: Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen,maar zondaars tot bekering.Maar aan medicijnen heb je niks,zolang je ze niet inneemt.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

DDD schreef:@Gerson: het gaat niet om de inhoud, maar om de klank. Niet om het wezen, maar om de vorm. Dat is geen nieuwe constatering. Als er op inhoud commentaar komt, dan staat de wagen stil. Zie het gebabbel over preken in de hemel.
Het is vrij makkelijk altijd wat snerend je commentaar te uiten.Maar vertel eens waar het jouw nu over moet gaan dan? Zou jij met Ds.Kort hierover in discussie willen gaan? Ik zie het al voor me...Ik hou met 2 handen mijn broek vast!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door DDD »

Het is niet de bedoeling om snerend te zijn. Het is wel mijn bedoeling om duidelijk te zijn.

Ik mag hopen dat het niet nodig is om hierover met ds. Kort in discussie te gaan. Maar mocht dat toch wel nodig zijn, dan zou ik dat met alle plezier doen hoor. Ik denk eerder dat ofwel jij het niet goed hebt begrepen, ofwel hij zijn opmerking niet helemaal goed heeft doordacht. Dat krijg je al snel als je je preek niet helemaal uitschrijft.

Maar mijn punt was, dat je niet inhoudelijk, maar op de klank af oordeelt. En op de inhoud ook niet reageert. Hier nu weer. Nu is het weer snerend. Dat is belangrijk, maar niet het belangrijkste. Het gaat mijns inziens primair om de inhoud. Maar goed.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

DDD schreef:Het is niet de bedoeling om snerend te zijn. Het is wel mijn bedoeling om duidelijk te zijn.Ik mag hopen dat het niet nodig is om hierover met ds. Kort in discussie te gaan. Maar mocht dat toch wel nodig zijn, dan zou ik dat met alle plezier doen hoor. Ik denk eerder dat ofwel jij het niet goed hebt begrepen, ofwel hij zijn opmerking niet helemaal goed heeft doordacht. Dat krijg je al snel als je je preek niet helemaal uitschrijft.Maar mijn punt was, dat je niet inhoudelijk, maar op de klank af oordeelt. En op de inhoud ook niet reageert. Hier nu weer. Nu is het weer snerend. Dat is belangrijk, maar niet het belangrijkste. Het gaat mijns inziens primair om de inhoud. Maar goed.
Als het niet je bedoeling was om snerend te zijn,dan kwam je toch op mij als zodanig over.Ik denk dat jij boven de massa staat,want als je nu zegt niet te hopen met Ds.Kort in discussie te gaan,of met alle plezier??en dat jij meent te weten hoe de vork in de steel zit,dan neem ik wel een stapje terug hoor.Want ik ben van gisteren.En ik ben absoluut niet voor predikanten die hun preek staan op te lezen van een blaadje,het liefst nog in verschillende kleuren om bij de les te blijven.Je merkt het zo hoor als de Geest in de raderen komt. (of ook niet)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Hendrikus »

Johannes van Dijk schreef:]Ach,Ds.Kersten,Ds.Smits,(ik heb pas dat boek van Smits gelezen)reformator Luther,ze hebben allemaal hun eigen ideeën. Waar het mij om gaat,dat als het goed is onder de preek,het nooit te lang duurt.Ds, Kort,en Ds.van Belzen nemen al makkelijk twee uur in beslag.ik vind dat geen enkel probleem.Sommigen juist wel.
Bidden dat alle dingen met orde en ere mogen geschieden - maar ondertussen twee uur aanhouden? Dat kan natuurlijk nooit.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Delftenaar »

Bovendien kun je nooit twee uur lang geconcentreerd luisteren. Als luisteraar dwaal je op een gegeven moment met je gedachten af, terwijl de prediker vaak in herhaling valt.
De Bijbel zegt niet voor niets "laat uw woorden weinig zijn".
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

Hendrikus schreef:
Johannes van Dijk schreef:]Ach,Ds.Kersten,Ds.Smits,(ik heb pas dat boek van Smits gelezen)reformator Luther,ze hebben allemaal hun eigen ideeën. Waar het mij om gaat,dat als het goed is onder de preek,het nooit te lang duurt.Ds, Kort,en Ds.van Belzen nemen al makkelijk twee uur in beslag.ik vind dat geen enkel probleem.Sommigen juist wel.
Bidden dat alle dingen met orde en ere mogen geschieden - maar ondertussen twee uur aanhouden? Dat kan natuurlijk nooit.
Ik ben dan wel zeer benieuwd waar jij kerkt,en in welk kerkverband. Je kan toch een eredienst niet vergelijken met een dag-krantje als in Rotterdam gebruikelijk is,zoals Metro? Wil je beweren dat orde en stichrting alleen van toepasssing is als het binnen "jouw "tijdsnorm" van een uurtje geschied? Er waren grote scharen die naar Jezus luisterden,en wel drie dagen bij Hem bleven. Wil je nu beweren dat Hij elke keer met Zijn Woord na drie kwartier stopte?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Orchidee »

Ik heb gisteren 2 x een goed uurtje gehad
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

Orchidee schreef:Ik heb gisteren 2 x een goed uurtje gehadAfbeelding
Dat is goed zeg? Ik mocht wel 2x 2 goede uurtjes hebben. Wij hadden 2x Ds.Moens hier. Kostelijk hoor. s,Morgens preekte hij uit Efeze 2 vers 1-5 en s,avonds uit de HC zondag 48 de tweede bede; Uw Koninkrijk kome. Wat een actuele indringende uitleg.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door DDD »

Johannes van Dijk schreef:
DDD schreef:Het is niet de bedoeling om snerend te zijn. Het is wel mijn bedoeling om duidelijk te zijn.Ik mag hopen dat het niet nodig is om hierover met ds. Kort in discussie te gaan. Maar mocht dat toch wel nodig zijn, dan zou ik dat met alle plezier doen hoor. Ik denk eerder dat ofwel jij het niet goed hebt begrepen, ofwel hij zijn opmerking niet helemaal goed heeft doordacht. Dat krijg je al snel als je je preek niet helemaal uitschrijft.Maar mijn punt was, dat je niet inhoudelijk, maar op de klank af oordeelt. En op de inhoud ook niet reageert. Hier nu weer. Nu is het weer snerend. Dat is belangrijk, maar niet het belangrijkste. Het gaat mijns inziens primair om de inhoud. Maar goed.
Als het niet je bedoeling was om snerend te zijn,dan kwam je toch op mij als zodanig over.Ik denk dat jij boven de massa staat,want als je nu zegt niet te hopen met Ds.Kort in discussie te gaan,of met alle plezier??en dat jij meent te weten hoe de vork in de steel zit,dan neem ik wel een stapje terug hoor.Want ik ben van gisteren.En ik ben absoluut niet voor predikanten die hun preek staan op te lezen van een blaadje,het liefst nog in verschillende kleuren om bij de les te blijven.Je merkt het zo hoor als de Geest in de raderen komt. (of ook niet)
Ik wil met alle plezier zo´n discussie voeren, maar het zou droevig zijn als dat nodig is. Zo ingewikkeld is dat mijns inziens niet.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

DDD schreef:. Dat krijg je al snel als je je preek niet helemaal uitschrijft.
Waarom sta jij er op dat een preek uitgeschreven moet zijn? Dacht je echt dat de predikers uit vroeger tijden, eerst hun preek op papier zette? Of nu even naar onze tijd.
Heb jij Ds.T.Klok, Ds.A.Kort, of een Ds.K.Veldman wel eens gehoord? Die schrijven echt geen preek van tevoren uit hoor.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Jongere »

Predikanten die zeggen dat de hemel een kerkdienst is, moeten helemaal niet meer preken en wat meer psalmversjes opgeven. Ik lees nergens iets over een preek in de hemel, wel over lofzangen. Ik begrijp wel iets van het beeld, maar vind het niet zo gelukkig gekozen. Zeker niet als het wordt gebruikt als argument rond de eigen preeklengte... Iedere predikant die op z'n plaats is, zal zeggen: in de hemel hoeft u naar mijn preken in ieder geval niet meer te luisteren.

Verder zou ik Johannes van Dijk eens willen vragen - al zijn we hopeloos off topic - op de vraag van Gerson in te gaan. Er is natuurlijk niets mis met 'breed luisteren'. En ik houd evenmin van tegenstellingen zoeken of uitvergroten. Maar onder alle predikantennamen die genoemd worden als 'favoriet' zitten mannen die een totaal verschillende boodschap brengen. Sterker nog, die van elkaars preek wel eens zouden kunnen zeggen dat het misleiding van zielen is... Ik kan dat niet zo goed begrijpen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door freek »

Johannes van Dijk schreef:
DDD schreef:. Dat krijg je al snel als je je preek niet helemaal uitschrijft.
Waarom sta jij er op dat een preek uitgeschreven moet zijn? Dacht je echt dat de predikers uit vroeger tijden, eerst hun preek op papier zette? Of nu even naar onze tijd.
Heb jij Ds.T.Klok, Ds.A.Kort, of een Ds.K.Veldman wel eens gehoord? Die schrijven echt geen preek van tevoren uit hoor.
Nee en dat is dan ook duidelijk te merken aan de chaotiek in hun preeklijn.
Plaats reactie