lengte kerkdienst en voorbereiding

Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

freek schreef:
Johannes van Dijk schreef:
DDD schreef:. Dat krijg je al snel als je je preek niet helemaal uitschrijft.
Waarom sta jij er op dat een preek uitgeschreven moet zijn? Dacht je echt dat de predikers uit vroeger tijden, eerst hun preek op papier zette? Of nu even naar onze tijd. Heb jij Ds.T.Klok, Ds.A.Kort, of een Ds.K.Veldman wel eens gehoord? Die schrijven echt geen preek van tevoren uit hoor.
Nee en dat is dan ook duidelijk te merken aan de chaotiek in hun preeklijn.
Zo dan Freek, hieruit krijg ik een beetje een wat duidelijker beeld, hoe je (mag?) luisteren bij deze door de Heere geroepen knechten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
DDD schreef:. Dat krijg je al snel als je je preek niet helemaal uitschrijft.
Waarom sta jij er op dat een preek uitgeschreven moet zijn? Dacht je echt dat de predikers uit vroeger tijden, eerst hun preek op papier zette? Of nu even naar onze tijd.
Heb jij Ds.T.Klok, Ds.A.Kort, of een Ds.K.Veldman wel eens gehoord? Die schrijven echt geen preek van tevoren uit hoor.
Ds. Klok heeft bij zijn opleiding van ds. M. van de Ketterij in elk geval wel geleerd zijn preken helemaal uit te schrijven.
Verder vind ik het een vreemde focus op dit onderwerp: als een vrijzinnig predikant een preek kan houden zonder enige aantekening voor zijn neus, wil ik het nog niet horen. En andersom.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

Jongere schreef:Predikanten die zeggen dat de hemel een kerkdienst is, moeten helemaal niet meer preken en wat meer psalmversjes opgeven. Ik lees nergens iets over een preek in de hemel, wel over lofzangen. Ik begrijp wel iets van het beeld, maar vind het niet zo gelukkig gekozen. Zeker niet als het wordt gebruikt als argument rond de eigen preeklengte... Iedere predikant die op z'n plaats is, zal zeggen: in de hemel hoeft u naar mijn preken in ieder geval niet meer te luisteren.

Verder zou ik Johannes van Dijk eens willen vragen - al zijn we hopeloos off topic - op de vraag van Gerson in te gaan. Er is natuurlijk niets mis met 'breed luisteren'. En ik houd evenmin van tegenstellingen zoeken of uitvergroten. Maar onder alle predikantennamen die genoemd worden als 'favoriet' zitten mannen die een totaal verschillende boodschap brengen. Sterker nog, die van elkaars preek wel eens zouden kunnen zeggen dat het misleiding van zielen is... Ik kan dat niet zo goed begrijpen.
Tja,het is maar hoe je dat bekijkt. ik mag graag onder verschillende predikers verkeren. Tenslotte zijn de verschillende kerkmuren om ons heen slechts mensenwerk. Het verschil in karakters en beleving van deze predikers, is duidelijk te merken, en geen enkele verhindering om biddend op te mogen gaan. Ik kan me niet voorstellen dat jij altijd elke dag dezelfde groente eet, en hetzelfde beleg op je brood? Maar pas wel op voor dat wat schadelijk is! Wat bedoel je met die vraag van een zekere Gerson?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Jongere »

Als je het verschil niet onderscheidt - dat gaat in ieder geval volgens deze predikers zelf wel wat verder dan karakter of beleving - dan is het misschien maar beter om het ook zo te laten. De discussies in kerkelijk Nederland zijn toch vaak niet zo verheffend. Misschien zou het wel eens een zegen kunnen zijn om zonder die ballast naar verschillende predikanten te luisteren.
De vraag van Gerson vind je een bladzijde terug in dit topic.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:
DDD schreef:. Dat krijg je al snel als je je preek niet helemaal uitschrijft.
Waarom sta jij er op dat een preek uitgeschreven moet zijn? Dacht je echt dat de predikers uit vroeger tijden, eerst hun preek op papier zette? Of nu even naar onze tijd. Heb jij Ds.T.Klok, Ds.A.Kort, of een Ds.K.Veldman wel eens gehoord? Die schrijven echt geen preek van tevoren uit hoor.
Ds. Klok heeft bij zijn opleiding van ds. M. van de Ketterij in elk geval wel geleerd zijn preken helemaal uit te schrijven.Verder vind ik het een vreemde focus op dit onderwerp: als een vrijzinnig predikant een preek kan houden zonder enige aantekening voor zijn neus, wil ik het nog niet horen. En andersom.
Wat wij leren voor het behalen van ons rijbewijs, word later ook niet altijd in praktijk gebracht. En ik heb de ervaring dat Ds.T.Klok, A.Kort en een K.Veldman om maar even een voorbeeld te noemen, meer voor de vuist weg, of beter gezegd ,voor de Geest weg preken. En naar mijn gevoel,daar ze bijna elke dag voorgaan( (Behalve Ds.Klok die nog herstellende is na een ziekte periode) beslist niet vooraf al hun preken uitschrijven. ik snap dan ook niet dat iemand dat bestempeld als zijnde chaotisch.En de uitdrukking van je: wil ik het nog niet horen. komt bij mij over als : gewogen en te licht bevonden. Of zie ik dat verkeerd?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Mara »

Isala schreef: Maar er zitten niet alleen gelovigen in de kerk, maar ook ongelovigen. Alhoewel die op de beste plaats zitten waar ze kunnen zijn, hoofd en hart kunnen evengoed op andere (wereldse) plaatsen vertoeven. En het verlangen naar het Amen voelt dan als een verlossing. En ik zal eerlijk zijn: ik kan die tijd nog goed voor de geest halen.
Ik las gisteravond juist een stukje uit BhP, hoe een man jarenlang voor de vorm meeging met zijn vrouw. Hij kwam uit de kerk zoals hij erin ging. Hij verveelde zich!
Toch sloeg na 30 jaar het Woord naar binnen bij hem. Pas! na 30 jaar. Maar het kan dus.
En ik weet niet meer welke dominee het zei, maar we moeten oppassen om het een vormendienst te noemen, daar de Heere ook daarin kan werken, als Hij dat behaagt.
Delftenaar schreef:Bovendien kun je nooit twee uur lang geconcentreerd luisteren
Een kerkdienst bestaat niet alleen uit luisteren. :)
Orchidee schreef:Ik heb gisteren 2 x een goed uurtje gehad
Uurtjes van korte duurtjes. ;)
DDD schreef:Dat krijg je al snel als je je preek niet helemaal uitschrijft.
De meeste oudere CGK predikanten, komen vaak alleen met een papiertje met wat aantekeningen (de punten en de tekst e.d.) de kansel op.
En als ze diezelfde preek nogmaals elders gebruiken, is hij toch weer verfrissend en nieuw.
Ik denk dat zij dan geinspireerd worden door de Heilige Geest, die hen in gemeente A dit laat zeggen en gemeente B iets anders.
Ik beluisterde een predikant in het verpleeghuis (waar de spanningsboog kort is) en later diezelfde tekstbehandeling in een gewone kerkdienst. De grond was hetzelfde, maar hij zei wel andere dingen.
In die kerk hadden de mensen net iets anders nodig kennelijk, dan in een verpleeghuis. Dat is toch ook logisch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Moderamen »

Mara: met preken uitschrijven wordt hier niet bedoeld ook deze uitgeschreven preken ook mee de kansel opnemen. Vaak worden de preken eerst uitgeschreven, daarvan wordt een aantekeningenbriefje gemaakt. Alleen dat laatste gaat mee de kansel op. Zo hoort het ook. Helaas zijn er ook predikanten die alleen een briefje meenemen met wat punten, zonder daarvoor ook maar iets uit te schrijven. Maar in jouw kerkverband zal dat niet gebeuren vermoed ik.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Ambtenaar »

Johannes van Dijk schreef:Wat wij leren voor het behalen van ons rijbewijs, word later ook niet altijd in praktijk gebracht. En ik heb de ervaring dat Ds.T.Klok, A.Kort en een K.Veldman om maar even een voorbeeld te noemen, meer voor de vuist weg, of beter gezegd ,voor de Geest weg preken. En naar mijn gevoel,daar ze bijna elke dag voorgaan( (Behalve Ds.Klok die nog herstellende is na een ziekte periode) beslist niet vooraf al hun preken uitschrijven. ik snap dan ook niet dat iemand dat bestempeld als zijnde chaotisch.En de uitdrukking van je: wil ik het nog niet horen. komt bij mij over als : gewogen en te licht bevonden. Of zie ik dat verkeerd?
Predikanten die hun preek niet van te voren uitdenken en niet uitschrijven, al dan niet puntsgewijs, zijn mijns inziens niet goed bezig. Verkondiging van het Woord vergt overdenking en gedegen studie.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

Gerson schreef: Johannes van Dijk , je ventileert hier op dit forum regelmatig stevige standpunten over predikanten en over de leer. Op zich waardeer ik je duidelijkheid. Soms ben ik het met je eens, soms ook niet, maar hier kan ik je volstrekt niet volgen.Hoe kan je nu ds Kort en ds van Belzen op een lijn stellen.Je was ( naar eigen zeggen) van de week in Sint-Maartensdijk onder ds Kort.Hij bracht daar precies het tegenovergestelde van wat ds van Belzen daar enige tijd geleden bracht. Mischien was je er toen ook wel , die preek waarin ds van Belzen de fabel over Comrie over de witte raven ( als zijnde van Comrie) te berde bracht.
ik was toen van Belzen in St.Maartensdijk preekte elders. De reden dat ik hem niet meer zo intensief volg, is dat hij wel een 4x achter elkaar dezelfde preek houdt. Op zich niet bezwaarlijk, want we hebben op school destijds ook niet de tafel van 6 in 1 x geleerd, toch? Dus als ik mag kiezen, kies ik mijn persoonlijke voorkeur. Ik stel Ds.Kort en Ds.van Belzen niet op 1 lijn! Maar het ging hier uitsluitend over de lengte van hun preken. ik kan dus de preek van van Belzen en Kort ook niet met elkaar vergelijken,snap je? Ik snap dus ook niet wat je bedoelt met de fabel van Comrie over de witte raven. Persoonlijk zou ik bij onenigheid met de prediking, de betreffende predikant hierop na de dienst direct aanspreken. Dat ben ik persoonlijk wél gewend. Dat had jij dus in dit geval ook kunnen doen. Ik heb de afgelopen drie winterseizoenen de Bijbellezingen in Oosterland gevolgd, en ik heb Ds.van Belzen niet kunnen betrappen op inlegkunde of fabeltjes. Maar let wel,ik ben een leek.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

Ambtenaar schreef:
Johannes van Dijk schreef:Wat wij leren voor het behalen van ons rijbewijs, word later ook niet altijd in praktijk gebracht. En ik heb de ervaring dat Ds.T.Klok, A.Kort en een K.Veldman om maar even een voorbeeld te noemen, meer voor de vuist weg, of beter gezegd ,voor de Geest weg preken. En naar mijn gevoel,daar ze bijna elke dag voorgaan( (Behalve Ds.Klok die nog herstellende is na een ziekte periode) beslist niet vooraf al hun preken uitschrijven. ik snap dan ook niet dat iemand dat bestempeld als zijnde chaotisch.En de uitdrukking van je: wil ik het nog niet horen. komt bij mij over als : gewogen en te licht bevonden. Of zie ik dat verkeerd?
Predikanten die hun preek niet van te voren uitdenken en niet uitschrijven, al dan niet puntsgewijs, zijn mijns inziens niet goed bezig. Verkondiging van het Woord vergt overdenking en gedegen studie.
Dat zeg je precies helemaal goed met "mijns inziens." De prediking is geen aangenaam verpozen,of boeiende verhandeling. Ook geen lesje in de schoolbank. Maar het Woord Gods is een tweesnijdend scherp zwaard! En ik vrees dat jouw mening niet bepalend is, net zo min als de mijne, of een predikant "goed bezig" is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door eilander »

Toch vreemd dat de oudvaders, die bv. in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland gelukkig nog hoog geroemd worden, allemaal wél een gedegen opleiding hadden en ook een behoorlijke studie van hun preken maakten. Dus ik zou maar niet al te minachtend doen over een goede voorbereiding, want het zou zomaar kunnen dat je dan heel veel godzalige vaderen in een verdachtenbankje zet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Toch vreemd dat de oudvaders, die bv. in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland gelukkig nog hoog geroemd worden, allemaal wél een gedegen opleiding hadden en ook een behoorlijke studie van hun preken maakten. Dus ik zou maar niet al te minachtend doen over een goede voorbereiding, want het zou zomaar kunnen dat je dan heel veel godzalige vaderen in een verdachtenbankje zet.
Ik geloof ook dat geen enkele oudgereformeerde predikant tegen studie is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef:Toch vreemd dat de oudvaders, die bv. in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland gelukkig nog hoog geroemd worden, allemaal wél een gedegen opleiding hadden en ook een behoorlijke studie van hun preken maakten. Dus ik zou maar niet al te minachtend doen over een goede voorbereiding, want het zou zomaar kunnen dat je dan heel veel godzalige vaderen in een verdachtenbankje zet.
O neen! Dat beweer ik zeker niet. Maar ik verdedig de mannen die met al hun voorbereiding over boord gaan! En uitroepen in verzuchting onderaan de kansel: Heere hoe moet het toch? Dan kan de Geest het wonderlijk wel maken. Dan valt de man met de preekjas er schoon buiten,en is het Gods Geest die spreekt. Dat zijn meestal de beste preken. Maar ik zet goed voorbereide preken niet in een verdachtenbank.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Toch vreemd dat de oudvaders, die bv. in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland gelukkig nog hoog geroemd worden, allemaal wél een gedegen opleiding hadden en ook een behoorlijke studie van hun preken maakten. Dus ik zou maar niet al te minachtend doen over een goede voorbereiding, want het zou zomaar kunnen dat je dan heel veel godzalige vaderen in een verdachtenbankje zet.
O neen! Dat beweer ik zeker niet. Maar ik verdedig de mannen die met al hun voorbereiding over boord gaan! En uitroepen in verzuchting onderaan de kansel: Heere hoe moet het toch? Dan kan de Geest het wonderlijk wel maken. Dan valt de man met de preekjas er schoon buiten,en is het Gods Geest die spreekt. Dat zijn meestal de beste preken. Maar ik zet goed voorbereide preken niet in een verdachtenbank.
Dus God heeft de preek in de voorbereiding gegeven, maar die moeten ze weer kwijt raken die preek??
Natuurlijk gaat het niet om een predikant, maar een voorbereiding dient er biddend te zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

Johann Gottfried Walther schreef:
Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:Toch vreemd dat de oudvaders, die bv. in de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland gelukkig nog hoog geroemd worden, allemaal wél een gedegen opleiding hadden en ook een behoorlijke studie van hun preken maakten. Dus ik zou maar niet al te minachtend doen over een goede voorbereiding, want het zou zomaar kunnen dat je dan heel veel godzalige vaderen in een verdachtenbankje zet.
O neen! Dat beweer ik zeker niet. Maar ik verdedig de mannen die met al hun voorbereiding over boord gaan! En uitroepen in verzuchting onderaan de kansel: Heere hoe moet het toch? Dan kan de Geest het wonderlijk wel maken. Dan valt de man met de preekjas er schoon buiten,en is het Gods Geest die spreekt. Dat zijn meestal de beste preken. Maar ik zet goed voorbereide preken niet in een verdachtenbank.
Dus God heeft de preek in de voorbereiding gegeven, maar die moeten ze weer kwijt raken die preek??
Natuurlijk gaat het niet om een predikant, maar een voorbereiding dient er biddend te zijn.
Dat hoeft niet persé, maar dat kan dikwijls gebeuren hoor, dat al het voorbereide werk overboord gaat. Dat lees je veel in de levensbeschrijvingen van Godzalige leraars.
ik denk zelf dat dit het beste preekt, als je er zelf als prediker helemaal tussenuit mag vallen. Voor de toehoorders een verademing!
Plaats reactie