lengte kerkdienst en voorbereiding

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Hendrikus »

Vagari schreef:Laatste preek van topiconderwerp:
Over het geloven in Jezus.
o, stopt 'ie ermee?
~~Soli Deo Gloria~~
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door JCRyle »

Moderamen schreef:Mara: met preken uitschrijven wordt hier niet bedoeld ook deze uitgeschreven preken ook mee de kansel opnemen. Vaak worden de preken eerst uitgeschreven, daarvan wordt een aantekeningenbriefje gemaakt. Alleen dat laatste gaat mee de kansel op. Zo hoort het ook. Helaas zijn er ook predikanten die alleen een briefje meenemen met wat punten, zonder daarvoor ook maar iets uit te schrijven. Maar in jouw kerkverband zal dat niet gebeuren vermoed ik.
Dat komt ook voor in de CGK: dat een predikant zonder zijn preek eerst uitgeschreven te hebben de kansel op gaat. Dat hoor je ook op den duur, want men kan weleens hele domme dingen zeggen.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Mona Lisa »

eilander schreef:Het gaat hier meer over ds. Kort dan over kand. Jansen, maar vooruit...
Dan kan er nog wel een reactie bij hoop ik. Voorzover ik ds. Kort ken (en ik ken 'm vrij goed denk ik) bedoeld hij met zijn opmerking over de kerkdienst die in de hemel eeuwig duurt helemaal niet dat het zo'n enorm plezier is om lang naar hem te luisteren. Zo belangrijk vindt hij zichzelf niet. Maar hij geniet van de samenkomst, de beoefening van de gemeenschap der heiligen om het zo maar te noemen, de wetenschap dat in de kerk Christus in ons midden is, dat hij daar staat met de Heere als een schaduw aan zijn rechterhand. Tja, het klopt wel dat hij daar geen genoeg van krijgen kan. Tegelijk klopt het dat zijn diensten nogal eens uitlopen. Hij heet wel Kort maar hij houdt 't niet kort. Dat zou hij moeten afleren maar ik denk niet dat het hem nog gaat lukken.

Overigens vind ik het wel een plezier om naar hem te luisteren. Gisteren in de ochtend een preek over Ezechiël. Hij wilde al zo lang over de plasregens van Ezechiël 34 preken, het moest er nu maar eens van komen. Voor het geval iemand dacht dat hij preekt zonder voorbereiding, integendeel hij loopt eerder soms een tijd te broeden op een tekst of bijbelgedeelte. En dan wordt er volop gestudeerd. Met name in de Bijbel zelf, ook in de grondtalen. Iets na 1½ uur zei hij Amen. Alleen z'n preek was nog niet af. Dat komt volgende week dan wel. Ik hoop eigenlijk dat hij er weer een serie van maakt.

's Middags een catechismuspreek. We gaan niet in één jaar door de hele catechismus, we doen één of soms twee vragen per zondag. En soms twee zondagen over één vraag. Aan de beurt gisteren was Vraag en Antwoord 52. En dan het tweede deel van het antwoord, het eerste deel heeft hij vorige week behandeld. Laat hij maar gewoon de tijd nemen om te zeggen wat er over te zeggen is. En als de tijd om is gewoon de volgende week verder. Met een ander bijbelgedeelte, een andere invalshoek. Ik vind 't prima. Dat hij z'n diensten niet tot op de minuut plant (zegge plént) en regisseert bevalt mij uitstekend. Maar ja, ik ben dan ook gekipt en gebroeid in de OGGiN. Daar zijn we niet zo van de strakke organisatie.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Vagari »

Hendrikus schreef:
Vagari schreef:Laatste preek van topiconderwerp:
Over het geloven in Jezus.
o, stopt 'ie ermee?
Meerkeuze:
a. Misschien, ik weet niet of hij morgen nog preekt.
b. Ja, ik zou het wel begrijpen.
c. Nee, ik hoop van niet.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johannes van Dijk »

Mona Lisa schreef:
eilander schreef:Het gaat hier meer over ds. Kort dan over kand. Jansen, maar vooruit...
Dan kan er nog wel een reactie bij hoop ik. Voorzover ik ds. Kort ken (en ik ken 'm vrij goed denk ik) bedoeld hij met zijn opmerking over de kerkdienst die in de hemel eeuwig duurt helemaal niet dat het zo'n enorm plezier is om lang naar hem te luisteren. Zo belangrijk vindt hij zichzelf niet. Maar hij geniet van de samenkomst, de beoefening van de gemeenschap der heiligen om het zo maar te noemen, de wetenschap dat in de kerk Christus in ons midden is, dat hij daar staat met de Heere als een schaduw aan zijn rechterhand. Tja, het klopt wel dat hij daar geen genoeg van krijgen kan. Tegelijk klopt het dat zijn diensten nogal eens uitlopen. Hij heet wel Kort maar hij houdt 't niet kort. Dat zou hij moeten afleren maar ik denk niet dat het hem nog gaat lukken.

Overigens vind ik het wel een plezier om naar hem te luisteren. Gisteren in de ochtend een preek over Ezechiël. Hij wilde al zo lang over de plasregens van Ezechiël 34 preken, het moest er nu maar eens van komen. Voor het geval iemand dacht dat hij preekt zonder voorbereiding, integendeel hij loopt eerder soms een tijd te broeden op een tekst of bijbelgedeelte. En dan wordt er volop gestudeerd. Met name in de Bijbel zelf, ook in de grondtalen. Iets na 1½ uur zei hij Amen. Alleen z'n preek was nog niet af. Dat komt volgende week dan wel. Ik hoop eigenlijk dat hij er weer een serie van maakt.

's Middags een catechismuspreek. We gaan niet in één jaar door de hele catechismus, we doen één of soms twee vragen per zondag. En soms twee zondagen over één vraag. Aan de beurt gisteren was Vraag en Antwoord 52. En dan het tweede deel van het antwoord, het eerste deel heeft hij vorige week behandeld. Laat hij maar gewoon de tijd nemen om te zeggen wat er over te zeggen is. En als de tijd om is gewoon de volgende week verder. Met een ander bijbelgedeelte, een andere invalshoek. Ik vind 't prima. Dat hij z'n diensten niet tot op de minuut plant (zegge plént) en regisseert bevalt mij uitstekend. Maar ja, ik ben dan ook gekipt en gebroeid in de OGGiN. Daar zijn we niet zo van de strakke organisatie.
Die Mona Lisa, ik wou dat jij je eerder had laten horen. Dat is nu eens een fijne reactie.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Hendrikus »

Vagari schreef:
Hendrikus schreef:
Vagari schreef:Laatste preek van topiconderwerp:
Over het geloven in Jezus.
o, stopt 'ie ermee?
Meerkeuze:
a. Misschien, ik weet niet of hij morgen nog preekt.
b. Ja, ik zou het wel begrijpen.
c. Nee, ik hoop van niet.
Nou ja, als je zo stellig beweert dat het z'n laatste preek was.... :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Vagari »

Hendrikus schreef:
Vagari schreef:
Hendrikus schreef:
Vagari schreef:Laatste preek van topiconderwerp:
Over het geloven in Jezus.
o, stopt 'ie ermee?
Meerkeuze:
a. Misschien, ik weet niet of hij morgen nog preekt.
b. Ja, ik zou het wel begrijpen.
c. Nee, ik hoop van niet.
Nou ja, als je zo stellig beweert dat het z'n laatste preek was.... :jongle
Jaja, ik snap hem wel... :langue
Maar in het Nederlands zijn er nog altijd twee interpretaties mogelijk.
BTW Heb je de preek beluisterd? En in combinatie nog iets te zeggen over het orgelspel? Wat wordt er bijvoorbeeld gespeeld na ong. 1:32:30?
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door GGBeroopingswerk »

Mona Lisa schreef:
eilander schreef:Het gaat hier meer over ds. Kort dan over kand. Jansen, maar vooruit...
Dan kan er nog wel een reactie bij hoop ik. Voorzover ik ds. Kort ken (en ik ken 'm vrij goed denk ik) bedoeld hij met zijn opmerking over de kerkdienst die in de hemel eeuwig duurt helemaal niet dat het zo'n enorm plezier is om lang naar hem te luisteren. Zo belangrijk vindt hij zichzelf niet. Maar hij geniet van de samenkomst, de beoefening van de gemeenschap der heiligen om het zo maar te noemen, de wetenschap dat in de kerk Christus in ons midden is, dat hij daar staat met de Heere als een schaduw aan zijn rechterhand. Tja, het klopt wel dat hij daar geen genoeg van krijgen kan. Tegelijk klopt het dat zijn diensten nogal eens uitlopen. Hij heet wel Kort maar hij houdt 't niet kort. Dat zou hij moeten afleren maar ik denk niet dat het hem nog gaat lukken.

Overigens vind ik het wel een plezier om naar hem te luisteren. Gisteren in de ochtend een preek over Ezechiël. Hij wilde al zo lang over de plasregens van Ezechiël 34 preken, het moest er nu maar eens van komen. Voor het geval iemand dacht dat hij preekt zonder voorbereiding, integendeel hij loopt eerder soms een tijd te broeden op een tekst of bijbelgedeelte. En dan wordt er volop gestudeerd. Met name in de Bijbel zelf, ook in de grondtalen. Iets na 1½ uur zei hij Amen. Alleen z'n preek was nog niet af. Dat komt volgende week dan wel. Ik hoop eigenlijk dat hij er weer een serie van maakt.

's Middags een catechismuspreek. We gaan niet in één jaar door de hele catechismus, we doen één of soms twee vragen per zondag. En soms twee zondagen over één vraag. Aan de beurt gisteren was Vraag en Antwoord 52. En dan het tweede deel van het antwoord, het eerste deel heeft hij vorige week behandeld. Laat hij maar gewoon de tijd nemen om te zeggen wat er over te zeggen is. En als de tijd om is gewoon de volgende week verder. Met een ander bijbelgedeelte, een andere invalshoek. Ik vind 't prima. Dat hij z'n diensten niet tot op de minuut plant (zegge plént) en regisseert bevalt mij uitstekend. Maar ja, ik ben dan ook gekipt en gebroeid in de OGGiN. Daar zijn we niet zo van de strakke organisatie.
Het kennen van een predikant, het 'mogen' van een predikant. Het zorgt vaak voor een genuanceerder beeld. Ik ken hem - helaas - niet zo goed als jij. Maar heb ook een zwak voor hem. Mag hem graag horen preken. Helaas gebeurt dat niet zo vaak. Maar dat wordt gecompenseerd door dat die enkele keer dat ik hem hoor, het iets langer duurt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Hendrikus »

Vagari schreef: En in combinatie nog iets te zeggen over het orgelspel? Wat wordt er bijvoorbeeld gespeeld na ong. 1:32:30?
Stukje kermismuziek, zo te horen. "Ten dis geleid" - en dan dit? brrr :fouet
~~Soli Deo Gloria~~
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door JCRyle »

Hendrikus schreef:
Vagari schreef: En in combinatie nog iets te zeggen over het orgelspel? Wat wordt er bijvoorbeeld gespeeld na ong. 1:32:30?
Stukje kermismuziek, zo te horen. "Ten dis geleid" - en dan dit? brrr :fouet
:humhihi Ik dacht even dat heel het repetoire van het Leger des Heils langskwam.
Overigens een erge mooie overgang naar Psalm 22 :oO
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
Hendrikus schreef:
Vagari schreef: En in combinatie nog iets te zeggen over het orgelspel? Wat wordt er bijvoorbeeld gespeeld na ong. 1:32:30?
Stukje kermismuziek, zo te horen. "Ten dis geleid" - en dan dit? brrr :fouet
:humhihi Ik dacht even dat heel het repetoire van het Leger des Heils langskwam.
Overigens een erge mooie overgang naar Psalm 22 :oO
Ja idd net een draaiorgel
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Jongere »

Mooie bijdrage, Mona Lisa, kom hier gerust weer eens wat vaker om de hoek kijken. Ik heb je predikant ook regelmatig gehoord en daar waren ook heel indrukwekkende momenten bij die ik niet snel zal vergeten. Zijn boek kan ik niet zo waarderen, maar zie wel de oprechte intentie erachter. Mocht je hebben gereageerd op mijn opmerkingen over de 'hemel als kerkdienst', ik heb dat niet persoonlijk over ds. Kort willen schrijven. Meer in het algemeen dat ik het geen gelukkige uitdrukking vind om te gebruiken als je als predikant over je tijd gaat. Overigens vind ik dat over de tijd gaan - wat afhankelijk van de preek - nu ook weer niet zo'n ramp als sommigen anderen hier.
Off-topic zijn onze reacties inderdaad, maar in dit geval zou de topictitel beter kunnen worden aangepast dan de reacties. Een heel topic over één proponent lijkt me toch ook niet zo geslaagd.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Vagari »

Hendrikus schreef:
Vagari schreef: En in combinatie nog iets te zeggen over het orgelspel? Wat wordt er bijvoorbeeld gespeeld na ong. 1:32:30?
Stukje kermismuziek, zo te horen. "Ten dis geleid" - en dan dit? brrr :fouet
Ja, dat dacht ik ook. Het deed me beseffen dat een organist ook een hele verantwoording heeft in de dienst.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Vagari schreef: En in combinatie nog iets te zeggen over het orgelspel? Wat wordt er bijvoorbeeld gespeeld na ong. 1:32:30?
Stukje kermismuziek, zo te horen. "Ten dis geleid" - en dan dit? brrr :fouet
Is toch gewoon een stuk van de showorganist Martin Mans?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Charles »

Johannes van Dijk schreef:Menen in te gaan en niet te kunnen, zou ik niet graag als iets oppervlakkigs willen bestempelen hoor Charles.
Wel als je dat rondstrooit op een forum rond mensen die je niet kent.
Plaats reactie