Eerwaarde heren

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Herman »

hage schreef:In het algemeen gesteld vind ik het positief dat mannen met gaven voor kunnen gaan om Gods Woord uit te dragen. Mits er een heldere vorm van toezicht is om sektevorming en scheurmakerij te voorkomen.
Er kunnen diverse redenen zijn dat men niet tot het predikambt komt, maar toch een roeping voelt om in Gods kerk het Evangelie te verkondigen.
Het lijkt mij dat ook ook eerwaarde heren geen ds-titel nodig hebben om aan Paulus' roeping te voldoen: "Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus [Ef 4]".
De kerkverbanden aan de rechterzijde zijn toch vol met deze mannen (en die hebben ook de titel ds).
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Eerwaarde heren

Bericht door hage »

Herman schreef:
hage schreef:In het algemeen gesteld vind ik het positief dat mannen met gaven voor kunnen gaan om Gods Woord uit te dragen. Mits er een heldere vorm van toezicht is om sektevorming en scheurmakerij te voorkomen.
Er kunnen diverse redenen zijn dat men niet tot het predikambt komt, maar toch een roeping voelt om in Gods kerk het Evangelie te verkondigen.
Het lijkt mij dat ook ook eerwaarde heren geen ds-titel nodig hebben om aan Paulus' roeping te voldoen: "Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus [Ef 4]".
De kerkverbanden aan de rechterzijde zijn toch vol met deze mannen (en die hebben ook de titel ds).
Bedoel je dat er te weinig eerwaarde heren aan de linkerzijde zijn? Overigens startte 't draadje met eerwaarde heren zonder ds-titel. De vraag is dus of we het over dezelfde eerwaarde heren hebben.

Wat is overigens de rechterzijde van wat :D?
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Herman »

Ik wil er geen discussie van maken. Maar in de Hervormde Kerk waren het vaak pastorale medewerkers met een HBO opleiding of op andere wijze begaafd. In dergelijke kerken heb je een soort van tweede route nodig voor hen die niet via universitaire studie tot het ambt komen. In de CGK heb je daar de artikel 8 regel voor.
In de GG wordt al een opleiding op ander niveau geboden en is zijn de geestelijke kwaliteiten doorslaggevend bij de toelating. En in de OGG gaan alleen maar mannen voor die niet preken, maar af en toe nog eens een woordje tot het eeuwig heil van hun medereizigers mogen spreken. Vooral de laatste categorie verschilt m.i. zeer weinig van de 'eerwaarde heren' uit de NHK.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:[...]En in de OGG gaan alleen maar mannen voor die niet preken, maar af en toe nog eens een woordje tot het eeuwig heil van hun medereizigers mogen spreken. [...]
Jammer, deze respectloze opmerking.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eerwaarde heren

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
Herman schreef:[...]En in de OGG gaan alleen maar mannen voor die niet preken, maar af en toe nog eens een woordje tot het eeuwig heil van hun medereizigers mogen spreken. [...]
Jammer, deze respectloze opmerking.
!!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:
Herman schreef:[...]En in de OGG gaan alleen maar mannen voor die niet preken, maar af en toe nog eens een woordje tot het eeuwig heil van hun medereizigers mogen spreken. [...]
Jammer, deze respectloze opmerking.
Ho, dat zijn hun eigen woorden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eerwaarde heren

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:
Herman schreef:[...]En in de OGG gaan alleen maar mannen voor die niet preken, maar af en toe nog eens een woordje tot het eeuwig heil van hun medereizigers mogen spreken. [...]
Jammer, deze respectloze opmerking.
Ho, dat zijn hun eigen woorden.
Dat lijkt me stug. Ik geloof niet dat ze van zichzelf zeggen dat ze niet preken.
Maar dan nog: ik vind het in het geheel van je posting buitengewoon denigrerend overkomen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Herman schreef:
Erasmiaan schreef:
Herman schreef:[...]En in de OGG gaan alleen maar mannen voor die niet preken, maar af en toe nog eens een woordje tot het eeuwig heil van hun medereizigers mogen spreken. [...]
Jammer, deze respectloze opmerking.
Ho, dat zijn hun eigen woorden.
Dat lijkt me stug. Ik geloof niet dat ze van zichzelf zeggen dat ze niet preken.
Maar dan nog: ik vind het in het geheel van je posting buitengewoon denigrerend overkomen.
Als er iemand in de OGG als lerend ouderling preekbevoegdheid krijgt, dan vermeld de krant dat ze 'een stichtelijk woord' mogen spreken. Dat is de meer gangbare uitdrukking. Dat is dus wat ik zeg, alleen op een wat andere wijze. Daar hoeft niemand zich door aangevallen te voelen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eerwaarde heren

Bericht door eilander »

Maar de OGG kent toch ook predikanten??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Delftenaar »

Zo'n lerend ouderling die een stichtelijk woord tot het eeuwig heil van de naaste mag spreken is de OGG-terminologie voor wat in andere kerken student, kandidaat of proponent wordt genoemd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Terri »

Ach ds van der Poel verwoordde het ook meestal zo.
Hij noemde het dan ook geen preken, maar 'de Bijbel wat napraten' .
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eerwaarde heren

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:Zo'n lerend ouderling die een stichtelijk woord tot het eeuwig heil van de naaste mag spreken is de OGG-terminologie voor wat in andere kerken student, kandidaat of proponent wordt genoemd.
Ook een student in de GG preekt niet, maar spreekt een stichtelijk woord. Preken mogen we het in feite pas noemen nadat de student dominee is. In de praktijk verschilt het spreken en preken niet, alleen is het te horen bij aanvang van de dienst: het votum en groet en aan de zegen is het te horen of het een student dan wel een dominee is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eerwaarde heren

Bericht door DDD »

En in welke kerken is dan sprake van een preekvoorstel? Ik dacht altijd dat de GG een preekvoorstel kenden, maar dat lijkt dus niet zo te zijn.

In ieder geval zijn de formuleringen van Herman niet wonderlijker dan de formuleringen van de betrokken sprekers zelf, dus ik denk dat de ergernis een kwestie van perspectief is.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Eerwaarde heren

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:En in welke kerken is dan sprake van een preekvoorstel? Ik dacht altijd dat de GG een preekvoorstel kenden, maar dat lijkt dus niet zo te zijn.

In ieder geval zijn de formuleringen van Herman niet wonderlijker dan de formuleringen van de betrokken sprekers zelf, dus ik denk dat de ergernis een kwestie van perspectief is.
Een proefpreek bedoelt u? Dat doen ze aan de Boezemsingel zover mij bekend. Ik meende dat er een speciaal een zaal voor proefpreken wordt gemaakt bij de verbouwing van de Boezemsingelkerk. Ik zou me kunnen vergissen maar dan hoor ik het wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Bruna »

Mara schreef:Dan wil ik graag de naam van de heer Leen Stuurman noemen hier. Hij ging o.m. voor in Strijen en in diverse plaatsen op de Veluwe en in Zeeland.
Interessant. Nog nooit van gehoord, is misschien weer al even geleden? Waar was dat dan in Zeeland en in welke kerken?

Ik ken wel tijdredes voor de sgp dat er wel eens een 'de heer' voorging, maar dat is weer al even geleden. Ik heb wel eens begrepen dat de heer Scholten voorging in een tijdrede en later had je de heer Bliek uit Krabbendijke.
Plaats reactie