Eerwaarde heren

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eerwaarde heren

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef: Klopt. De aanspreekvorm voor een predikant is: weleerwaarde heer; en voor ouderling of diaken: eerwaarde heer.
Maar deze aanspreekvormen worden sinds de jaren 50/60 steeds minder gebruikt.
Jawel hoor.Volgens taaladvies.net:
predikant (doctorandus) De weleerwaarde heer/vrouwe Weleerwaarde heer/vrouwe.
Wat zet jij dan boven een brief of mail?
Beste dominee,
Grapjas. Mara wil natuurlijk weten hoe je de adressering doet. Ik geloof dat ik nog nooit een brief aan een dominee heb geschreven, maar ik zou er gewoon de titel ds. bij zetten en verder niks. Al dit soort titels zijn hopeloos ouderwets volgens mij. Ik ben benieuwd of de drs.-en en MSc's onder ons nog wel eens post krijgen met als aanhef "De weledelgeleerde heer/vrouwe".

@Hendrikus, als het over onze dominee gaat klopt de naam wel maar ik weet dat hij dat niet zal waarderen... ;)
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eerwaarde heren

Bericht door DDD »

Ik krijg nog maar zelden zulke post. Maar het komt nog voor. In sommige gevallen is dat wel aardig, maar meestal is het overbodig. In de relatie van een predikant met zijn gemeente zou ik het zelfs storend vinden.

'Hooggeachte' krijg ik zelfs nooit meer, volgens mij. Maar nu begrijp ik waar 'eerwaarde heer' vandaan komt. Dat is niet heel slim, want het lijkt op 'weleerwaarde heer'.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Mara »

eilander schreef:Grapjas. Mara wil natuurlijk weten hoe je de adressering doet. Ik geloof dat ik nog nooit een brief aan een dominee heb geschreven, maar ik zou er gewoon de titel ds. bij zetten en verder niks. Al dit soort titels zijn hopeloos ouderwets volgens mij. Ik ben benieuwd of de drs.-en en MSc's onder ons nog wel eens post krijgen met als aanhef "De weledelgeleerde heer/vrouwe".
Van mij dus. :D
Ik ben daar heel precies in.
Zeker als de dominee heeft doorgeleerd en inmiddels hoogleraar is.
Persoonlijk houd ik van professionele afstand, tenzij de dominee of de dokter mijn schoonzoon of mijn broer zou zijn.
Ik vind het met het gejij en gejou tamelijk ondoorzichtig en ingewikkeld geworden in veel situaties.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Eerwaarde heren

Bericht door JCRyle »

Persoonlijk zou ik nooit en te nimmer een predikant bij zijn voornaam noemen. Net als het gebruik van 'je en 'jou(w)'. Evenmin bij een andere ambtsdrager (ouderling/diaken) of gezagsdrager of oudere mensen. De gezagsverhoudingen mogen van mij wel zichtbaar worden in het onderlinge communicatieverkeer, zowel schriftelijk als mondeling. Het massaal 'je'- en 'jij'-bakken van tegenwoordig is mij echt een doorn in het oog. Het is één van de vele tekenen van een totaal ontspoorde samenleving (enigzins overdreven geformuleerd).
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Eerwaarde heren

Bericht door hage »

Ditbenik schreef:Ja, er zijn meer mensen die zich kandidaat noemen maar het niet zijn. Buiten de kerk kun je van alles organiseren en daar kun je ook iedereen voor laten gaan. De regels bepaal je immers zelf. Binnen de kerk wordt uitgegaan van roeping en opleiding. Je hoeft trouwens helemaal niet hoogkerkelijk om niet mee te willen werken aan clubjes die afbreuk doen aan de plaatselijke gemeente van Christus.
De kerk. 1 dus. Toch?
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Online
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eerwaarde heren

Bericht door DDD »

Als je iemand voordat hij ouderling of dominee werd altijd met je en jij aansprak, dan is het heus niet nodig om daar ineens verandering in aan te brengen als hij ouderling of dominee wordt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eerwaarde heren

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Grapjas. Mara wil natuurlijk weten hoe je de adressering doet. Ik geloof dat ik nog nooit een brief aan een dominee heb geschreven, maar ik zou er gewoon de titel ds. bij zetten en verder niks. Al dit soort titels zijn hopeloos ouderwets volgens mij. Ik ben benieuwd of de drs.-en en MSc's onder ons nog wel eens post krijgen met als aanhef "De weledelgeleerde heer/vrouwe".
Van mij dus. :D
Ik ben daar heel precies in.
Zeker als de dominee heeft doorgeleerd en inmiddels hoogleraar is.
Persoonlijk houd ik van professionele afstand, tenzij de dominee of de dokter mijn schoonzoon of mijn broer zou zijn.
Ik vind het met het gejij en gejou tamelijk ondoorzichtig en ingewikkeld geworden in veel situaties.
Dat is dan gelijk weer de andere kant, dat doe ik nou ook weer niet...
@DDD, je hebt gelijk natuurlijk. Maar meestal is het heel simpel: kerkenraadsleden (maar ook anderen die een stukje ouder zijn) spreek ik aan met 'u' totdat ze zeggen dat dat niet hoeft.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef: Grapjas. Mara wil natuurlijk weten hoe je de adressering doet. Ik geloof dat ik nog nooit een brief aan een dominee heb geschreven, maar ik zou er gewoon de titel ds. bij zetten en verder niks. Al dit soort titels zijn hopeloos ouderwets volgens mij. Ik ben benieuwd of de drs.-en en MSc's onder ons nog wel eens post krijgen met als aanhef "De weledelgeleerde heer/vrouwe".

@Hendrikus, als het over onze dominee gaat klopt de naam wel maar ik weet dat hij dat niet zal waarderen... ;)
Het is vooral reclamedrukwerk en vakbladen waarin nog wel eens "aan de weledelgeleerde..." voorkomt. In normale post eigenlijk nooit.

@eilander: 't is maar hoe close je met de dominee bent...
~~Soli Deo Gloria~~
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Eerwaarde heren

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:Als je iemand voordat hij ouderling of dominee werd altijd met je en jij aansprak, dan is het heus niet nodig om daar ineens verandering in aan te brengen als hij ouderling of dominee wordt.
Het ligt er denk ik aan. Als het in persoonlijk/vriendschappelijk contact is met de ouderling, diaken of predikant, dan kan je mijn inziens gewoon de betreffende met 'je' of 'jij' aanspreken. Is het gesprek in een ambtelijke context wordt het voor mij anders. Dat schept een afstand wat in mijn ogen soms nodig is om het zakelijk te houden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
DDD schreef:Als je iemand voordat hij ouderling of dominee werd altijd met je en jij aansprak, dan is het heus niet nodig om daar ineens verandering in aan te brengen als hij ouderling of dominee wordt.
Het ligt er denk ik aan. Als het in persoonlijk/vriendschappelijk contact is met de ouderling, diaken of predikant, dan kan je mijn inziens gewoon de betreffende met 'je' of 'jij' aanspreken. Is het gesprek in een ambtelijke context wordt het voor mij anders. Dat schept een afstand wat in mijn ogen soms nodig is om het zakelijk te houden.
Het schept een afstand die pastoraal onmogelijk meer te overbruggen is. (Ook wat scherp gesteld, maar het is een van de vele elementen van de geslotenheid van de bevindelijke cultuur).
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Eerwaarde heren

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:
DDD schreef:Als je iemand voordat hij ouderling of dominee werd altijd met je en jij aansprak, dan is het heus niet nodig om daar ineens verandering in aan te brengen als hij ouderling of dominee wordt.
Het ligt er denk ik aan. Als het in persoonlijk/vriendschappelijk contact is met de ouderling, diaken of predikant, dan kan je mijn inziens gewoon de betreffende met 'je' of 'jij' aanspreken. Is het gesprek in een ambtelijke context wordt het voor mij anders. Dat schept een afstand wat in mijn ogen soms nodig is om het zakelijk te houden.
Het schept een afstand die pastoraal onmogelijk meer te overbruggen is. (Ook wat scherp gesteld, maar het is een van de vele elementen van de geslotenheid van de bevindelijke cultuur).
Ik snap je punt, maar ik deel hem niet. Het is de kunst om in het pastoraat enerzijds dichtbij de mensen te staan en anderzijds een zekere afstand te bewaren. Het persoonlijke maakt de geslotenheid van de bevindelijke cultuur. En deze kloof ga je niet (gedeeltelijk) dichten door elkaar met 'je' of 'jij' aan te spreken, maar alleen door het sleutelwoord 'vertrouwen'.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Ditbenik »

hage schreef:
Ditbenik schreef:Ja, er zijn meer mensen die zich kandidaat noemen maar het niet zijn. Buiten de kerk kun je van alles organiseren en daar kun je ook iedereen voor laten gaan. De regels bepaal je immers zelf. Binnen de kerk wordt uitgegaan van roeping en opleiding. Je hoeft trouwens helemaal niet hoogkerkelijk om niet mee te willen werken aan clubjes die afbreuk doen aan de plaatselijke gemeente van Christus.
De kerk. 1 dus. Toch?
Ja, wat anders? Het kerk ziet er ook niet uit. Maar je doet alsof je de kerk wilt afschaffen. Dat zal niet gaan. Dan moet je wachten tot de jongste dag.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Eerwaarde heren

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:Ik snap je punt, maar ik deel hem niet. Het is de kunst om in het pastoraat enerzijds dichtbij de mensen te staan en anderzijds een zekere afstand te bewaren. Het persoonlijke maakt de geslotenheid van de bevindelijke cultuur. En deze kloof ga je niet (gedeeltelijk) dichten door elkaar met 'je' of 'jij' aan te spreken, maar alleen door het sleutelwoord 'vertrouwen'.
Als het sleutelwoord vertrouwen is, dan maakt de aanspreekvorm niet meer uit. Het is inderdaad een kunst om zowel dichtbij te staan, als een zekere afstand te bewaren. Hoewel ik dat laatste moeilijk kan rijmen met het begrip liefde, wat een zekere opoffering bevat van je eigenwaarde.

Het afstand bewaren doe je in de combinatie van ambtsdrager zijn en vriendschappelijk omgaan vooral op het juiste moment naar voren te brengen dat je bepaalde zaken principieel wenst te benaderen. En niet tijdens het gesprek 'ik vind dat, of ik vind zus of zo' te roepen, waarmee je als gelijkwaardig gesprekspartner onderdeel wordt van een eensgezind vriendenclubje. Daar is geloofsmoed voor nodig.

"Het persoonlljke maakt de geslotenheid van de bevindelijke cultuur" is een fraai zin om lang over na te denken. Bedoel je te zeggen dat de nadruk op innerlijke overtuiging voor geslotenheid zorgt?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eerwaarde heren

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
eilander schreef: Grapjas. Mara wil natuurlijk weten hoe je de adressering doet. Ik geloof dat ik nog nooit een brief aan een dominee heb geschreven, maar ik zou er gewoon de titel ds. bij zetten en verder niks. Al dit soort titels zijn hopeloos ouderwets volgens mij. Ik ben benieuwd of de drs.-en en MSc's onder ons nog wel eens post krijgen met als aanhef "De weledelgeleerde heer/vrouwe".

@Hendrikus, als het over onze dominee gaat klopt de naam wel maar ik weet dat hij dat niet zal waarderen... ;)
Het is vooral reclamedrukwerk en vakbladen waarin nog wel eens "aan de weledelgeleerde..." voorkomt. In normale post eigenlijk nooit.

@eilander: 't is maar hoe close je met de dominee bent...
Nee, dat is niet alles. Je hebt ook mensen die van een bepaalde stijl houden. Ik vind dat dat bij ons eigenlijk heel goed in evenwicht is.
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Eerwaarde heren

Bericht door hage »

Ditbenik schreef:
Ja, wat anders? Het kerk ziet er ook niet uit. Maar je doet alsof je de kerk wilt afschaffen. Dat zal niet gaan. Dan moet je wachten tot de jongste dag.
Ik doe niet net alsof, dat is jouw interpretatie :). Maar wanneer je zegt de kerk dan pretendeer je mijns inziens dat er 1 kerk is die de norm bepaalt. Dat denk ik ook. Maar het maakt wel verschil welke kerk je dan bedoeld. Jouw kerk of de mijne? Of zoals je eigenlijk al zegt "het lichaam van Christus", de gemeente dus.
Een clubje doet daar in jouw woorden afbreuk aan; boude stelling. Maar goed, blijkbaar associeer je 'clubje' met afbreuk. Misschien kun je het ook zien als een kleine club bijvoorbeeld 2 of 3 mensen.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Plaats reactie