Prop. R.J. Jansen

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Hendrien »

Recent heb ik hem nog gehoord. Best een goede en radicale boodschap; maar ik vind wel dat hij zich afzet tegen eigenlijk alle kerken en daar voel ik me heel ongemakkelijk bij.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door JCRyle »

Dit stemt mij nieuwsgierig :livre

Ik mag graag een radicale, totaal afsnijdende prediking beluisteren!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door samanthi »

wilhelmus schreef:
eilander schreef:
Marion schreef: Laat hem maar OGG worden hoor. Daar kunnen ze hem best gebruiken. Maar wel triest als de PKN zulke predikers ledig op de markt laten staan. Veelzeggend!!
Hoe kun je dit nu zeggen, is hij in de PKN dan niet nodig?
Beginnende bij Jeruzalem...
Misschien zitten er in de PKN wel grotere zondaren....
Wordt hij niet beroepen of wil hij niet beroepen worden?
Bij de PKN of HHK kun je je leven lang kandidaat blijven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
zonnebloem96
Berichten: 78
Lid geworden op: 25 feb 2016, 16:24

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door zonnebloem96 »

Inderdaad een radicale prediking. Radicaler dan ik gewend ben. Dat scherpt op. Hij heeft ook oog voor jongeren en voor maatschappelijke kwesties die nu spelen.
Áls hij naar de ogg zou overgaan, zou hij zich prima met ds. Kort kunnen verenigen. Die indruk heb ik wel.
Wat is uw enige troost, beide in leven en in sterven?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door eilander »

Ik heb een paar berichten hier weggehaald. Spreek met respect over ambtsdragers s.v.p.!
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Vorst »

eilander schreef:Ik heb een paar berichten hier weggehaald. Spreek met respect over ambtsdragers s.v.p.!
Mijn post ging niet over deze man en is toch weggeknipt. Dat is op zijn minst merkwaardig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door helma »

Nasrani schreef:
helma schreef:Ik heb hem weleens gehoord; heb het idee dat hij in het begin wat andere accenten legde dan nu.
Waarin vindt je dat er verschil zit?
Wil ik wat voorzichtig in zijn; misschien vergis ik me daar wel in. Ik heb laast een lezing gehoord voor een soort 'gezelschapsontmoeting'. Dat is misschien een ander soort publiek dan waar hij voor preekt. En ik heb al een tijd geen preken van hem geluisterd.
Ik kreeg tijdens de lezing het idee dat de ellendestaat toch wel wat ' verheerlijkt' werd. Dat klinkt raar, en het lijkt dan alsof ik niet van ellende wil weten. Maar van mij mag een preek echt heel scherp zijn over de staat van de mens. We zijn dood door de zonden en misdaden; daar mag niets van afgedaan worden. Maar het moet geen doel zijn op zich om je maar zo ellendig mogelijk te voelen. Uiteindelijk gaat het om Christus en dat we Hem nodig hebben. Laat de mate waarin we ons ellendig moeten voelen dan maar aan de leiding van de Heilige Geest over.
En ik vond het ook niet echt uit het gedeelte van de Schrift opkomen waar hij over sprak. De lezing ging over 2 Korinthe 2:14; 14 En Gode zij dank, Die ons allen tijd doet triomferen in Christus, en den reuk Zijner kennis door ons openbaar maakt in alle plaatsen.
Wat hij zei kon ik niet zo terugvinden in de tekst.
Dat triomferen in Christus betekende (hopelijk doet mijn geheugen recht aan wat hij zei) dat Christus óver zondaren triomfeerde door Zijn voet op hun nek te zetten. Dat triomferen was dus iets wat Christus deed door de vreselijke diepte van het zondige bestaan te laten zien. En die ellendige staat was dan de lieflijke reuk die ons openbaar maakte.

Het is helemaal niet dat ik niet wil buigen onder een afsnijdende prediking. Zondagmorgen hadden we in Renswoude ook een hele scherpe preek waarin niets van de mens overbleef. En daar kan en wil ik alleen maar amen op zeggen. Als het maar als doel heeft dat een 'ontblote zondaar' aan Christus voeten terecht komt. Maar dit vond ik beklemmend omdat het niet gepaard leek te gaan met gebrokenheid. Niet mijn gevoel van ellende moet de liefelijke reuk zijn die ik verspreid toch? Dan zou je daar ook nog wat mee worden.
Maar dat kan aan mijn gevoel liggen natuurlijk; op een cd komt het misschien anders over dan het op die bijeenkomst was.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door eilander »

Vorst schreef:
eilander schreef:Ik heb een paar berichten hier weggehaald. Spreek met respect over ambtsdragers s.v.p.!
Mijn post ging niet over deze man en is toch weggeknipt. Dat is op zijn minst merkwaardig.
Da's waar ook: ook niet op de persoon spelen. En commentaar op modbeleid graag per PB.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Desiree »

.
Laatst gewijzigd door Desiree op 13 jul 2017, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


wilhelmus
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door wilhelmus »

zonnebloem96 schreef:Inderdaad een radicale prediking. Radicaler dan ik gewend ben. Dat scherpt op. Hij heeft ook oog voor jongeren en voor maatschappelijke kwesties die nu spelen.
Áls hij naar de ogg zou overgaan, zou hij zich prima met ds. Kort kunnen verenigen. Die indruk heb ik wel.
Zijn prediking sluit aan bij het boek van ds. Kort, wedergeboorte of schijngeboorte. De vraag is wel of hij hiermee in de OGG past.
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Tuinman »

Marion schreef:De kans op een PKN beroep is zeer klein. Zijn prediking valt daar doorgaans erg slecht. Dat is tekenend, want de boodschap die hij brengt is helder. Wet en Evangelie, en de doorleving daarvan. Mij dunkt dat ze daar in de PKN schreeuwend behoefte aan hebben.
Laat hem maar OGG worden hoor. Daar kunnen ze hem best gebruiken. Maar wel triest als de PKN zulke predikers ledig op de markt laten staan. Veelzeggend!!
Een kritische vraag: Hoe weet je dat zijn prediking doorgaans erg slecht bevalt? Ik hoor ook andere geluiden. Er zijn ook in de PKN gemeenteleden die graag naar zijn prediking luisteren. En natuurlijk zullen er in een kerkverband met zoveel schakeringen ook mensen zijn die (mijns inziens helaas) minder blij zijn met zijn prediking. Overigens gaat hij in veel gemeenten voor. Laten we blij zijn dat de Heere overal, en ook in de PKN predikers geeft die Wet en Evangelie helder verkondigen. En laten we bidden of er meer zullen komen, in de PKN en in de OGG. Ik denk dat we in andere kerken (ook in de mijn kerkverband), evenveel als in de PKN schreeuwend behoefte hebben aan predikanten die helder Wet en Evangelie verkondigen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door Moderamen »

eilander schreef: Klopt inderdaad. Houd daarbij wel in gedachten dat er wel een aantal gemeenten zijn waar hij preekt, maar waar predikanten staan die ook nooit beroepen worden.
+ Kleinere PKN gemeenten en andere groepjes waar hij wel mag komen, maar die niet beroepen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door eilander »

samanthi schreef:Wordt hij niet beroepen of wil hij niet beroepen worden?
Bij de PKN of HHK kun je je leven lang kandidaat blijven.
Hij wil wel beroepen worden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:Wordt hij niet beroepen of wil hij niet beroepen worden?
Bij de PKN of HHK kun je je leven lang kandidaat blijven.
Hij wil wel beroepen worden.
Oké dat maakt verschil.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Prop. R.J. Jansen

Bericht door eilander »

Tuinman schreef:
Marion schreef:De kans op een PKN beroep is zeer klein. Zijn prediking valt daar doorgaans erg slecht. Dat is tekenend, want de boodschap die hij brengt is helder. Wet en Evangelie, en de doorleving daarvan. Mij dunkt dat ze daar in de PKN schreeuwend behoefte aan hebben.
Laat hem maar OGG worden hoor. Daar kunnen ze hem best gebruiken. Maar wel triest als de PKN zulke predikers ledig op de markt laten staan. Veelzeggend!!
Een kritische vraag: Hoe weet je dat zijn prediking doorgaans erg slecht bevalt? Ik hoor ook andere geluiden. Er zijn ook in de PKN gemeenteleden die graag naar zijn prediking luisteren. En natuurlijk zullen er in een kerkverband met zoveel schakeringen ook mensen zijn die (mijns inziens helaas) minder blij zijn met zijn prediking. Overigens gaat hij in veel gemeenten voor. Laten we blij zijn dat de Heere overal, en ook in de PKN predikers geeft die Wet en Evangelie helder verkondigen. En laten we bidden of er meer zullen komen, in de PKN en in de OGG. Ik denk dat we in andere kerken (ook in de mijn kerkverband), evenveel als in de PKN schreeuwend behoefte hebben aan predikanten die helder Wet en Evangelie verkondigen.
Eens. Maar Marion bedoelt natuurlijk dat in het overgrote deel van de PKN deze predikers (er zijn er meer dan alleen Jansen) niet uitgenodigd worden.
Gesloten