Erasmiaan schreef:Hoewel ik ook met verbazing kijk naar wat men allemaal weet klaar te maken over de toespraak van ds. Van der Tang, is denk ik het ergste nog dat er geen moment meer wordt gesproken over de preek...
Terechte beschuldiging inderdaad, de verleiding is groot om allerlei duitjes in het zakje te doen over deze ruim besproken zaak.
Ik vond de preek 'mooi' maar, ds. vd. Poel zei ooit: "De herkauwing van de predikatie, is niet: "wat een mooie preek".
Ik zal proberen er een paar lijnen uit te halen. Er zat heel veel in vond ik, het is ook niet even samen te vatten.
"Niets onder u te willen brengen dan Jezus Christus en Dien gekruisigd" stond centraal en daarbij een verantwoording wat die boodschap niet inhoud, wat die boodschap wél inhoud en ook dat ds. Sonnevelt zelf tot niets bekwaam is en in alles en altijd weer bediend moet worden door de grote Voorganger en gezegend moet worden met de opening van het Woord door de Heilige Geest.
Het is niet: alleen Christus Jezus, en niet de Vader of de Geest, niet enkel Evangelie en geen Wet, dat is immers de tuchtmeester tót Christus.
Het is wel: de volle raad van God, oa. verkiezing, roeping en de Weg ten leven en hoe dit in het hart gestalte krijgt en dat alleen door Jezus Christus.
Bevinding preken is ook niet christen prediking maar de wegen Gods in het hart zijn onderdeel van de leerschool van de christen tot Christus en zijn een zeker onderdeel van 'niets te weten dan Jezus Christus'. Ze strekken allemaal tot vernedering van de mens en tot volkomen eer van een drie-enig God in Christus verzoend met zondaren. Maar daarbij komt het wel aan op de toepassing op het persoonlijk hart en leven.
Hij trok ook de lijn naar het publiek van Paulus, de 'wijze' Grieken. Hen was een gekruiste Zaligmaker dwaasheid; had hij dan niet beter de boodschap wat aan kunnen passen om meer toegang te vinden onder de Grieken zoals tegenwoordig nog wel eens gehoord wordt: "NEE". Dat kunnen we hier ook leren van Paulus, hij bracht hier een boodschap waarvan hij wist dat het voor de Grieken dwaasheid was. De preek van Paulus bekeert geen mensen, dat is Gods werk, Paulus moest de gekruiste Christus prediken, dwaasheid of niet, God zal die 'dwaasheid' naar Zijn toezegging zegenen en zondaren tot Hem trekken.
Hij benoemde een vroeger predikant: "Zullen jullie mij vol bidden", ds. Sonnevelt voegde daar aan toe: "maar dan moeten we wel eerst ontledigd worden".
De lijn naar de bevestigingsdienst van ds. B. van der Heiden over de roeping van de in zich zelf zo verdorven broers van Jozef die geroepen werden vader Jakob te vertellen van de heerlijkheid die zij gezien en gehoord hadden werd daarin ook teruggezien en benoemd.
Jozef, als type van Christus, zijn broers deugden nergens toe gezien hun schuldregisters en haat teven Jozef maar toch moesten en mochten zijn van hem getuigen bij de diep bedroefde vader Jakob. Dat ds. Sonnevelt zo maar als onwaardige en schuldige een diep bedroefd volk mag onderwijzen en als middel gebruikt mag worden om zondaren te ontdekken aan zonden en schuld en van daaruit de weg naar de grote Borg en Middelaar Jezus Christus gewezen mag worden. En dat door datgene wat hij gezien en gehoord mag hebben van zijn Zender.
In alles mocht hij toch wijzen naar het 'God alleen de eer' en het onmisbare werk van en drie-enig God vanuit soeverein welbehagen maar een ruimte voor de allergrootste en verdorven zondaar, omdat het is, uit Hem, door Hem en tot Hem. En het grote wonder dat Hij Zich daarin wel wil laten prediken door in zich zelf onbekwame zondige mensen. En dat wonder wordt alleen groter, Hem tot eer.
Zomaar wat herinneringen, corrigeer me waar ik het verkeerd weergeef maar het mocht een rijke Gode verheerlijkende en mensen vernederende preek zijn in mijn ogen en een samenvatting en verantwoording van de boodschap die hij de gemeente Alblasserdam hoopt te brengen én zijn zwakte daarin als mens zijnde en afhankelijkheid van het gebed maar vooral van God Zelf.
Wetende dat ook zijn hart tot alle kwaad en dwaling genegen is vroeg hij de gemeente en de kinderen in het bijzonder voor hem te bidden opdat de Geest hem in de waarheid zal leiden en zal geven zoals hij naar Alblasserdam mocht komen: "En zie Ik zal met uw mond zijn en u leren wat gij spreken zult".