Weekdiensten [3]

mark1985

Re: Weekdiensten [3]

Berichtdoor mark1985 » 22 Mar 2019, 09:57

OGG Geldermalsen, Tielerweg 39, we zingen Datheen

Dinsdag 26-03 19.30 ds. P. van Veen
Dinsdag 02-04 19.30 ds. R. Bakker
Dinsdag 09-04 19.30 ds. Th. L. Zwartbol
Vrijdag 19-04 19.30 ds. P. van Veen (Goede Vrijdag)
Maandag 22-04 10.00 ds. P. van Veen (2e Paasdag Openbare belijdenis)

windorgel

Berichtdoor windorgel » 22 Mar 2019, 10:04

mark1985 schreef:OGG Geldermalsen, Tielerweg 39, we zingen Datheen

Dinsdag 26-03 19.30 ds. P. van Veen
Dinsdag 02-04 19.30 ds. R. Bakker
Dinsdag 09-04 19.30 ds. Th. L. Zwartbol
Vrijdag 19-04 19.30 ds. P. van Veen (Goede Vrijdag)
Maandag 22-04 10.00 ds. P. van Veen (2e Paasdag Openbare belijdenis)

Bijzonder. Preekt ds. P. van Veen met Goede Vrijdag en 2e Paasdag niet in zijn eigen gemeente?
Laat helder zijn, ik gun het Geldermalsen om vaak een dominee te hebben. Maar ik elke keer als ik het lijstje zie, bekruipt mij een dubbel gevoel omdat ik weet van een kleine gemeente die veel moeite doet om per maand 1x een predikant voor te laten gaan in een weekdienst, wat regelmatig niet lukt. Het zijn goed zijn als de ouderling van Geldermalsen predikanten zou wijzen op een eerlijker verdeling van preekbeurten.

mark1985

Berichtdoor mark1985 » 22 Mar 2019, 10:10

Bijzonder. Preekt ds. P. van Veen met Goede Vrijdag en 2e Paasdag niet in zijn eigen gemeente?
Laat helder zijn, ik gun het Geldermalsen om vaak een dominee te hebben. Maar ik elke keer als ik het lijstje zie, bekruipt mij een dubbel gevoel omdat ik weet van een kleine gemeente die veel moeite doet om per maand 1x een predikant voor te laten gaan in een weekdienst, wat regelmatig niet lukt. Het zijn goed zijn als de ouderling van Geldermalsen predikanten zou wijzen op een eerlijker verdeling van preekbeurten.[/quote]

Nee denk het niet.
Goede Vrijdagmorgen in Scheveningen zag ik.
De avonddienst is deze week pas toegevoegd op kerktijden (ik wist het ook niet).
Mogelijk dat de nieuwe student in Benthuizen voorgaat...........?
Maar goed ik ga niet over de afspraken, Benthuizen heeft afspraak met dominee en dat is geloof is gedeelte van de feestdagen en om de zondag.
Weet niet of de ouderling het nog regelt.
En iedere gemeente heeft z'n eigen consulent waar iets mee afgesproken wordt.

KGPHP

Berichtdoor KGPHP » 22 Mar 2019, 10:38

windorgel schreef:Bijzonder. Preekt ds. P. van Veen met Goede Vrijdag en 2e Paasdag niet in zijn eigen gemeente?
Laat helder zijn, ik gun het Geldermalsen om vaak een dominee te hebben. Maar ik elke keer als ik het lijstje zie, bekruipt mij een dubbel gevoel omdat ik weet van een kleine gemeente die veel moeite doet om per maand 1x een predikant voor te laten gaan in een weekdienst, wat regelmatig niet lukt. Het zijn goed zijn als de ouderling van Geldermalsen predikanten zou wijzen op een eerlijker verdeling van preekbeurten.

Het is me al vaker opgevallen.
Ik meen dat Ds. Van Veen met oud en nieuw ook niet in zijn thuisgemeente was.
Toch vind ik dat in een kerkverband met zo weinig predikanten best een mooi offer van zo'n thuisgemeente.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!

Zeeuw

Berichtdoor Zeeuw » 22 Mar 2019, 10:47

KGPHP schreef:
windorgel schreef:Bijzonder. Preekt ds. P. van Veen met Goede Vrijdag en 2e Paasdag niet in zijn eigen gemeente?

Het is me al vaker opgevallen.
Ik meen dat Ds. Van Veen met oud en nieuw ook niet in zijn thuisgemeente was.
Toch vind ik dat in een kerkverband met zo weinig predikanten best een mooi offer van zo'n thuisgemeente.

Denk je dat de thuisgemeente gekend wordt in en de mening mag geven over dat ‘offer’?

KGPHP

Berichtdoor KGPHP » 22 Mar 2019, 10:49

Zeeuw schreef:Denk je dat de thuisgemeente gekend wordt in en de mening mag geven over dat ‘offer’?

De kerkenraad van de thuisgemeente heeft hier zeker wel wat over te zeggen denk ik.
Althans, dat mag ik hopen.

Zeeuw

Berichtdoor Zeeuw » 22 Mar 2019, 10:54

KGPHP schreef:
Zeeuw schreef:Denk je dat de thuisgemeente gekend wordt in en de mening mag geven over dat ‘offer’?

De kerkenraad van de thuisgemeente heeft hier zeker wel wat over te zeggen denk ik.

Dat denk ik ook. Maar de gemeente als geheel waarschijnlijk niet. Naar mijn mening dient een predikant bij feestdagen in eerste instantie in zijn eigen gemeente voor te gaan. Daarheen heb je toch het beroep aangenomen.

KGPHP

Berichtdoor KGPHP » 22 Mar 2019, 11:00

Zeeuw schreef:
KGPHP schreef:

Dat denk ik ook. Maar de gemeente als geheel waarschijnlijk niet. Naar mijn mening dient een predikant bij feestdagen in eerste instantie in zijn eigen gemeente voor te gaan. Daarheen heb je toch het beroep aangenomen.

Dat klopt. Daarom valt het ook op.
Ik zou er zelf ook niet de voorkeur aan geven dat onze predikant met de feestdagen er niet zou zijn.

Maanenschijn

Berichtdoor Maanenschijn » 22 Mar 2019, 11:12

Ds. P. van Veen is de consulent die zich ook pastoraal betrokken voelt bij de gemeente. Mogelijk dat hij daarom op feestdagen het zo kan plooien dat hij zijn eigen gemeente, maar ook Geldermalsen kan bedienen. En dat is mooi.

Zeeuw

Berichtdoor Zeeuw » 22 Mar 2019, 11:31

Maanenschijn schreef:Ds. P. van Veen is de consulent die zich ook pastoraal betrokken voelt bij de gemeente. Mogelijk dat hij daarom op feestdagen het zo kan plooien dat hij zijn eigen gemeente, maar ook Geldermalsen kan bedienen. En dat is mooi.

Als beide kan, is dat zeker mooi. Alleen zo begreep ik het niet. Want dan zie ik het ‘offer’ idee niet zo.

Maanenschijn

Berichtdoor Maanenschijn » 22 Mar 2019, 11:54

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef:Ds. P. van Veen is de consulent die zich ook pastoraal betrokken voelt bij de gemeente. Mogelijk dat hij daarom op feestdagen het zo kan plooien dat hij zijn eigen gemeente, maar ook Geldermalsen kan bedienen. En dat is mooi.

Als beide kan, is dat zeker mooi. Alleen zo begreep ik het niet. Want dan zie ik het ‘offer’ idee niet zo.

Ik denk dat in een kerkverband met veel vacante gemeenten de thuisgemeente weet dat hun predikant regelmatig niet in een eigen dienst voor zal gaan. ds. van Veen heeft nog een aantal meer consulentschappen, waar hij ook regelmatig voor gaat, zoals te zien op 'Kerktijden'. Het zal echt een zoeken zijn naar een zo evenwichtig mogelijk verdeling van preekbeurten en pastoraat, waarbij de eigen gemeente naar ik aanneem wel de eerste plaats heeft.

het idee van een offer brengen zie ik ook niet zo. In verbanden waar het schaars is met de predikanten is men denk ik wel gewend dat de 'eigen' predikant er regelmatig niet is.

Roeline
Inactief

Berichtdoor Roeline » 22 Mar 2019, 12:59

Gewoon een belangstellende vraag.
Ik lees regelmatig dat mensen bepaalde afwijkingen constateren in de preekbeurten. Zitten degenen die dat betreft Kerktijden constant af te speuren? Of hoe ontstaan zulke conclusies?

J.C. Philpot

Berichtdoor J.C. Philpot » 22 Mar 2019, 13:14

Het lijkt me sowieso al een zware last, als je als psychisch kwetsbare predikant de last voor zoveel (vacante) gemeenten moet dragen naast je eigen gemeente. Ik besef dat de situatie is zoals die is, maar dat maakt wel dat deze mannen respect en gebed "verdienen".
Man is nothing; he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him.
George Whitefield

Herman

Berichtdoor Herman » 22 Mar 2019, 13:21

Roeline schreef:Of hoe ontstaan zulke conclusies?

Gewoon een waarneming roepen die tegengesteld is aan de lokale praktijk en je hebt een conclusie.

mark1985

Berichtdoor mark1985 » 22 Mar 2019, 14:07

Roeline schreef:Gewoon een belangstellende vraag.
Ik lees regelmatig dat mensen bepaalde afwijkingen constateren in de preekbeurten. Zitten degenen die dat betreft Kerktijden constant af te speuren? Of hoe ontstaan zulke conclusies?

Soms wijzigt er inderdaad iets.
Voor a.s. dinsdag was er eerst een voorganger, toen leesdienst, nu iemand anders.
Maar dat komt dat er dinsdagavond kerkdienst is voor Classis Oost en daar gaat die voorganger heen.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”