Weekdiensten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
GGotK schreef:Hoe kunnen wij uw bezoek aan weekdiensten het beste typeren?

1. Ik bezoek trouw alle weekdiensten in mijn gemeente
2. Ik bezoek alle weekdiensten, maal alleen indien dit uit komt in mijn agenda (verjaardagen. vergaderingen etc gaan voor)
3. Ik bezoek weekdiensten in andere gemeenten, om eens een andere predikant te kunnen beluisteren
4. Ik bezoek weekdiensten in andere kerkgenootschappen
5. Ik bezoek geen weekdiensten
Hoofdzakelijk 1, met een vleugje 2.

Omdat men in onze toekomstige gemeente geen weekdiensten lijkt te kennen, zou een andere gemeente/kerkverband wellicht tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren.
Ik meende dat je in Tholen ging wonen? Dinsdag 4 september preekt ds. Maljaars er voor de zending en op Hervormingsdag is er een samenkomst met ds. Den Haan en ds. W. Meijer.

Als er een Ger.-Gem.-gemeente een predikant staat, is de kans op weekdiensten wel kleiner hé? En vraag anders bij het kennismakingsgesprek eens of ze bijbellezingen willen houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5439
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Brbndr schreef:
DDD schreef:Terwijl ik toch een heel uitgesproken persoonlijkheid heb. Maar inderdaad, ik vind dat je de minieme verschillen binnen het gereformeerd protestantisme niet teveel op de spits moet drijven.
Hoeveel weekdiensten zouden er geweest zijn 100 jaar geleden bijvoorbeeld, of 200 jaar geleden? Zouden ds. Hellenbroek of ds. Smijtegelt, ds. vanderGroe, of ds. vandenOever ook regelmatig weekdiensten gehouden hebben?
Kan ik niet meer terugvinden op kerktijden.nl. Helaas :humhihi
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Brbndr »

Piet Puk schreef:
Brbndr schreef:
DDD schreef:Terwijl ik toch een heel uitgesproken persoonlijkheid heb. Maar inderdaad, ik vind dat je de minieme verschillen binnen het gereformeerd protestantisme niet teveel op de spits moet drijven.
Hoeveel weekdiensten zouden er geweest zijn 100 jaar geleden bijvoorbeeld, of 200 jaar geleden? Zouden ds. Hellenbroek of ds. Smijtegelt, ds. vanderGroe, of ds. vandenOever ook regelmatig weekdiensten gehouden hebben?
Kan ik niet meer terugvinden op kerktijden.nl. Helaas :humhihi
Misschien is er ergens over geschreven. Ik weet het niet. Meestal als er datums geschreven zijn bij de preken valt het op een zondag of een kerkelijke feestdag.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

Brbndr schreef:
DDD schreef:Terwijl ik toch een heel uitgesproken persoonlijkheid heb. Maar inderdaad, ik vind dat je de minieme verschillen binnen het gereformeerd protestantisme niet teveel op de spits moet drijven.
Hoeveel weekdiensten zouden er geweest zijn 100 jaar geleden bijvoorbeeld, of 200 jaar geleden? Zouden ds. Hellenbroek of ds. Smijtegelt, ds. vanderGroe, of ds. vandenOever ook regelmatig weekdiensten gehouden hebben?
Calvijn hield dagelijks preken, 's morgens vroeg.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Wat was de term daarvoor? Googlen op weekdiensten nadere reformatie levert niets op.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Hendrikus »

Gewoon verhuizen naar Engeland. Elke dag Evensong aan het eind van de middag. Nee, zonder preek, het is een dienst van Woord en gebed: enkel schriftlezingen, gebeden en (goede!) muziek.

Ter geruststelling voor degenen die denken dat een dienst zonder preek geen dienst is: tegenwoordig wordt in de Evensong soms toch een korte meditatie uitgesproken, die dan "adress" heet, of iets van soortgelijke strekking.

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

In Nederland is ook geregeld een evensong mee te maken. Donderdagavond vaak in Utrecht.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door windorgel »

1 en 4
GGotK schreef:Hoe kunnen wij uw bezoek aan weekdiensten het beste typeren?

1. Ik bezoek trouw alle weekdiensten in mijn gemeente
2. Ik bezoek alle weekdiensten, maar alleen indien dit uit komt in mijn agenda (verjaardagen. vergaderingen etc gaan voor)
3. Ik bezoek weekdiensten in andere gemeenten, om eens een andere predikant te kunnen beluisteren
4. Ik bezoek weekdiensten in andere kerkgenootschappen
5. Ik bezoek geen weekdiensten
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:
Mannetje schreef:
GGotK schreef:Hoe kunnen wij uw bezoek aan weekdiensten het beste typeren?

1. Ik bezoek trouw alle weekdiensten in mijn gemeente
2. Ik bezoek alle weekdiensten, maal alleen indien dit uit komt in mijn agenda (verjaardagen. vergaderingen etc gaan voor)
3. Ik bezoek weekdiensten in andere gemeenten, om eens een andere predikant te kunnen beluisteren
4. Ik bezoek weekdiensten in andere kerkgenootschappen
5. Ik bezoek geen weekdiensten
Hoofdzakelijk 1, met een vleugje 2.

Omdat men in onze toekomstige gemeente geen weekdiensten lijkt te kennen, zou een andere gemeente/kerkverband wellicht tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren.
Ik meende dat je in Tholen ging wonen? Dinsdag 4 september preekt ds. Maljaars er voor de zending en op Hervormingsdag is er een samenkomst met ds. Den Haan en ds. W. Meijer.

Als er een Ger.-Gem.-gemeente een predikant staat, is de kans op weekdiensten wel kleiner hé? En vraag anders bij het kennismakingsgesprek eens of ze bijbellezingen willen houden.
Of dat in een eerste gesprek gebeurt weet ik niet, maar het plan om het een keer te bespreken ligt er zeker.
Juist een eigen predikant kan in weekdiensten goed een vervolgserie houden.
-
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ditbenik »

GGotK schreef:Hoe kunnen wij uw bezoek aan weekdiensten het beste typeren?

1. Ik bezoek trouw alle weekdiensten in mijn gemeente
2. Ik bezoek alle weekdiensten, maar alleen indien dit uit komt in mijn agenda (verjaardagen. vergaderingen etc gaan voor)
3. Ik bezoek weekdiensten in andere gemeenten, om eens een andere predikant te kunnen beluisteren
4. Ik bezoek weekdiensten in andere kerkgenootschappen
5. Ik bezoek geen weekdiensten
6. Hier zijn in de verre omtrek geen weekdiensten.
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door wfloor »

Waar en wanneer vind de eerste bidstond plaats ivm de droogte?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door refo »

wfloor schreef:Waar en wanneer vind de eerste bidstond plaats ivm de droogte?
Als het een probleem wordt?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Zolang de Waal nog niet droog ligt is het water in de Betuwe geen probleem. Een bidstond lijkt me een lokaal (op dorpsniveau) initiatief.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ik woon ook in een waterrijk gebied, maar het is best een probleem hoor. Al is het een probleem dat met pompen prima is op te lossen. Helaas heb ik geen sloot bij de achtertuin dus de waterrekening zal misschien wel verdubbelen, ook al sproei ik niet vaker dan een keer per twee weken.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door GJdeBruijn »

eilander schreef:
Brbndr schreef:
DDD schreef:Terwijl ik toch een heel uitgesproken persoonlijkheid heb. Maar inderdaad, ik vind dat je de minieme verschillen binnen het gereformeerd protestantisme niet teveel op de spits moet drijven.
Hoeveel weekdiensten zouden er geweest zijn 100 jaar geleden bijvoorbeeld, of 200 jaar geleden? Zouden ds. Hellenbroek of ds. Smijtegelt, ds. vanderGroe, of ds. vandenOever ook regelmatig weekdiensten gehouden hebben?
Calvijn hield dagelijks preken, 's morgens vroeg.
In de nadere reformatie hield men kapittelpreken op een doordeweekse avond. Op sommige plaatsen werd dat tot in de 20e eeuw gedaan.
DR. M. J. A. DE VRIJER schreef: Te Leeuwarden kende men in Smytegelt's dagen het kapittelpreken op
donderdagavond in de Galileërkerk. In Amsterdam bestond het tot in de twintiger
jaren dezer eeuw des dinsdagavonds in de Nieuwe-Zijdskapel. Tijdens de
"Lijdensweken" werd de orde der kapittels onderbroken door de Lijdensstoffen. De
laatste kapittelpreek werd te Amsterdam gehouden de 13en April 1926.
Ook Utrecht kende de gewoonte om hoofdstuk voor hoofdstuk uit de Heilige Schrift te
behandelen. Aldaar was een dubbele serie van zulke beurten, voor 0. en N. Testament,
Het Kerkeraads-archief van Utrecht bevat een aantekenboekje "Van 't prediken der
Cap, van 't O.T." (dat over het Nieuwe Testament ontbreekt), lopende over de jaren
1764 tot 1803. Daaruit blijkt, dat van eind October tot einde Maart de predikanten op
de rij af des zondagsavonds en des vrijdagsavonds in de Dom (dezelfde predikant had
telkens de beide beurten) de historische boeken van het Oude Testament uitlegden,
dus Genesis tot Ester. Op Kerstdag en Nieuwjaar, op Bid- en Dankdag geschiedde het
niet. Was een predikant verhinderd, dan legde hij het voor hem aangewezen hoofdstuk
in een andere beurt uit.
Plaats reactie