Weekdiensten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Wat heeft ds. Schot er dan aan gedaan?

Ik begreep dat Waardenburg in dit verband net zo eigenwijs is als Urk en zich ook beroept op de autonomiteit.

Het zou goed wezen als de classis Kampen en de classis Utrecht dit ook publiekelijk zouden veroordelen (zoals men dat ook met Bodegraven heeft gedaan). Beide gemeenten zijn erg selectief in het predikantenaanbod van predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zélf (zo mogen/mochten in beide gemeenten bepaalde predikanten uit de classis niet voorgaan), maar een predikant die zelf uit dit kerkverband is gestapt, wordt wel op de preekstoel toegelaten.

Dat is toch de omgekeerde wereld?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jongere »

Als de generale synode uitspreekt dat kanselruil niet is toegestaan, mag een plaatselijke gemeente zich dan zomaar op de autonomie beroepen? Als dat verder zonder consequenties blijft, staat de deur naar kanselruil blijkbaar wél gewoon open.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:Als de generale synode uitspreekt dat kanselruil niet is toegestaan, mag een plaatselijke gemeente zich dan zomaar op de autonomie beroepen? Als dat verder zonder consequenties blijft, staat de deur naar kanselruil blijkbaar wél gewoon open.
Dit gaat vooralsnog natuurlijk alleen maar over weekdiensten. Ik zie bijvoorbeeld dat ds. A. van Voorden ook binnenkort in Waardenburg voorgaat, in een zogenaamde tijdrede.

Bovendien, je zou eens moeten tellen hoeveel predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zélf in de weekdiensten preken in andere kerkverbanden. Notabene zelfs predikanten uit het moderamen van de Generale Synode doen dat.

Ik denk dat het een ander verhaal wordt als Waardenburg ds. Bredeweg op zondag zou uitnodigen of Bodegraven op zondag een CGK-predikant zou vragen. Maar volgens mij is er ook dan niets wat de Generale Synode echt kan doen. Zeker niet als je ziet dat ze in bovengenoemde casus ook niets hebben in te brengen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:
Jongere schreef:Als de generale synode uitspreekt dat kanselruil niet is toegestaan, mag een plaatselijke gemeente zich dan zomaar op de autonomie beroepen? Als dat verder zonder consequenties blijft, staat de deur naar kanselruil blijkbaar wél gewoon open.
Dit gaat vooralsnog natuurlijk alleen maar over weekdiensten. Ik zie bijvoorbeeld dat ds. A. van Voorden ook binnenkort in Waardenburg voorgaat, in een zogenaamde tijdrede.

Bovendien, je zou eens moeten tellen hoeveel predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zélf in de weekdiensten preken in andere kerkverbanden. Notabene zelfs predikanten uit het moderamen van de Generale Synode doen dat.

Ik denk dat het een ander verhaal wordt als Waardenburg ds. Bredeweg op zondag zou uitnodigen of Bodegraven op zondag een CGK-predikant zou vragen. Maar volgens mij is er ook dan niets wat de Generale Synode echt kan doen. Zeker niet als je ziet dat ze in bovengenoemde casus ook niets hebben in te brengen.
Er is -wat kanselruil betreft- geen enkel verschil tussen een eredienst op zondag of doordeweeks. Weekdiensten hebben geen 'lagere status' ofzo. Ik doel dan uiteraard op door de eigen kerkenraad belegde reguliere diensten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Misschien dat ze op de Generale Synode dan toch een duidelijker standpunt naar voren zullen brengen. Maar zolang bepaalde predikanten gewoon voor de GBS uit preken gaan, komt er natuurlijk niets van terecht.

En voor alle duidelijkheid: ik juich kanselruil van harte toe. Maar in het geval van het uitnodigen van ds. Bredeweg vind ik dat erg verdrietig, mede ook voor de gemeente van Kruiningen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:En voor alle duidelijkheid: ik juich kanselruil van harte toe. Maar in het geval van het uitnodigen van ds. Bredeweg vind ik dat erg verdrietig, mede ook voor de gemeente van Kruiningen.
Ik sta niet zo van harte te juichen bij kanselruil. Het werkt m.i. vooral verdere flankvorming in de hand. Ter rechterzijde zullen ze graag nog iets rechtser over de rechter kerkmuur kijken, ter linkerzijde graag nog iets linkser over de linker kerkmuur - om het maar even in die lelijke termen te zeggen.
Intern de kansels openen voor alle predikanten getuigt volgens mij meer van het zoeken naar eenheid dan over de muur kijken naar hen bij wie je geestelijke herkenning ervaart.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bezorgd »

Jongere schreef:
Jantje schreef:En voor alle duidelijkheid: ik juich kanselruil van harte toe. Maar in het geval van het uitnodigen van ds. Bredeweg vind ik dat erg verdrietig, mede ook voor de gemeente van Kruiningen.
Ik sta niet zo van harte te juichen bij kanselruil. Het werkt m.i. vooral verdere flankvorming in de hand. Ter rechterzijde zullen ze graag nog iets rechtser over de rechter kerkmuur kijken, ter linkerzijde graag nog iets linkser over de linker kerkmuur - om het maar even in die lelijke termen te zeggen.
Intern de kansels openen voor alle predikanten getuigt volgens mij meer van het zoeken naar eenheid dan over de muur kijken naar hen bij wie je geestelijke herkenning ervaart.

Zouden deze ontwikkelingen die je overal ziet, (ook in de HHK, PKN en CGK) niet te maken kunnen hebben met het feit dat de geestelijke herkenning, steeds minder in eigen kerkverband gevonden wordt, en steeds meer kerkmuren overstijgend is?
De kerkverbanden zijn ontstaan uit gemeenten die toentertijd veel herkenning en gemeenschappelijks hadden. Nu zijn we een aantal generaties verder, en zie je de lijnen soms wat anders liggen. Ik heb het al eens eerder genoemd meen ik. Maar de vraag is hoelang de huidige kerkelijke grenzen kunnen blijven bestaan. Of dat er misschien toch gekeken moet worden naar nieuwe samenwerkingsverbanden. Zeker met de huidige opgroeiende generatie, die steeds minder heeft met strakke kerkelijke lijnen.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door HersteldHervormd »

Jongere schreef:
Jantje schreef:En voor alle duidelijkheid: ik juich kanselruil van harte toe. Maar in het geval van het uitnodigen van ds. Bredeweg vind ik dat erg verdrietig, mede ook voor de gemeente van Kruiningen.
Ik sta niet zo van harte te juichen bij kanselruil. Het werkt m.i. vooral verdere flankvorming in de hand. Ter rechterzijde zullen ze graag nog iets rechtser over de rechter kerkmuur kijken, ter linkerzijde graag nog iets linkser over de linker kerkmuur - om het maar even in die lelijke termen te zeggen.
Intern de kansels openen voor alle predikanten getuigt volgens mij meer van het zoeken naar eenheid dan over de muur kijken naar hen bij wie je geestelijke herkenning ervaart.
Ik denk dat we op de gegeven moment wel moeten van de staat. Ze zullen als eerst zeggen dat "kleine" kerken geen recht meer hebben om te bestaan.

Daarna mogen er nog maar twee kerken overblijven. Een RK kerk, en een protestantse kerk.

Dat denk ik echt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Als de generale synode uitspreekt dat kanselruil niet is toegestaan, mag een plaatselijke gemeente zich dan zomaar op de autonomie beroepen?
Zeker. De kerkenraad is autonoom.
De GS kan hooguit adviseren om geen kanselruil te doen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Het ontbreken van geestelijke herkenning heeft als oorzaak het ontbreken van de gezindheid van Christus. Kunnen we echt accepteren dat door de Heere met een ander een eigen weg gegaan wordt? Of zijn we zo bezig met zelfhandhaving dat we geen oog hebben voor het werk van de Heere in de ander?
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef: Bovendien, je zou eens moeten tellen hoeveel predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zélf in de weekdiensten preken in andere kerkverbanden. Notabene zelfs predikanten uit het moderamen van de Generale Synode doen dat.
Is dat écht zo? Volgens mij < 10 GG predikanten die buiten de GG preken en van het moderamen weet ik niet welke predikant je bedoelt.
Moderamen GG Synode 2019/2020
ds. P. Mulder
ds. A. Schreuder
ds. J.M.D. de Heer
ds.B. Labee
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
Jantje schreef: Bovendien, je zou eens moeten tellen hoeveel predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zélf in de weekdiensten preken in andere kerkverbanden. Notabene zelfs predikanten uit het moderamen van de Generale Synode doen dat.
Is dat écht zo? Volgens mij < 10 GG predikanten die buiten de GG preken en van het moderamen weet ik niet welke predikant je bedoelt.
Moderamen GG Synode 2019/2020
ds. P. Mulder
ds. A. Schreuder
ds. J.M.D. de Heer
ds.B. Labee
Op 22 mei 2019 ging ds. J.M.D. de Heer voor in een tijdrede in de HHG van Maartensdijk. Dit kun je terugvinden op Kerktijden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

De oudejaarspreek van ds. A. Verschuure.
Een indrukwekkende preek, en bovendien een preek met een ernstige boodschap.

https://elimcapelle.nl/preken-beluisteren/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
crossmountain schreef:
Jantje schreef: Bovendien, je zou eens moeten tellen hoeveel predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten zélf in de weekdiensten preken in andere kerkverbanden. Notabene zelfs predikanten uit het moderamen van de Generale Synode doen dat.
Is dat écht zo? Volgens mij < 10 GG predikanten die buiten de GG preken en van het moderamen weet ik niet welke predikant je bedoelt.
Moderamen GG Synode 2019/2020
ds. P. Mulder
ds. A. Schreuder
ds. J.M.D. de Heer
ds.B. Labee
Op 22 mei 2019 ging ds. J.M.D. de Heer voor in een tijdrede in de HHG van Maartensdijk. Dit kun je terugvinden op Kerktijden.
Er is een groot verschil tussen een tijdrede / spreekbeurt onder verantwoording van GBS of SGP of een dienst onder leiding van kerkenraad.
Bij deze laatste neemt kerkenraad verantwoording en kan er op aangesproken worden. Bij het eerste wordt alleen het kerkgebouw gebruikt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Als de generale synode uitspreekt dat kanselruil niet is toegestaan, mag een plaatselijke gemeente zich dan zomaar op de autonomie beroepen?
Zeker. De kerkenraad is autonoom.
De GS kan hooguit adviseren om geen kanselruil te doen.
Luther schrijft dit in het topic over de CGK. Hoe verhoudt dat zich tot elkaar?
Luther schreef:Het is in het gereformeerd kerkrecht werkelijk ondenkbaar dat je een GS-uitspraak niet implementeert in plaatselijk beleid.
Plaats reactie