Weekdiensten

Mannetje
Berichten: 7771
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
-DIA- schreef:Wie er lust toe heeft kan live meeluisteren met ds. W.A. Zondag,
u bent door op onderstaande linkt te klikken live verbonden met de Gereformeerde Gemeente van Enter.

http://gergementer.us.to:8000/live
Had u er zelf lust toe?

Anders gezegd: heb je nog geluisterd?
Ik heb geluisterd (in de gemeente van Enter liggen zoveel herinneringen)
Ik merk best goed dat het klimaat in Enter veranderd is sinds de jaren 70 en 80.
DV volgende week hoopt in Enter ds. A. Verschuure voor te gaan. Dat is nog eens weer wat
ouderwetse kost voor Enter.
Ik waardeer het dat je geluisterd hebt en ik hoop dat, ondanks dat de receptuur wellicht anders was dan vroeger, het toch een voedzame preek mocht zijn.

Ter vergelijking:
Ik begrijp dat iemand die graag ouderwetse Hollandse stamppot eet, best wel eens moet slikken als hij een "modern" gerecht opgeschoteld krijgt, zeg een of andere schotel uit Azië. Daarmee kan die schotel nog steeds een prima voedzame maaltijd zijn, maar verlang je toch terug naar de oude stamppot.
-
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Christa schreef:
-DIA- schreef:
Mannetje schreef:
-DIA- schreef:Wie er lust toe heeft kan live meeluisteren met ds. W.A. Zondag,
u bent door op onderstaande linkt te klikken live verbonden met de Gereformeerde Gemeente van Enter.

http://gergementer.us.to:8000/live
Had u er zelf lust toe?

Anders gezegd: heb je nog geluisterd?
Ik heb geluisterd (in de gemeente van Enter liggen zoveel herinneringen)
Ik merk best goed dat het klimaat in Enter veranderd is sinds de jaren 70 en 80.
DV volgende week hoopt in Enter ds. A. Verschuure voor te gaan. Dat is nog eens weer wat
ouderwetse kost voor Enter.
Ik ben in de veronderstelling dat beide predikanten tot de GG behoren.
Dat is ook zo, en dat maakt het verdriet uit van het kerkverband dat me lief is.
Er zijn mensen die echt geen verschil horen. Mensen die we hier wel eens "alleseters" noemen.
Het verschil is vaak de bevinding, en de beleving ervan.
Wie de bevinding niet weet te onderscheiden zal het onderscheid ook niet zo horen.
Bovendien gaat het vaak niet zozeer om wat gezegd wordt, meer om wat niet gezegd wordt.

Verder wens ik niet op deze materie in te gaan, want de strubbelingen over dit punt (kan men weten!) hebben
het voor mij op dit forum al 10 jaren achtervolgd. Misschien denken mensen dan dat dit weg is te rederneren?
We hopen er voor bewaard te blijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door refo »

Als je ds Zondag tot de verdrietelijkheden rekent, ben je behoorlijk fout bezig.
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Gijs Diederik »

Dia,

Misschien is het de manier waarop je luistert.
Oh, ds. ... dat zal wel niet veel zijn. Even horen of hij nog steeds zo zwaar/licht preekt. Ja zie je wel. Nog net zo zwaar/licht.
O gelukkig komt ds... eerdaags. Die galmt zo mooi. Met af en toe een mooie uithaal/schreeuw.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

refo schreef:Als je ds Zondag tot de verdrietelijkheden rekent, ben je behoorlijk fout bezig.
Niet overdrijven. We weten inmiddels wel dat DIA het niet zo makkelijk vindt om de verschillen in voordracht, ligging, achtergrond, woordkeuze, diepgang te waarderen of zelfs te respecteren. Dan mag je daar best verdriet over hebben, als de ene 'soort' je lief is mag je van mij best willen dat iedereen zo preekt.
Zelf herken ik dat maar deels. Het kan juist verfrissend en verrassend zijn om ook eens iets anders te horen, binnen de kaders van Schrift en belijdenis.
Ik heb het al eerder gezegd: blijkbaar vinden we het makkelijker om om te gaan met de verschillen tussen verschillende puriteinen, oudvaders, kerkvaders dan dat we die mildheid in de huidige tijd ook in praktijk brengen. Dat vind ik wel jammer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

Gijs Diederik schreef:Dia,

Misschien is het de manier waarop je luistert.
Oh, ds. ... dat zal wel niet veel zijn. Even horen of hij nog steeds zo zwaar/licht preekt. Ja zie je wel. Nog net zo zwaar/licht.
O gelukkig komt ds... eerdaags. Die galmt zo mooi. Met af en toe een mooie uithaal/schreeuw.
Je maakt nu een karikatuur van wat DIA bedoelt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23854
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door refo »

eilander schreef:
refo schreef:Als je ds Zondag tot de verdrietelijkheden rekent, ben je behoorlijk fout bezig.
Niet overdrijven. We weten inmiddels wel dat DIA het niet zo makkelijk vindt om de verschillen in voordracht, ligging, achtergrond, woordkeuze, diepgang te waarderen of zelfs te respecteren. Dan mag je daar best verdriet over hebben, als de ene 'soort' je lief is mag je van mij best willen dat iedereen zo preekt.
Zelf herken ik dat maar deels. Het kan juist verfrissend en verrassend zijn om ook eens iets anders te horen, binnen de kaders van Schrift en belijdenis.
Ik heb het al eerder gezegd: blijkbaar vinden we het makkelijker om om te gaan met de verschillen tussen verschillende puriteinen, oudvaders, kerkvaders dan dat we die mildheid in de huidige tijd ook in praktijk brengen. Dat vind ik wel jammer.
..... of zelfs te respecteren.
Juist.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Lezers, let op! Hierboven staan behoorlijk wat karikaturen. De verstandige lezer lette erop!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Voor de duidelijkheid: Ik respecteer ds. Zondag zeker als mens. Wie anders mocht denken slaat de plank faliekant mis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
refo schreef:Als je ds Zondag tot de verdrietelijkheden rekent, ben je behoorlijk fout bezig.
Niet overdrijven. We weten inmiddels wel dat DIA het niet zo makkelijk vindt om de verschillen in voordracht, ligging, achtergrond, woordkeuze, diepgang te waarderen of zelfs te respecteren. Dan mag je daar best verdriet over hebben, als de ene 'soort' je lief is mag je van mij best willen dat iedereen zo preekt.
Zelf herken ik dat maar deels. Het kan juist verfrissend en verrassend zijn om ook eens iets anders te horen, binnen de kaders van Schrift en belijdenis.
Ik heb het al eerder gezegd: blijkbaar vinden we het makkelijker om om te gaan met de verschillen tussen verschillende puriteinen, oudvaders, kerkvaders dan dat we die mildheid in de huidige tijd ook in praktijk brengen. Dat vind ik wel jammer.
Nog eens dan: Het gaat beslist niet over voordracht, taal, of wat ook. Het gaat over veel dieper liggende zaken. Een goede voordracht kan aangenaam zijn, maar daar zit het niet in. Niet het uiterlijk (vertoon) maar wat uit het innerlijk komt, de practicale bevinding.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Als je ds Zondag tot de verdrietelijkheden rekent, ben je behoorlijk fout bezig.
Niet overdrijven. We weten inmiddels wel dat DIA het niet zo makkelijk vindt om de verschillen in voordracht, ligging, achtergrond, woordkeuze, diepgang te waarderen of zelfs te respecteren. Dan mag je daar best verdriet over hebben, als de ene 'soort' je lief is mag je van mij best willen dat iedereen zo preekt.
Zelf herken ik dat maar deels. Het kan juist verfrissend en verrassend zijn om ook eens iets anders te horen, binnen de kaders van Schrift en belijdenis.
Ik heb het al eerder gezegd: blijkbaar vinden we het makkelijker om om te gaan met de verschillen tussen verschillende puriteinen, oudvaders, kerkvaders dan dat we die mildheid in de huidige tijd ook in praktijk brengen. Dat vind ik wel jammer.
Nog eens dan: Het gaat beslist niet over voordracht, taal, of wat ook. Het gaat over veel dieper liggende zaken. Een goede voordracht kan aangenaam zijn, maar daar zit het niet in. Niet het uiterlijk (vertoon) maar wat uit het innerlijk komt, de practicale bevinding.
Dat noemde ik diepgang. Maar goed, de opvattingen over wat bevinding nu eigenlijk is, zijn ook al verschillend.
Als ik dan onlangs een 'bevindelijke' broeder iets hoor vertellen over het leven van het 'oude volk' zoals hij dat noemde, zonder de naam van de Heere Jezus te noemen, dan vind ik dat uiterst zorgelijk. Het kan dan een mooi verhaal zijn, maar het mist gewoon de kern.
Wel de christen, niet de Christus. Ik wilde er nooit zo aan dat dit een tegenstelling is, maar dat heb ik dan nu weer eens gehoord. Het hoeft namelijk geen tegenstelling te zijn. Het moet natuurlijk ook wel degelijk gaan om Christus in ons.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Als je ds Zondag tot de verdrietelijkheden rekent, ben je behoorlijk fout bezig.
Niet overdrijven. We weten inmiddels wel dat DIA het niet zo makkelijk vindt om de verschillen in voordracht, ligging, achtergrond, woordkeuze, diepgang te waarderen of zelfs te respecteren. Dan mag je daar best verdriet over hebben, als de ene 'soort' je lief is mag je van mij best willen dat iedereen zo preekt.
Zelf herken ik dat maar deels. Het kan juist verfrissend en verrassend zijn om ook eens iets anders te horen, binnen de kaders van Schrift en belijdenis.
Ik heb het al eerder gezegd: blijkbaar vinden we het makkelijker om om te gaan met de verschillen tussen verschillende puriteinen, oudvaders, kerkvaders dan dat we die mildheid in de huidige tijd ook in praktijk brengen. Dat vind ik wel jammer.
Nog eens dan: Het gaat beslist niet over voordracht, taal, of wat ook. Het gaat over veel dieper liggende zaken. Een goede voordracht kan aangenaam zijn, maar daar zit het niet in. Niet het uiterlijk (vertoon) maar wat uit het innerlijk komt, de practicale bevinding.
Dat noemde ik diepgang. Maar goed, de opvattingen over wat bevinding nu eigenlijk is, zijn ook al verschillend.
Als ik dan onlangs een 'bevindelijke' broeder iets hoor vertellen over het leven van het 'oude volk' zoals hij dat noemde, zonder de naam van de Heere Jezus te noemen, dan vind ik dat uiterst zorgelijk. Het kan dan een mooi verhaal zijn, maar het mist gewoon de kern.
Wel de christen, niet de Christus. Ik wilde er nooit zo aan dat dit een tegenstelling is, maar dat heb ik dan nu weer eens gehoord. Het hoeft namelijk geen tegenstelling te zijn. Het moet natuurlijk ook wel degelijk gaan om Christus in ons.
Begrijp wel dat ook onder degenen die zich 'het oude volk' noemen ook kaf onder het koren is. Ons komt geen oordeel toe, dat zal eens wel geopenbaard worden. Er werd vroeger wel gezegd (kent iemand het nog): Er zijn drie wonderen die de eeuwigheid openbaart: Er zullen in de hemel zijn die we er niet verwachten, en zullen er niet zijn die we er wel verwachten en tenslotte zal het grootste wonder zijn als ik er mag zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Brbndr »

Een keer gehoord van ds. E Venema: Gevoel onder de prediking is aangenaam maar geloof onder de prediking is meer want het is Gode verheerlijkend en ziel zaligmakend.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Roeline »

Ongemakkelijk dat DIA ook nu weer wordt uitgenodigd zijn standpunt naar voren te brengen, een standpunt wat bekend is, en dat zijn reactie dan weer veel pennen in beweging brengt. Uitlokken heet dat.
Verleidt DIA hier niet toe, beste mensen. DIA, laat je er niet toe verleiden. Het is een herhaling van zetten. Ik vind het absoluut onzuiver voelen richting DIA.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Dat noemde ik diepgang. Maar goed, de opvattingen over wat bevinding nu eigenlijk is, zijn ook al verschillend.
Als ik dan onlangs een 'bevindelijke' broeder iets hoor vertellen over het leven van het 'oude volk' zoals hij dat noemde, zonder de naam van de Heere Jezus te noemen, dan vind ik dat uiterst zorgelijk. Het kan dan een mooi verhaal zijn, maar het mist gewoon de kern.
Wel de christen, niet de Christus. Ik wilde er nooit zo aan dat dit een tegenstelling is, maar dat heb ik dan nu weer eens gehoord. Het hoeft namelijk geen tegenstelling te zijn. Het moet natuurlijk ook wel degelijk gaan om Christus in ons.
Begrijp wel dat ook onder degenen die zich 'het oude volk' noemen ook kaf onder het koren is. Ons komt geen oordeel toe, dat zal eens wel geopenbaard worden. Er werd vroeger wel gezegd (kent iemand het nog): Er zijn drie wonderen die de eeuwigheid openbaart: Er zullen in de hemel zijn die we er niet verwachten, en zullen er niet zijn die we er wel verwachten en tenslotte zal het grootste wonder zijn als ik er mag zijn.
Wacht even, het ging hier over een ouderling waarvan ik zeker wel geloof dat hij een kind van God is. Hij vertelde iets over het oude volk. Des te aangrijpender dat dus de enige Naam die onder de hemel gegeven is waardoor wij moeten zalig worden, niet genoemd werd. Had hij zijn hoorders dan niets mee te geven?
Je kunt jezelf trouwens niet bestempelen als behorend tot het oude volk...
Plaats reactie