Weekdiensten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
eilander schreef: Zo is dat. Ik vind het nogal droevig als je hier zelfs nog vergif uit weet te halen. Volgens mij moet je je dan diep schamen.
Misverstanden zijn geen reden om je te schamen, mijns inziens. Dit forum bestaat bij de gratie van langs elkaar heen pratende mensen, denk ik soms.

Maar dat geheel terzijde. Het is goed om erover te praten, wellicht lost het misverstanden op. Er waren immers meerdere mensen die het niet goed begrepen, ook op dit forum bleek dat al gelijk.
Ik begrijp het nog steeds niet. Zeker niet in combinatie met de reactie van ds. Sonnevelt. Ben ik dan zo dom? Zo links ben ik toch niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef: Zo is dat. Ik vind het nogal droevig als je hier zelfs nog vergif uit weet te halen. Volgens mij moet je je dan diep schamen.
Misverstanden zijn geen reden om je te schamen, mijns inziens. Dit forum bestaat bij de gratie van langs elkaar heen pratende mensen, denk ik soms.

Maar dat geheel terzijde. Het is goed om erover te praten, wellicht lost het misverstanden op. Er waren immers meerdere mensen die het niet goed begrepen, ook op dit forum bleek dat al gelijk.
Ik zeg niet dat je je moet schamen als je iets niet begrijpt. Maar dit gaat wel wat verder. Als je het niet begrijpt hoef je nog niet de negatieve kwalificaties te gebruiken die hier wél gebruikt zijn; dan ga je uit van de beste bedoelingen van de spreker.
Ik laat het er verder weer bij. Ik vond het een mooie toespraak die (zoals iemand al eerder opmerkte) er niet één van de zovelen is, maar dit komt uit het hart, voorzover wij dat kunnen beoordelen natuurlijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
DDD schreef:
eilander schreef: Zo is dat. Ik vind het nogal droevig als je hier zelfs nog vergif uit weet te halen. Volgens mij moet je je dan diep schamen.
Misverstanden zijn geen reden om je te schamen, mijns inziens. Dit forum bestaat bij de gratie van langs elkaar heen pratende mensen, denk ik soms.

Maar dat geheel terzijde. Het is goed om erover te praten, wellicht lost het misverstanden op. Er waren immers meerdere mensen die het niet goed begrepen, ook op dit forum bleek dat al gelijk.
Ik zeg niet dat je je moet schamen als je iets niet begrijpt. Maar dit gaat wel wat verder. Als je het niet begrijpt hoef je nog niet de negatieve kwalificaties te gebruiken die hier wél gebruikt zijn; dan ga je uit van de beste bedoelingen van de spreker.
Ik laat het er verder weer bij. Ik vond het een mooie toespraak die (zoals iemand al eerder opmerkte) er niet één van de zovelen is, maar dit komt uit het hart, voorzover wij dat kunnen beoordelen natuurlijk.
Heb je toevallig ook de toespraak van ds. De Heer beluisterd bij de intrededienst van ds. Zippro?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

@Eilander:
Dat zal allemaal best zijn, maar de uitdrukking 'hieruit vergif weten te halen' veronderstelt mijns inziens ten onrechte een opzettelijk onbehoorlijk gedrag. Dat is niet terecht. Er waren kennelijk meerdere forummers die zo luisterden, mogelijk ook vanwege de interpretatie van ds. Sonnevelt.

Bovendien weten mensen vaak niet wat zij niet begrijpen. Dat concludeer ik althans wekelijks hier op het forum. Iedereen meent natuurlijk de ander uitstekend te doorzien.

In ieder geval zijn misverstanden geen reden om zich zo uit te drukken. Nog even los daarvan dat Jantje nu gewoonlijk niet zo heel lichtzinnig is.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Terri »

Jantje schreef:
DDD schreef:
eilander schreef: Zo is dat. Ik vind het nogal droevig als je hier zelfs nog vergif uit weet te halen. Volgens mij moet je je dan diep schamen.
Misverstanden zijn geen reden om je te schamen, mijns inziens. Dit forum bestaat bij de gratie van langs elkaar heen pratende mensen, denk ik soms.

Maar dat geheel terzijde. Het is goed om erover te praten, wellicht lost het misverstanden op. Er waren immers meerdere mensen die het niet goed begrepen, ook op dit forum bleek dat al gelijk.
Ik begrijp het nog steeds niet. Zeker niet in combinatie met de reactie van ds. Sonnevelt. Ben ik dan zo dom? Zo links ben ik toch niet.
Ik denk zo maar dat het een verschil is of je er bij geweest bent, of dat je achteraf deze toespraak beluistert.
Na dat er hier over gediscussieerd is, luister je al weer anders als dat het 'vers' naar je toe komt.
Het zal een prima toespraak zijn van een predikant voor een predikant, maar een eenvoudig welkomstwoord vind ik het niet. Maar ik realiseer me dat dat aan mezelf kan liggen.
@ Jantje wordt erg 'aangepakt' maar ik kan me voorstellen dat je er ongemakkelijk onder gezeten kan hebben, omdat ( nogmaals ik spreek nu voor mezelf) je je wellicht afvraagt; wat bedoeld hij nu of wat wil hij nu zeggen?
Maar hoe dan ook, het beste advies is inderdaad, ga uit van de welwillendheid van deze dominee.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door vriend-en-metgezel »

Wellicht hebben we met deze toespraak de refo-variant van het Laurel/Yanny geluidsfragment gevonden: de een hoort Laurel, de ander hoort Janny (https://nos.nl/op3/artikel/2232059-dit- ... entje.html).
Eigenlijk geldt dit voor de prediking in het algemeen (dus los gezien van bovenstaande toespraak): het is maar hoe je hoort: wat voor de één een reuke des doods ten dode is, is voor een ander een reuke des levens ten leven.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

@Terry:
Waarom zou een welkomstwoord eenvoudig moeten zijn? Er zijn al zoveel oervervelende toespraken. Ik vond dit nu juist eens een fatsoenlijke toespraak waarbij het aannemelijk is dat iemand er meer dan vier minuten over heeft nagedacht.

Ook dat is dus een heel persoonlijk criterium.

Ik vind het overigens ook onterecht als Jantje scherp wordt aangepakt. Er zijn hier allerlei mensen die discutabele stellingen doen, maar die niet zo gemakkelijk te controleren zijn. Ik vind dit nu juist een heel nuttige functie van zo'n forum. Het idee is dat je van elkaar kunt leren.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

@Jantje Kun je wel slapen vannacht na alles wat vanavond over je is heen gekomen? En dit bedoel ik serieus.

Ik vind de liefde onderling als Refo-forummers nou niet altijd om over naar huis te schrijven
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door GGotK »

Piet Puk schreef:@Jantje Kun je wel slapen vannacht na alles wat vanavond over je is heen gekomen? En dit bedoel ik serieus.

Ik vind de liefde onderling als Refo-forummers nou niet altijd om over naar huis te schrijven
Als je 's nachts niet kan slapen, kan refoforum een probaat middel zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:@Jantje Kun je wel slapen vannacht na alles wat vanavond over je is heen gekomen? En dit bedoel ik serieus.

Ik vind de liefde onderling als Refo-forummers nou niet altijd om over naar huis te schrijven
Ja hoor, dat zal wel lukken.
Al hoop ik dat Johannes 3: 16 nog de gelegenheid heeft om ook de reactie van ds. Sonnevelt te plaatsen.
Iedereen weet dat ik een rechtse GG-er ben en ik met een groot deel van de GGiN-predikanten het gewoon eens kan zijn. Alleen viel deze toespraak, die ik inderdaad live hoorde, me erg tegen. Als je ziet op de toespraken van ds. De Heer bij de intrededienst van ds. Zippro, de toespraak van ds. Verschuure bij de intrededienst van ds. Weststrate in Elspeet en de intrededienst van ds. Hoogerland in Rotterdam-IJsselmonde, de toespraak van ds. W.J. Karels bij de intrededienst van ds. Gerritsen in Giessendam, daar vond ik het meer een toespraak zoals die hoort bedoeld te zijn, naar mijn bescheiden mening.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ik word steeds nieuwsgieriger naar die toespraak van ds. De Heer;-)
lagenb
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 jan 2018, 22:29

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door lagenb »

DS van der Tang had een prima en mooie toespraak. Ik ben GGInN opgevoed en opgegroeid. Nu niet meer trouwens en ik denk dat hij ook een goede toespraak had kunnen houden zonder Steenblok en 1953 te noemen, maar zo werkt het in de GGInN nu eenmaal. Het had in ieder geval een hoop onnodig gediscussieer gescheeld. Maar we kunnen ook geen lid zijn van dit forum.
Laatst gewijzigd door lagenb op 12 jul 2018, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:@Jantje Kun je wel slapen vannacht na alles wat vanavond over je is heen gekomen? En dit bedoel ik serieus.

Ik vind de liefde onderling als Refo-forummers nou niet altijd om over naar huis te schrijven
Ja hoor, dat zal wel lukken.
Al hoop ik dat Johannes 3: 16 nog de gelegenheid heeft om ook de reactie van ds. Sonnevelt te plaatsen.
Iedereen weet dat ik een rechtse GG-er ben en ik met een groot deel van de GGiN-predikanten het gewoon eens kan zijn. Alleen viel deze toespraak, die ik inderdaad live hoorde, me erg tegen. Als je ziet op de toespraken van ds. De Heer bij de intrededienst van ds. Zippro, de toespraak van ds. Verschuure bij de intrededienst van ds. Weststrate in Elspeet en de intrededienst van ds. Hoogerland in Rotterdam-IJsselmonde, de toespraak van ds. W.J. Karels bij de intrededienst van ds. Gerritsen in Giessendam, daar vond ik het meer een toespraak zoals die hoort bedoeld te zijn, naar mijn bescheiden mening.
Wat ik merk is dat je vergelijkt met anderen. Als je los daarvan kijkt, is de toespraak dan wel acceptabel?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:@Jantje Kun je wel slapen vannacht na alles wat vanavond over je is heen gekomen? En dit bedoel ik serieus.

Ik vind de liefde onderling als Refo-forummers nou niet altijd om over naar huis te schrijven
Ja hoor, dat zal wel lukken.
Al hoop ik dat Johannes 3: 16 nog de gelegenheid heeft om ook de reactie van ds. Sonnevelt te plaatsen.
Iedereen weet dat ik een rechtse GG-er ben en ik met een groot deel van de GGiN-predikanten het gewoon eens kan zijn. Alleen viel deze toespraak, die ik inderdaad live hoorde, me erg tegen. Als je ziet op de toespraken van ds. De Heer bij de intrededienst van ds. Zippro, de toespraak van ds. Verschuure bij de intrededienst van ds. Weststrate in Elspeet en de intrededienst van ds. Hoogerland in Rotterdam-IJsselmonde, de toespraak van ds. W.J. Karels bij de intrededienst van ds. Gerritsen in Giessendam, daar vond ik het meer een toespraak zoals die hoort bedoeld te zijn, naar mijn bescheiden mening.
De toespraken van ds de Heer en ds vd Tang sluiten vrijwel naadloos bij elkaar aan, zelfs qua intonatie.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door GGotK »

lagenb schreef:DS van der Tang had een prima en mooie toespraak. Ik ben GGInN opgevoed en opgegroeid. Nu niet meer trouwens en ik denk dat hij ook een goede toespraak had kunnen houden zonder Steenblok en 1953 te noemen, maar zo werkt het in de GGInN nu eenmaal. Het had in ieder geval een hoop onnodig gediscussieer gescheeld. Maar we kunnen ook geen lid zijn van dit forum.
Ik vrees wel dat dit het punt is waar het om draait, zeker als je namens de plaatselijke kerken spreekt.
Plaats reactie