Weekdiensten

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Lilian1975 »

Luther schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[. De meesten vieren het toch wel in het weekend, heb ik het idee.
Dat weet ik niet hoor..
De reformatorische scholengemeenschap die gezin, kerk en school zelfs in de naam aan elkaar wil verbinden, houdt er zelfs rekening mee. De kinderen hebben geen huiswerk voor morgen. Ik kan dat wel waarderen.
Bizar!
Met bid- en dankdag is het veelal anders.
Klopt. Nooit huiswerkvrij na bid en dankdagen. En zelfs op maandag repetities. Vroeger deden ze dat niet om te voorkomen dat er op zondag geleerd werd. Behalve godsdienst dan. Vond ik eerlijk gezegd altijd een beetje vreemd.
Hier hebben ze morgen een vrije dag ivm rap.vergadering. ik vind het best wel heel wat. Vrijdag leren. Dan zaterdag en zondag ertussen. En dan maandag vroeg op om het eerste op school te zijn. Uiteraard doen ze op dinsdag hun huiswerk voor de donderdag na bid of dankdagen. Maar dan m o et je ook gewoon huiswerk geven na iets als 5 december.
Wij hebben inderdaad het gezellig avondje in het weekeinde gedaan.

@ Luther. De bisschop was niet rooms, dus niet paaps. ;)
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 05 dec 2018, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Ouddorp schreef:Vanavond kerk in onze gemeente. De kerkenraad heeft geen rekening gehouden met sinterklaas :haha
Vind je het gek. Van oorsprong is Sinterklaas van Roomse komaf. Wat mij verbaasde enkele jaren geleden was dat de kerk op 5 december aanzienlijk leeg was. Blijkbaar vond men pakjes en surprises belangrijker dan om bekeerd te worden
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3047
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Lilian1975 »

Piet Puk schreef:
Ouddorp schreef:Vanavond kerk in onze gemeente. De kerkenraad heeft geen rekening gehouden met sinterklaas :haha
Vind je het gek. Van oorsprong is Sinterklaas van Roomse komaf. Wat mij verbaasde enkele jaren geleden was dat de kerk op 5 december aanzienlijk leeg was. Blijkbaar vond men pakjes en surprises belangrijker dan om bekeerd te worden
Onzin. De bisschop was niet Rooms ;)
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Piet Puk schreef:
Ouddorp schreef:Vanavond kerk in onze gemeente. De kerkenraad heeft geen rekening gehouden met sinterklaas :haha
Vind je het gek. Van oorsprong is Sinterklaas van Roomse komaf. Wat mij verbaasde enkele jaren geleden was dat de kerk op 5 december aanzienlijk leeg was. Blijkbaar vond men pakjes en surprises belangrijker dan om bekeerd te worden
Dat heeft er niets mee te maken. Kerkdiensten zijn niet een soort kans om bekeerd te worden. In een kerkdienst wordt het evangelie verkondigd, dat wel. Het is niet zo dat als je maar meer kerkdiensten afloopt, je meer kans loopt om je te bekeren. Natuurlijk is het ook niet goed om de middelen niet te gebruiken, maar verder zou ik in de bijbel echt geen grond vinden voor zo'n loterij-gedachte.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef:
Piet Puk schreef:
Ouddorp schreef:Vanavond kerk in onze gemeente. De kerkenraad heeft geen rekening gehouden met sinterklaas :haha
Vind je het gek. Van oorsprong is Sinterklaas van Roomse komaf. Wat mij verbaasde enkele jaren geleden was dat de kerk op 5 december aanzienlijk leeg was. Blijkbaar vond men pakjes en surprises belangrijker dan om bekeerd te worden
Dat heeft er niets mee te maken. Kerkdiensten zijn niet een soort kans om bekeerd te worden.
Een voetbalwedstrijd wel dan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Dat ben ik niet met je eens, @DDD. Het had dé tijd van Gods welbehagen kunnen zijn. Als we ons plaats leeg laten vanwege werelds gedruis, dan zijn we toch verkeerd bezig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ik zie geen enkele bijbelse grond voor zo'n redenering. Kun je die nog toevoegen? Dan kan ik bedenken of ik mijn mening moet herzien. Hetzelfde te zeggen met andere woorden voegt niet zoveel toe.

Ik zie trouwens dat het vandaag hier dankdag is in de OGGIN. Dat is dan weer omdat er vandaag op school toch niet zoveel gebeurt als je geen Sinterklaas viert nog niet zo'n gek idee.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik zie geen enkele bijbelse grond voor zo'n redenering. Kun je die nog toevoegen? Dan kan ik bedenken of ik mijn mening moet herzien. Hetzelfde te zeggen met andere woorden voegt niet zoveel toe.

Ik zie trouwens dat het vandaag hier dankdag is in de OGGIN. Dat is dan weer omdat er vandaag op school toch niet zoveel gebeurt als je geen Sinterklaas viert nog niet zo'n gek idee.
Wat zei Smijtegelt ook al weer? "Als je nat wil worden, moet je in de regen lopen. Als je bekeerd wil worden, moet je naar de kerk gaan." Volgens mij geldt dat hier ook. Sinterklaas kun je eventueel ook op maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag of zaterdag vieren. Waarom moet dat perse op woensdag? Eén dienst kan genoeg zijn om voor eeuwig behouden te worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:Dat ben ik niet met je eens, @DDD. Het had dé tijd van Gods welbehagen kunnen zijn. Als we ons plaats leeg laten vanwege werelds gedruis, dan zijn we toch verkeerd bezig.
Ik ken de uitdrukking en snap de achtergrond. Zou hem niet snel durven ontkrachten ook. Toch...theologisch wringt het. Als het de tijd van Gods welbehagen is op dat moment ontkom je er echt niet aan. Ik zou dit argument dan ook niet gebruiken. Wél dat de Heere in het bijzonder tot ons wil afdalen in Zijn woord en dat het daarom brutaal en onachtzaam is om andere zaken belangijker te achten.
Laatst gewijzigd door Roeline op 05 dec 2018, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ik vind die uitspraak van Smytegelt als je dat zo bekijkt echt niet juist. Ik vraag me af of hij dat zo bedoelde. Ik ken de context niet.

Ik denk dat je zo'n uitspraak beter kunt betrekken op de menselijke verantwoordelijkheid om je onder het evangelie te zetten. Maar niet om zo vaak mogelijk een eredienst bij te wonen, alsof het in het aantal kerkdiensten zit en alsof God je voorbij zou gaan als je net op het juiste moment niet aanwezig was.

En verder is het natuurlijk niet de Heere zelf die de kerkdiensten indeelt, maar de kerkenraad (meestal). En er is niets brutaal aan om daar wat van te vinden.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Mijn eerdere reactie wordt uit z'n verband gerukt. Ik heb nergens geschreven dat je zoveel mogelijk diensten bij te wonen en daardoor de kans groter zou zijn. Dat de voorkeur aan pakjesavond gegeven wordt i.p.v. een kerkdienst, daar ging het om. En om on-topic te blijven: het was destijds een weekdienst :slurp
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bezorgd »

Piet Puk schreef:
Ouddorp schreef:Vanavond kerk in onze gemeente. De kerkenraad heeft geen rekening gehouden met sinterklaas :haha
Vind je het gek. Van oorsprong is Sinterklaas van Roomse komaf. Wat mij verbaasde enkele jaren geleden was dat de kerk op 5 december aanzienlijk leeg was. Blijkbaar vond men pakjes en surprises belangrijker dan om bekeerd te worden
Maar gelukkig was jij er wel...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:
Jantje schreef:Dat ben ik niet met je eens, @DDD. Het had dé tijd van Gods welbehagen kunnen zijn. Als we ons plaats leeg laten vanwege werelds gedruis, dan zijn we toch verkeerd bezig.
Ik ken de uitdrukking en snap de achtergrond. Zou hem niet snel durven ontkrachten ook. Toch...theologisch wringt het. Als het de tijd van Gods welbehagen is op dat moment ontkom je er echt niet aan. Ik zou dit argument dan ook niet gebruiken. Wél dat de Heere in het bijzonder tot ons wil afdalen in Zijn woord en dat het daarom brutaal en onachtzaam is om andere zaken belangijker te achten.
Je hebt gelijk. Ik snap wat je bedoelt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Posthoorn »

Mijn opa was een bekeerde man. Maar toen er ooit op 5 december huisbezoek kwam, heeft hij de ambtsdragers - ik dacht wel na een kop koffie - weer naar huis laten gaan, want hij ging Sinterklaas vieren met zijn gezin!
Een kerkdienst plannen op 5 december vind ik idd. niet handig.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Wanneer je tussen tijd voor je gezin (pakjesavond) en tijd voor God (weekdienst) een tegenstelling maakt, dan heb je een probleem.
Plaats reactie