Weekdiensten

Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door KGPHP »

windorgel schreef: Bijzonder. Preekt ds. P. van Veen met Goede Vrijdag en 2e Paasdag niet in zijn eigen gemeente?
Laat helder zijn, ik gun het Geldermalsen om vaak een dominee te hebben. Maar ik elke keer als ik het lijstje zie, bekruipt mij een dubbel gevoel omdat ik weet van een kleine gemeente die veel moeite doet om per maand 1x een predikant voor te laten gaan in een weekdienst, wat regelmatig niet lukt. Het zijn goed zijn als de ouderling van Geldermalsen predikanten zou wijzen op een eerlijker verdeling van preekbeurten.
Het is me al vaker opgevallen.
Ik meen dat Ds. Van Veen met oud en nieuw ook niet in zijn thuisgemeente was.
Toch vind ik dat in een kerkverband met zo weinig predikanten best een mooi offer van zo'n thuisgemeente.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

KGPHP schreef:
windorgel schreef: Bijzonder. Preekt ds. P. van Veen met Goede Vrijdag en 2e Paasdag niet in zijn eigen gemeente?
Laat helder zijn, ik gun het Geldermalsen om vaak een dominee te hebben. Maar ik elke keer als ik het lijstje zie, bekruipt mij een dubbel gevoel omdat ik weet van een kleine gemeente die veel moeite doet om per maand 1x een predikant voor te laten gaan in een weekdienst, wat regelmatig niet lukt. Het zijn goed zijn als de ouderling van Geldermalsen predikanten zou wijzen op een eerlijker verdeling van preekbeurten.
Het is me al vaker opgevallen.
Ik meen dat Ds. Van Veen met oud en nieuw ook niet in zijn thuisgemeente was.
Toch vind ik dat in een kerkverband met zo weinig predikanten best een mooi offer van zo'n thuisgemeente.
Denk je dat de thuisgemeente gekend wordt in en de mening mag geven over dat ‘offer’?
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door KGPHP »

Zeeuw schreef: Denk je dat de thuisgemeente gekend wordt in en de mening mag geven over dat ‘offer’?
De kerkenraad van de thuisgemeente heeft hier zeker wel wat over te zeggen denk ik.
Althans, dat mag ik hopen.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

KGPHP schreef:
Zeeuw schreef: Denk je dat de thuisgemeente gekend wordt in en de mening mag geven over dat ‘offer’?
De kerkenraad van de thuisgemeente heeft hier zeker wel wat over te zeggen denk ik.
Althans, dat mag ik hopen.
Dat denk ik ook. Maar de gemeente als geheel waarschijnlijk niet. Naar mijn mening dient een predikant bij feestdagen in eerste instantie in zijn eigen gemeente voor te gaan. Daarheen heb je toch het beroep aangenomen.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door KGPHP »

Zeeuw schreef:
KGPHP schreef:
Zeeuw schreef: Denk je dat de thuisgemeente gekend wordt in en de mening mag geven over dat ‘offer’?
De kerkenraad van de thuisgemeente heeft hier zeker wel wat over te zeggen denk ik.
Althans, dat mag ik hopen.
Dat denk ik ook. Maar de gemeente als geheel waarschijnlijk niet. Naar mijn mening dient een predikant bij feestdagen in eerste instantie in zijn eigen gemeente voor te gaan. Daarheen heb je toch het beroep aangenomen.
Dat klopt. Daarom valt het ook op.
Ik zou er zelf ook niet de voorkeur aan geven dat onze predikant met de feestdagen er niet zou zijn.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Maanenschijn »

Ds. P. van Veen is de consulent die zich ook pastoraal betrokken voelt bij de gemeente. Mogelijk dat hij daarom op feestdagen het zo kan plooien dat hij zijn eigen gemeente, maar ook Geldermalsen kan bedienen. En dat is mooi.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:Ds. P. van Veen is de consulent die zich ook pastoraal betrokken voelt bij de gemeente. Mogelijk dat hij daarom op feestdagen het zo kan plooien dat hij zijn eigen gemeente, maar ook Geldermalsen kan bedienen. En dat is mooi.
Als beide kan, is dat zeker mooi. Alleen zo begreep ik het niet. Want dan zie ik het ‘offer’ idee niet zo.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef:Ds. P. van Veen is de consulent die zich ook pastoraal betrokken voelt bij de gemeente. Mogelijk dat hij daarom op feestdagen het zo kan plooien dat hij zijn eigen gemeente, maar ook Geldermalsen kan bedienen. En dat is mooi.
Als beide kan, is dat zeker mooi. Alleen zo begreep ik het niet. Want dan zie ik het ‘offer’ idee niet zo.
Ik denk dat in een kerkverband met veel vacante gemeenten de thuisgemeente weet dat hun predikant regelmatig niet in een eigen dienst voor zal gaan. ds. van Veen heeft nog een aantal meer consulentschappen, waar hij ook regelmatig voor gaat, zoals te zien op 'Kerktijden'. Het zal echt een zoeken zijn naar een zo evenwichtig mogelijk verdeling van preekbeurten en pastoraat, waarbij de eigen gemeente naar ik aanneem wel de eerste plaats heeft.

het idee van een offer brengen zie ik ook niet zo. In verbanden waar het schaars is met de predikanten is men denk ik wel gewend dat de 'eigen' predikant er regelmatig niet is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Roeline »

Gewoon een belangstellende vraag.
Ik lees regelmatig dat mensen bepaalde afwijkingen constateren in de preekbeurten. Zitten degenen die dat betreft Kerktijden constant af te speuren? Of hoe ontstaan zulke conclusies?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door J.C. Philpot »

Het lijkt me sowieso al een zware last, als je als psychisch kwetsbare predikant de last voor zoveel (vacante) gemeenten moet dragen naast je eigen gemeente. Ik besef dat de situatie is zoals die is, maar dat maakt wel dat deze mannen respect en gebed "verdienen".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Roeline schreef:Of hoe ontstaan zulke conclusies?
Gewoon een waarneming roepen die tegengesteld is aan de lokale praktijk en je hebt een conclusie.
mark1985
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door mark1985 »

Roeline schreef:Gewoon een belangstellende vraag.
Ik lees regelmatig dat mensen bepaalde afwijkingen constateren in de preekbeurten. Zitten degenen die dat betreft Kerktijden constant af te speuren? Of hoe ontstaan zulke conclusies?
Soms wijzigt er inderdaad iets.
Voor a.s. dinsdag was er eerst een voorganger, toen leesdienst, nu iemand anders.
Maar dat komt dat er dinsdagavond kerkdienst is voor Classis Oost en daar gaat die voorganger heen.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Roeline »

Herman schreef:
Roeline schreef:Of hoe ontstaan zulke conclusies?
Gewoon een waarneming roepen die tegengesteld is aan de lokale praktijk en je hebt een conclusie.
Duh.
Ik verbaas me erover dat er mensen zijn die als bezigheid of wellicht hobby hebben om dat soort afwijkingen op te sporen. Ga iets met je leven doen, denk ik dan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Wie er lust in heeft kan vanavond meeluisteren met de Bijbellezing in Rotterdam-IJsselmonde
Voorganger is ds. Hoogerland

https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/1024 ... Audio=true
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
mark1985
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door mark1985 »

OGG Geldermalsen, Tielerweg 39, we zingen Datheen

Zondag 14-04 10.00 & 18.30 ds. P. van Veen
Vrijdag 19-04 19.30 ds. P. van Veen (Goede Vrijdag)
Maandag 22-04 10.00 ds. P. van Veen (2e Paasdag Openbare belijdenis)
Dinsdag 30-04 19.30 leesdienst
Dinsdag 07-05 19.30 ds. A. Kort
Plaats reactie