Weekdiensten

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Geytenbeekje »

De cantates van Bach zouden ook wel in die bundels opgenomen mogen worden.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:De cantates van Bach zouden ook wel in die bundels opgenomen mogen worden.
Hebben we dan een bundel nodig? Voor school kan dat goed zijn, maar voor de eredienst acht ik die niet nodig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het gaat om inhoud. Dan hoeven we echt geen bundels in te voeren.
Nogmaals: als "Een vaste burcht" geen gezang is, wat is het dan wél?
Wat is dan, om zomaar wat te noemen: Alle roem is uitgesloten? Dat is wel een lied die is opgenomen in een bundel, maar daar gaat het niet over, de inhoud van (ook) dit lied is zuiver reformatorisch. Het (voor de duidelijkheid, nogmaals) om de inhoud van het gezang.
Dat is een prachtig lied, en een Godverheerlijkende belijdenis van vrije en soevereine genade.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

!

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het gaat om inhoud. Dan hoeven we echt geen bundels in te voeren.
Nogmaals: als "Een vaste burcht" geen gezang is, wat is het dan wél?
Wat is dan, om zomaar wat te noemen: Alle roem is uitgesloten? Dat is wel een lied die is opgenomen in een bundel, maar daar gaat het niet over, de inhoud van (ook) dit lied is zuiver reformatorisch. Het (voor de duidelijkheid, nogmaals) om de inhoud van het gezang.
Dat is een prachtig lied, en een Godverheerlijkende belijdenis van vrije en soevereine genade.
Precies wat ik bedoel. Maar daarvoor hoeven geen bundel in te voeren!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Augustienus »

Is het in de GG gebruikelijk om na de dienst 'Een vaste burcht' te zingen bij de Reformatieherdenking? En is de Reformatieherdenking alleen door de week of ook op een zondag?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Augustienus schreef:Is het in de GG gebruikelijk om na de dienst 'Een vaste burcht' te zingen bij de Reformatieherdenking? En is de Reformatieherdenking alleen door de week of ook op een zondag?
Nee, voor zover ik weet niet. Afgelopen week ging hier ds. Clements voor. Wel werd psalm 46 gespeeld voor de dienst of na de dienst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

Augustienus schreef:Is het in de GG gebruikelijk om na de dienst 'Een vaste burcht' te zingen bij de Reformatieherdenking? En is de Reformatieherdenking alleen door de week of ook op een zondag?
Het zal per gemeente verschillen denk ik. Ik had bv ooit een discussie omdat het ‘ere zij God’ niet werd gezongen na de dienst bij Kerst. Ik vond dat echt heel jammer. Wat speelt vervolgens het orgel bij het verlaten van de kerk? Juist.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

In veel? gemeenten wel Ere zij God en Vaste burcht. Maar meestal na de dienst.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:In veel? gemeenten wel Ere zij God en Vaste burcht. Maar meestal na de dienst.
Ja dat gebeurt inderdaad, en dat is hier al zo'n 54 maal opgemerkt. Blijkbaar vergeten we dat steeds. Of we willen wat losmaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:De cantates van Bach zouden ook wel in die bundels opgenomen mogen worden.
Hebben we dan een bundel nodig? Voor school kan dat goed zijn, maar voor de eredienst acht ik die niet nodig.
Nee niet perse voor kerk hoor maar het zou mooi zijn als die vaker gezongen zouden worden.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:De cantates van Bach zouden ook wel in die bundels opgenomen mogen worden.
Hebben we dan een bundel nodig? Voor school kan dat goed zijn, maar voor de eredienst acht ik die niet nodig.
Nee niet perse voor kerk hoor maar het zou mooi zijn als die vaker gezongen zouden worden.
Ik zie daartoe niet de noodzaak.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:De cantates van Bach zouden ook wel in die bundels opgenomen mogen worden.
Hebben we dan een bundel nodig? Voor school kan dat goed zijn, maar voor de eredienst acht ik die niet nodig.
Nee niet perse voor kerk hoor maar het zou mooi zijn als die vaker gezongen zouden worden.
Ik zie daartoe niet de noodzaak.
Het is zuiver reformatorisch en ook wel kunstzinnig, Noodzakelijk om dat eerste blijven te behouden, jammer om het tweede weg te laten stoppen.
Veel koren zingen dit ook niet meer, ik vind het jammer
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het gaat om inhoud. Dan hoeven we echt geen bundels in te voeren.
Nogmaals: als "Een vaste burcht" geen gezang is, wat is het dan wél?
Wat is dan, om zomaar wat te noemen: Alle roem is uitgesloten? Dat is wel een lied die is opgenomen in een bundel, maar daar gaat het niet over, de inhoud van (ook) dit lied is zuiver reformatorisch. Het (voor de duidelijkheid, nogmaals) om de inhoud van het gezang.
Mag het even feitelijk blijven? Iemand riep hier dat "Een vaste burcht" geen gezang is. Natuurlijk is dat wel een gezang.
En "Alle roem" is dat ook. Klaar. Moeilijker moet je het niet maken.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

In de protestantse eredienst wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen psalmen en gezangen. Psalmen zijn berijmde liederen die rechtstreeks geënt zijn op het Boek der Psalmen in het Oude Testament, en gezangen zijn liederen uit elke andere bron.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gezang
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
In de protestantse eredienst wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen psalmen en gezangen. Psalmen zijn berijmde liederen die rechtstreeks geënt zijn op het Boek der Psalmen in het Oude Testament, en gezangen zijn liederen uit elke andere bron.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gezang
Over de definitie van het begrip Psalm zijn de geleerden het niet altijd eens.
Op de keuze om bijvoorbeeld "De Heer is mijn herder" aan te duiden als Psalm 23a (Liedboek, Weerklank) is best wel kritiek gekomen.
In het geval van "Een vaste burcht" speelt die discussie niet: nergens wordt dat lied aangeduid als Psalm 46a of zo. Het is gewoon een gezang, waarin elementen uit Psalm 46 herkenbaar zijn, zeer zeker, maar waarin Luther ook eigen denkbeelden en nieuwtestamentische noties opnam die absoluut niet teruggaan op Psalm 46.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie