Weekdiensten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Ik had het ook over enkel zangavonden. Aanstaande zondag wordt er (zoals dat elk jaar gebruikelijk is) vast weer aandacht aan besteed. We zingen dan ook 'Een Vaste Burcht', na de zegenbede.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Chrisje72
Berichten: 1483
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Chrisje72 »

Verschillende reformatorische kerken van Voorne-Putten en Hoogvliet hopen DV donderdag 31 oktober gezamenlijk Hervormingsdag te gedenken. Naast koor - en samenzang, hoopt Ds. D.H.J. Folkers een lezing te geven over het thema 'Het evangelie van de Reformatie'.
Het koor is een interkerkelijk gelegenheidskoor uit GG Hoogvliet en Spijkenisse, CGK Zuidland en Spijkenisse en HHG Abbenbroek.
Aanvang 20.00u in de Dorpskerk van Abbenbroek, Kerkplein 11.
Na afloop is er gelegenheid elkaar te ontmoeten met een kop koffie of thee. Allen hartelijk welkom.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Vanavond ging bij ons ds. Clements voor in een Hervormings/zendingsdienst.
Hij had als tekst:
JOHANNES 4:4 (kerntekst)
En Hij moest door Samaria gaan.
Het thema luidde
DE GEZONDENE DES VADERS
1. In het gewaad van Zijn Woord
2. In de kracht van Zijn genade
3. In de gave des geloofs

In deze punten zien we gelijk de drie sola's van de Reformatie:
Sola Fide
Sola Gratia
Sola Scriptura
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:Ik had het ook over enkel zangavonden. Aanstaande zondag wordt er (zoals dat elk jaar gebruikelijk is) vast weer aandacht aan besteed. We zingen dan ook 'Een Vaste Burcht', na de zegenbede.
Bij ons werd er afgelopen zondag aandacht aan besteed. De preek van dominee Van Gelder was speciaal gehouden/geschreven voor hervormingsdag.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
mark1985
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door mark1985 »

O.G.G. te Geldermalsen, Tielerweg 39 - we zingen Datheen

Dinsdag 22-10 19.30 ds. P. van Veen
Dinsdag 29-10 19.30 ds. R. Bakker
Dinsdag 05-11 14.30 & 19.30 ds. P. van Veen
Dinsdag 12-11 19.30 ds. A. Kort
Dinsdag 19-11 19.30 ds. H.H. Romkes
newton
Berichten: 680
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door newton »

-DIA- schreef:Vanavond ging bij ons ds. Clements voor in een Hervormings/zendingsdienst.
Hij had als tekst:
JOHANNES 4:4 (kerntekst)
En Hij moest door Samaria gaan.
Het thema luidde
DE GEZONDENE DES VADERS
1. In het gewaad van Zijn Woord
2. In de kracht van Zijn genade
3. In de gave des geloofs

In deze punten zien we gelijk de drie sola's van de Reformatie:
Sola Fide
Sola Gratia
Sola Scriptura
Met deze tekst kwam ds Janse naar Rijssen Zuid. Toch ook een beetje zendingsgebied? :quoi

Met de duidelijke link van ds. Clements naar hervormingsdag had van mij "Een vaste burcht" best op het programma mogen staan (alhoewel, ik dacht stiekem wat te horen in het voorspel van de laatste psalm 126)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
-DIA- schreef:Vanavond ging bij ons ds. Clements voor in een Hervormings/zendingsdienst.
Hij had als tekst:
JOHANNES 4:4 (kerntekst)
En Hij moest door Samaria gaan.
Het thema luidde
DE GEZONDENE DES VADERS
1. In het gewaad van Zijn Woord
2. In de kracht van Zijn genade
3. In de gave des geloofs

In deze punten zien we gelijk de drie sola's van de Reformatie:
Sola Fide
Sola Gratia
Sola Scriptura
Met deze tekst kwam ds Janse naar Rijssen Zuid. Toch ook een beetje zendingsgebied? :quoi

Met de duidelijke link van ds. Clements naar hervormingsdag had van mij "Een vaste burcht" best op het programma mogen staan (alhoewel, ik dacht stiekem wat te horen in het voorspel van de laatste psalm 126)
Voor (of was het nu na) de dienst werd psalm 46 gespeeld. Dat is in grote lijnen de psalm waarop het Lutherlied is gebaseerd. Maar op zich zou ik het ook niet verkeerd hebben gevonden om Een vaste Burcht te spelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
newton schreef:
Met de duidelijke link van ds. Clements naar hervormingsdag had van mij "Een vaste burcht" best op het programma mogen staan (alhoewel, ik dacht stiekem wat te horen in het voorspel van de laatste psalm 126)
Voor (of was het nu na) de dienst werd psalm 46 gespeeld. Dat is in grote lijnen de psalm waarop het Lutherlied is gebaseerd. Maar op zich zou ik het ook niet verkeerd hebben gevonden om Een vaste Burcht te spelen.
Foei toch, je weet toch dat het streng verboden is om gezangen te spelen! :baille
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Dat is geen gezang hoor. Maar goed, beter organiseren ze gewoon een Hervormingsavond met het Rijssens Mannenkoor. Dan kun je het zelfs gewoon zingen, aan het einde van de avond. Dat gebeurt hier in (en als opdracht door) de classis ook standaard elk jaar, welke dag in de week het ook is. En dan zingt iedereen als een lijster mee, inclusief alle classispredikanten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
newton schreef:
Met de duidelijke link van ds. Clements naar hervormingsdag had van mij "Een vaste burcht" best op het programma mogen staan (alhoewel, ik dacht stiekem wat te horen in het voorspel van de laatste psalm 126)
Voor (of was het nu na) de dienst werd psalm 46 gespeeld. Dat is in grote lijnen de psalm waarop het Lutherlied is gebaseerd. Maar op zich zou ik het ook niet verkeerd hebben gevonden om Een vaste Burcht te spelen.
Foei toch, je weet toch dat het streng verboden is om gezangen te spelen! :baille
Lees maar een jaar of 10 à 11 terug. Dan kun je weten dat dit geen hoofzaken zijn.
Let wel, ik ben niet voor het invoeren van gezangen. Maar met bijzondere dagen, als Oudjaar, vind ik het niet verkeerd om een op de Bijbel gegrond gezang te spelen. Toch moeten we oppassen: Als dat gewoonte wordt kan het soms snel zo ver komen dat er na elke dienst gezangen gespeeld worden, en van gezangen zit je zo bij opwekkingsliederen. Laten we maar niet te veel roeren in het uiterlijke, en de liturgische vernieuwingen. We hebben het Woord centraal te stellen. Daar heeft God Luther middellijk voor willen gebruiken. Ik weet ook wel dat Luther van muziek hield. Maar het ging Luther vooral en in het bijzonder om het Woord weer te openen op de kansel te stellen. We zouden zeer verblijd zijn als we in de straten van R. het Lutherlied hoorden weergalmen. Dat is nu wel anders, want alles wordt schier aangegrepen om de wereldse muziek en de kermisattracties op de staat te kunnen horen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Dat is geen gezang hoor.
Aha, interessant. Als "Een vaste burcht" geen gezang is, wat is het dan wél?
En waarom staat het dan overal in gezangenbundels?
~~Soli Deo Gloria~~
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wet en Evangelie »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Dat is geen gezang hoor.
Aha, interessant. Als "Een vaste burcht" geen gezang is, wat is het dan wél?
En waarom staat het dan overal in gezangenbundels?
Inderdaad, dat lied staat in veel gezangenbundels maar niet in mijn Psalmboek/Bijbel.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Wet en Evangelie schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Dat is geen gezang hoor.
Aha, interessant. Als "Een vaste burcht" geen gezang is, wat is het dan wél?
En waarom staat het dan overal in gezangenbundels?
Inderdaad, dat lied staat in veel gezangenbundels maar niet in mijn Psalmboek/Bijbel.
Het gaat om inhoud. Dan hoeven we echt geen bundels in te voeren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Dat is geen gezang hoor.
Aha, interessant. Als "Een vaste burcht" geen gezang is, wat is het dan wél?
En waarom staat het dan overal in gezangenbundels?
Inderdaad, dat lied staat in veel gezangenbundels maar niet in mijn Psalmboek/Bijbel.
Het gaat om inhoud. Dan hoeven we echt geen bundels in te voeren.
Nogmaals: als "Een vaste burcht" geen gezang is, wat is het dan wél?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Het gaat om inhoud. Dan hoeven we echt geen bundels in te voeren.
Nogmaals: als "Een vaste burcht" geen gezang is, wat is het dan wél?
Wat is dan, om zomaar wat te noemen: Alle roem is uitgesloten? Dat is wel een lied die is opgenomen in een bundel, maar daar gaat het niet over, de inhoud van (ook) dit lied is zuiver reformatorisch. Het (voor de duidelijkheid, nogmaals) om de inhoud van het gezang.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie