Weekdiensten

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Dan waardeer je het live meemaken van diensten niet hoog genoeg. Het samenkomen rondom het Woord is in de bijbel al genoeg aanleiding om te gaan. En waarom dan niet in de week?

Bij weekdiensten in een reguliere gemeente zie je ter onderscheid van de zondagse prediking dat een thema of bijbelboek centraal staat, en dat de uitleg en samenhangende verbanden meer benadrukt wordt dan de toepassing.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

merel schreef:Dan kan je toch ook via internet een preek luisteren? En daarbij zie je het vooral in kerken waar relatief weinig predikanten zijn en er op zondag veel preeklezen is. In de andere kerken ( en met name de cgk) ken ik het helemaal niet.
De eerste vraag lijkt me nogal logisch. 's Zondags kun je ook een preek luisteren thuis, maar dat doen we ook niet.
Wij hebben ook weekdiensten en dat is in de PKN. Dus misschien klopt jouw beeld niet helemaal.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door merel »

Dat mijn beeld niet klopt, kan best. Ik schrijf daarom ook dat ik het uit de cgk en pkn niet ken.

En dat wij dat op zondag niet op deze wijze doen, heeft ook een andere reden ;)
De oorsprong van de weekdiensten zijn echter een andere dan de oorsprong van de zondagse diensten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mara »

merel schreef:Dat mijn beeld niet klopt, kan best. Ik schrijf daarom ook dat ik het uit de cgk en pkn niet ken.

En dat wij dat op zondag niet op deze wijze doen, heeft ook een andere reden ;)
De oorsprong van de weekdiensten zijn echter een andere dan de oorsprong van de zondagse diensten.
Jawel hoor, maar dat was vóór uwen tijd. ;)
Er waren tot de jaren '70 mensen die niet op zondag reisden, dus werden er weekdiensten belegd zodat de mensen dan wel elders konden luisteren.
Er was meer geestelijke honger, want de weekdiensten waren heel goed bezet. Ik ging ook wel eens met mijn vader mee.
Een vriend van hem preekte vrijwel elke week een paar avonden, mijn vader ging met hem mee en reden ze gerust 200 km! (en terug)
En dat was in allerlei kerken, ook in de CGK (soms onder een andere vlag, tijdrede, SGP avond, bijbelstichting, evangelisatie).
En bepaalde predikanten, zoals du M v V en v.d. Poel, trokken echt zoveel mensen dat ze vaak niet in het kerkje pasten. Toen mocht je nog overal stoelen neerzetten, elk leeg plekje was gevuld, dat mag nu niet meer van de brandweer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door aline1984 »

als je het wonder van de prediking niet beseft, en geen honger hebt naar het Woord, kun je je zelfs ergeren aan het feit dat er een cgk is die een doordeweekse dienst organiseert... of daar kritische vragen bij stellen.
@merel: ik vind het een beetje in het genre: waarom gaan mensen uit eten in een restaurant? ze kunnen toch ook thuis eten. en dan nog een stukje gekker. kun je uitleggen wat de achtergrond is van je vraag?
is de cgk renswoude de enige cgk die doordeweekse diensten houdt?
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door aline1984 »

over de oorsprong van de weekdiensten: op onze studiekring leerde ik ooit dat calvijn in geneve ook weekdiensten kende. zelfs meer dan één keer per week.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ambtenaar »

aline1984 schreef:als je het wonder van de prediking niet beseft, en geen honger hebt naar het Woord, kun je je zelfs ergeren aan het feit dat er een cgk is die een doordeweekse dienst organiseert... of daar kritische vragen bij stellen.
Een vrij sterk oordeel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Luther »

merel schreef:Waarom heeft de CGK Renswoude ook weekdiensten? Dat is toch met name bedoeld voor kerken die op zondag vaak preeklezen hebben en zo af en toe nog eens een predikant horen?
Ik zou willen dat wij het ook hadden.
Calvijn hield bijna elke doordeweekse dag een dienst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
aline1984 schreef:als je het wonder van de prediking niet beseft, en geen honger hebt naar het Woord, kun je je zelfs ergeren aan het feit dat er een cgk is die een doordeweekse dienst organiseert... of daar kritische vragen bij stellen.
Een vrij sterk oordeel.
Dat gebeurt vaker helaas. Jammer is dat. Staat inhoudelijke gesprekken in de weg.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Luther schreef:
merel schreef:Waarom heeft de CGK Renswoude ook weekdiensten? Dat is toch met name bedoeld voor kerken die op zondag vaak preeklezen hebben en zo af en toe nog eens een predikant horen?
Ik zou willen dat wij het ook hadden.
Calvijn hield bijna elke doordeweekse dag een dienst.
Maar is er een 'Calvijn' te vinden waar we elke dag bij willen aanschuiven?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Waarschijnlijk niet. Of we moeten er meerdere hebben... :huhu
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

Luther schreef:
merel schreef:Waarom heeft de CGK Renswoude ook weekdiensten? Dat is toch met name bedoeld voor kerken die op zondag vaak preeklezen hebben en zo af en toe nog eens een predikant horen?
Ik zou willen dat wij het ook hadden.
Calvijn hield bijna elke doordeweekse dag een dienst.
Dat zou mooi zijn. ‘We’ hebben het volgens mij zoveel drukker met andere zaken gekregen. Avonden van school, van de politiek, van het werk, van de gemeente enz enz. Agenda van december zou bijna een goede voorbereiding voor kerst in de weg staan.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door liz boer »

aline1984 schreef:als je het wonder van de prediking niet beseft, en geen honger hebt naar het Woord, kun je je zelfs ergeren aan het feit dat er een cgk is die een doordeweekse dienst organiseert... of daar kritische vragen bij stellen.
@merel: ik vind het een beetje in het genre: waarom gaan mensen uit eten in een restaurant? ze kunnen toch ook thuis eten. en dan nog een stukje gekker. kun je uitleggen wat de achtergrond is van je vraag?
is de cgk renswoude de enige cgk die doordeweekse diensten houdt?
Nee hoor, er worden vaak diensten belegd, Bijbellezingen, het zijn gewone preken met meer achtergrond informatie dan bij de zondagse diensten, Bijbelboeken als het hooglied of de geloofsbelijdenis worden vaak behandeld.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Luther schreef:
merel schreef:Waarom heeft de CGK Renswoude ook weekdiensten? Dat is toch met name bedoeld voor kerken die op zondag vaak preeklezen hebben en zo af en toe nog eens een predikant horen?
Ik zou willen dat wij het ook hadden.
Calvijn hield bijna elke doordeweekse dag een dienst.
Maar is er een 'Calvijn' te vinden waar we elke dag bij willen aanschuiven?
Tsja, basisvraag is of we het überhaupt zouden willen. Ik luister veel preken tijdens mijn 2 uur woon werk. Zou daarnaast niet dan nog iedere dag een kerkdienst bijwonen.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door aline1984 »

@ zeeuw, ambtenaar: als je mijn uitspraak omkeert, is er inderdaad sprake van een sterk oordeel: als iemand kritische vragen stelt over het houden van een weekdienst, is er geen honger naar het Woord enz. zo sterk bedoel ik het niet.
Plaats reactie