Weekdiensten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Gijs Diederik schreef:
Piet Puk schreef:Goeree-Overflakkee wordt volgende week overgeslagen lijkt het.
:D
Sint-Maartensdijk: 21 november, 19.00 uur: ds. J.A. Weststrate.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Gijs Diederik schreef:
Piet Puk schreef:Goeree-Overflakkee wordt volgende week overgeslagen lijkt het.
:D
Sint-Maartensdijk: 21 november, 19.00 uur: ds. J.A. Weststrate.
Goeree-Overflakkee?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bertiel »

de enige ggin gemeente op G-O is Melissant en die heeft 27-11 pas een dienst met predikant
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Bertiel schreef:de enige ggin gemeente op G-O is Melissant en die heeft 27-11 pas een dienst met predikant
Is niet vanwege dankdag
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Roeline »

Jeremiah schreef:
Roeline schreef:
Mistig schreef:
Roeline schreef: Het mogen dan vriendendiensten zijn aan ds. Moerkerken; toch vind ik het aantal kerkdiensten mét gastpredikant voor de gemeente Capelle-West over het algemeen wat onevenredig met de predikantsvoorziening in andere vacante gemeenten.
Volgens mij heb je dan gewoon een goede preekregelaar, niet?
Ik heb het vermoeden dat ds. Moerkerken zelf preekregelaar is. Op hem zeggen collega's vermoedelijk geen nee. Maar correct naar andere gemeenten vind ik het niet altijd. Gaat niet alleen om de bid- en dankdagen maar ook om de zondagen.
Waarom heb je dat vermoeden? Ik kerk ook in de regio en wij hebben bijna altijd een predikant. Kwestie van een goede, actieve preekregelaar..
Ik weet niet maar ik geloof dat ik het niet fijn vind om te bedenken dat het aantal ingevulde preekbeurten afhankelijk is van het al dan niet hebben van (een) goede netwerker(s). Als je daarover nu eens niet beschikt als bijvoorbeeld kleine gemeente?
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Roeline »

Roeline schreef:
Mistig schreef:
Roeline schreef: Het mogen dan vriendendiensten zijn aan ds. Moerkerken; toch vind ik het aantal kerkdiensten mét gastpredikant voor de gemeente Capelle-West over het algemeen wat onevenredig met de predikantsvoorziening in andere vacante gemeenten.
Volgens mij heb je dan gewoon een goede preekregelaar, niet?
Ik heb het vermoeden dat ds. Moerkerken zelf preekregelaar is. Op hem zeggen collega's vermoedelijk geen nee. Maar correct naar andere gemeenten vind ik het niet altijd. Gaat niet alleen om de bid- en dankdagen maar ook om de zondagen.
Beste forummers en meelezers,
Ik heb intussen begrepen dat ds. Moerkerken zich absoluut afzijdig houdt van het preekregelen. Ook heeft hij een officieel contract met de gemeente van Capelle aan den IJssel-West. Bij deze blijken mijn vermoedens dus onjuist en ik wil ze bij deze graag herzien.

Blijft staan dat ik het huidige preekregelsysteem over het algemeen te competetief vindt waardoor er een bepaalde scheefgroei lijkt in preekbeurten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Preekt hij nog, eigenlijk? En zo nee, wat houdt dat contract dan nog in?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Wat dat overige punt betreft: eens. Het huidige systeem zorgt voor veel stress en gedoe. Ik begrijp werkelijk niet waarom de preekbeurten van een dominee niet gewoon door de preekregelaar van zijn gemeente worden geregeld. Dat kan online, dan kunnen kleine gemeenten ook een dominee beroepen en die regelmatig uitlenen en het scheelt als het via een centraal systeem gaat veel oneerlijkheid.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jeremiah »

Roeline schreef:
Roeline schreef:
Mistig schreef:
Roeline schreef: Het mogen dan vriendendiensten zijn aan ds. Moerkerken; toch vind ik het aantal kerkdiensten mét gastpredikant voor de gemeente Capelle-West over het algemeen wat onevenredig met de predikantsvoorziening in andere vacante gemeenten.
Volgens mij heb je dan gewoon een goede preekregelaar, niet?
Ik heb het vermoeden dat ds. Moerkerken zelf preekregelaar is. Op hem zeggen collega's vermoedelijk geen nee. Maar correct naar andere gemeenten vind ik het niet altijd. Gaat niet alleen om de bid- en dankdagen maar ook om de zondagen.
Beste forummers en meelezers,
Ik heb intussen begrepen dat ds. Moerkerken zich absoluut afzijdig houdt van het preekregelen. Ook heeft hij een officieel contract met de gemeente van Capelle aan den IJssel-West. Bij deze blijken mijn vermoedens dus onjuist en ik wil ze bij deze graag herzien.

Blijft staan dat ik het huidige preekregelsysteem over het algemeen te competetief vindt waardoor er een bepaalde scheefgroei lijkt in preekbeurten.
Van harte mee eens. Met het oog op de vele vacante Ger Gems zou mijn voorstel zijn: de predikant is maximaal 1x per zondag in de eigen gemeente (uitgezonderd HA zondagen) daarnaast worden de predikbeurten binnen de classis ingevuld door een externe preekregelaar. Zo krijgen alle gemeentes evenveel predikbeurten van predikanten. Daarnaast kunnen dan alle predikanten (van links tot rechts) in alle gemeentes voorgaan. Ook moeten de predikanten die daar toe in staat zijn minimaal 1 doordeweekse landelijke predikbeurt doen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Waarom maar 1 keer in de eigen gemeente?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door TSD »

Ik vind dat een soort reformatorisch communisme.

Een predikant is in de 1e plaats geroepen naar een plaatselijke gemeente en dáár predikant. En (in mijn beleving) pas in de 2e plaats predikant binnen zijn kerkverband.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ik zie niet in wat dat met communisme te maken heeft. Het is voor alle partijen prettig als een dominee niet jaar in, jaar uit twee keer per zondag preekt. In andere kerken hoeft een dominee toch ook meestal geen twee preken op een zondag te maken?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door TSD »

DDD schreef:Ik zie niet in wat dat met communisme te maken heeft. Het is voor alle partijen prettig als een dominee niet jaar in, jaar uit twee keer per zondag preekt. In andere kerken hoeft een dominee toch ook meestal geen twee preken op een zondag te maken?
Mij lijkt me dat dan weer vrij helder. Het voorstel gaat er om dat alle gemeenten, vacant op niet, evenveel keer een predikant op zondag krijgen. Iedereen krijgt evenveel van de beschikbare predikanten. Dat vind ik dan nogal lijken op een soortement van communisme.

En de stelling dat het voor alle partijen prettig is dat een predikant niet iedere zondag 2x preekt onderbouw je verder niet. Ik denk ook dat de stelling niet waar is. Ik heb nog maar zelden een wanklank daarover gehoord.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Roeline »

DDD schreef:Wat dat overige punt betreft: eens. Het huidige systeem zorgt voor veel stress en gedoe. Ik begrijp werkelijk niet waarom de preekbeurten van een dominee niet gewoon door de preekregelaar van zijn gemeente worden geregeld. Dat kan online, dan kunnen kleine gemeenten ook een dominee beroepen en die regelmatig uitlenen en het scheelt als het via een centraal systeem gaat veel oneerlijkheid.
Dat zou mooi zijn! Zolang dat nog niet gebeurt hoop ik dat de predikanten die een makkelijk telefoonnummer hebben (i.t.t. anderen; ook die verhoudingen schijnen scheef te liggen) ook zo wijs zijn om niet steeds alleen toe te happen op de meest snelle, frequentste, bekendste bellers.
Orchidee schreef:Capelle-West is een bijzondere gemeente!

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Vind je?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

TSD schreef:
DDD schreef:Ik zie niet in wat dat met communisme te maken heeft. Het is voor alle partijen prettig als een dominee niet jaar in, jaar uit twee keer per zondag preekt. In andere kerken hoeft een dominee toch ook meestal geen twee preken op een zondag te maken?
Mij lijkt me dat dan weer vrij helder. Het voorstel gaat er om dat alle gemeenten, vacant op niet, evenveel keer een predikant op zondag krijgen. Iedereen krijgt evenveel van de beschikbare predikanten. Dat vind ik dan nogal lijken op een soortement van communisme.

En de stelling dat het voor alle partijen prettig is dat een predikant niet iedere zondag 2x preekt onderbouw je verder niet. Ik denk ook dat de stelling niet waar is. Ik heb nog maar zelden een wanklank daarover gehoord.
Ik onderbouw dat niet, omdat het een kwestie van smaak is. Alle mensen die ik hierover ooit heb gesproken, vonden voor zover ik mij kan herinneren het prettig om enige afwisseling te hebben, uitgezonderd natuurlijk het geval dat je als gemeente gezegend bent met enkele toptalenten onder de dominees en dan ook nog naar eigen smaak. Maar dat is maar weinig mensen gegeven.

En waarom noem je een andere mening een wanklank? Dat klinkt wel een beetje raar, alsof er iets mis is met mensen die hier anders naar kijken.
Plaats reactie