Weekdiensten

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:Wanneer je tussen tijd voor je gezin (pakjesavond) en tijd voor God (weekdienst) een tegenstelling maakt, dan heb je een probleem.
Alles op zijn tijd!
Strandmeeuw
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2018, 17:06

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Strandmeeuw »

Kersten antwoordde eens gespitst op de vraag of je aan sinterklaas kon doen: " Als je mij de letters maar geeft". :haha
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ouddorp »

Ik vond de opkomst niet eens tegenvallen! En Bertiel, beterschap!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:
Ouddorp schreef:Vanavond kerk in onze gemeente. De kerkenraad heeft geen rekening gehouden met sinterklaas :haha
Heel goed van de kerkenraad. Blijkt snel wie er nog een paap in zn hart heeft en wie niet. :)

In ernst: ik mag toch hopen dat Sinterklaas dermate onbelangrijk wordt gevonden dat kerkdiensten altijd voorrang krijgen.
Waarom zou een kerkdienst altijd voorrang moeten krijgen? Ik erger mij niet, maar ik zou toch moeite hebben om degene die de preekbeurten indeelt nog serieus te nemen.
Omdat een eredienst een ontmoeting is tussen de heilige Drie-enige God en Zijn gemeente, lijkt me heel wat belangrijker dan een ontmoeting met een verklede bisschop aan wie eigenschappen worden toegekend die alleen bij God horen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door windorgel »

Gelukkig houdt onze kerkenraad geen rekening met Sinterklaas.
Gisteravond een goede dienst gehad, waarin de liefdevolle aansporing van Christus aan armen, blinden en naakten, centraal stond.
Openbaringen 3:18. "Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt."
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door liz boer »

windorgel schreef:Gelukkig houdt onze kerkenraad geen rekening met Sinterklaas.
Gisteravond een goede dienst gehad, waarin de liefdevolle aansporing van Christus aan armen, blinden en naakten, centraal stond.
Openbaringen 3:18. "Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt."
Ik vind die brieven zo mooi, zo pastoraal, met mijn opleiding vroeger, heb ik geleerd om eerst de positieve dingen te benoemen, je ziet dat onze Heere dat doet, eerst iets positiefs, op een gemeente na daar viel niets te vertellen, dan hetgeen er fout is en dan de 'oplossing' zo liefdevol, maar zeker ook scherp en ook de gevolgen genoemd.... ik ga ze weer lezen prachtig...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:Mijn opa was een bekeerde man. Maar toen er ooit op 5 december huisbezoek kwam, heeft hij de ambtsdragers - ik dacht wel na een kop koffie - weer naar huis laten gaan, want hij ging Sinterklaas vieren met zijn gezin!
Een kerkdienst plannen op 5 december vind ik idd. niet handig.
Onbegrijpelijk!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

Strandmeeuw schreef:Kersten antwoordde eens gespitst op de vraag of je aan sinterklaas kon doen: " Als je mij de letters maar geeft". :haha
Dan had jij vast geen pakjesavond gisterenavond. ;)
(~)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Posthoorn schreef:Mijn opa was een bekeerde man. Maar toen er ooit op 5 december huisbezoek kwam, heeft hij de ambtsdragers - ik dacht wel na een kop koffie - weer naar huis laten gaan, want hij ging Sinterklaas vieren met zijn gezin!
Een kerkdienst plannen op 5 december vind ik idd. niet handig.
Onbegrijpelijk!
Nee hoor. Als je het al niet voor jezelf deed, dan voor de kinderen. Het zou toch te gek zijn als ze een hekel kregen aan de kerk omdat een wereldvreemde ouderling geen idee heeft dat het Sinterklaas is en toch perse zijn voorgenomen huisbezoek wil doorzetten.

Ik zou ze vriendelijk uitnodigen plaats te nemen en snel nog een cadeautje inpakken.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3975
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Terri »

Het is blijkbaar lastig om onderscheid te maken tussen een gezellige avond en alle poespas die bij Sinterklaas horen.
Seculiere 'feesten' kun je toch ombuigen tot een 'geoorloofd' samenzijn?
Ik snap de allergie werkelijk niet.
Wij hebben als kinderen ( een reformatorische school bestond nog niet) altijd gewoon Sinterklaas gevierd, maar nooit is bij mij de associatie ontstaan tussen God en Sinterklaas. Dus ik heb die beladenheid niet mee gekregen.
Wellicht snap ik daarom die heftige afwijzing niet.....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:
Posthoorn schreef:Mijn opa was een bekeerde man. Maar toen er ooit op 5 december huisbezoek kwam, heeft hij de ambtsdragers - ik dacht wel na een kop koffie - weer naar huis laten gaan, want hij ging Sinterklaas vieren met zijn gezin!
Een kerkdienst plannen op 5 december vind ik idd. niet handig.
Onbegrijpelijk!
Nee hoor. Als je het al niet voor jezelf deed, dan voor de kinderen. Het zou toch te gek zijn als ze een hekel kregen aan de kerk omdat een wereldvreemde ouderling geen idee heeft dat het Sinterklaas is en toch perse zijn voorgenomen huisbezoek wil doorzetten.

Ik zou ze vriendelijk uitnodigen plaats te nemen en snel nog een cadeautje inpakken.
Goed, dan ben ik, en zijn wij als gezin, maar wereldvreemd.
Ze krijgen bij ons echt weleens een cadeautje, maar bewust niet rond dit feest met alle associaties die erbij horen. En daarom ook niet de refovariant ‘pakjesavond’.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Het gaat mij er niet om dat je niet de keuze mag maken om geen Sinterklaas te vieren. En als je dat in de hele kerkelijke gemeenschap zo doet, dan kan ik mij zelfs voorstellen dat je Dankdag houdt op die dag.

Maar in een gemeenschap waarin dat wel gebeurt, is het wel raar om zonder overleg die dag op huisbezoek te gaan. Dát noem ik wereldvreemd. Om er maar niet van uit te gaan dat het manipulatief is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het gaat mij er niet om dat je niet de keuze mag maken om geen Sinterklaas te vieren. En als je dat in de hele kerkelijke gemeenschap zo doet, dan kan ik mij zelfs voorstellen dat je Dankdag houdt op die dag.

Maar in een gemeenschap waarin dat wel gebeurt, is het wel raar om zonder overleg die dag op huisbezoek te gaan. Dát noem ik wereldvreemd. Om er maar niet van uit te gaan dat het manipulatief is.
Dat laatste vind ik weer een hele stuitende opmerking. Hoe verzin je het! Het is echt een illusie om dat als manipulatief te beschouwen. Je mag er toch vanuit gaan dat het zielenheil zwaarder weegt dan een cadeautje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Dat is een valse tegenstelling.

Je zou met evenveel recht kunnen beweren dat huisbezoek op sinterklaas zorgt voor onnodige ergernis bij kinderen (en ouders) en op die manier schadelijk is voor hun zielenheil. Al vind ik niet dat je daar te snel mee moet schermen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

Huisbezoek is toch nooit onverwacht?
Bij de planning kan je dan toch zelf rekening houden met evt. "verplichtingen" of verplichtingen?
(~)
Plaats reactie