Weekdiensten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mara »

Thea schreef:Toch wel triest dat een dominee zo onderuit wordt gehaald over bepaalde uitspraken, terwijl het wonder dat hij uit de wereld is gehaald en nu op de preekstoel staat, niet wordt opgemerkt...
Tegenover 1 negatieve opmerking, moeten 9 positieve komen, om het in evenwicht te brengen. :fi
Blijkbaar zitten er kritische toehoorders in de GG.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bezorgd »

Thea schreef:Toch wel triest dat een dominee zo onderuit wordt gehaald over bepaalde uitspraken, terwijl het wonder dat hij uit de wereld is gehaald en nu op de preekstoel staat, niet wordt opgemerkt...

Je moet toetsen op inhoud. Dat staat los van de persoon. Want natuurlijk is het een wonder. Alleen gaat het daar niet over. Tegelijkertijd, en dat moet je niet vergeten, het is voor iedereen een wonder die van dood, levend gemaakt wordt. Ook al zit iemand vast in een godsdienstig leven.
Paulus stond ook nog niet zo lang op de preekstoel , maar waardeerde de luisterhouding van de Bereërs wel.
Hopelijk leest hij mee, dan kan hij er alleen maar wat van leren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Thea schreef:Toch wel triest dat een dominee zo onderuit wordt gehaald over bepaalde uitspraken, terwijl het wonder dat hij uit de wereld is gehaald en nu op de preekstoel staat, niet wordt opgemerkt...
Waarom triest? Ik lees er niet in dat hij onderuit wordt gehaald.
Als ik zo hoor waar het over ging dan is het veel inlegkunde. Het bijbelgedeelte geeft daar geen aanleiding voor. Dan is het gewoon vergeestelijken van zo'n geschiedenis.
Wel bijzonder dat zo iemand dat dus ook heeft geleerd te doen...
Dit vind ik helemaal kwalijk. Ik vraag me echt af wat het woord 'vergeestelijken' precies inhoudt. Er zijn wel meerdere predikanten die veel lijnen trekken naar ons eigen leven. Ik heb van 2 verschillende predikanten ooit twee preken gehoord (over Jozef en over Naäman), waar veel geestelijke lessen uit getrokken werden. En dat is helemaal niet verkeerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vergeestelijken vs. geestelijke lessen uit een gedeelte trekken is totaal verschillend dat is al vaker besproken Jantje.
De kern van vergeestelijken is, dat je dingen IN de tekst gaat lezen die er niet staan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Vergeestelijken vs. geestelijke lessen uit een gedeelte trekken is totaal verschillend dat is al vaker besproken Jantje.
De kern van vergeestelijken is, dat je dingen IN de tekst gaat lezen die er niet staan.
De vraag naar vergeestelijken gaat vooral over het punt: ben ik het de uitlegger inhoudelijk eens of niet. Als je het niet met hem eens bent dan benoem je het negatief (vergeestelijken) en als je het wel eens bent dan benoem je dat positief (o wat een mooie geestelijke les). Laten we daarin wel eerlijk zijn.

De boodschapper speelt daarin ook een belangrijke rol.

Zo hoor ik dingen van de kansel, waarvan ik denk: laat maar zitten, hoe kun je het bedenken.
En zo lees ik identieke dingen bij Maarten Luther waarvan ik denk: prima gezegd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Johann Gottfried Walther schreef:Vergeestelijken vs. geestelijke lessen uit een gedeelte trekken is totaal verschillend dat is al vaker besproken Jantje.
De kern van vergeestelijken is, dat je dingen IN de tekst gaat lezen die er niet staan.
Dus je mag bijvoorbeeld van Jozef niet een lijn trekken naar de meerdere Jozef, ook al staat dat niet in de tekst?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vergeestelijken vs. geestelijke lessen uit een gedeelte trekken is totaal verschillend dat is al vaker besproken Jantje.
De kern van vergeestelijken is, dat je dingen IN de tekst gaat lezen die er niet staan.
Dus je mag bijvoorbeeld van Jozef niet een lijn trekken naar de meerdere Jozef, ook al staat dat niet in de tekst?
Dat is een lijn, vergeestelijken gaat veel verder.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Jantje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vergeestelijken vs. geestelijke lessen uit een gedeelte trekken is totaal verschillend dat is al vaker besproken Jantje.
De kern van vergeestelijken is, dat je dingen IN de tekst gaat lezen die er niet staan.
Dus je mag bijvoorbeeld van Jozef niet een lijn trekken naar de meerdere Jozef, ook al staat dat niet in de tekst?
Dat is een lijn, vergeestelijken gaat veel verder.
Leg eens uit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
Thea schreef:Toch wel triest dat een dominee zo onderuit wordt gehaald over bepaalde uitspraken, terwijl het wonder dat hij uit de wereld is gehaald en nu op de preekstoel staat, niet wordt opgemerkt...

Je moet toetsen op inhoud. Dat staat los van de persoon. Want natuurlijk is het een wonder. Alleen gaat het daar niet over. Tegelijkertijd, en dat moet je niet vergeten, het is voor iedereen een wonder die van dood, levend gemaakt wordt. Ook al zit iemand vast in een godsdienstig leven.
Paulus stond ook nog niet zo lang op de preekstoel , maar waardeerde de luisterhouding van de Bereërs wel.
Hopelijk leest hij mee, dan kan hij er alleen maar wat van leren.
Overigens ontvingen de Bereërs het woord in alle toegenegenheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik heb sterk de indruk dat hier het tegendeel waar is...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ad Anker »

Heeft die toegenegenheid iets te maken met welwillend luisteren/lezen, overigens?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Natuurlijk.

Iemand die met toegenegenheid des harten luistert, zal ook welwillend luisteren en lezen.

Hoezo?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5398
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
Posthoorn schreef:Gisteren een weekdienst gehoord van ds. M.T. al-Chalabi, in het kader van Bijzondere Noden. Alleen niets over bijzondere noden gehoord. ;)
Het was aardig druk, want iedereen was natuurlijk nieuwsgierig naar deze predikant.
Ja, er waren veel Atheners aanwezig.
Zijn jullie directe familie van elkaar?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mistig »

Weekdiensten Gereformeerde Gemeenten
Regio Rotterdam
Week 5


Woensdag 30-01-2019 - Berkenwoude - Ds. C. van Ruitenburg
Woensdag 30-01-2019 - Poortugaal - Ds. B. van der Heiden
Woensdag 30-01-2019 - Rotterdam-IJsselmonde - Ds. G. Hoogerland (Bijbellezing)
Woensdag 30-01-2019 - Rotterdam-Alexanderpolder - Ds. J.W. Verweij
Donderdag 31-01-2019 - Alblasserdam - Ds. G.W.S. Mulder (Zendingsdienst)
Donderdag 31-01-2019 - Krimpen aan den IJssel - Ds. C. van Ruitenburg (Bijbellezing)
Donderdag 31-01-2019 - Ridderkerk - Ds. B. van der Heiden
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jeschurun »

Je vergeet:
Donderdag 31-01-2019 - Hendrik-Ido-Ambacht - Ds. J.M.D. de Heer (Zendingsdienst)
Plaats reactie