Weekdiensten

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:Misschien is dit ooit al langsgekomen op dit forum hoor. Maar: is Geldermalsen de grootste vacante OGG gemeente van het kerkverband? Of ligt de gemeente erg centraal t.o.v. anderen? Ik denk dat veel andere gemeenten namelijk alleen maar kunnen dromen over zo'n gevuld preekrooster (met alleen eigen verband predikanten).
Ik denk niet dat het te maken heeft met dat het de grootste vacante gemeente is, en ook niet direct met de centrale ligging. Maar het is meer historisch zo gegroeid, mede - of vooral door de invloed van ouderling Philibert. Het is best uniek ja, binnen de OGGiN. De verdeling van preekbeurten is al zo lang als ik weet toch een beetje scheef tussen verschillende gemeenten. Dat zou beter centraal geregeld kunnen worden, vind ik.
mark1985
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door mark1985 »

Krimpen en Urk de grootste en beide voorzien.
Dan Barneveld / Kinderdijk / Geldermalsen - allemaal even groot denk ik.
Barneveld / Kinderdijk wisselen predikant nu uit.

Hoezo centraal regelen? Als de predikant gevraagd wordt kan deze toch ook nee zeggen!
Er is 1 predikant die zelf een strikte handhaving heeft, alle gemeente evenveel te bedienen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

mark1985 schreef:Hoezo centraal regelen? Als de predikant gevraagd wordt kan deze toch ook nee zeggen!
Zodat ze het allemaal zó kunnen doen:
mark1985 schreef:Er is 1 predikant die zelf een strikte handhaving heeft, alle gemeente evenveel te bedienen.
mark1985
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door mark1985 »

Waar maak je je druk om?
Ik ga toch ook niet bepalen hoe vaak je bij je familie komt.
Ook precies een lijstje bijhouden.
::please
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door windorgel »

Toch vind ik het persoonlijk wel schrijnend dat de kerkenraad van menig kleinere gemeente moet bedelen om een preekbeurt van een ds en met moeite eens per maand een weekdienst geregeld kan krijgen waarin een predikant voorgaat. Soms is een dienst al afgesproken maar wordt deze door de ds alsnog afgezegd omdat Geldermalsen hem ook heeft gevraagd (later dus als die andere gemeente!). Blijkbaar durven predikanten geen nee te zeggen tegen dhr Philibert. Daar heb ik wel een beetje moeite mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

mark1985 schreef:Waar maak je je druk om?
Ik ga toch ook niet bepalen hoe vaak je bij je familie komt.
Ook precies een lijstje bijhouden.
::please
Nee, als je zelf in Geldermalsen zit is er niets om je druk over te maken...
Zelf zat ik vroeger ook in een gemeente die zes of zeven zondagen per jaar een dominee had; mijn collega moest blij zijn als dat eens per jaar was. Is het logisch dat hij dat wel eens moeilijk vond?
En is het logisch dat sommige gemeenten dan wel eens een predikant van buiten het kerkverband uitnodigen?
Als dat te vaak gebeurt, kunnen ze vanuit Geldermalsen nog op commentaar rekenen ook.
mark1985
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door mark1985 »

Waar zijn de bewijzen dat een dienst wordt afgezegd omdat ze dan naar Geldermalsen moeten?
Hoor dat graag!!!
En daarbij, de scriba regelt de invulling van de diensten en niet de ouderling.
Wat denk je dat in Ger. Gem en GGiN gebeurd, hetzelfde toch?
GG: Barneveld / Opheusden etc. veel dominees
GGiN: Opheusden vacant (nu niet het geval) , dan veel dominees daar.

Ik zou zeggen: zijn er nuttigere dingen om je druk om te maken?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

mark1985 schreef:Ik zou zeggen: zijn er nuttigere dingen om je druk om te maken?
Ja zeker, dat zijn er aardig wat inderdaad.
Joostw
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mei 2017, 11:04

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Joostw »

mark1985 schreef:Waar zijn de bewijzen dat een dienst wordt afgezegd omdat ze dan naar Geldermalsen moeten?
Hoor dat graag!!!
En daarbij, de scriba regelt de invulling van de diensten en niet de ouderling.
Wat denk je dat in Ger. Gem en GGiN gebeurd, hetzelfde toch?
GG: Barneveld / Opheusden etc. veel dominees
GGiN: Opheusden vacant (nu niet het geval) , dan veel dominees daar.

Ik zou zeggen: zijn er nuttigere dingen om je druk om te maken?
Ik vind het ook een zeer kwalijke zaak daar in Geldermalsen. Mijn oma zit in kleine Ogg en daar komen haast nooit predikanten dus nodigen ze ds verschuure, v Boven en v Belzen maar uit!! En dan vinden ze het in de OGG gek dat er overloop komt naar deGG.. ik niet :nananere
Laat die beste man daar in Geldermalsen maar een paar diensten geven aan andere gemeenten!!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Een kwalijke zaak nog wel. Als kerkenraden meer eigen predikanten willen op hun kansel, kunnen ze deze toch gewoon vragen?
En als de predikant dan 'steeds weer' naar Geldermalsen gaat, dan kunnen ze daar gewoon een punt van maken door hem (en zijn ambtsbroeders) er op aan te spreken. Mijn inziens is het kwalijker dat Geldermalsen niet beroepen wil, vanwege het missen van de rechte beleving.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Orchidee »

Geldermalsen is toch een bijzonder geval hoor! En dat heeft verschillende redenen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Een kwalijke zaak nog wel. Als kerkenraden meer eigen predikanten willen op hun kansel, kunnen ze deze toch gewoon vragen?
En als de predikant dan 'steeds weer' naar Geldermalsen gaat, dan kunnen ze daar gewoon een punt van maken door hem (en zijn ambtsbroeders) er op aan te spreken.
Ik weet niet of je weet hoe het in de OGGiN toegaat. Er zijn weinig predikanten, die vaak overvol zitten. Er zijn dominees die zelf een indeling maken en dan meedelen wanneer ze naar een gemeente komen: die gemeenten wachten dus gewoon af of ze nog een preekbeurtje krijgen.
Er zijn ook kerkenraden die zelf erachter aan gaan. Niet iedere predikant is erg goed in 'nee' zeggen.
En in de OGGiN is 'gewoon een punt maken en een dominee aanspreken' niet zo gebruikelijk. Dat heeft te maken met cultuur, en het heeft ook te maken met het feit dat er gewoon begrip is voor de drukke agenda's.
Of dominees gewoon zelf extra datums reserveren voor Geldermalsen, of dat de scriba daar gewoon heel vroeg is met vragen, is mij niet bekend.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:Een kwalijke zaak nog wel. Als kerkenraden meer eigen predikanten willen op hun kansel, kunnen ze deze toch gewoon vragen?
En als de predikant dan 'steeds weer' naar Geldermalsen gaat, dan kunnen ze daar gewoon een punt van maken door hem (en zijn ambtsbroeders) er op aan te spreken.
Ik weet niet of je weet hoe het in de OGGiN toegaat. Er zijn weinig predikanten, die vaak overvol zitten. Er zijn dominees die zelf een indeling maken en dan meedelen wanneer ze naar een gemeente komen: die gemeenten wachten dus gewoon af of ze nog een preekbeurtje krijgen.
Er zijn ook kerkenraden die zelf erachter aan gaan. Niet iedere predikant is erg goed in 'nee' zeggen.
En in de OGGiN is 'gewoon een punt maken en een dominee aanspreken' niet zo gebruikelijk. Dat heeft te maken met cultuur, en het heeft ook te maken met het feit dat er gewoon begrip is voor de drukke agenda's.
Of dominees gewoon zelf extra datums reserveren voor Geldermalsen, of dat de scriba daar gewoon heel vroeg is met vragen, is mij niet bekend.
Logisch dat er begrip is voor de drukke aganda's. Dat een predikant zelf zijn preekbeurten regelt vind ik dan weer niet logisch. Wel dat een predikant zelf er op toeziet dat hij alle gemeenten even veel kans geeft. Geldermalsen heeft bijna elke week een predikant. Sommige gemeenten komen niet verder dan 1 keer in de 1 á 2 maanden. Dat vind ik nogal een verschil.
Maar als Geldermalsen dan andere gemeenten aanspreekt op het laten voorgaan van 'buitenverbanders' vind ik dan echt te ver gaan. Dan ben je een erg kortzichtig. Dan zeg ik, ongeacht wat de cultuur ook is, spreek de predikanten en Geldermalsen daar gewoon op aan. Maar goed waarschijnlijk kan Geldermalsen veel maken en breken. Dat is wellicht een vorm van hierarchie, waar ik vreemd aan ben.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:Een kwalijke zaak nog wel. Als kerkenraden meer eigen predikanten willen op hun kansel, kunnen ze deze toch gewoon vragen?
En als de predikant dan 'steeds weer' naar Geldermalsen gaat, dan kunnen ze daar gewoon een punt van maken door hem (en zijn ambtsbroeders) er op aan te spreken.
Ik weet niet of je weet hoe het in de OGGiN toegaat. Er zijn weinig predikanten, die vaak overvol zitten. Er zijn dominees die zelf een indeling maken en dan meedelen wanneer ze naar een gemeente komen: die gemeenten wachten dus gewoon af of ze nog een preekbeurtje krijgen.
Er zijn ook kerkenraden die zelf erachter aan gaan. Niet iedere predikant is erg goed in 'nee' zeggen.
En in de OGGiN is 'gewoon een punt maken en een dominee aanspreken' niet zo gebruikelijk. Dat heeft te maken met cultuur, en het heeft ook te maken met het feit dat er gewoon begrip is voor de drukke agenda's.
Of dominees gewoon zelf extra datums reserveren voor Geldermalsen, of dat de scriba daar gewoon heel vroeg is met vragen, is mij niet bekend.
Logisch dat er begrip is voor de drukke aganda's. Dat een predikant zelf zijn preekbeurten regelt vind ik dan weer niet logisch. Wel dat een predikant zelf er op toeziet dat hij alle gemeenten even veel kans geeft. Geldermalsen heeft bijna elke week een predikant. Sommige gemeenten komen niet verder dan 1 keer in de 1 á 2 maanden. Dat vind ik nogal een verschil.
Maar als Geldermalsen dan andere gemeenten aanspreekt op het laten voorgaan van 'buitenverbanders' vind ik dan echt te ver gaan. Dan ben je een erg kortzichtig. Dan zeg ik, ongeacht wat de cultuur ook is, spreek de predikanten en Geldermalsen daar gewoon op aan. Maar goed waarschijnlijk kan Geldermalsen veel maken en breken. Dat is wellicht een vorm van hierarchie, waar ik vreemd aan ben.
mark1985
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door mark1985 »

Orchidee schreef:Geldermalsen is toch een bijzonder geval hoor! En dat heeft verschillende redenen!
Vertel!
Vertel!
Plaats reactie