Weekdiensten

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Delftenaar »

Wandelende schreef:
Delftenaar schreef: Waarom hangt er dan in zoveel kerkgebouwen van de GG een klok? In andere kerkgenootschappen kom je dat amper tegen.
Is dat verkeerd?
Om eerlijk te zijn vind ik het storend. Als ik naast familie in de kerk zit komt na het amen direct de vraag hoe laat het is (trouwens zinloos omdat ik geen horloge draag). En als je na de dienst langs komt is het enige wat je hoort of het een lange of korte preek was. Daar erger ik me flink aan.

Het mooie van de kerk is dat het de enige plek is waar de tijd wegvalt. In tegenstelling tot de rest van de week waarin de klok regeert. Zeker omdat ik een baan heb waarin tijd zeer belangrijk is. Dan is het heel fijn om even een voorsmaak te hebben van het leven waarin er geen tijd meer is.

De ene predikant is wat beknopt van aard en heeft wellicht maar 20 minuten nodig om de preek te houden. Een ander doet daar bijvoorbeeld 45 minuten over.
Het zal, maar de lengte van de preek doet er niet toe, als de inhoud maar op orde is.

Na het amen van een goede preek zou je wel eens willen dat de predikant nog verder blijft preken. Belangrijk is de boodschap die je meekrijgt uit de besproken Bijbeltekst, dus van God zelf, en wat je daarmee concreet in je leven mee kunt om als christen weer de week in te gaan.
Als dat in 20 minuten gezegd is: waarom niet? En als het een uur duurt net zo: waarom niet?
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ik kan me daar wel in vinden. De problemen ontstaan vooral als dominees structureel een hoop tijd besteden aan herhaling en overbodige woorden. En (maar dat komt wat minder voor) als dominees zoveel in een preek willen vertellen, dat het geen overweging meer is, maar een college.

Ik vind het voor de lengte van een preek ook uitmaken of er een tussenzang is, of zelfs twee. Vooral in de CGK doen ze daar niet altijd aan, terwijl de preken dan soms toch 40 minuten of nog langer duren. Dat vind ik echt heel vermoeiend. Maar je went er aan, waarschijnlijk.

Hoewel een tussenzang als er allang amen had moeten volgen, ook niet altijd prettig is.
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door NorahLinde »

DDD schreef:
Ik vind het voor de lengte van een preek ook uitmaken of er een tussenzang is, of zelfs twee. Vooral in de CGK doen ze daar niet altijd aan, terwijl de preken dan soms toch 40 minuten of nog langer duren. Dat vind ik echt heel vermoeiend. Maar je went er aan, waarschijnlijk.
Klopt ;-). In onze gemeente, CGK, wordt 9 van de 10x langer dan 40 minuten gepreekt. Ik stoor me er niet aan, al maakt de inhoud en voordracht wel degelijk verschil in of ik de volle aandacht er bij kan houden gedurende de hele preek. Maar zéker niet per definitie vermoeiend :-)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Ik geloof dat het steeds minder voorkomt dat een preek "om des tijdswille" ingekort moet worden... Ik heb dat vroeger vele malen gehoord. Nu bijna nooit meer. Alles is blijkbaar tot in de puntjes uitgewerkt, en soms zelfs uitgeschreven. Dan komt het soms een beetje vreemd over als zo'n dominee bidt om de hulp en leiding van de Heilige Geest. Hij heeft het immers blijkbaar al klaar? Tja zo geven de dingen wel eens wat te denken.
Een dominee is geroepen om Gods Woord te preken.
En hoe hij dat doet, d.m.v. een preekschets of (deels) uitgeschreven, of improvisatie, dat doet er helemaal niet toe. Dat heeft niks met het waarheidsgehalte te maken.
Een dominee heeft tijdens de dienst de verantwoordelijkheid die de Heere hem oplegt, en de gemeente heeft de verantwoordelijkheid om naar dat Woord te luisteren voor eigen hart.
Daarom hebben zowel de dominee als de gemeente de hulp en de leiding van de Heilige Geest nodig.
Het gaat om het Woord, niet de manier waarop een preek tot stand is gekomen.
Laten we oppassen - vooral ook bij improvisatie - dat er een verkeerde gemoedelijkheid wordt gewekt waardoor een gemoedstoestand ontstaat die weliswaar makkelijk voor bevinding wordt gehouden, maar het in feite helemaal niet is.
Voor dit soort praktijken wil ik ernstig waarschuwen.
U begrijpt me niet, en valt weer in hetzelfde wantrouwen.
De dingen die u zegt onderschrijf ik ook voor een groot deel. Er is helemaal niets tegen een uitgebreide of minder uitgebreide preekschets. Ik denk dat de meeste predikanten wel een preekschets gebruiken. Daar ging het niet over.
Het ging erover dat het levende Woord verkondigd wordt, en dat is niet altijd precies aan een preekschets gebonden. Er word wel eens gezegd als mond en hart overvloeien dat dan het meeste onderwijs kan komen. Soms zaken die de predikant niet van tevoren had ingecalculeerd in zijn preek. Ik zou er verschillende voorbeelden van kunnen noemen. Hier blijkt weer dat we veraf leven van het afhankelijke nauwe leven met God. We hebben nu een preekschets en de dominees wordt verondersteld dan te kunnen preken. Dat is niet waar hoor! Nee, de dominee heeft allereerst licht van boven nodig. En een preekschets kan geen dadelijk licht geven. Daar is de Hulp en Verwachting in de Naam van de drie-enige God toe nodig. De dienst begint ook niet voor niet met: Onze hulp...
En met "onze Hulp" kan het. Denk aan de heel eenvoudige predikers uit mijn jeugd: Ds. A. Bregman, ds. J. Karens. Heldere lichten waren dat aan de kerkhemel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Ik geloof dat het steeds minder voorkomt dat een preek "om des tijdswille" ingekort moet worden... Ik heb dat vroeger vele malen gehoord. Nu bijna nooit meer. Alles is blijkbaar tot in de puntjes uitgewerkt, en soms zelfs uitgeschreven. Dan komt het soms een beetje vreemd over als zo'n dominee bidt om de hulp en leiding van de Heilige Geest. Hij heeft het immers blijkbaar al klaar? Tja zo geven de dingen wel eens wat te denken.
Een dominee is geroepen om Gods Woord te preken.
En hoe hij dat doet, d.m.v. een preekschets of (deels) uitgeschreven, of improvisatie, dat doet er helemaal niet toe. Dat heeft niks met het waarheidsgehalte te maken.
Een dominee heeft tijdens de dienst de verantwoordelijkheid die de Heere hem oplegt, en de gemeente heeft de verantwoordelijkheid om naar dat Woord te luisteren voor eigen hart.
Daarom hebben zowel de dominee als de gemeente de hulp en de leiding van de Heilige Geest nodig.
Het gaat om het Woord, niet de manier waarop een preek tot stand is gekomen.
Laten we oppassen - vooral ook bij improvisatie - dat er een verkeerde gemoedelijkheid wordt gewekt waardoor een gemoedstoestand ontstaat die weliswaar makkelijk voor bevinding wordt gehouden, maar het in feite helemaal niet is.
Voor dit soort praktijken wil ik ernstig waarschuwen.
U begrijpt me niet, en valt weer in hetzelfde wantrouwen.
De dingen die u zegt onderschrijf ik ook voor een groot deel. Er is helemaal niets tegen een uitgebreide of minder uitgebreide preekschets. Ik denk dat de meeste predikanten wel een preekschets gebruiken. Daar ging het niet over.
Het ging erover dat het levende Woord verkondigd wordt, en dat is niet altijd precies aan een preekschets gebonden. Er word wel eens gezegd als mond en hart overvloeien dat dan het meeste onderwijs kan komen. Soms zaken die de predikant niet van tevoren had ingecalculeerd in zijn preek. Ik zou er verschillende voorbeelden van kunnen noemen. Hier blijkt weer dat we veraf leven van het afhankelijke nauwe leven met God. We hebben nu een preekschets en de dominees wordt verondersteld dan te kunnen preken. Dat is niet waar hoor! Nee, de dominee heeft allereerst licht van boven nodig. En een preekschets kan geen dadelijk licht geven. Daar is de Hulp en Verwachting in de Naam van de drie-enige God toe nodig. De dienst begint ook niet voor niet met: Onze hulp...
Wantrouwen is totaal niet aan de orde, @Dia, het ging me om de vetgedrukte zin, wat ik niet zo goed kan plaatsen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

DIA, ik snap wel wat je bedoelt. Ik wil alleen maar iets persoonlijks hierover zeggen. Wij hebben een dominee die heel erg van orde en regelmaat houdt. Alles gaat heel stipt en strak, zeg maar.

Ik denk dat iets bijzonders dan toch meer indruk maakt dan dat een predikant standaard zijn preek twintig minuten langer aanhoudt.
Ik herinner mij van één keer dat het leek alsof hij niet durfde te stoppen. Hij sprak heel rustig, maar ernstig over hoe noodzakelijk het is om de Heere Jezus te kennen, en hoe verschrikkelijk het is om buiten Hem te sterven. Dat maakte wel indruk, hoewel ik moet zeggen dat het voor mij persoonlijk bij een indruk bleef.
En verder was het een bijzondere zondag toen hij sprak over de eerste verzen van Jesaja 55, en toen 's morgens de preek niet afkreeg en daarom 's middags verder ging. Voor iemand die zijn preek behoorlijk op papier uitwerkt en zich aan een keurige tijdsindeling houdt, is dat heel bijzonder.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

Delftenaar schreef:
Wandelende schreef:
Delftenaar schreef: Waarom hangt er dan in zoveel kerkgebouwen van de GG een klok? In andere kerkgenootschappen kom je dat amper tegen.
Is dat verkeerd?
Om eerlijk te zijn vind ik het storend. Als ik naast familie in de kerk zit komt na het amen direct de vraag hoe laat het is (trouwens zinloos omdat ik geen horloge draag). En als je na de dienst langs komt is het enige wat je hoort of het een lange of korte preek was. Daar erger ik me flink aan.

Het mooie van de kerk is dat het de enige plek is waar de tijd wegvalt. In tegenstelling tot de rest van de week waarin de klok regeert. Zeker omdat ik een baan heb waarin tijd zeer belangrijk is. Dan is het heel fijn om even een voorsmaak te hebben van het leven waarin er geen tijd meer is.

De ene predikant is wat beknopt van aard en heeft wellicht maar 20 minuten nodig om de preek te houden. Een ander doet daar bijvoorbeeld 45 minuten over.
Het zal, maar de lengte van de preek doet er niet toe, als de inhoud maar op orde is.

Na het amen van een goede preek zou je wel eens willen dat de predikant nog verder blijft preken. Belangrijk is de boodschap die je meekrijgt uit de besproken Bijbeltekst, dus van God zelf, en wat je daarmee concreet in je leven mee kunt om als christen weer de week in te gaan.
Als dat in 20 minuten gezegd is: waarom niet? En als het een uur duurt net zo: waarom niet?
Ik ben een man van de tijd en houd ook graag van structuur en daarmee controle cq. zicht op de tijd. Tijdens de preken mag de tijd zeker weleens wegvallen. Zelfs met klok. Omdat ikzelf geen horloge of telefoon mee wil nemen, vind ik het prettig dat er een klok aanwezig is. En door mensen die dan direct beoordelen of het een lange of korte preek was, zou er wel een ander gespreksonderwerp gezocht worden om een oordeel te vellen. Niet alleen 'tijd' maakt de nabespreking hol en leeg.

Ach... Het is maar een klok.
(~)
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door CvdW »

Met eerbied gesproken heeft de Heilige Geest geen kerkdienst nodig van twee uur.
Wanneer een dienst dus korter duurt dan anderhalf uur is dat geen probleem. Ik kan me nog goed herinneren tijdens een vakantie op de Veluwe dat predikant uit Garderen in één uur en 15 minuten inhoudelijk meer had gezegd dan die andere predikant en die na één uur en vijftig minuten zei 'om des tijds wille'.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door CvdW »

Laat duidelijk zijn dat ik geen voorstander ben van kerkdiensten van zestig minuten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Wat denk ik ook meespeelt is de lengte van het grote gebed en het tempo van de samenzang. Als de dominee 5 minuten langer bidt en de voorzang en de collectezang duren bij elkaar al 10 minuten, dan heb je zo een kwartier extra te pakken. Vandaar dat de diensten op (met name) de Veluwe soms ook langer duren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:En (maar dat komt wat minder voor) als dominees zoveel in een preek willen vertellen, dat het geen overweging meer is, maar een college.
Wat bedoel je daarmee?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28729
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Wat denk ik ook meespeelt is de lengte van het grote gebed en het tempo van de samenzang. Als de dominee 5 minuten langer bidt en de voorzang en de collectezang duren bij elkaar al 10 minuten, dan heb je zo een kwartier extra te pakken. Vandaar dat de diensten op (met name) de Veluwe soms ook langer duren.
Het tempo van de samenzang gaat volgens mij vrijwel altijd omgekeerde evenredig op met het aantal te zingen coupletten. Hoe langzamer, hoe minder er gezongen wordt.

In het ideale geval is een preek in een gemeente waar men langzaam zingt ook wat langer. Dan heb je als luisteraar een minder hoge verwerkingssnelheid nodig om de preek te kunnen volgen, en dat heeft de gemeente dan waarschijnlijk gemiddeld genomen ook nodig. Piet den Uijl zegt althans dat iedere gemeente een natuurlijk zangtempo heeft.

Het zou de moeite waar zijn om dat uit te zoeken. Als dat waar zou zijn, dan heb ik in ieder geval het genoegen dat de preken in onze gemeente niet zo heel lang hoeven te duren.Hoewel ik vermoed dat ook de mate van conservatisme invloed heeft op het zangtempo. Het zangtempo in de GG kan mogelijk niet helemaal alleen uit verschillen in opleidingsniveau worden verklaard.

Jantje schreef:
DDD schreef:En (maar dat komt wat minder voor) als dominees zoveel in een preek willen vertellen, dat het geen overweging meer is, maar een college.
Wat bedoel je daarmee?
Dat sommige dominees zoveel informatie geven in een preek, dat je gerust vier of vijf notitievelletjes kunt volschrijven met informatie en overwegingen. Dat is veel te veel. Zes punten waar de gemeente nog eens over na kan denken, is méér dan voldoende.

Afgelopen zondag was ik in een kerk waar de preek vrij kort was, en ik me een beetje stoorde aan de vele herhalingen van één op zich goed punt. Maar ik heb er desondanks deze week al een aantal keer aan gedacht. Als je 20 goede punten maakt, blijft er vermoedelijk niet veel van hangen. Dat is zonde van de moeite van beide kanten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

In de meeste gevallen wel, maar niet altijd hoor. Er zijn dominees die pas na 35 tot 40 minuten na de aanvang van de dienst aan hun preek kunnen beginnen, omdat ze én te lang hebben gebeden én men lang moest zingen. Ik beluisterde pas een dienst en daar duurde de collectezang van 2 coupletten (inclusief voor-, tussen- en naspel) meer dan 6 minuten.

Ik geloof niet dat het waar is dat zo snel/langzaam een gemeente zingt, zo snel/langzaam ook de preek is. Er zijn enkele dominees die zo snel praten, dat ze soms over hun woorden struikelen, terwijl de gemeente heel langzaam zingt.
Wat je zegt over het natuurlijke zangtempo in iedere gemeente, geloof ik wel. Je komt in sommige gemeenten die nogal wat toerisme aantrekken aan vakantiegangers een ongelijke samenzang tegen en dat is erg storend. Daar ben ik zelf meerdere malen getuige van geweest.

Dat laatste is zeker niet het geval nee. Volgens mij zijn er mensen die er een sport van maken om als het orgel de psalm inzet, zolang mogelijk te wachten om te beginnen met zingen. Vanwege dat vind ik het heel bijzonder dat men in Kootwijkerbroek toen zanglessen heeft gekregen, tijdens gemeenteavonden, onder leiding van diezelfde meneer den Uijl. Dat zouden meer gemeenten moeten doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:In de meeste gevallen wel, maar niet altijd hoor. Er zijn dominees die pas na 35 tot 40 minuten na de aanvang van de dienst aan hun preek kunnen beginnen, omdat ze én te lang hebben gebeden én men lang moest zingen. Ik beluisterde pas een dienst en daar duurde de collectezang van 2 coupletten (inclusief voor-, tussen- en naspel) meer dan 6 minuten.

Ik geloof niet dat het waar is dat zo snel/langzaam een gemeente zingt, zo snel/langzaam ook de preek is. Er zijn enkele dominees die zo snel praten, dat ze soms over hun woorden struikelen, terwijl de gemeente heel langzaam zingt.
Wat je zegt over het natuurlijke zangtempo in iedere gemeente, geloof ik wel. Je komt in sommige gemeenten die nogal wat toerisme aantrekken aan vakantiegangers een ongelijke samenzang tegen en dat is erg storend. Daar ben ik zelf meerdere malen getuige van geweest.

Dat laatste is zeker niet het geval nee. Volgens mij zijn er mensen die er een sport van maken om als het orgel de psalm inzet, zolang mogelijk te wachten om te beginnen met zingen. Vanwege dat vind ik het heel bijzonder dat men in Kootwijkerbroek toen zanglessen heeft gekregen, tijdens gemeenteavonden, onder leiding van diezelfde meneer den Uijl. Dat zouden meer gemeenten moeten doen.
Ger Gem Houten ook en dat is te horen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Hoe/wat bedoel je? Ik geloof dat de eerste 2 zinnen van de laatste alinea op hen toch niet op van toepassing zijn... :haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie