Weekdiensten

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
Mannes schreef:
DDD schreef:Volgens mij zegt ds. Golverdingen dat dat ook voor een belangrijk deel een constructie achteraf is geweest. Maar goed. Het is niet een heel belangrijk punt.

En dat het de spreekwoordelijke druppel was, dat is voor mij nieuw. Misschien voor de gematigde leden om de zware broeders de deur uit te zetten, maar andersom heb ik dat nooit begrepen. Maar iemand die alle boeken hierover heeft gelezen, kan misschien opheldering geven.
Ik heb ze alle 3 gelezen, als je dat ook doet dan heb je een ander niet nodig op dat punt.
Als je die bewuste 3 boeken hebt gelezen, krijg je nogal een eenzijdig beeld voorgeschoteld. In deze is het toch altijd fijn om ook de argumenten van de 'tegenpartij' te horen. Bovendien zou bijvoorbeeld het boek "Uit ons uitgegaan" de helft dunner zijn, als men zich alleen bij de feiten zou hebben gehouden. De andere helft bestaat uit venijn, emotionele ongefundeerde uitspraken etc, etc. Gelukkig zijn er velen binnen de GGiN die dit boek ook niet meer aanbevelen.
Van het boek "Uit ons uitgegaan" heeft ds. Mallan naderhand eens gezegd dat hij wenste dat dit boek nooit verschenen was. Naar aanleiding van een soort zelfgenoegzaamheid dat eruit prak, en dat i.v.m. de droevige gebeurtenissen en de scheuring van 1980.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:
-DIA- schreef:Zolang die rooms was is dat een onmogelijkheid. Het leven kan niet met de dood omgaan. En de dood haat het leven.
Dr WJ op 't Hof heeft diverse malen gezegd dat hij mensen uit de RK kerk heeft ontmoet waarvan hij overtuigd is dat hij die in de hemel weer gaat ontmoeten! Waar het Woord is, werkt de Geest
Dat kan, maar dan was het hart niet meer rooms... Ofwel beter, ze waren aan hun roomse hart ontdekt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:
-DIA- schreef:Zolang die rooms was is dat een onmogelijkheid. Het leven kan niet met de dood omgaan. En de dood haat het leven.
Dr WJ op 't Hof heeft diverse malen gezegd dat hij mensen uit de RK kerk heeft ontmoet waarvan hij overtuigd is dat hij die in de hemel weer gaat ontmoeten! Waar het Woord is, werkt de Geest
Dat kan, maar dan was het hart niet meer rooms... Ofwel beter, ze waren aan hun roomse hart ontdekt.
Mooie oplossing, maar hoe het ook zij... in elk geval is daarmee aangetoond dat de praktijk wel eens anders kan zijn dan dat wij het als mensen oppervlakkig beschouwen. Dus wees daar dan maar voorzichtig mee. Het is ook helemaal niet nodig om dit soort uitspraken te doen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Bertiel schreef:
-DIA- schreef:Zolang die rooms was is dat een onmogelijkheid. Het leven kan niet met de dood omgaan. En de dood haat het leven.
Dr WJ op 't Hof heeft diverse malen gezegd dat hij mensen uit de RK kerk heeft ontmoet waarvan hij overtuigd is dat hij die in de hemel weer gaat ontmoeten! Waar het Woord is, werkt de Geest
Dat kan, maar dan was het hart niet meer rooms... Ofwel beter, ze waren aan hun roomse hart ontdekt.
Mooie oplossing, maar hoe het ook zij... in elk geval is daarmee aangetoond dat de praktijk wel eens anders kan zijn dan dat wij het als mensen oppervlakkig beschouwen. Dus wees daar dan maar voorzichtig mee. Het is ook helemaal niet nodig om dit soort uitspraken te doen.
Maar u bent het toch wel met me eens dat het ware leven niet met de roomse leer overweg kan? Ik las zondag in een preek van Wulfert Floor hoe hij dacht over onbekeerde vrienden. Vrienden, waarvan hij liefde, hulp enz. had ontvangen, en dan nu bedenkend waar na hun sterven hun plaats zou zijn. Dan zou toch niet zonder enige huiver gelezen kunnen worden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Het ging hier niet over onbekeerde vrienden. Maar over Rooms-Katholieke vrienden.

En ik ben het in ieder geval zeker niet met je eens dat ware gelovigen niet rooms-katholiek kunnen zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Ik stop met dit GEHAKKETAK, dit is verre van stichtelijk, nee het is een aanfluiting voor de buitenwereld die dit leest: Ziet hoe ze elkaar wantrouwen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 12 okt 2018, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mistig »

Kennen Rooms-Katholieken ook weekdiensten?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:Kennen Rooms-Katholieken ook weekdiensten?
Ja hoor, ik heb ze vaak gezien om zo voor hun doden te bidden enzo…. Maria openlijk aan te roepen en te eren. Ook heb ik eens een dienst gehoord bij het begin van de viering van het Carnaval, ik meen in Bornerbroek.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ouddorp »

Dr WJ op 't Hof heeft diverse malen gezegd dat hij mensen uit de RK kerk heeft ontmoet waarvan hij overtuigd is dat hij die in de hemel weer gaat ontmoeten! Waar het Woord is, werkt de Geest
Volgens mij heeft ds. Mallan ook wel eens zoiets gezegd.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ouddorp »

Dr WJ op 't Hof heeft diverse malen gezegd dat hij mensen uit de RK kerk heeft ontmoet waarvan hij overtuigd is dat hij die in de hemel weer gaat ontmoeten! Waar het Woord is, werkt de Geest
Volgens mij heeft ds. Mallan ook wel eens zoiets gezegd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Ouddorp schreef:
Dr WJ op 't Hof heeft diverse malen gezegd dat hij mensen uit de RK kerk heeft ontmoet waarvan hij overtuigd is dat hij die in de hemel weer gaat ontmoeten! Waar het Woord is, werkt de Geest
Volgens mij heeft ds. Mallan ook wel eens zoiets gezegd.
Het zou ook zeker kunnen... En de kinderen des Koninkrijks zouden niet zelden uitgeworpen worden.
Ons tot beschaming en onderwijs. Het gaat niet om de naam die we dragen, maar hoe het in ons binnenste is gesteld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:Ik stop met dit GEHAKKETAK, dit is verre van stichtelijk, nee het is een aanfluiting voor de buitenwereld die dit leest: Ziet hoe ze elkaar wantrouwen.
Wellicht geen wantrouwen, meer dat je compleet anders over zaken denkt dan de ander. Bij zoveel dat er gelezen kan worden is sprake van aanfluiting....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door J.C. Philpot »

Mistig schreef:Kennen Rooms-Katholieken ook weekdiensten?
Ja hoor. In Nederland misschien niet zoveel meer, maar in het buitenland zijn er Katholieken die dagelijks ter mis gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Ik stop met dit GEHAKKETAK, dit is verre van stichtelijk, nee het is een aanfluiting voor de buitenwereld die dit leest: Ziet hoe ze elkaar wantrouwen.
Wellicht geen wantrouwen, meer dat je compleet anders over zaken denkt dan de ander. Bij zoveel dat er gelezen kan worden is sprake van aanfluiting....
Dat is het juist. Botsingen tussen meerdere geloven, en echt niet minder dan de strijd ten tijde van Arminius lijkt me. Anders denken... anders geloven, anders belijden, anders Bijbellezen. Dit kan in feite toch niet? Als we onze belijdenis tenminste serieus willen nemen. Maar we kunnen er dan toch niet van uit gaan dat het "Reformatorisch denken" nog relevant is en serieus wordt genomen, en zeker als dit gehakketak tegen één stroming maar aanhoudt, en niet zomaar eventjes, voor mij al meer dan 10 jaar. Ben ik zo fout in wat zeg, is het faliekant in tegenspraak met onze belijdenis, of is dat de vernieuwende tegenpartij die dat waarschijnlijk zelf niet eens meer door heeft? We weten wel dat de waarheid altijd verzet oproept, maar is het nu anders als we ons nog reformatorisch willen noemen. Is het niet te vergelijken met een zware strijd, en dan nog wel een onderlinge burgerstrijd ofwel te vergelijken met een burgeroorlog. Er zitten zoveel verschillende geloven die nooit een zullen worden. Wat is Reformatorisch, in de zin waarin Refoforum dit ziet? Dan zou naar mijn gedachten een burgeroorlog niet hoeven. Het gaat meer om persoonlijk gelijk willen hebben dan om de Bijbelse belijdenis grondig te toetsen. Is het een verloren zaak? Moeten degenen die trachten de zaken die niet overeenkomen met onze belijdenis nog verdedigen of is dat een gepasseerd station. Sorry voor de wellicht wat fel klinkende bewoordingen, maar zacht gezegd helpt het ook niet. Een verdere verharding lijkt ook aanstaande, gelet op het algemeen klimaat dat nu heerst in vele vanouds reformatorische kerken. Als we nu op de zeef komen, waar zullen we dan uitkomen? Ik heb geen verwachting van de mens, dat kan ook niet, Bijbels gezien.
Probeer eenheid te houden op het forum, dan kan in zoverre verbeteren als de niet-reformatorische gedachten verwijderd worden. Getoetst aan Schrift en Belijdenis.

Ik het nog niet. Posten of niet? Ik moet wat.. Maar ik weet dat posten me zwaar komt te vallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

Mannes schreef:
Dit betreft duidelijk een leer verschil.
Er is een verklaring voor opgesteld waar de handtekeningen van alle predikanten van de GGiN onder staan. Die verklaring gaat over het specifiek eerder genoemde geval. Dit officiële document geeft wel aan dat het niet om exegese gaat, integendeel, hier komt de ingezette verschuiving van de GGIN naar voren.
Mocht u desondanks beweren dat het toch exegese betreft, dan impliceert dat onder andere dat ze om exegeseverschillen zelfs extra tijd besteden op de synodevergaderingsdag.
Wat is het achterliggende leerverschil dan? En hoe denk jij over die zaak?
-
Plaats reactie