Weekdiensten

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten

Bericht door Herman »

Honger naar zelfbevestiging is wat anders dan honger naar het Woord, maar dat terzijde.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef:ach, heel veel van die liefhebbers, zag ik enkel bij een bepaald soort dominees.... net zo erg als niet komen
Was de laatste jaren gewend om op te gaan met doordeweekse diensten.
M'n huidige gemeente heeft slechts enkele doordeweekse diensten, die ik zeker hoop te bezoeken, maar wel een breder scala aan doordeweekse activiteiten, bijbelkring, geloofsleerkring, studiegroep, etc.

Ik vraag me af wat mensen die iedere week naar dominees door d'n lande gaan luisteren, ook nog tijd over hebben om aan schriftonderzoek te doen.
Het heeft mij ook wel verbaast dat mensen die op weekdiensten absoluut altijd naar kerk gingen, ook anderen kritiek gaven die dit niet deden, nooit bij Bijbelstudieverenigingen oid aanwezig waren. Dat zijn voor mij dan wel een beetje 'luie consumenten'.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Weekdiensten

Bericht door Ad Anker »

Ook dominees hebben een bedrieglijk hart. Het voelen dat er afname is, zelfs via de kerktelefoon, ik kan er weinig mee. Het zal aan mijn persoonlijkheid liggen.

Ik vertel veel aan kinderen. Het gebeurt dat ze heerlijk luisteren. Maar dan denk ik: mijn verhaal zit voor deze keer goed in elkaar.
En al die andere keren heb ik me slecht voorbereid. En dat is een menselijk aspect. Weet je: de afname-voelers worden onschendbaar omdat ze een element inbrengen in hun dienstbaar zijn dat ongrijpbaar is. Ik raad aan om er mee op te passen. Vooral als mensen die zichzelf als onbekeerd uitgeven ernstig benadrukken dat er zo'n beslag lag in een dienst. Zo gevaarlijk en een aanklacht tegen zichzelf als er geen getuigenis volgt dat de dienst persoonlijk gezegend werd.

Dus: het opmerken van afname moet leiden tot een getuigenis van vrucht op de prediking.

Anderzijds: de Heere laat Zich niet narekenen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten

Bericht door Herman »

Klopt. Goede bijdrage Ad.

Naar mijn mening kan de prediker het best vrucht aflezen aan wat zijn hoorders achteraf aan hem vertellen over blijvende bekering. Dan blijkt de persoonlijke waarneming behoorlijk ver af te liggen van de manier waarop de Heere werkt. En zo blijft de dienaar bescheiden.
Online
DDD
Berichten: 28471
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Hoe kan er nu beslag liggen als mensen zich niet bekeren? Dat lijkt me tegenstrijdig.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Weekdiensten

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:Hoe kan er nu beslag liggen als mensen zich niet bekeren? Dat lijkt me tegenstrijdig.
Dat hangt er maar net vanaf wat je precies verstaat onder ´beslag´ en ´afname´. Als nu eerst even duidelijk gemaakt wordt wat iedereen daarmee bedoelt, dan werkt dat het best. Anders zijn er straks weer 5 pagina´s volgeschreven, met een stevige discussie, die aan het eind door jou wordt afgesloten met: ´Ah, bedoelde jij het zo. Maar daar ging het nu niet over´.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Weekdiensten

Bericht door Hoopvol »

Bertiel schreef: Ik vraag me af wat mensen die iedere week naar dominees door d'n lande gaan luisteren, ook nog tijd over hebben om aan schriftonderzoek te doen.
De meeste mensen in mijn omgeving gaan door de weeks niet naar de kerk. Maar ze doen ook geen schriftonderzoek. De meesten zijn aan het werk.
Ik ga niet zeggen dat ik beter ben, ik voel me ook niet beter, maar als ik moet kiezen ga ik liever naar de kerk. En wie zegt dat ik geen tijd meer heb voor schriftonderzoek? In normale tijden probeer ik of mijn vrouw 1x per week doordeweeks naar de kerk te gaan. Er zijn dan nog 6 avonden over voor schriftonderzoek. En de praktijk wijst uit dat ik die 6 avonden vaak ook niet gebruikt omdat ik dan afgeleid word. Of geen zin heb, of ik meen dat ik geen tijd heb. Dus dan stel ik dat ik beter kan plannen om naar de kerk te gaan want als het gepland is is het voor mij een stimulans om wel te gaan. Plus dat je dan nog in het huis des Heeren bent. Tenminste zo gevoel ik dat.

Als ik de rest van de reacties lees word ik eigenlijk heel droevig. Kerkdiensten door de weeks worden afgeschreven, dominees schijnen zondags anders te preken als door de weeks en de kerk zit vol met liefhebbers die eigenlijk huichelaars zijn.
Eigenlijk is het gewoon diep diep droevig. En er word enorm geschopt naar de zogenaamde rechterkant. Waarom? Her is toch niet zo heel erg moeilijk? Laat elkaar in elkaars waarde. Degene die gaan, laat ze lekker gaan. En degene die niet gaan, blijf lekker thuis. Succes ermee.
Maar ga geen groepen mensen veroordelen omdat ze anders zijn of anders doen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Weekdiensten

Bericht door Erskinees »

Ik ben het helemaal eens met je conclusie, mooi. Let wel: als je de hele discussie opnieuw doorneemt komen de felle reacties op de rechterkant voort op de eerste behoorlijk veroordelende post op de tegenovergestelde kant van Marion. Op dit forum werkt het vaak zo: Die kaatst....
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Weekdiensten

Bericht door Hoopvol »

Erskinees schreef:Ik ben het helemaal eens met je conclusie, mooi. Let wel: als je de hele discussie opnieuw doorneemt komen de felle reacties op de rechterkant voort op de eerste behoorlijk veroordelende post op de tegenovergestelde kant van Marion. Op dit forum werkt het vaak zo: Die kaatst....
Logisch, wie kaatst moet de bal terug verwachten. En een goeie discussie is helemaal niet erg.
Mijn laatste zin in mijn vorige post is voor iedere kant bedoeld. Niet per se tegen links ofzo.

En persoonlijk vind ik het heel erg dat gemeentes, predikanten, e.d. worden aangevallen die zich niet kunnen verdedigen. Als je niet oppast krijg je een uitholling binnen je eigen kring. En dat is zo jammer want dan creëer je vervreemding. En dat is er al zo veel.

Ik ben bang dat de vervreemding in de kerken (en misschien op RF ook wel?) momenteel het grootste wapen van de duivel is. En als ik niet oppas doe ik er ook aan mee. Maar zouden we niet moeten strijden tegen dit fenomeen?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Weekdiensten

Bericht door Roos2018 »

Ad Anker schreef:Ook dominees hebben een bedrieglijk hart. Het voelen dat er afname is, zelfs via de kerktelefoon, ik kan er weinig mee. Het zal aan mijn persoonlijkheid liggen.

Ik vertel veel aan kinderen. Het gebeurt dat ze heerlijk luisteren. Maar dan denk ik: mijn verhaal zit voor deze keer goed in elkaar.
En al die andere keren heb ik me slecht voorbereid. En dat is een menselijk aspect. Weet je: de afname-voelers worden onschendbaar omdat ze een element inbrengen in hun dienstbaar zijn dat ongrijpbaar is. Ik raad aan om er mee op te passen. Vooral als mensen die zichzelf als onbekeerd uitgeven ernstig benadrukken dat er zo'n beslag lag in een dienst. Zo gevaarlijk en een aanklacht tegen zichzelf als er geen getuigenis volgt dat de dienst persoonlijk gezegend werd.

Dus: het opmerken van afname moet leiden tot een getuigenis van vrucht op de prediking.

Anderzijds: de Heere laat Zich niet narekenen.
Inderdaad Ad, en met afname moeten we heel voorzichtig zijn.
Het is goed als het er is en vooral: als het waar is.
Maar in welke mate speelt menselijke emotie hier een rol?

Ik heb eens gelezen over een dominee die een meditatie via de kerktelefoon hield.
Na afloop berichtte hij daarover dat hij "veel afname" had bemerkt.
Achteraf bleek dat door een technische storing geen enkele luisteraar de meditatie had gehoord ...

Zo voorzichtig dienen wij dus te zijn.
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten

Bericht door Mannetje »

Maar laten we met dergelijke tegenvoorbeelden toch niet gaan beweren dat er ook positieve voorbeelden zijn?

Meermaals heb ik meegemaakt dat een preek leerzaam, of moet ik zeggen heilzaam, was en dat ik later van een kerkenraadslid hoorde dat de predikant dit zelf ook zo had ervaren.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten

Bericht door Tiberius »

Roos2018 schreef:Ik heb eens gelezen over een dominee die een meditatie via de kerktelefoon hield.
Na afloop berichtte hij daarover dat hij "veel afname" had bemerkt.
Achteraf bleek dat door een technische storing geen enkele luisteraar de meditatie had gehoord ...
Die broeder zat zichzelf te stichten. :)

Ik zal maar niet de naam noemen van die dominee.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Bertiel »

Mannetje schreef:Maar laten we met dergelijke tegenvoorbeelden toch niet gaan beweren dat er ook positieve voorbeelden zijn?

Meermaals heb ik meegemaakt dat een preek leerzaam, of moet ik zeggen heilzaam, was en dat ik later van een kerkenraadslid hoorde dat de predikant dit zelf ook zo had ervaren.
waar 2 of 3 in mijn naam vergaderd zijn.
Ik geloof dat de Heere dominees extra opmerkzaam wil maken als er zoals hier genoemd "afname: mag zijn.
Maar laten we niet hiermee een oordeel maken over de prediking, of z'n uitwerking. De Heere doet ermee wat Hem behaagt!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Roos2018 schreef:Ik heb eens gelezen over een dominee die een meditatie via de kerktelefoon hield.
Na afloop berichtte hij daarover dat hij "veel afname" had bemerkt.
Achteraf bleek dat door een technische storing geen enkele luisteraar de meditatie had gehoord ...
Die broeder zat zichzelf te stichten. :)

Ik zal maar niet de naam noemen van die dominee.
Ik ben anders zeer benieuwd...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten

Bericht door Tiberius »

Hoezo anders? Nu niet dan?
Plaats reactie