Weekdiensten

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Dat is waar, maar doet verder niets af aan wat ik schreef.

Het brengt mij wel op een volgende vraag.
Is er ook een bijbelse aanwijzing dat het beter is om te hongeren dan om geregeld vast voedsel tot je te nemen? Ik ben bang dat een deel van de predikanten zijn gemeente laat verhongeren en dan blij is dat er in de weekdiensten nog afname is. Maar dat kan toch werkelijk niet de bedoeling zijn van de veelvuldige genade van God.
Laatst gewijzigd door DDD op 19 mei 2020, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:Dat is toch redelijk eenvoudig te verklaren? Mensen die enkel uit gewoonte naar de kerk gaan, vinden 1 of 2 zondagse diensten wel genoeg. Mensen die echte honger hebben, zullen eerder geneigd zijn ook doordeweeks een dienst uit te zoeken. Dus zal het percentage hongerigen in een doordeweekse dienst ongetwijfeld hoger zijn.

En als er in een zaaltje enkele tientallen hongerige zielen tot God om de krachtige werking van de Heilige Geest, en dat verhoord word, dan zal dat zeer veel beslag leggen.
Precies. Dat is nou net wat ik bedoelde te zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Waarom zou er dan meer honger zijn?
Dat is toch redelijk eenvoudig te verklaren? Mensen die enkel uit gewoonte naar de kerk gaan, vinden 1 of 2 zondagse diensten wel genoeg. Mensen die echte honger hebben, zullen eerder geneigd zijn ook doordeweeks een dienst uit te zoeken. Dus zal het percentage hongerigen in een doordeweekse dienst ongetwijfeld hoger zijn.

En als er in een zaaltje enkele tientallen hongerige zielen tot God om de krachtige werking van de Heilige Geest, en dat verhoord word, dan zal dat zeer veel beslag leggen.
Ik begrijp je punt. Al ga ik er toch ook vanuit dat deze personen op zondag ook in kerk zijn. Dus dan zal de honger absoluut gezien op beide momenten toch even hoog zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Is er ook een bijbelse aanwijzing dat het beter is om te hongeren dan om geregeld vast voedsel tot je te nemen?
Nee hoor. Het is goed om te hongeren naar God en Zijn Woord, en om geregeld vast voedsel tot je te nemen.

Als je geen honger hebt, dan zul je geen vast voedsel nemen, omdat je die behoefte niet voelt. En als je wel honger hebt, laat je een rijk gevulde maaltijd niet aan je neus voorbij gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
J.C. Philpot schreef:Dat is toch redelijk eenvoudig te verklaren? Mensen die enkel uit gewoonte naar de kerk gaan, vinden 1 of 2 zondagse diensten wel genoeg. Mensen die echte honger hebben, zullen eerder geneigd zijn ook doordeweeks een dienst uit te zoeken. Dus zal het percentage hongerigen in een doordeweekse dienst ongetwijfeld hoger zijn.

En als er in een zaaltje enkele tientallen hongerige zielen tot God om de krachtige werking van de Heilige Geest, en dat verhoord word, dan zal dat zeer veel beslag leggen.
Precies. Dat is nou net wat ik bedoelde te zeggen.
En het antwoord op mijn 2e vraag?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:Ik begrijp je punt. Al ga ik er toch ook vanuit dat deze personen op zondag ook in kerk zijn. Dus dan zal de honger absoluut gezien op beide momenten toch even hoog zijn.
Als je de hongerige bezoekers van buiten de gemeente niet meeteld, klopt de rekensom inderdaad ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat is waar, maar doet verder niets af aan wat ik schreef.

het brengt mij wel op een volgende vraag.
Is er ook een bijbelse aanwijzing dat het beter is om te hongeren dan om geregeld vast voedsel tot je te nemen? Ik ben bang dat een deel van de predikanten zijn gemeente laat verhongeren en dan blij is dat er in de weekdiensten nog afname is. Maar dat kan toch werkelijk niet de bedoeling zijn van de veelvuldige genade van God.
Interessante vraag.

Het punt is natuurlijk dat, als er doordeweeks veel afname is onder het Woord van Gods knecht, het vervolgens wel vreemd zou zijn als er zondags een verhongering optreedt onder de gemeente die Gods knecht dient. Je kunt je dan afvragen of dat aan de dominee ligt, of aan de gemeente. Het kan namelijk ook heel goed dat Gods veelvuldige genade wél gepredikt wordt, maar dat er geen acht op wordt geslagen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Ik begrijp je punt. Al ga ik er toch ook vanuit dat deze personen op zondag ook in kerk zijn. Dus dan zal de honger absoluut gezien op beide momenten toch even hoog zijn.
Als je de hongerige bezoekers van buiten de gemeente niet meeteld, klopt de rekensom inderdaad ;)
:D. Wat ik veel gemerkt heb in weekdiensten, is dat mensen gaan 'lopen op predikanten'. Dan kan de stelling van DDD wel eens heel erg waar blijken. Wat bijzonder erg is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Ik begrijp je punt. Al ga ik er toch ook vanuit dat deze personen op zondag ook in kerk zijn. Dus dan zal de honger absoluut gezien op beide momenten toch even hoog zijn.
Als je de hongerige bezoekers van buiten de gemeente niet meeteld, klopt de rekensom inderdaad ;)
Op zondag heb je de hongerigen uit de eigen gemeente. Doordeweeks heb je echter ook mensen uit andere gemeenten. Die zijn er op zondag niet.

Ik weet nog goed, toen ds. Hoogerland intrede deed in IJsselmonde, dat ds. Verschuure zei in zijn toespraak, dat het doordeweeks een Adullam was en dat velen van de broeders predikanten er graag kwamen, omdat er daar zo'n afname was onder het Woord. Een dominee vóélt én mérkt het ook, als er afname is. En dat is dikwijls doordeweeks vaak meer het geval dan op zondag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:En waarom legden die diensten bij jou meer beslag?
Omdat je in zo'n dienst veel meer de ernst en de noodzaak, de genade en de nodiging gevoelt, dan soms op zondag het geval kan zijn. En omdat in zulke diensten vaak véél meer de nadruk gelegd wordt op de persoonlijke beleving van het heil, dan op allerlei randzaken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:En waarom legden die diensten bij jou meer beslag?
Omdat je in zo'n dienst veel meer de ernst en de noodzaak, de genade en de nodiging gevoelt, dan soms op zondag het geval kan zijn. En omdat in zulke diensten vaak véél meer de nadruk gelegd wordt op de persoonlijke beleving van het heil, dan op allerlei randzaken.
Dat moet toch niet afhangen van de dag waarop een preek wordt gehouden?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Bertiel »

ach, heel veel van die liefhebbers, zag ik enkel bij een bepaald soort dominees.... net zo erg als niet komen
Was de laatste jaren gewend om op te gaan met doordeweekse diensten.
M'n huidige gemeente heeft slechts enkele doordeweekse diensten, die ik zeker hoop te bezoeken, maar wel een breder scala aan doordeweekse activiteiten, bijbelkring, geloofsleerkring, studiegroep, etc.

Ik vraag me af wat mensen die iedere week naar dominees door d'n lande gaan luisteren, ook nog tijd over hebben om aan schriftonderzoek te doen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Bertiel »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:En waarom legden die diensten bij jou meer beslag?
Omdat je in zo'n dienst veel meer de ernst en de noodzaak, de genade en de nodiging gevoelt, dan soms op zondag het geval kan zijn. En omdat in zulke diensten vaak véél meer de nadruk gelegd wordt op de persoonlijke beleving van het heil, dan op allerlei randzaken.
wist niet dat het zo mager bij jullie gesteld was met de zonndagse diennsten Jan, verschrikkelijk!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Mijns inziens zit het heel anders. Op zondag is er een gezond evenwicht van mensen aanwezig. Sommigen zijn wat kritischer dan anderen. Door de weeks zijn het vooral de adepten van een predikant die komen, en de mensen die heel trouw zijn in hun godsdienstige plichten, als althans in hun gemeente de weekdienst daarbij hoort.

Vooral dominees die graag instemmende luisteraars hebben, zullen daar gevoelig voor zijn. En dat zijn overwegend de meer rechtse predikanten, al denk ik dat het een verleiding is voor alle dominees. Vandaar dat ook de persoonlijke beleving van het heil meer centraal staat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

Bertiel schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:En waarom legden die diensten bij jou meer beslag?
Omdat je in zo'n dienst veel meer de ernst en de noodzaak, de genade en de nodiging gevoelt, dan soms op zondag het geval kan zijn. En omdat in zulke diensten vaak véél meer de nadruk gelegd wordt op de persoonlijke beleving van het heil, dan op allerlei randzaken.
wist niet dat het zo mager bij jullie gesteld was met de zonndagse diennsten Jan, verschrikkelijk!
Zeg ik dat dan? Dat is niet mijn bedoeling. Zo bedoel ik het ábsoluut niet. Dat zou ook wel heel tegenstrijdig zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie