Weekdiensten

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:Je gelijk willen halen?? Ik snap er echt niets van. Dat hoor ik dus totaal niet hierin.
Zeker. Je moet beiden toch iets doen om je bestaansrecht te rechtvaardigen. ;)
Ik vind dit neigen naar het schandalige, om eerlijk te zijn. Notabene heeft ds. Van der Tang het wel over een andere breuk die de oorzaak is van alle kleinere scheuringen daarna.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Je luistert en schrijft zelf ook niet onbevooroordeeld. Dat blijkt hier maar weer duidelijk.

Het zou al een stuk helpen als iedereen wilde aannemen dat de gesprekspartners allemaal even oprecht hun bijdrage leveren. Maar goed, bij kerkelijke zaken blijkt dat regelmatig erg ingewikkeld, dat heb ik ook wel eerder op dit forum moeten constateren.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: RE: Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
eilander schreef:Je gelijk willen halen?? Ik snap er echt niets van. Dat hoor ik dus totaal niet hierin.
Zeker. Je moet beiden toch iets doen om je bestaansrecht te rechtvaardigen. ;)
Ik vind dit neigen naar het schandalige, om eerlijk te zijn. Notabene heeft ds. Van der Tang het wel over een andere breuk die de oorzaak is van alle kleinere scheuringen daarna.
Ja, een theologisch juiste feitelijke constatering. In dit licht natuurlijk echt iets voor een welkomstoespraak.
Het is toch een aanfluiting als je op deze manier twee dominees gedurende ongeveer 10 minuten tegen elkaar hoort spreken? Wat laat dit voor indruk achter bij de jeugd? Bij de buitenwereld?

Jij mag dat gerust schandalig vinden overigens.
(~)
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:@Pietje Puk, Ik heb het meeste moeite met de zin: "Er wordt heel vaak gezegd dat we de overeenkomsten maar moeten benadrukken, maar ik zou ook eens de verschillen willen benoemen." Dat is tijdens een welkomstwoord niet gepast. En GGotK, daarmee kom ik gelijk bij het feit dat ds. De Heer de schuld voelde, die hij bij het zien van de collage in de Terneuzense kerkenraadskamer zag. Hij betrok het ook op hemzelf als persoon. En het tweede deel van zijn toespraak, verschilt toch wel. Het belangrijkste verschil is echter dat ds. De Heer en ds. Zippro van hetzelfde kerkverband zijn. Ik vraag me af of ds. Van der Tang ook zo'n toespraak zou houden als hij bijvoorbeeld kand. Van de Kieft zou moeten toespreken als die intrede doet op Urk. Het stemt ds. De Heer tot verdriet dat de scheuringen er zijn, telkens weer als hij die collage zag. En hij hoopte dat alle kerkelijke verdeeldheid (volgens mij niet in de laatste plaats ook bínnen het eigen kerkverband, gezien zijn van dichtbije betrokkenheid als hulpconsulent van Kruiningen) ons tot schuld zou brengen in de binnenkamer (wat ds. Sonnevelt óók zei). Maar dat is wat anders dan een ander oproepen om zich af te vragen wát de oorzaak is van de breuk.
Welke conclusie ik trek uit de reactie van ds. Sonnevelt laat ik aan @Zeemeeuw zelf over. Lees mijn vorige reacties maar.
Volgens mij benadrukte ds. Van der Tang juist de breuk in het Paradijs.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

@Wandelende:

Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Er zijn genoeg dominees in de GKV en de GGiN geweest die helemaal niet vonden dat de kerkscheuring het gevolg van de zonde was.

Ik denk dat een groot deel van hen het tot ver in de jaren negentig eerder als een paradijsbloem beschouwde.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

olfie schreef:
Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Het verbaast me dat nog zo diep op toespraken wordt ingegaan. Ik ben gewend te horen: dank voor de welgemeende en hartelijke woorden, eindigen we nu met ...
Waarom deed ds. Sonnevelt dat dan, volgens jouw?
Ik begrijp Jantje wel.
Mijns inziens was er ook niet zo veel mis met de toespraak van ds. vd Tang zelf, dat zal Jantje wellicht ook toegeven, maar meer de ongepaste toon die aangeslagen wordt onder deze omstandigheden (bevestigings dienst en welkomst woord).
Ds. vd. Tang geeft eerst aan dat de breuk pijnlijk zichtbaar wordt maar weet vervolgens, zo komt dat op mij ook over en dat kan onkunde of ongelukkigheid van hem of van mij zijn, niet met duidelijk bewoordingen aan te geven waaruit dat dan gebleken is. Wees dan to-the-point.
Zodoende mist de aftrap voor mij een beetje richting en snap ik de term 'dissonant' wel. Al kan ik het verder volgens mij van harte met beiden eens zijn wat preek en toespraak betreft.
Het argument wat hij uitwerkt is nl. iets waar ds. Sonnevelt totaal geen probleem in ziet en het zelfs van harte mee eens is... dan lopen er toch twee dingen langs elkaar? Is een dienst als deze daar dan het juiste 'podium' voor?
Het 'olifanten voorbeeld' vond ik dan ook het beste voorbeeld om de situatie te duiden. Er komt een gemeente samen voor de bevestiging van een van God geschonken leraar, is dan iets heiligs als een dienst des Woords een juist podium om je punt te maken?
Helemaal mee eens!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
eilander schreef:Je gelijk willen halen?? Ik snap er echt niets van. Dat hoor ik dus totaal niet hierin.
Zeker. Je moet beiden toch iets doen om je bestaansrecht te rechtvaardigen. ;)
Ik vind dit neigen naar het schandalige, om eerlijk te zijn. Notabene heeft ds. Van der Tang het wel over een andere breuk die de oorzaak is van alle kleinere scheuringen daarna.
Juist ja, en deze zin dan (even in eigen woorden gezegd): "Er wordt nog wel eens gezegd dat we op dagen als deze de overeenkomsten maar moeten benadrukken, maar ik hoop dat we ook over de verschillen kunnen praten." Tuurlijk mag daarover gepraat worden, maar is de tijd daarvoor niet pas als je bij elkaar om de koffie bent?

Je bent het toch vast wel met me eens dat de toon van ds. Lohuis richting kandidaat Blok gepaster en hartelijker is, in het artikel wat jij aanhaalde in het draadje over kerkelijke eenheid?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
olfie schreef:
Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Het verbaast me dat nog zo diep op toespraken wordt ingegaan. Ik ben gewend te horen: dank voor de welgemeende en hartelijke woorden, eindigen we nu met ...
Waarom deed ds. Sonnevelt dat dan, volgens jouw?
Ik begrijp Jantje wel.
Mijns inziens was er ook niet zo veel mis met de toespraak van ds. vd Tang zelf, dat zal Jantje wellicht ook toegeven, maar meer de ongepaste toon die aangeslagen wordt onder deze omstandigheden (bevestigings dienst en welkomst woord).
Ds. vd. Tang geeft eerst aan dat de breuk pijnlijk zichtbaar wordt maar weet vervolgens, zo komt dat op mij ook over en dat kan onkunde of ongelukkigheid van hem of van mij zijn, niet met duidelijk bewoordingen aan te geven waaruit dat dan gebleken is. Wees dan to-the-point.
Zodoende mist de aftrap voor mij een beetje richting en snap ik de term 'dissonant' wel. Al kan ik het verder volgens mij van harte met beiden eens zijn wat preek en toespraak betreft.
Het argument wat hij uitwerkt is nl. iets waar ds. Sonnevelt totaal geen probleem in ziet en het zelfs van harte mee eens is... dan lopen er toch twee dingen langs elkaar? Is een dienst als deze daar dan het juiste 'podium' voor?
Het 'olifanten voorbeeld' vond ik dan ook het beste voorbeeld om de situatie te duiden. Er komt een gemeente samen voor de bevestiging van een van God geschonken leraar, is dan iets heiligs als een dienst des Woords een juist podium om je punt te maken?
Helemaal mee eens!
Het blijft een feit dat het een schande is dat er verschillende kerken zijn die elkaar moeten toespreken. Natuurlijk is dat beter dan dat een toespraak ontbreekt, dat is helemaal een zondige toestand, maar dat neemt niet weg dat ik vind dat de dominee de schuld daarvan best mag benoemen in zo'n dienst.

Ik ben het dus niet met je eens.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Iemand zij eens tegen me: laten we ieder maar in het eigen kerkgebouw blijven, anders past het toch niet, want dan zijn de kerkgebouwen te vol
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:Iemand zij eens tegen me: laten we ieder maar in het eigen kerkgebouw blijven, anders past het toch niet, want dan zijn de kerkgebouwen te vol
en de kansels? die wel open voor elkaar?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Erskinees »

Bezorgd schreef:Opzich een prima reactie. Maar je merkt door heel het kerkelijke leven heen dat de GG top voorsorteerd op een samengaan met de GGiN.
Natuurlijk een goed streven, alleen heel jammer, en ook heel verdrietig dat het ten koste moet gaan van de tot nu toe altijd aanwezige pluriformiteit binnen de Gereformeerde Gemeenten. Er worden grote offers gebracht. Daar ben ik bezorgd over.
Denk je echt dat men zich daar op voorbereid? Dat mag ik toch niet hopen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Erasmiaan »

Hoewel ik ook met verbazing kijk naar wat men allemaal weet klaar te maken over de toespraak van ds. Van der Tang, is denk ik het ergste nog dat er geen moment meer wordt gesproken over de preek...
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wet en Evangelie »

Erskinees schreef:
Bezorgd schreef:Opzich een prima reactie. Maar je merkt door heel het kerkelijke leven heen dat de GG top voorsorteerd op een samengaan met de GGiN.
Natuurlijk een goed streven, alleen heel jammer, en ook heel verdrietig dat het ten koste moet gaan van de tot nu toe altijd aanwezige pluriformiteit binnen de Gereformeerde Gemeenten. Er worden grote offers gebracht. Daar ben ik bezorgd over.
Denk je echt dat men zich daar op voorbereid? Dat mag ik toch niet hopen.
Waarom zou je niet hopen op een voorbereiding om tot een samengaan met de GGIN te komen?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

liz boer schreef:
Piet Puk schreef:Iemand zij eens tegen me: laten we ieder maar in het eigen kerkgebouw blijven, anders past het toch niet, want dan zijn de kerkgebouwen te vol
en de kansels? die wel open voor elkaar?
Daar heeft die persoon het niet over gehad.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door liz boer »

Piet Puk schreef:
liz boer schreef:
Piet Puk schreef:Iemand zij eens tegen me: laten we ieder maar in het eigen kerkgebouw blijven, anders past het toch niet, want dan zijn de kerkgebouwen te vol
en de kansels? die wel open voor elkaar?
Daar heeft die persoon het niet over gehad.
Ja misschien zou het een optie zijn, maar of het echt gaat werken is de vraag.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie