Weekdiensten

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

Applicatieontwikkelaars zitten wellicht likkebaardend dit topic te lezen, hopend op hun commerciële kansen om een gestroomlijnd preekproces te maken en half-geautomatiseerde dominees met wiskundige precisie door het land te laten rijden. ;)
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:e]
Dat zou mooi zijn! Zolang dat nog niet gebeurt hoop ik dat de predikanten die een makkelijk telefoonnummer hebben (i.t.t. anderen; ook die verhoudingen schijnen scheef te liggen) ook zo wijs zijn om niet steeds alleen toe te happen op de meest snelle, frequentste, bekendste bellers.
Ten eerste: wat bedoel je met dominees die een niet-makkelijk telefoonnummer hebben?
Ten tweede: sommige dominees komen sinds jaar en dag (zomers, in de herfst of tijdens de meivakantie) in een bepaalde gemeente (op vakantie). Er is dus soms ook sprake van een bepaalde gewoonte onder predikanten om elke vakantie in dezelfde gemeente voor te gaan. Dat heeft dus niks met 'meest snelle, frequentste, bekendste bellers te maken'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Wandelende schreef:Applicatieontwikkelaars zitten wellicht likkebaardend dit topic te lezen, hopend op hun commerciële kansen om een gestroomlijnd preekproces te maken en half-geautomatiseerde dominees met wiskundige precisie door het land te laten rijden. ;)
Welnee. In andere kerken bestaat dit allang. Daar hoeft helemaal niets voor te worden ontwikkeld.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:
Wandelende schreef:Applicatieontwikkelaars zitten wellicht likkebaardend dit topic te lezen, hopend op hun commerciële kansen om een gestroomlijnd preekproces te maken en half-geautomatiseerde dominees met wiskundige precisie door het land te laten rijden. ;)
Welnee. In andere kerken bestaat dit allang. Daar hoeft helemaal niets voor te worden ontwikkeld.
Dan zitten ze wellicht te likkebaarden tot ze extra licenties kunnen verkopen om 75 dominees aan hun app toe te voegen.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Ik denk dat ik zo'n app ga ontwikkelen. In de GG bestaat er vast nog niemand, die zo'n app heeft (alhoewel, de webbeheerder van www.gergeminfo.nl zou er wel plannen voor kunnen hebben, misschien). Als je als predikant zo'n licentie gaat kopen, moet je dat toch in de eerste plaats bij iemand van het eigen kerkverband doen... Dus dan maak ik meer kans. :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Er zijn volgens mij al websites waar je dit gratis kunt regelen. Ik weet het van de GKV en de CV binnen de PKN.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... oorzieners

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/predika ... 7413.lynkx

En zelfs de HHK: www.voorgaan.nl.

Los daarvan, als je kerktijden goed bijhoudt, dan zie je regelmatig dat er nog gaten zijn in het rooster van de dominees.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Roeline »

Jantje schreef:
Roeline schreef:e]
Dat zou mooi zijn! Zolang dat nog niet gebeurt hoop ik dat de predikanten die een makkelijk telefoonnummer hebben (i.t.t. anderen; ook die verhoudingen schijnen scheef te liggen) ook zo wijs zijn om niet steeds alleen toe te happen op de meest snelle, frequentste, bekendste bellers.
Ten eerste: wat bedoel je met dominees die een niet-makkelijk telefoonnummer hebben?
Ten tweede: sommige dominees komen sinds jaar en dag (zomers, in de herfst of tijdens de meivakantie) in een bepaalde gemeente (op vakantie). Er is dus soms ook sprake van een bepaalde gewoonte onder predikanten om elke vakantie in dezelfde gemeente voor te gaan. Dat heeft dus niks met 'meest snelle, frequentste, bekendste bellers te maken'.
1 Dat er verschil in het aantal uitnodigingen schijnt te bestaan tussen favoriete, minder-favoriete en niet-favoriete, en gewogen, gewogen en te licht, te zwaar en precies op gewicht bevonden dominees. Menselijk gezien misschien begrijpelijk, maar gezien de zaak eigenlijk niet goed.
2. Vakantie mag uiteraard in een eigen gekozen plaats! Niets op tegen. Ik bedoelde de verantwoordelijkheid van predikanten daar buitenom.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

1. Ja, dat is een terecht punt. Vooral ter rechterzijde worden, als het hierom gaat, zeer scheve schaatsen gereden. 2. Fijn! Dan zijn we het hierover eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:Ik denk dat ik zo'n app ga ontwikkelen. In de GG bestaat er vast nog niemand, die zo'n app heeft (alhoewel, de webbeheerder van http://www.gergeminfo.nl zou er wel plannen voor kunnen hebben, misschien). Als je als predikant zo'n licentie gaat kopen, moet je dat toch in de eerste plaats bij iemand van het eigen kerkverband doen... Dus dan maak ik meer kans. :nananere
Goeie @jantje, doet wel en meest de huisgenoten des geloofs.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door TSD »

DDD schreef:
Ik onderbouw dat niet, omdat het een kwestie van smaak is. Alle mensen die ik hierover ooit heb gesproken, vonden voor zover ik mij kan herinneren het prettig om enige afwisseling te hebben, uitgezonderd natuurlijk het geval dat je als gemeente gezegend bent met enkele toptalenten onder de dominees en dan ook nog naar eigen smaak. Maar dat is maar weinig mensen gegeven.

En waarom noem je een andere mening een wanklank? Dat klinkt wel een beetje raar, alsof er iets mis is met mensen die hier anders naar kijken.
Voor een “kwestie van smaak” was je toch vrij stellig ;) . En veel mensen die ik spreek waarderen juist de doorgaande lijn in de preken smorgens en savonds.


En met ‘wanklank’ bedoelde ik niet meer dan dat ik nauwelijks mensen hen gesproken die in negatieve zin spraken over het gebrek aan variatie in de prediking. Dat was verder geen waardeoordeel van mijzelf.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bruna »

Gijs Diederik schreef:
Piet Puk schreef: Zeg je nu hiermee ook dat de Heere Zijn knechten naar de verkeerde plaatsen zend? Blijkbaar zijn die vacante plaatsen niet voor niets vacant. De eerste zorg van die predikanten ligt dus bij de eigen gemeente. Overigens had ds. D.E. Van der Kieft ook 3 diensten gisteren.
Nee, dat zeg ik niet. Niet direct, ook niet indirect.
Nogmaals dan: in heel veel GGiN gemeenten heeft men gisteren leesdienst gehad. In een paar gemeente ging een predikant voor. Maar die paar predikanten gingen maar 2 maal voor in de meeste gevallen. Dan vind ik het jammer, verdrietig dat die betreffende predikanten die maar 2x voorgingen niet een extra preekbeurt hebben afgesproken. Dan hadden die mensen in die vacante gemeente, die soms 125x leesdienst hebben ook eens een predikant.
Als predikant wil je toch Gods Woord uitdragen. Lijkt mij liefst zo veel en vaak mogelijk. Dan heb je de mogelijkheid en dan blijf je thuis op de bank zitten (dit is bij wijze van spreken, want het kan ook de stoel, keukenstoel, tuinstoel, studeerkamerstoel, zitkamerstoel, of eetkamerstoel geweest zijn.)
Op zich heb je wel een punt GijsD. Er zou meer aan vacante gemeenten kunnen worden gedacht en wat minder aan de eigen gemeenten.
Er zijn een paar gemeenten die hebben altijd eigen ds.
Meestal preekt men echter door de weeks ook nog wel 2 keer. En dat week aan week. Als 4 x preken (2 x zondag en 2x door de week, een voorbereiding van 8 uur tijd kost perbeurt dan heb je al een aardige weektaak.
Daarbij komt dan al het andere nog. Dus het zal dan vooral de studeerkamerstoel zijn en dat is niet verkeerd.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Er zijn volgens mij al websites waar je dit gratis kunt regelen. Ik weet het van de GKV en de CV binnen de PKN.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... oorzieners

https://www.nd.nl/nieuws/geloof/predika ... 7413.lynkx

En zelfs de HHK: http://www.voorgaan.nl.

Los daarvan, als je kerktijden goed bijhoudt, dan zie je regelmatig dat er nog gaten zijn in het rooster van de dominees.
Is de HHK in jouw ogen een of ander clubje dan waar ze te dom zijn voor automatisering? Volgens mij hebben ze daar al sinds 2004 een breekbeurtenbureau waar predikanten en scriba's per mail kunnen melden als er een beurt vrij komt of een beurt uitvalt. Dat is ideaal als bijvoorbeeld een predikant zich op zaterdagavond moet ziek melden.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Dom niet, maar wel erg conservatief natuurlijk. Daarom is de hele kerk tot stand gekomen of zo je wilt, voortgezet. (Het is hier niet de plek om daarover te discussiëren, denk ik.)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Dom niet, maar wel erg conservatief natuurlijk. Daarom is de hele kerk tot stand gekomen of zo je wilt, voortgezet. (Het is hier niet de plek om daarover te discussiëren, denk ik.)
Ik begrijp dat je totaal niet op de hoogte bent van het geheel van de HHK en ook niet van het tot stand komen daarvan. Dit is echt volstrekte onzin. Ik heb al vaker gemerkt dat je afkeer van de HHK erg diep zit, maar heb het dan over de feiten en niet over je gevoelens.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

Ditbenik schreef:
Is de HHK in jouw ogen een of ander clubje dan waar ze te dom zijn voor automatisering? Volgens mij hebben ze daar al sinds 2004 een breekbeurtenbureau (...).
:D Maar dat geheel terzijde.
-
Plaats reactie