Weekdiensten

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:Misschien kan Pietje Puk zijn inlogcode geven om naar de oude dominees van weleer te luisteren.
Nee, dat kan ik niet
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten

Bericht door -DIA- »

Vanavond de tweede Bijbellezing in dit seizoen door ds. P.D. den Haan, over Noach
Voor de compleetheid geef ik ook de tekst thema en punten van de eerste Bijbellezing.

29 APRIL 2010
Ds. P.D. den Haan, Bijbellezing
Gezongen psalmen: 123:1 - 108:2,3 - 25:8 - 119:25
Tekst:
GENESIS 5:29
En hij noemde zijn naam Noach, zeggende: Deze zal ons troosten over ons werk en over de smart onzer handen, vanwege het aardrijk, dat de HEERE vervloekt heeft.
Thema:
DE GEBOORTE VAN NOACH
1. Lamechs zuchten onder het oordeel
2. Lamechs verwachten onder het oordeel


Vanavond, 13 mei 2020, sprak ds. Den Haan over:
GENESIS 6:3
De gezongen palmen: 9:1 - 44:1,5,14 - 31:8,12 - 144:1
Tekst:
Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met de mens, dewijl hij ook boos is: doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaar.
Thema en punten:
DE TIJD WAARIN NOACH LEEFDE
1. De tijd van Gods berouw (toen zeide de HEERE)
2. De tijd van Gods twisten (Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten)
3. De tijd van Gods genade (doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaar)


Misschien mogen we opmerken dat de preken de laatste weken ernstig getoonzet zijn.
De tijden zijn zeer donker, en Gods oordelen gaan over de aarde.
We hoorden vanavond over de tijd van Noach.
Lijkt onze tijd niet heel veel op de tijd van Noach?
Wij hebben ons vermengd met de kinderen der mensen, zoals in de tijd van Noach.
In die tijd waren er reuzen op de aarde. Dat lezen we ook elders in het Woord.
Reuzen bedoelde niet alleen te wijzen op mensen die groot van postuur waren, die waren er ook.
Maar dit ziet vooral op de werken van die mensen die als het ware aanbeden werden.
De vraag werd gesteld, ook aan de kinderen: Wat zijn onze reuzen? Sporters, zangers, populaire vloggers?
Zien wij ook niet meer naar de reuzen van de aarde dan naar de Eer van God?
Een andere vergelijking sprak Jezus Zelf, hoe het eind van deze bedeling gekenmerkt zou worden door grote zorgeloosheid, en ook hoe we in onze tijd steeds meer de grenzen tussen kerk en wereld uitgewist worden.
Dominee wenste niet te profeteren, maar ziende op de oordelen (die velen niet zien) konden we wel weten dat de wederkomst nabij is, Wanneer? Over een jaar? Morgen? Dat kunnen wij niet zeggen. wel kunnen we zeggen dat de tijd nabij is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Weekdiensten

Bericht door Marion »

Deze week stond er een artikel over de kerkdiensten in Rumelaar in het RD.
https://www.rd.nl/kerk-religie/preken-i ... -1.1662947
Er is sprake van een toename van het aantal jongeren dat de diensten bezocht.

Door het land heen vind je her en der dergelijke samenkomsten. IN onze omgeving bijvoorbeeld in de Til in Giessenburg. Soms met wel tussen de 300 en de 500 hoorders. En ook daar veel jonge mensen. (overigens is het kerkbezoek in deze regio door de weeks toch erg goed te noemen, ook in de Bijbellezingen die links en rechts van de A15 worden gehouden.)

Een vraag die mij al langer bezig houd, hoe komt het dat gemeenten van 'linkse signatuur', ook in het kerkverband waar ik zelf toe behoor (GG), vaak geen weekdiensten houden, of in ieder geval weinig en in het laatste geval met erg weinig hoorders, terwijl dat ter rechterzijde zo anders is? Ooit hoorde ik daar een dominee een stevige uitspraak over doen. Hij zei: ''het is uiterst merkwaardig te noemen dat hoe voller de avondmaalstafels zijn hoe leger de weekdiensten. Zou een gemeente die rijk is aan geestelijk leven ook geen zichtbare honger naar het Woord laten zien? Het kan niet zo zijn dat er meer avondmaalgangers zijn dan doordeweekse kerkgangers".? Hoewel behoorlijk zwart-wit gesteld, maar ik kan hierin wel met hem meevoelen. Het geeft op z'n minst te denken. En.....de betreffende dominee was nog niet eens zo'n hele degelijke en rechtse broeder. Een echte middenman met breed vertrouwen.

Daarnaast hoor je van samenkomsten zoals boven genoemd vaak dat er beslag van het Woord is, dat de predikanten er bijzondere opening en afname ervaren. De hoorders voelen het aan en merken het op. Persoonlijk heb ik dat ook met regelmaat ervaren. Gouden uurtjes met merkbare bediening van de Heilige Geest, zowel bij de prediker als bij de hoorders. En bijkomend voordeel: in zulke samenkomsten zijn de kerkmuren doorgaans erg laag.

Kortom: is er een verklaring voor dit vreemde fenomeen?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

Wellicht dat de controle ter rechterzijde groter is dan in de linkerzijde ?
Ik vind het ook jammer dat er bij ons geen doordeweekse diensten zijn.
En in de rechterzijde zijn doormaals meer bekeerden dan avondmaal gangers.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Weekdiensten

Bericht door Delftenaar »

Ter linkerzijde hebben ze andere dingen die de plek van een weekdienst innemen. Bijvoorbeeld bijbelkring, gemeenteavond of noem maar op.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Marion schreef:Deze week stond er een artikel over de kerkdiensten in Rumelaar in het RD.
https://www.rd.nl/kerk-religie/preken-i ... -1.1662947
Er is sprake van een toename van het aantal jongeren dat de diensten bezocht.

Door het land heen vind je her en der dergelijke samenkomsten. IN onze omgeving bijvoorbeeld in de Til in Giessenburg. Soms met wel tussen de 300 en de 500 hoorders. En ook daar veel jonge mensen. (overigens is het kerkbezoek in deze regio door de weeks toch erg goed te noemen, ook in de Bijbellezingen die links en rechts van de A15 worden gehouden.)

Een vraag die mij al langer bezig houd, hoe komt het dat gemeenten van 'linkse signatuur', ook in het kerkverband waar ik zelf toe behoor (GG), vaak geen weekdiensten houden, of in ieder geval weinig en in het laatste geval met erg weinig hoorders, terwijl dat ter rechterzijde zo anders is? Ooit hoorde ik daar een dominee een stevige uitspraak over doen. Hij zei: ''het is uiterst merkwaardig te noemen dat hoe voller de avondmaalstafels zijn hoe leger de weekdiensten. Zou een gemeente die rijk is aan geestelijk leven ook geen zichtbare honger naar het Woord laten zien? Het kan niet zo zijn dat er meer avondmaalgangers zijn dan doordeweekse kerkgangers".? Hoewel behoorlijk zwart-wit gesteld, maar ik kan hierin wel met hem meevoelen. Het geeft op z'n minst te denken. En.....de betreffende dominee was nog niet eens zo'n hele degelijke en rechtse broeder. Een echte middenman met breed vertrouwen.

Daarnaast hoor je van samenkomsten zoals boven genoemd vaak dat er beslag van het Woord is, dat de predikanten er bijzondere opening en afname ervaren. De hoorders voelen het aan en merken het op. Persoonlijk heb ik dat ook met regelmaat ervaren. Gouden uurtjes met merkbare bediening van de Heilige Geest, zowel bij de prediker als bij de hoorders. En bijkomend voordeel: in zulke samenkomsten zijn de kerkmuren doorgaans erg laag.

Kortom: is er een verklaring voor dit vreemde fenomeen?
Weekdiensten worden vooral gehouden in kerkelijke gemeenschappen waarin de zondagse prediking heel mager is, de toegang tot het heil heel problematisch is en waar weinig kerkelijk leven is en dus de weekdienst een van de weinige manieren is om door de weeks in gemeenteverband met het woord van God bezig te zijn. Predikanten ter rechterzijde houden vaak eenzelfde (wat betere) preek in de weekdiensten, wat ook weer een stimulans is om de weekdienst te bezoeken.

Als een gemeente genoeg Bijbelkringen, verenigingen etc heeft, is een weekdienst niet nodig, al kan het een prima initiatief zijn om een extra gelegenheid te hebben om een kerk te bezoeken.

Ik denk dat het een dominee die bezoek aan weekdiensten gelijk stelt aan geestelijke honger nog aan veel zelfkennis ontbreekt.

Overigens heb ik veel sympathie voor ds. Doornenbal. Dat was zeker geen dominee die zulke dingen zou zeggen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

Ja tuurlijk, DDD
Omdat het zondags mager is moeten ze het doordeweeks nog een keer overdoen...
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten

Bericht door DDD »

Ik denk dat dat een belangrijke verklaring is van het succes van weekdiensten en jongerenavonden. Ik heb ook wel eens naar jongerenavonden geluisterd, maar het is steeds meer van hetzelfde.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik denk dat dat een belangrijke verklaring is van het succes van weekdiensten en jongerenavonden. Ik heb ook wel eens naar jongerenavonden geluisterd, maar het is steeds meer van hetzelfde.
Ik heb gisteren dat gedaan uitgaande van de GGiN
ik vond dat echt wel heel mooi hoor.
ging over Job
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:Ja tuurlijk, DDD
Omdat het zondags mager is moeten ze het doordeweeks nog een keer overdoen...
DDD schreef:Ik denk dat dat een belangrijke verklaring is van het succes van weekdiensten en jongerenavonden. Ik heb ook wel eens naar jongerenavonden geluisterd, maar het is steeds meer van hetzelfde.
Of het was zo rijk op zondag dat je door de week nog meer wilt.
-
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Weekdiensten

Bericht door Marion »

Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja tuurlijk, DDD
Omdat het zondags mager is moeten ze het doordeweeks nog een keer overdoen...
DDD schreef:Ik denk dat dat een belangrijke verklaring is van het succes van weekdiensten en jongerenavonden. Ik heb ook wel eens naar jongerenavonden geluisterd, maar het is steeds meer van hetzelfde.
Of het was zo rijk op zondag dat je door de week nog meer wilt.
Ik kan me met regelmaat goed vinden in de reacties van DDD, maar soms zijn ze zo compleet doorgeschoten, dat ik drie keer m'n ogen moet uitwrijven om te geloven wat ik lees. Zo dus ook hierboven. Wat een onzin!! Dit is niet met feiten te staven. Deel deze reactie met de vele bezoekers van doordeweekse diensten en ze zouden je voor gek verklaren. Een merkwaardige gedachtenkronkel waarde vriend!!!

En wat die predikanten betreft, is je reactie ook niet echt geweldig. Hoe komt het dan dat veel predikanten in doordeweekse diensten vaak veel afname ervaren, en merken dat ze hun woord kwijt kunnen? Is dat een gebrek aan zelfkennis?? Kom op zeg....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten

Bericht door Jantje »

Ik geloof dat de dominee die @Marion citeert gelijk heeft.

Ik zie het ook om me heen. Gemeenten van linkse signatuur, soms groot in ledenaantal, trekken doordeweeks nog geen 10% van het eigen aantal leden, terwijl er zondags soms wel 7 avondmaalstafels zijn. Verreweg de grote meerderheid van de aanwezigen komt uit omringende gemeenten. Terwijl er ook gemeenten zijn waar men ook doordeweeks zeer trouw is in het opgaan naar Gods huis.

Ook bij ons is het teruglopende aantal mensen uit de eigen gemeente de oorzaak geweest dat de kerkenraad weekdiensten nagenoeg heeft afgeschaft. Ik weet nog wel dat er vroeger (zo'n 8 tot 12 jaar geleden) soms weekdiensten waren met predikanten (ter uiterst) rechterzijde, en dat je soms een vreemde was in je eigen kerk, omdat er meer mensen van Schoolzicht zaten... Dat is natuurlijk erg moeilijk. Enkel de zendingscommissie of de evangelisatiecommissie wil nog wel eens een weekdienst beleggen, meestal één keer per jaar. En één keer in de 4 jaar (roulerend met de gemeenten Aagtekerke, Meliskerke en Westkapelle) belegt het GBS-comité van Walcheren hier een weekdienst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten

Bericht door Geytenbeekje »

In de HHK wordt dit alleen ter rechterzijde gedaan wat ik jammer vind.
Wat wel bij ons gedaan word is dat er elke woensdagavond een preek voor de kerkradio wordt uitgezonden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weekdiensten

Bericht door Jongere »

Marion schreef:Deze week stond er een artikel over de kerkdiensten in Rumelaar in het RD.
https://www.rd.nl/kerk-religie/preken-i ... -1.1662947
Er is sprake van een toename van het aantal jongeren dat de diensten bezocht.

Door het land heen vind je her en der dergelijke samenkomsten. IN onze omgeving bijvoorbeeld in de Til in Giessenburg. Soms met wel tussen de 300 en de 500 hoorders. En ook daar veel jonge mensen. (overigens is het kerkbezoek in deze regio door de weeks toch erg goed te noemen, ook in de Bijbellezingen die links en rechts van de A15 worden gehouden.)

Een vraag die mij al langer bezig houd, hoe komt het dat gemeenten van 'linkse signatuur', ook in het kerkverband waar ik zelf toe behoor (GG), vaak geen weekdiensten houden, of in ieder geval weinig en in het laatste geval met erg weinig hoorders, terwijl dat ter rechterzijde zo anders is? Ooit hoorde ik daar een dominee een stevige uitspraak over doen. Hij zei: ''het is uiterst merkwaardig te noemen dat hoe voller de avondmaalstafels zijn hoe leger de weekdiensten. Zou een gemeente die rijk is aan geestelijk leven ook geen zichtbare honger naar het Woord laten zien? Het kan niet zo zijn dat er meer avondmaalgangers zijn dan doordeweekse kerkgangers".? Hoewel behoorlijk zwart-wit gesteld, maar ik kan hierin wel met hem meevoelen. Het geeft op z'n minst te denken. En.....de betreffende dominee was nog niet eens zo'n hele degelijke en rechtse broeder. Een echte middenman met breed vertrouwen.

Daarnaast hoor je van samenkomsten zoals boven genoemd vaak dat er beslag van het Woord is, dat de predikanten er bijzondere opening en afname ervaren. De hoorders voelen het aan en merken het op. Persoonlijk heb ik dat ook met regelmaat ervaren. Gouden uurtjes met merkbare bediening van de Heilige Geest, zowel bij de prediker als bij de hoorders. En bijkomend voordeel: in zulke samenkomsten zijn de kerkmuren doorgaans erg laag.

Kortom: is er een verklaring voor dit vreemde fenomeen?
Of het een verklaring is, weet ik niet. Maar in veel van de gemeenten waarop je doelt waar geen weekdiensten zijn, zijn bijvoorbeeld wekelijkse bijbelkringen of wijkkringen waarbij gemeenteleden elkaar ontmoeten, het Woord opengaat en men samen luistert naar en spreekt over de Bijbel. Juist deze dingen zijn een stuk minder gebruikelijk in gemeenten waar frequent weekdiensten worden gehouden.
Je kunt natuurlijk een discussie beginnen over de vraag of een bijbelkring / weekdienst op gelijk niveau staan. En of het juist is als mensen zulke vormen waarderen en als ze moeten kiezen, daar eerder voor kiezen dan voor een extra dienst tijdens de week (waardoor het aantal bezoekers van weekdiensten terugloopt).
Ik zou er in ieder geval maar mee oppassen om al te snel conclusies te verbinden over "geen zichtbare honger naar het Woord".
Het valt me toch al op dat er soms bijzonder lichtvaardig wordt gesproken (al dan niet geoordeeld) over avondmaalgangers in andere gemeenten. Gemeenten die we (of ook predikanten) soms maar nauwelijks of vooral van horen zeggen kennen. Er wordt te veel over elkaar gepraat op een manier die absoluut niet samenbindt. Tot aan de kansels toe. Zo zou het niet moeten zijn.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Weekdiensten

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:In de HHK wordt dit alleen ter rechterzijde gedaan wat ik jammer vind.
Wat wel bij ons gedaan word is dat er elke woensdagavond een preek voor de kerkradio wordt uitgezonden.
Er zijn toch hopelijk wél andere activiteiten buiten de kerkdiensten om?
Bijbelstudiegroepen, huisbijbelkringen bijvoorbeeld.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie