Weekdiensten

DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Wel. Je weet dat de GG Den Haag en Gouda tot de middengemeenten behoren, de ene wat meer links en de andere wat meer rechts van het midden, en daar is dit niet bijzonder.

Maar ik ben wel benieuwd uit welke gemeente de organist kwam. Hij speelde nog net niet achter de gemeente aan. Wat een tempo. De rest laat ik maar even zitten, want hier krijg ik al de kriebels van.

De zorgen van jouw predikant vervullen anderen weer met grote zorgen. Maar dat geheel terzijde.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ouderling »

DDD schreef:Wel. Je weet dat de GG Den Haag en Gouda tot de middengemeenten behoren, de ene wat meer links en de andere wat meer rechts van het midden, en daar is dit niet bijzonder.

Maar ik ben wel benieuwd uit welke gemeente de organist kwam. Hij speelde nog net niet achter de gemeente aan. Wat een tempo. De rest laat ik maar even zitten, want hier krijg ik al de kriebels van.

De zorgen van jouw predikant vervullen anderen weer met grote zorgen. Maar dat geheel terzijde.
Uit de gemeente van den Haag Scheveningen
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Wel. Je weet dat de GG Den Haag en Gouda tot de middengemeenten behoren, de ene wat meer links en de andere wat meer rechts van het midden, en daar is dit niet bijzonder.

Maar ik ben wel benieuwd uit welke gemeente de organist kwam. Hij speelde nog net niet achter de gemeente aan. Wat een tempo. De rest laat ik maar even zitten, want hier krijg ik al de kriebels van.

De zorgen van jouw predikant vervullen anderen weer met grote zorgen. Maar dat geheel terzijde.
Als het van beide kanten polariseert kun je je afvragen waar we naartoe gaan. Ik ben er zelf niet gerust op.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 28 aug 2019, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Stof »

"Daar in de heuvels van Judea
na jarenlange strijd
daar luiden de klokken in de verte
de stem der eeuwigheid
Een pad van stenen, haast versleten
daar trok de tijd voorbij
Een muur waar mensen staan te bidden
opdat het vrede zij

Jeruzalem, o stad van goud
voor eeuwig jong, al ben je oud
‘k zal jou mijn leven nooit vergeten
jij bent van mij
Jeruzalem, o stad van goud
voor eeuwig jong, al ben je oud
in mijn hart heb ik geweten
eens kom je vrij

De weg naar Jericho ligt open
door ’n bloeiende woestijn
Het wonder dat daar eens gebeurde
zal steeds mijn lichtpunt zijn
O gouden stad, wil mij vergeven
mijn lofzang is maar klein
Jeruzalem je bent mijn leven
en zal dat altijd zijn.

Jeruzalem, o stad van goud
voor eeuwig jong, al ben je oud
‘k zal jou mijn leven nooit vergeten
jij bent van mij
Jeruzalem, o stad van goud
voor eeuwig jong, al ben je oud
in mijn hart heb ik geweten
eens kom je vrij"

Supermiddelmatig om hier nu over te discussieren, maar opzich past de liedtekst wel bij de preek, met name de laatste zin. Maar er zijn tig psalmen die rijker en dieper over dit onderwerp zingen. Maar voila.

Ook in onze gemeente is het spelen van gezangen niet toegestaan. De beweegreden is duidelijk: want waar leg je dan de grens. Beter en veiliger om het bij de psalmen te houden - Gods woord. Maar prima als andere gemeenten wel organisten hebben aan wie deze keuze wordt toebetrouwd. Laten we elkaar om dit soort thema's eens niet verbijten en vereten. Misschien fijn om op de preek terug te blikken en ons erover te verwonderen dat de Heere Zijn kerk vergadert in Israël.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

@DIA:
Nou, het overgrote deel van de linkerflank is al uit de kerk vertrokken. Dus je hoeft je geen zorgen te maken. Ieder jaar vertrekken 10000 leden. In mijn eigen gemeente in de afgelopen paar jaar ongeveer een derde van de leden en kerkenraadsleden.

@Stof:
Er is ook een heel andere tekst, want ik ken een veel christelijker versie.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nou, het overgrote deel van de linkerflank is al uit de kerk vertrokken. Dus je hoeft je geen zorgen te maken. Ieder jaar vertrekken 10000 leden. In mijn eigen gemeente in de afgelopen paar jaar ongeveer een derde van de leden en kerkenraadsleden.
Dat is een teken aan de wand! Een paar jaar geleden maakte ds. zijn zorg duidelijk vanaf de kansel. We verdragen de bevindelijke leer niet meer, en dan vertrekken wel gewoon. Mensen lijken ook steeds brutaler te worden tegenover de kerkenraad. En zijn dan niet meer te bewegen om te luisteren, zelfs niet meer voor rede vatbaar. Hij noemde dat hij in de periode dat hij hier stond een volle Noorderkerk (met bijna 2000 zitplaatsen) had zien vertrekken naar de PKN of geheel onttrokken. De weerstand tegen bevinding is ook op dit forum heel duidelijk waar te nemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Roos2018 »

Stof schreef: ...
Jeruzalem, o stad van goud
voor eeuwig jong, al ben je oud
in mijn hart heb ik geweten
eens kom je vrij
...
Bovenstaande is niet de oorspronkelijke tekst. Het refrein luidt bijvoorbeeld:
Jeroesjalajim sjel zahav - Jeruzalem van goud
wesjel nechosjet wesjel or - en van koper en van licht
halo lechol sjirajich - Is het niet zo dat voor al jouw liederen
ani kinor - ik een viool ben?
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Stof »

Roos2018 schreef:
Stof schreef: ...
Jeruzalem, o stad van goud
voor eeuwig jong, al ben je oud
in mijn hart heb ik geweten
eens kom je vrij
...
Bovenstaande is niet de oorspronkelijke tekst. Het refrein luidt bijvoorbeeld:
Jeroesjalajim sjel zahav - Jeruzalem van goud
wesjel nechosjet wesjel or - en van koper en van licht
halo lechol sjirajich - Is het niet zo dat voor al jouw liederen
ani kinor - ik een viool ben?
Oke (ook naar @DDD), dan ben ik abuis. Voor mij was dit de meest bekende versie.
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Nou, het overgrote deel van de linkerflank is al uit de kerk vertrokken. Dus je hoeft je geen zorgen te maken. Ieder jaar vertrekken 10000 leden. In mijn eigen gemeente in de afgelopen paar jaar ongeveer een derde van de leden en kerkenraadsleden.
Dat is een teken aan de wand! Een paar jaar geleden maakte ds. zijn zorg duidelijk vanaf de kansel. We verdragen de bevindelijke leer niet meer, en dan vertrekken wel gewoon. Mensen lijken ook steeds brutaler te worden tegenover de kerkenraad. En zijn dan niet meer te bewegen om te luisteren, zelfs niet meer voor rede vatbaar. Hij noemde dat hij in de periode dat hij hier stond een volle Noorderkerk (met bijna 2000 zitplaatsen) had zien vertrekken naar de PKN of geheel onttrokken. De weerstand tegen bevinding is ook op dit forum heel duidelijk waar te nemen.
Het heeft met de bevindelijke leer niets te maken, maar meer met manipulatie van kerkleden die daar op een gegeven moment schoon genoeg van hebben en depressieve en halsstarrige dominees, die de ruimte krijgen van een slecht functionerende kerkenraad mijns inziens. Het is een reactie op extremisme, en dat is in Rijssen ook heel duidelijk zo.

Maar laat ik mijn ergernis niet in dit draadje teveel naar voren brengen, want het staat volkomen los van deze gebeurtenissen, zij het dat de gasten zich in hun zangtempo niet gewoon konden aanpassen aan de gastgemeente, wat op zich al ergerlijk en intolerant genoeg is.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Wat was daar zo opvallend aan? Het is een bijzonder mooi orgel, in ieder geval. Wie was de organist? Ik ga het even beluisteren.
Bij ons, en alle gereformeerde gemeenten die ik ken worden deze liederen niet gespeeld. Twee uitzonderingen ken ik: Oudjaar met Uren dagen maanden jaren... En een enkele keer op Tweede Kerstdag Ere zij God, verder nooit gezangen gehoord.
En doe je 't wél, dan word je op het matje geroepen. Er was een moment dat zelfs psalmbewerkingen niet meer werden getolereerd, men wilde alleen nog maar koralen horen. Tja...
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Dat is dus een teken van grenzenloos extremisme, precies wat ik schrijf, maar dan aardiger.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Nou, het overgrote deel van de linkerflank is al uit de kerk vertrokken. Dus je hoeft je geen zorgen te maken. Ieder jaar vertrekken 10000 leden. In mijn eigen gemeente in de afgelopen paar jaar ongeveer een derde van de leden en kerkenraadsleden.
Dat is een teken aan de wand! Een paar jaar geleden maakte ds. zijn zorg duidelijk vanaf de kansel. We verdragen de bevindelijke leer niet meer, en dan vertrekken wel gewoon. Mensen lijken ook steeds brutaler te worden tegenover de kerkenraad. En zijn dan niet meer te bewegen om te luisteren, zelfs niet meer voor rede vatbaar. Hij noemde dat hij in de periode dat hij hier stond een volle Noorderkerk (met bijna 2000 zitplaatsen) had zien vertrekken naar de PKN of geheel onttrokken. De weerstand tegen bevinding is ook op dit forum heel duidelijk waar te nemen.
Het heeft met de bevindelijke leer niets te maken, maar meer met manipulatie van kerkleden die daar op een gegeven moment schoon genoeg van hebben en depressieve en halsstarrige dominees, die de ruimte krijgen van een slecht functionerende kerkenraad mijns inziens. Het is een reactie op extremisme, en dat is in Rijssen ook heel duidelijk zo.

Maar laat ik mijn ergernis niet in dit draadje teveel naar voren brengen, want het staat volkomen los van deze gebeurtenissen, zij het dat de gasten zich in hun zangtempo niet gewoon konden aanpassen aan de gastgemeente, wat op zich al ergerlijk en intolerant genoeg is.
Ik snap goed dat je dat zegt, maar de bewijzen dat het wel zo is zijn op dit forum te lezen? Waar komen botsingen vandaan? Kijk maar na waar die botsingen uiteindelijk vrijwel allen op terug te voeren zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Wat was daar zo opvallend aan? Het is een bijzonder mooi orgel, in ieder geval. Wie was de organist? Ik ga het even beluisteren.
Bij ons, en alle gereformeerde gemeenten die ik ken worden deze liederen niet gespeeld. Twee uitzonderingen ken ik: Oudjaar met Uren dagen maanden jaren... En een enkele keer op Tweede Kerstdag Ere zij God, verder nooit gezangen gehoord.
En doe je 't wél, dan word je op het matje geroepen. Er was een moment dat zelfs psalmbewerkingen niet meer werden getolereerd, men wilde alleen nog maar koralen horen. Tja...
Nee, nee echt niet! Niet eerder dan na herhaalde ernstige waarschuwingen. Niet eerder. Zie ook kerkelijke tucht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Nou, het overgrote deel van de linkerflank is al uit de kerk vertrokken. Dus je hoeft je geen zorgen te maken. Ieder jaar vertrekken 10000 leden. In mijn eigen gemeente in de afgelopen paar jaar ongeveer een derde van de leden en kerkenraadsleden.
Dat is een teken aan de wand! Een paar jaar geleden maakte ds. zijn zorg duidelijk vanaf de kansel. We verdragen de bevindelijke leer niet meer, en dan vertrekken wel gewoon. Mensen lijken ook steeds brutaler te worden tegenover de kerkenraad. En zijn dan niet meer te bewegen om te luisteren, zelfs niet meer voor rede vatbaar. Hij noemde dat hij in de periode dat hij hier stond een volle Noorderkerk (met bijna 2000 zitplaatsen) had zien vertrekken naar de PKN of geheel onttrokken. De weerstand tegen bevinding is ook op dit forum heel duidelijk waar te nemen.
En zelfs een door bepaalde gelederingen veelal besmuikte en beschimpte predikant deelt deze ernstige zorg...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Het is op zich al idioot om ernstig tegen koraalbewerkingen te waarschuwen. Een gemeente waar dat gebeurt, is ernstig van de goede weg af. Die onderscheidt geen hoofdzaken van bijzaken, en het is te vrezen dat het zicht op wat er toe doet niet meer aanwezig is, anders kan zoiets niet eens voorkomen.
Plaats reactie