Weekdiensten

Online
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Er zijn genoeg predikanten die alles wat ze zeggen, driemaal formuleren. Dan is het heus niet nodig om twee maal te luisteren voordat je daarover een opmerking maakt.

De ene persoon is daarnaast sneller van begrip dan de andere. Waarmee ik niet wil ontkennen dat bezonnenheid van wijsheid getuigt.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

Ouderling schreef:
Tiberius schreef:Klopt ja.
Al vraag ik me af of de predikant die Marion bedoelt, echt wekelijks dat soort feedback krijgt. Ik denk dat hij er dan minder aangeslagen door zou zijn.
Ik ken ook wel predikanten die zich echt alles aantrekken. Anderen hebben een hele gladde rug.
Beiden krijgen hierover weer kritiek...
Ik moet zeggen, mijn ervaring met predikanten is dat persoonlijke en eerlijke gesprekken eigenlijk altijd mogelijk zijn. Ik heb, net als bv bij school/werk/wat dan ook, een hekel aan mensen die op afstand staan te fluisteren, maar nooit open en eerlijk een persoon opzoeken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:Soms krijg je via refoforum de link dat een preek wordt gehouden en klik je op die link.
Wat mij betreft, kunnen we ons wel eens bezinnen of dit nu zo'n verstandige route is.
Een preek heeft voor mij iets heiligs. De predikant, kerkenraad en bezoekers bereiden zich biddend voor, voordat ze naar een kerkdienst gaan. Daar vindt een ontmoeting plaats en werkt de Heilige Geest. Moet je je daar dan zomaar als forummer in mengen, omdat iemand anders toevallig die link doorgeeft?
Ik weet heus wel, dat dit middel gebruikt kan worden om doel te raken, maar hier op RF lijkt het niet bedoeld om te stichten, maar om de preek of predikant te bekritiseren: hij heeft een rare jas aan, hij praat wat hees, hij is oud geworden, ik mis iets, hij zegt dingen drie keer, enz.
Mij lijkt het dan stichtelijker om zo'n preek, als die je geraakt heeft, in de preekluisterkring te zetten.
Maar goed, misschien zie ik het verkeerd.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:Soms krijg je via refoforum de link dat een preek wordt gehouden en klik je op die link.
Wat mij betreft, kunnen we ons wel eens bezinnen of dit nu zo'n verstandige route is.
Een preek heeft voor mij iets heiligs. De predikant, kerkenraad en bezoekers bereiden zich biddend voor, voordat ze naar een kerkdienst gaan. Daar vindt een ontmoeting plaats en werkt de Heilige Geest. Moet je je daar dan zomaar als forummer in mengen, omdat iemand anders toevallig die link doorgeeft?
Ik weet heus wel, dat dit middel gebruikt kan worden om doel te raken, maar hier op RF lijkt het niet bedoeld om te stichten, maar om de preek of predikant te bekritiseren: hij heeft een rare jas aan, hij praat wat hees, hij is oud geworden, ik mis iets, hij zegt dingen drie keer, enz.
Mij lijkt het dan stichtelijker om zo'n preek, als die je geraakt heeft, in de preekluisterkring te zetten.
Maar goed, misschien zie ik het verkeerd.
Nou, ik zou het echt een zwaktebod vinden als het niet meer kan. Ik zou dat van een ongekende triestheid binnen de forummers doen getuigen. Ik luister in de auto woon-werk ook vaak preken. En dan bereid ik me ook echt niet iedere keer net zo voor als op zondag. Maar juist die momenten kunnen zo mooi zijn. Dat vond ik overigens ook met diverse preken waarvan DIA aangaf dat ze op die avond zouden worden gehouden. Ik wist niet dat er die avond zo een preek zou komen en had er bijzonder veel aan.

Het ligt m.i. simpelweg aan forummers die overal iets van moeten vinden. Dat mag, daar is een forum voor. Maar tijdens het luisteren van een preek al veel kritiek hebben en het direct willen spuien, is wat mij betreft een foute luisterhouding. Dan laat je niet alleen de vogels toe, maar stamp je zelf het gestrooide zaad kapot.
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

Een link naar een dienst lijkt me geen probleem, maar zorg dat hij er ruim voor aanvang staat, om het voorbereid luisteren mogelijk te maken.

Misschien kan er wel een ' regel' komen dat op de avond zelf niet gediscussieerd mag worden over de preek. Eerst laten bezinken, bepeinzen, bidden.
-
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jo-Ann »

Ik was blij met de link van Dia, ik luister dan niet altijd direct, maar sla de preek even op om later een keer te luisteren.
De discussie erna vond ik heel erg. En ik zou het op prijs stellen als dat niet meer wordt toegestaan.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bezorgd »

De zaak wordt nu erg opgeblazen.
Afgelopen week waren er eigenlijk alleen positieve reacties op de preek.
Reacties die je thuis bij de koffie ook zou geven.

Alleen DIA gaf een vervelende sneer. Daar werd op gereageerd. Terecht m.i.

Een preek nabespreken op een forum moet kunnen, als het maar waardig gebeurd.


Ik zie het meer als een digitaal kerkplein waar nog wat nagesproken wordt.
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:De zaak wordt nu erg opgeblazen.
Afgelopen week waren er eigenlijk alleen positieve reacties op de preek.
Reacties die je thuis bij de koffie ook zou geven.

Alleen DIA gaf een vervelende sneer. Daar werd op gereageerd. Terecht m.i.

Een preek nabespreken op een forum moet kunnen, als het maar waardig gebeurd.


Ik zie het meer als een digitaal kerkplein waar nog wat nagesproken wordt.
Gaat het op kerkpleinen altijd stichtelijk toe?
Als de praktijk leert dat het gesprek op het kerkplein regelmatig niet stichtelijk is, moet je dan blijven praten? Of ga je dan naar huis en spreek je met je medegemeenteleden later in de week nog vol verwondering verder?
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Wat mij betreft, kunnen we ons wel eens bezinnen of dit nu zo'n verstandige route is.
Een preek heeft voor mij iets heiligs. De predikant, kerkenraad en bezoekers bereiden zich biddend voor, voordat ze naar een kerkdienst gaan. Daar vindt een ontmoeting plaats en werkt de Heilige Geest. Moet je je daar dan zomaar als forummer in mengen, omdat iemand anders toevallig die link doorgeeft?
Dat is voor mij de reden dat ik niet meedoe in het topic Preekluisterkring.
Ik heb iemand weleens een link aangeboden van een dienst waarin ik bijzonder vertroost mocht worden.
Maar die ander luisterde dat niet op en gaf een teleurstellende reactie.
En dat doet dan pijn.
In de tijd dat er nog cassettebandjes werden verruild, kreeg ik ook eens een bijzondere preek, werd mij gezegd. Maar ik hoorde het niet. Ik gaf het bandje terug en zei eerlijk dat ik het bijzondere er niet uit kon halen.
De persoon in kwestie luisterde wederom en hoorde het ook niet meer.

Zou het dan niet zo zijn dat je dat woord op dat moment nodig hebt? En die ander het daarom niet hoort?
Als 100 mensen een preek beluisteren, zullen ze niet alle 100 iets anders gehoord hebben, maar de details zullen verschillen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door J.C. Philpot »

De preken van de Heere Jezus, Paulus en de andere apostelen, doen 2000 jaar na dato ook nog hun kracht.

Soms bij de ene wel en de ander niet. Soms bij iemand de ene keer wel en de andere keer niet. Maar dan nog lezen we ze nog steeds, als het goed is biddend om Gods Geest.

En dat moeten we ook doen met de hedendaagse dienaren, die natuurlijk lager staan als de preken in de bijbel. Bespreken vind ik helemaal niet verkeerd. Maar misschien moeten we in het lezen, luisteren en bespreken minder ons eigen verstand en mening op de voorgrond plaatsen, en meer een heilbegering hart voor anderen en onszelf.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:Een link naar een dienst lijkt me geen probleem, maar zorg dat hij er ruim voor aanvang staat, om het voorbereid luisteren mogelijk te maken.

Misschien kan er wel een ' regel' komen dat op de avond zelf niet gediscussieerd mag worden over de preek. Eerst laten bezinken, bepeinzen, bidden.
Ik ben het hier mee eens.
Maar ik voel er niet veel voor om er een nieuwe forumregel van te maken. Mogelijk kunnen we dit gewoon met elkaar afspreken.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Wat mij betreft, kunnen we ons wel eens bezinnen of dit nu zo'n verstandige route is.
Een preek heeft voor mij iets heiligs. De predikant, kerkenraad en bezoekers bereiden zich biddend voor, voordat ze naar een kerkdienst gaan. Daar vindt een ontmoeting plaats en werkt de Heilige Geest. Moet je je daar dan zomaar als forummer in mengen, omdat iemand anders toevallig die link doorgeeft?
Dat is voor mij de reden dat ik niet meedoe in het topic Preekluisterkring.
Ik heb iemand weleens een link aangeboden van een dienst waarin ik bijzonder vertroost mocht worden.
Maar die ander luisterde dat niet op en gaf een teleurstellende reactie.
En dat doet dan pijn.
In de tijd dat er nog cassettebandjes werden verruild, kreeg ik ook eens een bijzondere preek, werd mij gezegd. Maar ik hoorde het niet. Ik gaf het bandje terug en zei eerlijk dat ik het bijzondere er niet uit kon halen.
De persoon in kwestie luisterde wederom en hoorde het ook niet meer.

Zou het dan niet zo zijn dat je dat woord op dat moment nodig hebt? En die ander het daarom niet hoort?
Als 100 mensen een preek beluisteren, zullen ze niet alle 100 iets anders gehoord hebben, maar de details zullen verschillen.
Ik herken wel wat Mara schrijft. Het is mijn ervaring dat de zelfde preek door de individuele luisteraar geheel verschillend kan worden ervaren. Dit kan al liggen in voorkeuren van stem, voordracht, of juist kenmerken die in de irritatiezone terecht komen. Tot mijn leedwezen heb ik wat van die irritatiezone's die het luisteren soms behoorlijk belemmeren, waar de satan soms ook dankbaar gebruik van maakt om bij aan te sluiten. Daarnaast kan het zo zijn dat er zonden aankleven die het verhinderen dat de Heilige Geest doorwerkt in het hart om zaken toe te passen. Soms is het hart een toebereide akker, waar het kleinste korreltje al vrucht mag geven. Ook in bij een gezonde prediking, zullen er mensen zijn die wat missen, wat krijgen.

Voor mij staat bovenaan, in aansluiting bij @Tiberius: waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen. De kerkdienst is geen Lagerhuisdebat of wedstrijd met nabeschouwing, maar de werkplaats van de Heilige Geest. Waarna men op geestelijke wijze elkaar mag bevragen op de uitwerking daarvan.

*edit: taalfout weggepoetst.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Mannetje schreef:
Bezorgd schreef:De zaak wordt nu erg opgeblazen.
Afgelopen week waren er eigenlijk alleen positieve reacties op de preek.
Reacties die je thuis bij de koffie ook zou geven.

Alleen DIA gaf een vervelende sneer. Daar werd op gereageerd. Terecht m.i.

Een preek nabespreken op een forum moet kunnen, als het maar waardig gebeurd.


Ik zie het meer als een digitaal kerkplein waar nog wat nagesproken wordt.
Gaat het op kerkpleinen altijd stichtelijk toe?
Als de praktijk leert dat het gesprek op het kerkplein regelmatig niet stichtelijk is, moet je dan blijven praten? Of ga je dan naar huis en spreek je met je medegemeenteleden later in de week nog vol verwondering verder?
Ik hoor zelden onstichtelijke dingen op het kerkplein. En ik betwijfel of er veel mensen zijn die in de loop van de week nog op de preek terugkomen in gesprekken met gemeenteleden. Dus ik zie ook niet in waarom je niet direct zou mogen naspreken over een preek.

Ik vind het allemaal wettisch gezeur. Alsof een preek een soort extraordinaire vorm van genadeuitstorting is. Een preek is niets anders dan een preek. En God vond het goed om door de dwaasheid van het preken mensen die geloven, zalig te maken. Niets minder, maar ook niets meer.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Mannetje schreef:
Bezorgd schreef:De zaak wordt nu erg opgeblazen.
Afgelopen week waren er eigenlijk alleen positieve reacties op de preek.
Reacties die je thuis bij de koffie ook zou geven.

Alleen DIA gaf een vervelende sneer. Daar werd op gereageerd. Terecht m.i.

Een preek nabespreken op een forum moet kunnen, als het maar waardig gebeurd.


Ik zie het meer als een digitaal kerkplein waar nog wat nagesproken wordt.
Gaat het op kerkpleinen altijd stichtelijk toe?
Als de praktijk leert dat het gesprek op het kerkplein regelmatig niet stichtelijk is, moet je dan blijven praten? Of ga je dan naar huis en spreek je met je medegemeenteleden later in de week nog vol verwondering verder?
Ik hoor zelden onstichtelijke dingen op het kerkplein. En ik betwijfel of er veel mensen zijn die in de loop van de week nog op de preek terugkomen in gesprekken met gemeenteleden. Dus ik zie ook niet in waarom je niet direct zou mogen naspreken over een preek.

Ik vind het allemaal wettisch gezeur. Alsof een preek een soort extraordinaire vorm van genadeuitstorting is. Een preek is niets anders dan een preek. En God vond het goed om door de dwaasheid van het preken mensen die geloven, zalig te maken. Niets minder, maar ook niets meer.
Door een preek maakt God de mens niet zalig hoor, Hij kan wel een mens stil zetten en daaruit vloeit.....

Een preek is ter versterking van het geloof
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:
Mannetje schreef:
Bezorgd schreef:De zaak wordt nu erg opgeblazen.
Afgelopen week waren er eigenlijk alleen positieve reacties op de preek.
Reacties die je thuis bij de koffie ook zou geven.

Alleen DIA gaf een vervelende sneer. Daar werd op gereageerd. Terecht m.i.

Een preek nabespreken op een forum moet kunnen, als het maar waardig gebeurd.


Ik zie het meer als een digitaal kerkplein waar nog wat nagesproken wordt.
Gaat het op kerkpleinen altijd stichtelijk toe?
Als de praktijk leert dat het gesprek op het kerkplein regelmatig niet stichtelijk is, moet je dan blijven praten? Of ga je dan naar huis en spreek je met je medegemeenteleden later in de week nog vol verwondering verder?
Ik hoor zelden onstichtelijke dingen op het kerkplein. En ik betwijfel of er veel mensen zijn die in de loop van de week nog op de preek terugkomen in gesprekken met gemeenteleden. Dus ik zie ook niet in waarom je niet direct zou mogen naspreken over een preek.

Ik vind het allemaal wettisch gezeur. Alsof een preek een soort extraordinaire vorm van genadeuitstorting is. Een preek is niets anders dan een preek. En God vond het goed om door de dwaasheid van het preken mensen die geloven, zalig te maken. Niets minder, maar ook niets meer.
Door een preek maakt God de mens niet zalig hoor, Hij kan wel een mens stil zetten en daaruit vloeit.....

Een preek is ter versterking van het geloof
Lees je Bijbel er dan nog maar eens op na ;-) DDD citeert vrij letterlijk een bijbeltekst ;-) (1 Kor. 1)
Laatst gewijzigd door Nathanaël op 15 aug 2019, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie