Weekdiensten

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Het staat overigens iedereen vrij om hier een account te nemen, ook predikanten, zodat hij vragen kan beantwoorden of onduidelijkheden kan toelichten. Dat is ook wel gebeurd.
Dit vind ik geen adequate reactie op wat Marion schrijft. Het is natuurlijk waar, maar er valt meer te zeggen. Het lijkt me vooral goed dat méér te onderstrepen, ook vanuit het modteam.
Ik hoop dat de meeste predikanten hun tijd zullen besteden aan de gemeente en kerk, i.p.v. aan een (grotendeels anoniem) forum. Als zij hier zouden deelnemen, zou er voortdurend sprake zijn van een ongelijke situatie omdat ze reageren als publiek figuur. Ze worden dan niet alleen op hun posts, maar bijv. ook op hun prediking aangesproken. Daarnaast zou er -dit forum een beetje kennende- een enorm claimgedrag richting zo’n predikant ontstaan; dat overkomt normale forummers ten slotte al: “waarom heb ik nog geen reactie op...”

Kortom, laat ze zich er ver van houden. Maar dan bestaat nog steeds het probleem dat Marion beschrijft, nl. het publiekelijk fileren van hun prediking, etc. Daarmee bedoel ik niet een normale discussie over standpunten die nu eenmaal hoort bij een publieke functie.
Laten we op dit probleem niet in eerste instantie reageren met “ze kunnen meedoen hoor”, maar met de hand in eigen boezem: onze eigen verantwoordelijkheid leren kennen in wat we schrijven en “op internet smijten”.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Lees bijvoorbeeld ook een boek als Predikers en prediking van Lloyd Jones om de prediking op zichzelf te begrijpen. Vooral zijn talloze voorbeelden dat bekeringen plaatsvonden onder andere tekstgedeelten als dat Lloyd Jones zelf in zijn toepassing bedoelde, relativeert het belang van een kritische preekbeschouwing.

Een ander punt is dat de waarde van de prediking volgens hem voornamelijk moet worden toegeschreven aan het moment van uitspreken en in veel mindere mate in de overdenking achteraf. De doornemen en doorspreken van een preek bevind zich dus al na de beslissende fase van haar gezag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:Het staat overigens iedereen vrij om hier een account te nemen, ook predikanten, zodat hij vragen kan beantwoorden of onduidelijkheden kan toelichten. Dat is ook wel gebeurd.
Dit vind ik geen adequate reactie op wat Marion schrijft. Het is natuurlijk waar, maar er valt meer te zeggen. Het lijkt me vooral goed dat méér te onderstrepen, ook vanuit het modteam.
Ik hoop dat de meeste predikanten hun tijd zullen besteden aan de gemeente en kerk, i.p.v. aan een (grotendeels anoniem) forum. Als zij hier zouden deelnemen, zou er voortdurend sprake zijn van een ongelijke situatie omdat ze reageren als publiek figuur. Ze worden dan niet alleen op hun posts, maar bijv. ook op hun prediking aangesproken. Daarnaast zou er -dit forum een beetje kennende- een enorm claimgedrag richting zo’n predikant ontstaan; dat overkomt normale forummers ten slotte al: “waarom heb ik nog geen reactie op...”

Kortom, laat ze zich er ver van houden. Maar dan bestaat nog steeds het probleem dat Marion beschrijft, nl. het publiekelijk fileren van hun prediking, etc. Daarmee bedoel ik niet een normale discussie over standpunten die nu eenmaal hoort bij een publieke functie.
Laten we op dit probleem niet in eerste instantie reageren met “ze kunnen meedoen hoor”, maar met de hand in eigen boezem: onze eigen verantwoordelijkheid leren kennen in wat we schrijven en “op internet smijten”.
Ik ben het daar niet mee eens. Enige tijd geleden hadden we hier ds. IJsselstein en daar werd netjes op gereageerd. Ook was er recent een CGK prof, wiens naam ik even kwijt ben, en dat ging ook prima.
Sterker nog: ik denk dat het goed is als men feedback krijgt, verder krijgen ze het bijna niet.
En natuurlijk, ik begrijp ook wel dat die feedback meer moet zijn dan de zucht ‘ik mis iets’.

Bekijk het eens van de andere kant: mensen hebben soms vragen bij preken, die ze moeilijk kwijt kunnen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:Een ander punt is dat de waarde van de prediking volgens hem voornamelijk moet worden toegeschreven aan het moment van uitspreken en in veel mindere mate in de overdenking achteraf. De doornemen en doorspreken van een preek bevind zich dus al na de beslissende fase van haar gezag.
Hoe legt Lloyd-Jones dan de verbinding tussen prediking en het werk van Gods Geest?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ik geloof er helemaal niets van dat het hier (veel) voor zou komen dat mensen die hier aan het gesprek deelnemen alleen anoniem met een dominee zouden willen communiceren. Misschien dat er forumleden zijn die zelf predikant of synodelid zijn en daarom niet zomaar overal over mogen meepraten, maar gewone gemeenteleden willen heus hun opmerkingen wel met naam en toenaam bespreken.

Iets anders is, dat niet iedereen die op internet mijn naam zoekt, ook hoeft te lezen wat ik vind van de preken in een bepaalde kerk. Mede dankzij dezelfde predikanten, is het niet altijd mogelijk om zonder goede toelichting aan wildvreemden te melden dat je bevindelijk gereformeerd bent, zonder dat kortzichtige grachtengordelmensen denken dat er een steekje bij jou los zit. Er zullen heus mensen zijn die alleen de aanblik van een preekjas al lachwekkend vinden.

Verder vind ik de nadruk op de emotionele betekenis van de preken nog veel gevaarlijker dan de nadruk op het gevoel in opwekkingsliederen. Ik ben zeer benieuwd wat ds. J.M.D. de Heer van de argumentatie van Jongere vindt. Als ik niets over het hoofd zie, zou hij die moeten afwijzen als heel gevaarlijk.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door pierre27 »

Marion schreef:Ik begrijp je reactie hierboven DIA. En ik houd ook erg van de preken van 'onze ouden'. Ook de preken van ds. S. de Jong kan ik erg waarderen!! Maar we kunnen er ook zo in blijven steken. Ook mezelf houd ik altijd maar weer de vraag voor: wat heeft het me gebracht voor de eeuwigheid? Heb ik er de vrucht van gehad? Of.....ben ik een belijder van de Waarheid zonder er een belever van te zijn. Dat zou aangrijpend zijn. En vanuit die gedachte heb ik ook op jou post gereageerd. Van harte Gode en Zijn onderwijs bevolen!
Een liefdevolle reactie!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Verder vind ik de nadruk op de emotionele betekenis van de preken nog veel gevaarlijker dan de nadruk op het gevoel in opwekkingsliederen. Ik ben zeer benieuwd wat ds. J.M.D. de Heer van de argumentatie van Jongere vindt. Als ik niets over het hoofd zie, zou hij die moeten afwijzen als heel gevaarlijk.
Je gedachtengangen gaan weer eens te snel voor me, DDD. Ik kan me niet heugen hierover te hebben geschreven, maar soms is het net poëzie: een ander leest heel wat meer in je teksten dan je zelf bedoelde. Help me even. Waar in mijn “argumentatie” zie jij precies een “nadruk op de emotionele betekenis van preken”?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Excuses.
Ik denk dat ik iets teveel afging op deze samenvatting.
Stof schreef: Grapje was duidelijk.
Mijn opmerking was echter serieus, ik meen het echt. Ik ben mijn indrukken wel kwijt helaas. En dan in het besef dat ikzelf mijn allergrootste roof- en stoorvogel ben. Preken laten zich niet bediscussieren, zoals Jongere al opmerkte. Om in de terminologie van de preek te blijven: alsof een stervende, dorstende het zich kan permitteren om te oordelen over Water wat hem getoond en aangeboden wordt. Dat zou op aarde al zeer brutaal zijn, laat staan naar de Heere toe.
Je hebt wel iets gezegd over preekbesprekingen die een gevolg zouden zijn van geestelijke armoede, maar je hebt niet toegelicht of je daarvoor dezelfde argumenten hebt als Stof en Marion.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Sterker nog: ik denk dat het goed is als men feedback krijgt, verder krijgen ze het bijna niet.
Uuh... ik vrees dat je beeld niet helemaal klopt. Het soort feedback dat predikanten op Refoforum kunnen lezen, krijgen de meesten minstens wekelijks onder ogen in brieven, mails, telefoontjes, gesprekken, etc. Of iedereen er goed mee kan omgaan is een andere vraag, maar ik zou denk ik niet te bezorgd zijn dat predikanten bijna geen feedback krijgen.
Voor de rest zijn we het oneens, maar dat bleek al uit onze posts.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Klopt ja.
Al vraag ik me af of de predikant die Marion bedoelt, echt wekelijks dat soort feedback krijgt. Ik denk dat hij er dan minder aangeslagen door zou zijn.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:Klopt ja.
Al vraag ik me af of de predikant die Marion bedoelt, echt wekelijks dat soort feedback krijgt. Ik denk dat hij er dan minder aangeslagen door zou zijn.
Ik ken ook wel predikanten die zich echt alles aantrekken. Anderen hebben een hele gladde rug.
Beiden krijgen hierover weer kritiek...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Het is niet niets wat sommigen naar hun hoofd geslingerd krijgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:Het is niet niets wat sommigen naar hun hoofd geslingerd krijgen.
Daarom moet je in een discussie over standpunten voorkomen dat er personen bij betrokken worden. Hoe lastig dat soms ook is. Maar sowieso moeten we onze mond ook eens weten te houden. Best lastig voor een refoforummer, maar soms wel heilzaam. :huhu
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Die laatste tip is denk ik het beste.
Ik vind het sowieso altijd een beetje vreemd als mensen tijdens of direct na een preek op Refoforum inloggen en hun kritiek gaan spuien. (Hoe graag ik uiteraard zie dat er van het forum gebruik gemaakt wordt).
Zet die preek dan liever in de preekluisterkring om hem met elkaar te bespreken, denk ik dan.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Die laatste tip is denk ik het beste.
Ik vind het sowieso altijd een beetje vreemd als mensen tijdens of direct na een preek op Refoforum inloggen en hun kritiek gaan spuien. (Hoe graag ik uiteraard zie dat er van het forum gebruik gemaakt wordt).
Zet die preek dan liever in de preekluisterkring om hem met elkaar te bespreken, denk ik dan.
Soms krijg je via refoforum de link dat een preek wordt gehouden en klik je op die link. Dus dan zit je al op RF als je aan het luisteren bent. Bijval voor een preek mag je m.i. gerust direct na de preek laten weten. Als je direct na een preek al kritiek klaar hebt, heb je volgens mij echt met een verkeerde luisterhouding gezeten. Het helpt dan misschien later nog eens rustig na te luisteren en dan eens te bezien of je mening gelijk blijft.
Plaats reactie