Weekdiensten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Je veroordeelt een dominee om onduidelijke redenen. Wees daarin ook eerlijk. En lees nog eens wat @Jongere schreef.
Ja precies maar waarom vervolgt u me? Omdat (moet ik dat zeggen?) Zou jij durven spreken over de dominee die meeleest? Bovendien VEROORDEEL ik de dominee niet.
Ik zou het niet durven nee. Maar jij hebt het wel al gedaan, zonder te zeggen wát je miste.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Stof »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Concrete voorbeelden graag.
Kun jij dan ook concrete voorbeelden noemen? Want die heb ik nog niet gehoord.
Stof schreef:Nou, ik ga dus volgende week na de dienst sowieso niet op het forum kijken of schrijven. En nooit meer na een dienst. Over "vogelen des hemels" gesproken..
@Stof, het was uiteraard een grapje. Ik denk dat @Bezorgd dat wel begrijpt en jij ook. En hetgeen wat mijn oren gehoord en mijn hart overdacht heeft, kan niemand mij afnemen.
Grapje was duidelijk.
Mijn opmerking was echter serieus, ik meen het echt. Ik ben mijn indrukken wel kwijt helaas. En dan in het besef dat ikzelf mijn allergrootste roof- en stoorvogel ben. Preken laten zich niet bediscussieren, zoals Jongere al opmerkte. Om in de terminologie van de preek te blijven: alsof een stervende, dorstende het zich kan permitteren om te oordelen over Water wat hem getoond en aangeboden wordt. Dat zou op aarde al zeer brutaal zijn, laat staan naar de Heere toe.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Er is een pb die ik niet kan openen.
Maar zie ook bericht bin afscheid.
Zeer aangrijpend. Dit doet me meer dan ik onder woorden kan brengen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Stof schreef:
Jantje schreef:
Stof schreef:Nou, ik ga dus volgende week na de dienst sowieso niet op het forum kijken of schrijven. En nooit meer na een dienst. Over "vogelen des hemels" gesproken..
@Stof, het was uiteraard een grapje. Ik denk dat @Bezorgd dat wel begrijpt en jij ook. En hetgeen wat mijn oren gehoord en mijn hart overdacht heeft, kan niemand mij afnemen.
Grapje was duidelijk.
Mijn opmerking was echter serieus, ik meen het echt. Ik ben mijn indrukken wel kwijt helaas. En dan in het besef dat ikzelf mijn allergrootste roof- en stoorvogel ben. Preken laten zich niet bediscussieren, zoals Jongere al opmerkte. Om in de terminologie van de preek te blijven: alsof een stervende, dorstende het zich kan permitteren om te oordelen over Water wat hem getoond en aangeboden wordt. Dat zou op aarde al zeer brutaal zijn, laat staan naar de Heere toe.
Zeker. Daarin geef ik je groot gelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Marion »

Stof schreef:
Jantje schreef:
Stof schreef:
Jantje schreef:@Bezorgd,
Ik vind het een beetje ergerlijk dat jij steeds schrijft dat je positief verrast bent. Vorige week deed je dat ook al bij de preek van ds. Verschuure. De prediking in de Gereformeerde Gemeenten is niet opeens veranderd in het afgelopen jaar of zoiets.
Precies die uitdrukking deed mij vorige week ontploffen. Ik ben er intussen achter dat het gewoon wat ongelukkig uitgedrukt is, maar volgens mij toch oprecht positief bedoeld van Bezorgd (denk ik te hebben bespeurd). Stiekem houdt Bezorgd gewoon heel veel van de GG en haar prediking :yahoo .
Dat denk ik ook. Ik ben benieuwd of hij volgende week ook weer positief verrast is... :nananere :yahoo
Nou, ik ga dus volgende week na de dienst sowieso niet op het forum kijken of schrijven. En nooit meer na een dienst. Over "vogelen des hemels" gesproken..
Ik ben het met de laatste alinea van Stof hartelijk eens. We moeten ons afvragen of dit nog wel stichtelijk is. De eerste reacties druppen al een kwartier na het einde van de dienst binnen. Ik kan me niet voorstellen dat er dan veel tijd geweest is om het gehoorde biddend voor Gods Aangezicht te brengen. Een positieve reactie vind ik iets anders. Maar als er kritische noten gekraakt moeten worden lijkt het me eerlijker om de predikant zelf te benaderen. Overigens benijd ik een predikant niet die zich bloot gegeven heeft voor honderden ogen en oren (denk je dat eens in.....), en daarna op Refoforum gefileerd wordt. Ik heb al eens eerder gezegd een predikant gesproken te hebben die ook wel eens op Refoforum meelas. Op een zeker moment werden hij en zijn preken behoorlijk over de hekel gehaald. Er werden hem dingen in de mond gelegd die hij zo niet gezegd had, of heel anders bedoeld. Hij was er werkelijk een paar dagen beroerd van en kon zich niet verweren omdat de forummers zich in de anonimiteit verscholen hadden. Laten we daar ook rekening mee houden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Het staat overigens iedereen vrij om hier een account te nemen, ook predikanten, zodat hij vragen kan beantwoorden of onduidelijkheden kan toelichten. Dat is ook wel gebeurd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door samanthi »

@ Marion
Ik heb eens een preek gehoord over de tekst, blus de Geest niet uit.
Dat gebeurt er als iemand erg veel aan een preek gehad heeft en de ander kraakt hem af.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Marion »

samanthi schreef:@ Marion
Ik heb eens een preek gehoord over de tekst, blus de Geest niet uit.
Dat gebeurt er als iemand erg veel aan een preek gehad heeft en de ander kraakt hem af.
En zo is het!! Dat zouden we meer moeten bedenken. Het is vaak meer vlees dan Geest wat er over dit forum gaat.
Dat moet ik mezelf ook telkens voor ogen houden. Het is een valkuil waar je sneller instapt dan je denkt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door samanthi »

Marion schreef:
samanthi schreef:@ Marion
Ik heb eens een preek gehoord over de tekst, blus de Geest niet uit.
Dat gebeurt er als iemand erg veel aan een preek gehad heeft en de ander kraakt hem af.
En zo is het!! Dat zouden we meer moeten bedenken. Het is vaak meer vlees dan Geest wat er over dit forum gaat.
Dat moet ik mezelf ook telkens voor ogen houden. Het is een valkuil waar je sneller instapt dan je denkt.
Ja het gebed zet een wacht voor mijn lippen is heel hard nodig. Ik maak me er ook schuldig aan en probeer er op te letten, maar soms is het gebeurd voor je er erg in hebt.
Laatst gewijzigd door samanthi op 14 aug 2019, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Toetsenbord kapot?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:Toetsenbord kapot?
Hahahahaha ik heb het gecorrigeerd,, ik moet eerst ff nakieken en dan pas op ut knoppie drukke
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Simon0612 »

Weggehaald...voegt ten slotte helemaal niets toe en veranderd ook niets.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 14 aug 2019, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bezorgd »

Stof schreef:
Jantje schreef:@Bezorgd,
Ik vind het een beetje ergerlijk dat jij steeds schrijft dat je positief verrast bent. Vorige week deed je dat ook al bij de preek van ds. Verschuure. De prediking in de Gereformeerde Gemeenten is niet opeens veranderd in het afgelopen jaar of zoiets.
Precies die uitdrukking deed mij vorige week ontploffen. Ik ben er intussen achter dat het gewoon wat ongelukkig uitgedrukt is, maar volgens mij toch oprecht positief bedoeld van Bezorgd (denk ik te hebben bespeurd). Stiekem houdt Bezorgd gewoon heel veel van de GG en haar prediking :yahoo .

Klopt. De kritiek die ik regelmatig heb en waar ik bezorgd over ben komt voor uit een grote liefde voor de GG.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Thea »

Beste Dia, waar ik moeite mee heb, is dat je altijd gelijk wilt hebben. Wat jij vindt, is de waarheid. Dat vind ik best hoogmoedig gedacht. Je bent ook maar een mensenkind met een beperkt inzicht. Hopelijk houdt dat je dicht bij de grond.....Goede plaats trouwens hoor, dicht bij de grond. Daar is zegen te verwachten...
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door KGPHP »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Die preekjas heeft hij van zijn nieuwe gemeente gekregen.

Oke, dat wist ik niet. Het ziet er ouderwets uit.
Maar goed, het gaat om de inhoud.
Er worden mooie dingen gezegd in de preek. Dat het zuurdesem zo dichtbij ons is in de vorm van Gods Woord.
En dat dat zuurdesem zomaar in ons hart van meel gebracht kan worden.
Hij waarschuwde voor de gedachte die onder ons heerst dat er een heel bijzonder iets plaats moet vinden.
Hij gaf ook aan dat er veel reformatorische zwaarheid en degelijkheid kan zijn wat het zuurdesem mist.

De mogelijkheid werd gewezen. Wijst zelfs op de eenvoudigheid hoe de Heere soms werkt.
Het viel me op dat hij ruimte gaf voor verschillende wegen,
Maar het lijkt alsof de prediker soms vergeet dat juist de prediking de bediening der verzoening is.
Hoewel, hij zegt wel dat een kind zomaar net als Samuel een woord in een preek horen kan, en bekeerd de kerk uit kan gaan.
Anderzijds wees hij later wel weer een weg dat het gewoon lange tijd duurt voor dat er een doorbraak komt.
'Je gaat echt niet de volgende keer aan het Avondmaal"
Dat vond ik tegenstrijdig en eigenlijk ook wat onbijbels.
Jammer zijn de vele verhaaltjes.
Opzich wel mooi om te horen, maar een preek moet je gebruiken voor woordverkondiging, denk ik dan.
Hoewel het ook wel mooi was dat hij zo wees op het gezegend sterven van ds Paul en ds Blok.
Hij eindigde overigens met een mooie regel uit een gezang.
Maar toch, eerlijk, ik was positief verrast.
Inmiddels de preek al beluisterd via de OneDrive van de gemeente Enter.
Ik herken me in de de (positieve) bovenstaande recensie van Bezorgd.
Het is goed om dit te benoemen, aangezien ik ook wel eens kritisch ben richting de prediking in de GG. Ook als het gaat om preken van deze predikant uit het verleden.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Plaats reactie