Weekdiensten

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ik heb de preek niet beluisterd. Maar in de thuisgemeente van ds. Van Aalst worden preken gelezen van de 'oude belijders der waarheid', althans, als ik namens @DIA spreek (Er zijn natuurlijk genoeg dominees die we daar onder verstaan en niet alleen die dominees die we zelf in ons straatje vinden passen.). Ik heb op KerkdienstGemist onder andere leespreken van de volgende predikanten gezien: ds. Moerkerken, wijlen ds. A. Hoogerland, ds. J. Karels, wijlen ds. G.H. Kersten, wijlen ds. J. Koster, wijlen ds. J. Spaans en wijlen ds. P. Blok.
Dus ik geloof toch dat @DIA niet goed heeft geluisterd.
Ik betwijfel of ik dit een redenering moet noemen, maar ik zie geen verband tussen deze stellingen en de stelling van DIA.

De preken die daar gelezen worden, worden als het goed is niet door de dominee uitgezocht, al weet ik dat er een stroming van predikanten is die zich daar ook nog graag tegenaan bemoeit.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Misschien moet DIA zich realiseren dat de prediking het "Alzo zegt de HEERE" is.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Jongere schreef:
-DIA- schreef:Verder wens ik ne niet meer te mengen in het beoordelen van preken van nog levende predikanten. Dat kan niet, en komt (tenminste op een openbaar forum) heel dicht bij op de persoon, als ik het goed versta.
Dit is een wijs uitgangspunt.

Tip voor de volgende keer: pas dit uitgangspunt toe vóór je iets opschrijft en niet (nog geen uur na de preek) pas nadat je hebt laten weten dat er "nogal wat gemist werd".
DIA, ik erger me vaak aan de onheuse manier waarop je nogal eens het halve forum over je heen krijgt als je iets van oprechte zorg deelt. Maar hier doe je echt niet wijs aan. Ik sluit me bij Marion aan.
Vraag niet wat je gemist, maar of je nog iets gekregen hebt.
Zo onheus word hij toch niet bejegend ?
Ik mail ook wel eens een dominee als ik een vraag heb.
Ik vind wel dat het goed is als er op gevaren gewezen worden waar bepaalde mensen mee gevat zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
DDD schreef:De preek van ds. De Jong is nog ruim een week aan de orde, toch? Ik ben halverwege. Hij heeft een mooie dictie.

En voor het overige: wij kunnen ons ook een oordeel schrijven.
Dat is zeker waar, en daarom ben heel voorzichtig. Ik zeg niet dat dominees geen waarheid spreken. En toch mis je wat.
Ik denk dat hier nog wel meelezers zijn die het beter kunnen verwoorden.
Maar het kan niet goed zijn als je op de zuiver gereformeerde belijdenis verantwoording moet afleggen. Dit doet me angstig vrezen.
Maar er is ook een eerbiedig vrezen. Ik hoop dat er nog iemand is die het verstaat,

Verder wens ik ne niet meer te mengen in het beoordelen van preken van nog levende predikanten. Dat kan niet, en komt (tenminste op een openbaar forum) heel dicht bij op de persoon, als ik het goed versta.
De preek van ds. Van Aalst voldoet volledig aan de eisen van de Gereformeerde Belijdenis. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken, ondanks dat ik de preek niet heb gehoord. Het feit dat jij daar vraagtekens bij lijkt te stellen vind ik een christen onwaardig.

Het feit dat wij wat dénken te missen, komt allereerst en allermeest uit ons eigen boze en verdorven hart. Laten we maar niet een dominee ergens op afrekenen, wat dat doet mij angstig vrezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

JCRyle schreef:Misschien moet DIA zich realiseren dat de prediking het "Alzo zegt de HEERE" is.
Welnee. Want onder de noemer van "Alzo zegt de Heere" is al een heleboel onzin verteld. Het is prima om de prediking te toetsen aan het Evangelie.

Iets anders is, dat de maatstaf van DIA mij niet juist lijkt.

@Jantje: je zou aan gezaghebbendheid winnen, als je wist waarover je schreef. Dat hoeft niet veel tijd te kosten: Je kunt de preek eerst beluisteren, bijvoorbeeld, of deze aandragen voor de preekluisterkring.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:
-DIA- schreef:Verder wens ik ne niet meer te mengen in het beoordelen van preken van nog levende predikanten. Dat kan niet, en komt (tenminste op een openbaar forum) heel dicht bij op de persoon, als ik het goed versta.
Dit is een wijs uitgangspunt.

Tip voor de volgende keer: pas dit uitgangspunt toe vóór je iets opschrijft en niet (nog geen uur na de preek) pas nadat je hebt laten weten dat er "nogal wat gemist werd".
DIA, ik erger me vaak aan de onheuse manier waarop je nogal eens het halve forum over je heen krijgt als je iets van oprechte zorg deelt. Maar hier doe je echt niet wijs aan. Ik sluit me bij Marion aan.
Vraag niet wat je gemist, maar of je nog iets gekregen hebt.
Beter is geen preken meer door te geven. De "oude Baan", waarvan ik sprak ik een ander topic placht op een gezelschap wel eens te zeggen tegen mensen die stilletjes zaten te luisteren en zelf niets zeiden: Als je niets gezegd heb hoef je dat ook niet te verantwoorden. Maar toch ligt er meer: Ook wat je niet zegt moet je toch ook verantwoorden. Dat drijft wel eens in het nauw. Misschien wel iets om over na te denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Marion »

DDD schreef:
Jantje schreef:Ik heb de preek niet beluisterd. Maar in de thuisgemeente van ds. Van Aalst worden preken gelezen van de 'oude belijders der waarheid', althans, als ik namens @DIA spreek (Er zijn natuurlijk genoeg dominees die we daar onder verstaan en niet alleen die dominees die we zelf in ons straatje vinden passen.). Ik heb op KerkdienstGemist onder andere leespreken van de volgende predikanten gezien: ds. Moerkerken, wijlen ds. A. Hoogerland, ds. J. Karels, wijlen ds. G.H. Kersten, wijlen ds. J. Koster, wijlen ds. J. Spaans en wijlen ds. P. Blok.
Dus ik geloof toch dat @DIA niet goed heeft geluisterd.
Ik betwijfel of ik dit een redenering moet noemen, maar ik zie geen verband tussen deze stellingen en de stelling van DIA.

De preken die daar gelezen worden, worden als het goed is niet door de dominee uitgezocht, al weet ik dat er een stroming van predikanten is die zich daar ook nog graag tegenaan bemoeit.
Wellicht niet door de dominee uitgezocht, maar wel in overleg met de dominee gekozen. Dat is een goede zaak. En als de verhoudingen tussen predikant en ouderlingen goed is, kan dat in harmonie en wederzijds vertrouwen gebeuren. Ik weet dat het bij ons ook zo gaat, en daarover is nog nooit een wanklank gehoord.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Ik heb de preek niet beluisterd. Maar in de thuisgemeente van ds. Van Aalst worden preken gelezen van de 'oude belijders der waarheid', althans, als ik namens @DIA spreek (Er zijn natuurlijk genoeg dominees die we daar onder verstaan en niet alleen die dominees die we zelf in ons straatje vinden passen.). Ik heb op KerkdienstGemist onder andere leespreken van de volgende predikanten gezien: ds. Moerkerken, wijlen ds. A. Hoogerland, ds. J. Karels, wijlen ds. G.H. Kersten, wijlen ds. J. Koster, wijlen ds. J. Spaans en wijlen ds. P. Blok.
Dus ik geloof toch dat @DIA niet goed heeft geluisterd.
Ik betwijfel of ik dit een redenering moet noemen, maar ik zie geen verband tussen deze stellingen en de stelling van DIA.

De preken die daar gelezen worden, worden als het goed is niet door de dominee uitgezocht, al weet ik dat er een stroming van predikanten is die zich daar ook nog graag tegenaan bemoeit.
Ik geloof niet dat ds. Van Aalst dat doet. En niet elke gemeente leest preken van bovengenoemde dominees, maar @DIA's gemeente echter weer wel. Mede daarom postte ik het ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

O. Ik vind dat helemaal geen goede zaak. Maar goed. Ik ben wellicht meer bezorgd over het weren van tirannie en heerschappij, omdat ik daar al heel kwalijke gevolgen van heb gezien.

Een dominee, als hij wijs is, laat de ouderlingen preken lezen die aanvullend zijn op zijn eigen preken. Iemand die zijn eigen beperkingen kent, zal niet de behoefte voelen ook nog wat preken in zijn straatje uit te zoeken.
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Stof »

Wat verdrietig dat je iets miste DIA. Dan hoop ik dat het overige toch tot eeuwige zegen mag zijn voor jou, mij en iedere hoorder. Want niet gedronken uit deze Fontein... dan kunnen ook onze ouden niets meer voor ons betekenen. Dan staan we alleen en naakt voor God. Wat dan telt is: wel of niet gedronken uit deze Fontein? In dat licht gezien is het eigenlijk heel erg om over deze prediking te discussieren, vind ik.

Zelf vond ik het een ont-dekkende preek; mijn vrome dekmanteltjes moesten eraf en eraan. Wat is mijn hart boordevol van van alles en nog wat en wat kan ik God fijntjes de schuld geven van geen doorbrekend licht.

Nee, zaken als het opkomen uit het welbehagen en verloren gaan onder het recht werden niet met name genoemd. Ik denk dat dat zal zijn is wat je miste. Toch weet ik dat de voorganger daar regelmatig over spreekt.

Waar heeft hij mogelijk dan iets laten liggen volgens jou? Waar in de tekst doet de Heere Jezus Zelf een uitspraak over die het welbehagen en over vallen onder het recht? Ik bedoel dit niet aanvallend of wantrouwend, voor de duidelijkheid.

Ik sluit me verder aan bij de bewogen posts van Marion.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje: je zou aan gezaghebbendheid winnen, als je wist waarover je schreef. Dat hoeft niet veel tijd te kosten: Je kunt de preek eerst beluisteren, bijvoorbeeld, of deze aandragen voor de preekluisterkring.
Die preek heb ik al wel eens gehoord in mijn eigen gemeente, meen ik. En verder weet ik heel goed waar ik over schrijf, want ds. Van Aalst staat zeer hoog bij mij aangeschreven.

@Bezorgd,
Ik vind het een beetje ergerlijk dat jij steeds schrijft dat je positief verrast bent. Vorige week deed je dat ook al bij de preek van ds. Verschuure. De prediking in de Gereformeerde Gemeenten is niet opeens veranderd in het afgelopen jaar of zoiets.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bezorgd »

Even direct misschien, maar uit liefde: DIA je bent gewoon een oude man die een sterk verlangen heeft naar vroeger. En dat begrijp ik opzich nog wel. Het voelt veilig en klinkt bekend. Maar het gevaar is dat je alles afkeurt waar bepaalde ouderwetse termen etc niet klinken, een bepaalde sombere mimiek niet te zien is en bepaalde voordracht anders is dan oude, meer ongeletterde predikanten.

Je moet proberen daar afstand van te nemen. Maar een preek te toetsen aan het Woord, niet aan allerlei vermeende bevindingen.
Tegelijkertijd kan ik niet begrijpen dat je deze preek niet bevindelijk vond, want dat was hij wel degelijk. Zelfs zo dat dat de momenten waren dat ik soms dacht, man ga maar door op de tekst. Het is zo mooi.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
DDD schreef:@Jantje: je zou aan gezaghebbendheid winnen, als je wist waarover je schreef. Dat hoeft niet veel tijd te kosten: Je kunt de preek eerst beluisteren, bijvoorbeeld, of deze aandragen voor de preekluisterkring.
Die preek heb ik al wel eens gehoord in mijn eigen gemeente, meen ik. En verder weet ik heel goed waar ik over schrijf, want ds. Van Aalst staat zeer hoog bij mij aangeschreven.

@Bezorgd,
Ik vind het een beetje ergerlijk dat jij steeds schrijft dat je positief verrast bent. Vorige week deed je dat ook al bij de preek van ds. Verschuure. De prediking in de Gereformeerde Gemeenten is niet opeens veranderd in het afgelopen jaar of zoiets.
Jantje, ik vind het ergerlijk dat je vol op het orgel gaat in een discussie over een preek die je niet eens beluisterd hebt.
Ik snap echt je ergernis niet. Jij weet ook goed dat er veel andere preken zijn.
Ben ik positief, is het weer niet goed.....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Jantje, ik vind het ergerlijk dat je vol op het orgel gaat in een discussie over een preek die je niet eens beluisterd hebt.
Ik snap echt je ergernis niet. Jij weet ook goed dat er veel andere preken zijn.
Ben ik positief, is het weer niet goed.....
Je weet heus wel dat ik het zo niet meen. En ik heb nog niet eens een vol register, als ik wil kan ik nog een heel arsenaal bijtrekken. :yahoo
En ja, er zijn enkele uitzonderingen. Dat heb ik ook nog nooit ontkend en zeker richting jouw niet. Maar het overgrote deel preekt echt met een (h)eerlijk evenwicht, zoals de afgelopen 2 weken al hoor- en zichtbaar was en vanavond ongetwijfeld ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Stof »

Jantje schreef:@Bezorgd,
Ik vind het een beetje ergerlijk dat jij steeds schrijft dat je positief verrast bent. Vorige week deed je dat ook al bij de preek van ds. Verschuure. De prediking in de Gereformeerde Gemeenten is niet opeens veranderd in het afgelopen jaar of zoiets.
Precies die uitdrukking deed mij vorige week ontploffen. Ik ben er intussen achter dat het gewoon wat ongelukkig uitgedrukt is, maar volgens mij toch oprecht positief bedoeld van Bezorgd (denk ik te hebben bespeurd). Stiekem houdt Bezorgd gewoon heel veel van de GG en haar prediking :yahoo .
Plaats reactie