Weekdiensten

-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:Wij hebben door de week meer gemeentezaken als bijbelkring, vrouwen- en mannenverenigingen, zendingsactiviteiten, koren etc.
Ik ben wel benieuwd wat de oorsprong van weekdiensten is. Is dit vooral voor daar waar geen eigen predikant is?
Altijd baas boven baas! Ja maar dat soort samenkomsten hebben wij hier ook benevens de weekdiensten. Zelf ben ik lid van de volwassenverening die morgen weer voor het eerst van start gaat in dit seizoen. Ook koren en jeugd- en vrouwenverenigingen zijn actief.
Hoe weekdiensten ontstaan zijn weet ik niet, ze bestaan hier zolang ik me herinner, en als ik de historieblaân nakijk waren die hier vanouds. Bron: o.a. jubileumboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken. Nu is het wel het geval dat we hier uitzonderlijk weinig vacante perioden kennen. Uitzondering de kleinere kerkverbanden als de OGGiN en de GGiN. Ik meen (ik heb er geen cijfers bij) dat de vacante periode na het vertrek van ds. J.W. Verweij mogelijk de langste was.
Nu waren die zaken niet alle dingen waar ik me mee bezig houd :-). Ik begrijp niet zo goed waarom weekdiensten in gemeenten worden gehouden die een eigen predikant hebben. Ik dacht dat deze dan juist naar vacante gemeenten gingen om deze in de week te bedienen,
In Gouda worden allerlei deputaatschappen opgepoetst en aldus worden er namens deze weekdiensten belegd. Op veler verzoek, volgens de kerkenraad. Nu hebben we diensten van Bijzondere Noden, de Zending, Israël, Bijbelverspreiding en ik vergeet er vast nog één. Allemaal prima, maar met af en toe een zin over de nood in de wereld is het nog geen Bijzondere Nodendienst. Idem met de zending. Soms vergeet de predikant het over zijn deputaatschap te hebben. Dan af en toe nog GBS, maar die vinden ook vaak plaats in min of meer verwante kerkgebouwen. Vreemd is wel dat onze ds af en toe in de ouderlingenbank zit bij zo'n dienst.
Omdat Rijssen, 'hoofdplaats' van classis Rijssen is worden hier ook de bidstonden voor classisvergaderingen gehouden. Verder: Opening van het nieuwe leerjaar, en opening van het catechisatieseizoen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Gijs Diederik »

refo schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:Wij hebben door de week meer gemeentezaken als bijbelkring, vrouwen- en mannenverenigingen, zendingsactiviteiten, koren etc.
Ik ben wel benieuwd wat de oorsprong van weekdiensten is. Is dit vooral voor daar waar geen eigen predikant is?
Altijd baas boven baas! Ja maar dat soort samenkomsten hebben wij hier ook benevens de weekdiensten. Zelf ben ik lid van de volwassenverening die morgen weer voor het eerst van start gaat in dit seizoen. Ook koren en jeugd- en vrouwenverenigingen zijn actief.
Hoe weekdiensten ontstaan zijn weet ik niet, ze bestaan hier zolang ik me herinner, en als ik de historieblaân nakijk waren die hier vanouds. Bron: o.a. jubileumboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken. Nu is het wel het geval dat we hier uitzonderlijk weinig vacante perioden kennen. Uitzondering de kleinere kerkverbanden als de OGGiN en de GGiN. Ik meen (ik heb er geen cijfers bij) dat de vacante periode na het vertrek van ds. J.W. Verweij mogelijk de langste was.
Nu waren die zaken niet alle dingen waar ik me mee bezig houd :-). Ik begrijp niet zo goed waarom weekdiensten in gemeenten worden gehouden die een eigen predikant hebben. Ik dacht dat deze dan juist naar vacante gemeenten gingen om deze in de week te bedienen,
In Gouda worden allerlei deputaatschappen opgepoetst en aldus worden er namens deze weekdiensten belegd. Op veler verzoek, volgens de kerkenraad. Nu hebben we diensten van Bijzondere Noden, de Zending, Israël, Bijbelverspreiding en ik vergeet er vast nog één. Allemaal prima, maar met af en toe een zin over de nood in de wereld is het nog geen Bijzondere Nodendienst. Idem met de zending. Soms vergeet de predikant het over zijn deputaatschap te hebben. Dan af en toe nog GBS, maar die vinden ook vaak plaats in min of meer verwante kerkgebouwen. Vreemd is wel dat onze ds af en toe in de ouderlingenbank zit bij zo'n dienst.
Dat in Gouda alle mogelijke deputaatschappen in kerkdiensten herdacht worden (op deputaatschap kerkbouw na, nog) heeft waarschijnlijk als reden dat de leden graag een weekdienst hebben zo af en toe. de plaatselijke predikant daar misschien geen tijd voor heeft. Onder het motto van de verbondenheid aan de deputaatschappen. Heb wel eens meegemaakt dat er dan 2 collectes waren 1 voor de kerk en 1 voor het doel waar de avond voor georganiseerd was.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Vreemd is wel dat onze ds af en toe in de ouderlingenbank zit bij zo'n dienst.
Zo vreemd is dat toch niet. Bij bv. een GBS-dienst zit ook het bestuur in de ouderlingenbanken. Zelfs de voorlezer is dan een bestuurslid van de GBS.
Hetzelfde geldt voor SGP-tijdredes. En... bij de Bijbellezingen zit er ook nog vaak
een predikant in de ouderlingenbank. Is het in Noord, dan de predikant van Zuid
of West (als die zelf geen dienst hoeft te vervullen). In Zuid natuurlijk omgekeerd.
En in West ook natuurlijk.

Dan maak ik van deze gelegenheid ook meteen gebruik om nog andere interkerkelijke samenkomsten te noemen: Hier hebben we diensten voor Adullam, Spaans-Evangelische Zending, M'Buma… Adullam en M'Buma meest in de OGG (Bevervoorde) of OGGiN.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door margrietha »

Ik vind het nog vreemder als een plaatselijke predikant in zijn eigen gemeente een GBS dienst houdt, alleen het votum uitspreekt en niet de groet en eindigt met de bede uit de Avondzang. Met inderdaad het comité als kerkenraad, die de hand geeft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door eilander »

margrietha schreef:Ik vind het nog vreemder als een plaatselijke predikant in zijn eigen gemeente een GBS dienst houdt, alleen het votum uitspreekt en niet de groet en eindigt met de bede uit de Avondzang. Met inderdaad het comité als kerkenraad, die de hand geeft.
Kun je uitleggen waarom je dit zo vreemd vindt? Het is in elk geval geen gewone kerkdienst, want deze dienst staat niet onder toezicht van de kerkenraad.
Vanavond hebben wij in elk geval iets wat lijkt op jouw voorbeeld. Ze hebben er alleen nog wel een andere predikant bijgehaald.
Mij maakt het allemaal niet echt wat uit, ik vind het wel fijn om op een doordeweekse avond onder het Woord te zitten.
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door margrietha »

eilander schreef:
margrietha schreef:Ik vind het nog vreemder als een plaatselijke predikant in zijn eigen gemeente een GBS dienst houdt, alleen het votum uitspreekt en niet de groet en eindigt met de bede uit de Avondzang. Met inderdaad het comité als kerkenraad, die de hand geeft.
Kun je uitleggen waarom je dit zo vreemd vindt? Het is in elk geval geen gewone kerkdienst, want deze dienst staat niet onder toezicht van de kerkenraad.
Vanavond hebben wij in elk geval iets wat lijkt op jouw voorbeeld. Ze hebben er alleen nog wel een andere predikant bijgehaald.
Mij maakt het allemaal niet echt wat uit, ik vind het wel fijn om op een doordeweekse avond onder het Woord te zitten.
Het gaf bevreemding in de gemeente dat de eigen dominee ineens de zegen niet uitsprak, terwijl het verder net zo'n dienst is als op zondag
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mistig »

margrietha schreef:
eilander schreef:
margrietha schreef:Ik vind het nog vreemder als een plaatselijke predikant in zijn eigen gemeente een GBS dienst houdt, alleen het votum uitspreekt en niet de groet en eindigt met de bede uit de Avondzang. Met inderdaad het comité als kerkenraad, die de hand geeft.
Kun je uitleggen waarom je dit zo vreemd vindt? Het is in elk geval geen gewone kerkdienst, want deze dienst staat niet onder toezicht van de kerkenraad.
Vanavond hebben wij in elk geval iets wat lijkt op jouw voorbeeld. Ze hebben er alleen nog wel een andere predikant bijgehaald.
Mij maakt het allemaal niet echt wat uit, ik vind het wel fijn om op een doordeweekse avond onder het Woord te zitten.
Het gaf bevreemding in de gemeente dat de eigen dominee ineens de zegen niet uitsprak, terwijl het verder net zo'n dienst is als op zondag
Onze vorige predikant deed alleen aan zulke diensten (GBS) mee, wanneer de eigen kerkenraad in de bank zat en er dus gewoon de normale liturgie aangehouden kon worden. Wat mij betreft terecht.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door emigrant »

wat is de verklaring of achtergrond van het weglaten van de zegen?

de avondzang-zegen, ik krijg er vaak tranen van in de ogen zoals een ouderling die nu is overleden, die altijd hier uitsprak.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

emigrant schreef:wat is de verklaring of achtergrond van het weglaten van de zegen?

de avondzang-zegen, ik krijg er vaak tranen van in de ogen zoals een ouderling die nu is overleden, die altijd hier uitsprak.
Van ontroering of van verdriet?
-
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:wat is de verklaring of achtergrond van het weglaten van de zegen?
De reden is volgens mij dat het geen officiële kerkdienst mag zijn. Al hield zich daar niet iedereen aan. Tijdredes werden zo soms ook kerkdiensten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door emigrant »

Mannetje schreef:
emigrant schreef:wat is de verklaring of achtergrond van het weglaten van de zegen?

de avondzang-zegen, ik krijg er vaak tranen van in de ogen zoals een ouderling die nu is overleden, die altijd hier uitsprak.
Van ontroering of van verdriet?
Allebei. Zo’n kinderlijk mooie tekst ook.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Gijs Diederik »

margrietha schreef:Ik vind het nog vreemder als een plaatselijke predikant in zijn eigen gemeente een GBS dienst houdt, alleen het votum uitspreekt en niet de groet en eindigt met de bede uit de Avondzang. Met inderdaad het comité als kerkenraad, die de hand geeft.
Het komt mij altijd een beetje voor als kerkje spelen.
De broeders van het comité GBS of de SGP willen ook een keertje in het rijtje lopen, collecteren en voorlezen.
Ik vind dat altijd een beetje sneu.

Zo'n thema dienst voor SGP of GBS prima, maar is geen offciële eredienst met zegen.
Dus een andere liturgie.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bruna »

Gijs Diederik schreef:
margrietha schreef:Ik vind het nog vreemder als een plaatselijke predikant in zijn eigen gemeente een GBS dienst houdt, alleen het votum uitspreekt en niet de groet en eindigt met de bede uit de Avondzang. Met inderdaad het comité als kerkenraad, die de hand geeft.
Het komt mij altijd een beetje voor als kerkje spelen.
De broeders van het comité GBS of de SGP willen ook een keertje in het rijtje lopen, collecteren en voorlezen.
Ik vind dat altijd een beetje sneu.

Zo'n thema dienst voor SGP of GBS prima, maar is geen offciële eredienst met zegen.
Dus een andere liturgie.
Het is het beide niet. Geen kerkje spelen en geen officiële kerkdienst.
Wellicht wil GijsD ook in het rijtje lopen.
Piet Puk
Berichten: 5432
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Piet Puk »

emigrant schreef:wat is de verklaring of achtergrond van het weglaten van de zegen?

de avondzang-zegen, ik krijg er vaak tranen van in de ogen zoals een ouderling die nu is overleden, die altijd hier uitsprak.
Er is verschil tussen een preekbeurt en een spreekbeurt.
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Gijs Diederik »

Bruna schreef:
Gijs Diederik schreef:
margrietha schreef:Ik vind het nog vreemder als een plaatselijke predikant in zijn eigen gemeente een GBS dienst houdt, alleen het votum uitspreekt en niet de groet en eindigt met de bede uit de Avondzang. Met inderdaad het comité als kerkenraad, die de hand geeft.
Het komt mij altijd een beetje voor als kerkje spelen.
De broeders van het comité GBS of de SGP willen ook een keertje in het rijtje lopen, collecteren en voorlezen.
Ik vind dat altijd een beetje sneu.

Zo'n thema dienst voor SGP of GBS prima, maar is geen offciële eredienst met zegen.
Dus een andere liturgie.
Het is het beide niet. Geen kerkje spelen en geen officiële kerkdienst.
Wellicht wil GijsD ook in het rijtje lopen.
Sorry Bruna, wist niet dat jij in het GBS comité zat. :D
Ik wilde je niet kwetsen.
Ik probeerde duidelijk te maken dat het bijeenkomsten zijn en geen eredienst.
Dus laat het dan ook werkelijk een andere orde van bijeenkomst hebben.
Plaats reactie