Weekdiensten

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Geytenbeekje »

emigrant schreef:
Geytenbeekje schreef:
mulder schreef:Goede predikant die alleen wel wat meer op zijn horloge mag kijken
Ik heb de preek niet helemaal geluisterd, duurde me inderdaad iets te lang om de aandacht goed bij te houden.
nou ja....... een goede preek is toch niet aan tijd gebonden. Beetje vreemde reactie. Denk erom dominee een uur en langer niet..... ik moet mij kip nog gaan braden.

de Geest kijkt echt niet naar jouw horloge.

leg ook eens uit voor hen die deze dominee nog niet gehoord hebben, wat er dan zo goed is aan zijn preken. Ben benieuwd (vooral als er toch tussendoor op de klok wordt gekeken).
Hoe meer je moet verwerken van iets (informatie.preek)hoe lastiger het is om de aandacht vast te houden, savonds ben je ook wat moeier dan overdag . En om een preek te overdenken en toe te passen is het goed in zoveel mogelijk informatie te hebben wat je kan onthouden
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

emigrant schreef:
Geytenbeekje schreef:
mulder schreef:Goede predikant die alleen wel wat meer op zijn horloge mag kijken
Ik heb de preek niet helemaal geluisterd, duurde me inderdaad iets te lang om de aandacht goed bij te houden.
nou ja....... een goede preek is toch niet aan tijd gebonden. Beetje vreemde reactie. Denk erom dominee een uur en langer niet..... ik moet mij kip nog gaan braden.

de Geest kijkt echt niet naar jouw horloge.

leg ook eens uit voor hen die deze dominee nog niet gehoord hebben, wat er dan zo goed is aan zijn preken. Ben benieuwd (vooral als er toch tussendoor op de klok wordt gekeken).
Ik heb anders altijd het idee dat de heilige Geest zich voornamelijk concentreert op de eerste twintig minuten. Maar ik vermoed dat dit eerder mijn eigen persoonlijke eigenschap is.

Hoewel ik ooit hoorde dat ouden zeiden dat je ook de duivel in de kerk kunt preken. Als je na drie kwartier nog niet bent uitgepraat, dan lijkt me dat wel erg van toepassing.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik heb anders altijd het idee dat de heilige Geest zich voornamelijk concentreert op de eerste twintig minuten. Maar ik vermoed dat dit eerder mijn eigen persoonlijke eigenschap is.
Dat denk ik ook. Het zal vast aan je concentratievermogen liggen... ;)

Onlangs hoorde ik een dominee, en werkelijk waar, hij ging 10 minuten langer door, maar ik had het idee maar 5 minuten in de kerk te zitten. Als een dominee werkelijk vol overgave mag spreken, dan is een uur niks en dan is de dienst, voor je het weet, om.

Of heb je daar geen ervaring mee?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

Delftenaar schreef:
emigrant schreef:nou ja....... een goede preek is toch niet aan tijd gebonden. Beetje vreemde reactie. Denk erom dominee een uur en langer niet..... ik moet mij kip nog gaan braden.

de Geest kijkt echt niet naar jouw horloge.
Waarom hangt er dan in zoveel kerkgebouwen van de GG een klok? In andere kerkgenootschappen kom je dat amper tegen.
Is dat verkeerd?
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door refo »

Delftenaar schreef:
emigrant schreef:nou ja....... een goede preek is toch niet aan tijd gebonden. Beetje vreemde reactie. Denk erom dominee een uur en langer niet..... ik moet mij kip nog gaan braden.

de Geest kijkt echt niet naar jouw horloge.
Waarom hangt er dan in zoveel kerkgebouwen van de GG een klok? In andere kerkgenootschappen kom je dat amper tegen.
Dat is voor de dominee. Het is best moeilijk om een uur vol te preken. Zo kan hij de tijd een beetje indelen. Als er op zijn briefje staat 20 minuten en er zijn er pas 12 om, dan moet er nog wat bij. Sommige dss leggen hun horloge op de kanselbijbel voor dat doel.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Delftenaar schreef:
emigrant schreef:nou ja....... een goede preek is toch niet aan tijd gebonden. Beetje vreemde reactie. Denk erom dominee een uur en langer niet..... ik moet mij kip nog gaan braden.

de Geest kijkt echt niet naar jouw horloge.
Waarom hangt er dan in zoveel kerkgebouwen van de GG een klok? In andere kerkgenootschappen kom je dat amper tegen.
Dat is voor de dominee. Het is best moeilijk om een uur vol te preken. Zo kan hij de tijd een beetje indelen. Als er op zijn briefje staat 20 minuten en er zijn er pas 12 om, dan moet er nog wat bij. Sommige dss leggen hun horloge op de kanselbijbel voor dat doel.
Ik geloof dat het steeds minder voorkomt dat een preek "om des tijdswille" ingekort moet worden... Ik heb dat vroeger vele malen gehoord. Nu bijna nooit meer. Alles is blijkbaar tot in de puntjes uitgewerkt, en soms zelfs uitgeschreven. Dan komt het soms een beetje vreemd over als zo'n dominee bidt om de hulp en leiding van de Heilige Geest. Hij heeft het immers blijkbaar al klaar? Tja zo geven de dingen wel eens wat te denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door gallio »

refo schreef:
Delftenaar schreef:
emigrant schreef:nou ja....... een goede preek is toch niet aan tijd gebonden. Beetje vreemde reactie. Denk erom dominee een uur en langer niet..... ik moet mij kip nog gaan braden.

de Geest kijkt echt niet naar jouw horloge.
Waarom hangt er dan in zoveel kerkgebouwen van de GG een klok? In andere kerkgenootschappen kom je dat amper tegen.
Dat is voor de dominee. Het is best moeilijk om een uur vol te preken. Zo kan hij de tijd een beetje indelen. Als er op zijn briefje staat 20 minuten en er zijn er pas 12 om, dan moet er nog wat bij. Sommige dss leggen hun horloge op de kanselbijbel voor dat doel.
Onze ds. kijkt op de klok achterin de kerkzaal of naar het gezicht van z'n vrouw. En dan zegt hij dat hij nog x minuten de tijd heeft, of de frons op het gezicht van zijn vrouw vertelt hem dat hij over de tijd gaat. Best wel fijn dat iedereen daar ontspannen mee om kan gaan.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:Ik geloof dat het steeds minder voorkomt dat een preek "om des tijdswille" ingekort moet worden... Ik heb dat vroeger vele malen gehoord. Nu bijna nooit meer. Alles is blijkbaar tot in de puntjes uitgewerkt, en soms zelfs uitgeschreven. Dan komt het soms een beetje vreemd over als zo'n dominee bidt om de hulp en leiding van de Heilige Geest. Hij heeft het immers blijkbaar al klaar? Tja zo geven de dingen wel eens wat te denken.
Dat sluit elkaar toch niet uit? De predikant heeft de verplichting om zijn predikatie goed en getrouw voor te bereiden. Daarbenevens heeft hij de hulp en leiding van de Heilige Geest nog steeds nodig.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Mister schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof dat het steeds minder voorkomt dat een preek "om des tijdswille" ingekort moet worden... Ik heb dat vroeger vele malen gehoord. Nu bijna nooit meer. Alles is blijkbaar tot in de puntjes uitgewerkt, en soms zelfs uitgeschreven. Dan komt het soms een beetje vreemd over als zo'n dominee bidt om de hulp en leiding van de Heilige Geest. Hij heeft het immers blijkbaar al klaar? Tja zo geven de dingen wel eens wat te denken.
Dat sluit elkaar toch niet uit? De predikant heeft de verplichting om zijn predikatie goed en getrouw voor te bereiden. Daarbenevens heeft hij de hulp en leiding van de Heilige Geest nog steeds nodig.
Dat is waar, een predikant mag nooit onvoorbereid de kansel op, normaal gesproken, ik ken een uitzondering die ik wellicht de afgelopen 10 jaar eens genoemd heb.
Toch lijkt de afhankelijkheid minder, dominees lijken zekerder. En het spontaan bijvoegen in de preek (wat de actualiteit en aandacht goed kan bevorderen) hoor ik niet zo veel meer. Neem b.v. die keer in 1979, september was het, in de kerk van Enter. Ds. Koster ging voor in gebed. Tijdens het gebed trok een muziekkorps door het dorp, en hield net stil voor het kerkgebouw. Ds. speelde er meteen op in in zijn gebed. Hij zegt, even vrij citeren: Nu horen wij de muziek, de wereld viert feest, maar zouden wij vanavond hier eens feest mogen vieren? Na het gebed gaf ds. een psalm op: 'k Ben door Uwe wet te schenden, krom van lenden, enz. Ds. zei na het voorlezen van de psalm: Dat zullen ze daar buiten wel niet zingen, en ik denk dat velen in de kerk het ook niet zullen kunnen zingen.
Wat ik bedoel, het spontaan improviseren, en een woord op zijn tijd dat actueel is kan niet in een uitgeschreven preek worden benoemd. Ik heb preken gehoord waarin de intonatie, de punt en de komma zelfs helemaal een kopie van een eerdere preek was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof dat het steeds minder voorkomt dat een preek "om des tijdswille" ingekort moet worden... Ik heb dat vroeger vele malen gehoord. Nu bijna nooit meer. Alles is blijkbaar tot in de puntjes uitgewerkt, en soms zelfs uitgeschreven. Dan komt het soms een beetje vreemd over als zo'n dominee bidt om de hulp en leiding van de Heilige Geest. Hij heeft het immers blijkbaar al klaar? Tja zo geven de dingen wel eens wat te denken.
Dat sluit elkaar toch niet uit? De predikant heeft de verplichting om zijn predikatie goed en getrouw voor te bereiden. Daarbenevens heeft hij de hulp en leiding van de Heilige Geest nog steeds nodig.
Dat is waar, een predikant mag nooit onvoorbereid de kansel op, normaal gesproken, ik ken een uitzondering die ik wellicht de afgelopen 10 jaar eens genoemd heb.
Toch lijkt de afhankelijkheid minder, dominees lijken zekerder. En het spontaan bijvoegen in de preek (wat de actualiteit en aandacht goed kan bevorderen) hoor ik niet zo veel meer. Neem b.v. die keer in 1979, september was het, in de kerk van Enter. Ds. Koster ging voor in gebed. Tijdens het gebed trok een muziekkorps door het dorp, en hield net stil voor het kerkgebouw. Ds. speelde er meteen op in in zijn gebed. Hij zegt, even vrij citeren: Nu horen wij de muziek, de wereld viert feest, maar zouden wij vanavond hier eens feest mogen vieren? Na het gebed gaf ds. een psalm op: 'k Ben door Uwe wet te schenden, krom van lenden, enz. Ds. zei na het voorlezen van de psalm: Dat zullen ze daar buiten wel niet zingen, en ik denk dat velen in de kerk het ook niet zullen kunnen zingen.
Wat ik bedoel, het spontaan improviseren, en een woord op zijn tijd dat actueel is kan niet in een uitgeschreven preek worden benoemd. Ik heb preken gehoord waarin de intonatie, de punt en de komma zelfs helemaal een kopie van een eerdere preek was.
Dat zal toch nu ook wel gebeuren ? (ik heb het zelf nog niet meegemaakt)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
Mister schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof dat het steeds minder voorkomt dat een preek "om des tijdswille" ingekort moet worden... Ik heb dat vroeger vele malen gehoord. Nu bijna nooit meer. Alles is blijkbaar tot in de puntjes uitgewerkt, en soms zelfs uitgeschreven. Dan komt het soms een beetje vreemd over als zo'n dominee bidt om de hulp en leiding van de Heilige Geest. Hij heeft het immers blijkbaar al klaar? Tja zo geven de dingen wel eens wat te denken.
Dat sluit elkaar toch niet uit? De predikant heeft de verplichting om zijn predikatie goed en getrouw voor te bereiden. Daarbenevens heeft hij de hulp en leiding van de Heilige Geest nog steeds nodig.
Dat is waar, een predikant man nooit onvoorbereid de kansel op, normaal gesproken, ik ken een uitzondering die ik wellicht de afgelopen 10 jaar eens genoemd heb.
Toch lijkt de afhankelijkheid minder, dominees lijken zekerder. En het spontaan bijvoegen in de preek (wat de actualiteit en aandacht goed kan bevorderen) hoor ik niet zo veel meer. Neem b.v. die keer in 1979, september was het, in de kerk van Enter. Ds. Koster ging voor in gebed. Tijdens het gebed trok een muziekkorps door het dorp, en hield stil voor het kerkgebouw. Ds. speelde er meteen op in in zijn gebed. Hij zegt, even vrij citeren: Nu horen wij de muziek, de wereld viert feest, maar zouden wij vanavond hier eens feest mogen vieren? Na het gebed gaf ds. een psalm op: 'k Ben door Uwe wet te schenden, krom van lenden, enz. Ds. zei na het voorlezen van de psalm: Dat zullen ze daar buiten wel niet zingen, en ik denk dat velen in de kerk het ook niet zullen kunnen zingen.
Wat ik bedoel, het spontaan inproviseren, en een woord op zijn tijd dat actueel is kan niet in een uitgeschreven preek worden benoemd. Ik heb preken gehoord waarin de intonatie, de punt en de komma zelfs helemaal een kopie van een eerdere preek was.
Recent vertaalden ds. W. Harinck en ds. J. van Rijswijk 'rumoer' van buiten direct door in hun preek. Verder hoor ik juist heel regelmatig voorbeelden en toepassingen in preken die direct aansluiten bij de aanwezige personen, een voorval in de omgeving, de drukte rondom een evenement of anderszins. Ds. C.G. Vreugdenhil, ds. R. Kattenberg, ds. W.A. Zondag en ds. W. Visscher hoor ik het ook doen.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Delftenaar schreef:
emigrant schreef:nou ja....... een goede preek is toch niet aan tijd gebonden. Beetje vreemde reactie. Denk erom dominee een uur en langer niet..... ik moet mij kip nog gaan braden.

de Geest kijkt echt niet naar jouw horloge.
Waarom hangt er dan in zoveel kerkgebouwen van de GG een klok? In andere kerkgenootschappen kom je dat amper tegen.
Dat is voor de dominee. Het is best moeilijk om een uur vol te preken. Zo kan hij de tijd een beetje indelen. Als er op zijn briefje staat 20 minuten en er zijn er pas 12 om, dan moet er nog wat bij. Sommige dss leggen hun horloge op de kanselbijbel voor dat doel.
Sommige? Ik ken er een heleboel uit de volle breedte van de Ger. Gem. die dat doen.

Sommige dominees houden zich zodanig aan de tijd dat ze precies na anderhalf uur klaar zijn. Ik denk dan aan bijvoorbeeld ds. J. van Rijswijk of ds. C. van Krimpen.


@Wandelende, er zijn er nog veel meer hoor. Ds. Baan, ds. De Heer, ds. Van Krimpen, ds. De Wit, ds. Van Aalst, en ga zo maar door.

Zeker zijn er ook dominees die de preek een soort van ingestuurd hebben, dus ik kan de mening van @DIA deels wel begrijpen. Maar dat zijn er mijns inziens maar enkele.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: Ik geloof dat het steeds minder voorkomt dat een preek "om des tijdswille" ingekort moet worden... Ik heb dat vroeger vele malen gehoord. Nu bijna nooit meer. Alles is blijkbaar tot in de puntjes uitgewerkt, en soms zelfs uitgeschreven. Dan komt het soms een beetje vreemd over als zo'n dominee bidt om de hulp en leiding van de Heilige Geest. Hij heeft het immers blijkbaar al klaar? Tja zo geven de dingen wel eens wat te denken.
Een dominee is geroepen om Gods Woord te preken.
En hoe hij dat doet, d.m.v. een preekschets of (deels) uitgeschreven, of improvisatie, dat doet er helemaal niet toe. Dat heeft niks met het waarheidsgehalte te maken.
Een dominee heeft tijdens de dienst de verantwoordelijkheid die de Heere hem oplegt, en de gemeente heeft de verantwoordelijkheid om naar dat Woord te luisteren voor eigen hart.
Daarom hebben zowel de dominee als de gemeente de hulp en de leiding van de Heilige Geest nodig.
Het gaat om het Woord, niet de manier waarop een preek tot stand is gekomen.
Laten we oppassen - vooral ook bij improvisatie - dat er een verkeerde gemoedelijkheid wordt gewekt waardoor een gemoedstoestand ontstaat die weliswaar makkelijk voor bevinding wordt gehouden, maar het in feite helemaal niet is.
Voor dit soort praktijken wil ik ernstig waarschuwen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:@Wandelende, er zijn er nog veel meer hoor. Ds. Baan, ds. De Heer, ds. Van Krimpen, ds. De Wit, ds. Van Aalst, en ga zo maar door.
O, dat zal zeer zeker. Ik snap dat er enig evenwicht aangebracht moest worden. :slurp
Overigens eerstgenoemde heb ik het nog niet horen doen. Laatstgenoemde inderdaad zeker wel!
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:Ik snap dat er enig evenwicht aangebracht moest worden. :slurp
Natuurlijk. Dat kun je verwachten. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie