Weekdiensten

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:Dat gaat in de Gereformeerde Gemeenten van Barneveld-Centrum en Barneveld-Zuid niet op...
Dat klopt; de betreffende dienst in de GGiN te Hendrik-Ido-Ambacht wel. Voor de rest is, Mara refereert hier al aan, al eerder over gesproken. Toen betrof het vooral Barneveld als onderwerp voor zover ik mij herinner. Maar ik zou zeggen laten we deze rotonde niet overdoen. :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:Dat gaat in de Gereformeerde Gemeenten van Barneveld-Centrum en Barneveld-Zuid niet op...
Dat klopt; de betreffende dienst in de GGiN te Hendrik-Ido-Ambacht wel. Voor de rest is, Mara refereert hier al aan, al eerder over gesproken. Toen betrof het vooral Barneveld als onderwerp voor zover ik mij herinner. Maar ik zou zeggen laten we deze rotonde niet overdoen. :)
Nee, inderdaad, we zullen het hierover waarschijnlijk toch niet (gauw) eens worden, veronderstel ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:
Mara schreef:Bijzonder, een doopdienst op dinsdagavond.
Dat zie je niet vaak meer.
Recent in een GG in de Hoekse Waard ook nog. Op woensdag.
Met welke reden?
Ik herinner me nog felle discussies hierover. :sweat
Wat zou er overigens op tegen kunnen zijn om een doopdienst tijdens een weekdienst te doen?
(~)
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Wandelende schreef:Wat zou er overigens op tegen kunnen zijn om een doopdienst tijdens een weekdienst te doen?
Het grootste bezwaar ligt gelegen in het feit dat in een weekdienst niet de gehele gemeente (incl. kinderen) aanwezig is (zieken en etc. uitgezonderd). Daar is wat voor te zeggen, aangezien de bediening van de doop zichtbare prediking is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

JCRyle schreef:
Wandelende schreef:Wat zou er overigens op tegen kunnen zijn om een doopdienst tijdens een weekdienst te doen?
Het grootste bezwaar ligt gelegen in het feit dat in een weekdienst niet de gehele gemeente (incl. kinderen) aanwezig is (zieken en etc. uitgezonderd). Daar is wat voor te zeggen, aangezien de bediening van de doop zichtbare prediking is.
Eens.
En wat nog meer?
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mara »

Wandelende schreef: Wat zou er overigens op tegen kunnen zijn om een doopdienst tijdens een weekdienst te doen?
Lees dit topic maar even rustig door. Neem je tijd. ;)
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... hilit=doop
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
JCRyle schreef:
Wandelende schreef:Wat zou er overigens op tegen kunnen zijn om een doopdienst tijdens een weekdienst te doen?
Het grootste bezwaar ligt gelegen in het feit dat in een weekdienst niet de gehele gemeente (incl. kinderen) aanwezig is (zieken en etc. uitgezonderd). Daar is wat voor te zeggen, aangezien de bediening van de doop zichtbare prediking is.
Eens.
En wat nog meer?
Het is een sacrament. En aangezien het Heilig Avondmaal én de Heilige Doop beiden onder anderen bedoeld zijn om Gods kinderen te versterken, is het niet juist als de Heilige Doop wordt ondergewaardeerd aan het Heilig Avondmaal. De sacramenten horen in de eerste plaats in de zondagse eredienst bediend te worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:Het is een sacrament. En aangezien het Heilig Avondmaal én de Heilige Doop beiden onder anderen bedoeld zijn om Gods kinderen te versterken, is het niet juist als de Heilige Doop wordt ondergewaardeerd aan het Heilig Avondmaal. De sacramenten horen in de eerste plaats in de zondagse eredienst bediend te worden.
Tenzij het Heilig Avondmaal ook doordeweeks bediend wordt. Dat gebeurt ook in sommige kerken (bijvoorbeeld met feestdagen).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:Het is een sacrament. En aangezien het Heilig Avondmaal én de Heilige Doop beiden onder anderen bedoeld zijn om Gods kinderen te versterken, is het niet juist als de Heilige Doop wordt ondergewaardeerd aan het Heilig Avondmaal. De sacramenten horen in de eerste plaats in de zondagse eredienst bediend te worden.
Tenzij het Heilig Avondmaal ook doordeweeks bediend wordt. Dat gebeurt ook in sommige kerken (bijvoorbeeld met feestdagen).
Ook in de betreffende GG-gemeente en de 3 daaruit ontstane dochtergemeenten?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef: Wat zou er overigens op tegen kunnen zijn om een doopdienst tijdens een weekdienst te doen?
Lees dit topic maar even rustig door. Neem je tijd. ;)
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... hilit=doop
Dankje.
Het was voor mij de eerste keer in m'n leven om doordeweeks een doopdienst mee te maken.
Mensen zullen er vast een reden voor hebben. Ik ga het lezen. ;)
(~)
mark1985
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door mark1985 »

JCRyle schreef:
Wandelende schreef:Wat zou er overigens op tegen kunnen zijn om een doopdienst tijdens een weekdienst te doen?
Het grootste bezwaar ligt gelegen in het feit dat in een weekdienst niet de gehele gemeente (incl. kinderen) aanwezig is (zieken en etc. uitgezonderd). Daar is wat voor te zeggen, aangezien de bediening van de doop zichtbare prediking is.
Dat die mensen niet komen is hun (grotendeels) eigen keus natuurlijk
mark1985
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door mark1985 »

Tenzij het Heilig Avondmaal ook doordeweeks bediend wordt. Dat gebeurt ook in sommige kerken (bijvoorbeeld met feestdagen).[/quote]

Die gemeentes zijn er zelfs ook en niet eens op de feestdag.
Als avondmaalsgangers niet op zondag met de auto rijden en te ver weg wonen om op zondag te komen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
JCRyle schreef:
Wandelende schreef:Wat zou er overigens op tegen kunnen zijn om een doopdienst tijdens een weekdienst te doen?
Het grootste bezwaar ligt gelegen in het feit dat in een weekdienst niet de gehele gemeente (incl. kinderen) aanwezig is (zieken en etc. uitgezonderd). Daar is wat voor te zeggen, aangezien de bediening van de doop zichtbare prediking is.
Eens.
En wat nog meer?
Het is een sacrament. En aangezien het Heilig Avondmaal én de Heilige Doop beiden onder anderen bedoeld zijn om Gods kinderen te versterken, is het niet juist als de Heilige Doop wordt ondergewaardeerd aan het Heilig Avondmaal. De sacramenten horen in de eerste plaats in de zondagse eredienst bediend te worden.
Een jaar of acht geleden vroegen wij of de Doop ook doordeweeks bediend kon worden, ivm familie uit GGiN die zondags hun kerk niet voorbij wilden rijden. Echter, bovengenoemde argument werd ook gebruikt. We mogen de HD niet onderwaarderen tov het HA.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Nasrani »

Waarom zou je op zondag niet eenmalig naar een doopdienst kunnen als je wordt uitgenodigd? Dan ben je toch wettig verhinderd om in je eigen kerk te zijn.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannes »

Nasrani schreef:Waarom zou je op zondag niet eenmalig naar een doopdienst kunnen als je wordt uitgenodigd? Dan ben je toch wettig verhinderd om in je eigen kerk te zijn.
Binnen de GGiN/rechts GG rijden ze niet met de auto op zondag.
Plaats reactie