Weekdiensten

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door GGotK »

Hoe kunnen wij uw bezoek aan weekdiensten het beste typeren?

1. Ik bezoek trouw alle weekdiensten in mijn gemeente
2. Ik bezoek alle weekdiensten, maar alleen indien dit uit komt in mijn agenda (verjaardagen. vergaderingen etc gaan voor)
3. Ik bezoek weekdiensten in andere gemeenten, om eens een andere predikant te kunnen beluisteren
4. Ik bezoek weekdiensten in andere kerkgenootschappen
5. Ik bezoek geen weekdiensten
Laatst gewijzigd door GGotK op 17 jul 2018, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

5. Behalve dan de evensongs. Maar ik vraag me af of je die onder de categorie 'weekdienst' wilt laten vallen.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bruna »

1. Om de beurt met mijn vrouw. De jongste nemen we savonds niet mee. Oudere kinderen wel.
Wel eens diensten in andere gemeente door de week maar is weer al tijd geleden.
Prioriteit heeft wat ons betreft om diensten in eigen gemeente te bezoeken, uitzonderingen daargelaten.
Laatst gewijzigd door Bruna op 17 jul 2018, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door refo »

Predikanten beluisteren is niet goed. In een andere discussie worden predikanten ook al in categorieën ingedeeld, variërend van dag naar nacht.
Wie naar de kerk gaat, weet niet wat er komt. Ga je echter een predikant beluisteren dan weet je blijkbaar wel wat er komt, omdat je hem hebt goedgekeurd. Dat is het ergste wat een predikant kan overkomen: dat hij wordt geëerd, omdat híj het mensen naar de zin maakt.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ik ben het daar niet mee eens. Je kunt met enige bezwaren lid blijven van de kerk waarin God jou heeft geplaatst, en daar allerlei wind van leer of -en dat kan ook heel vervelend zijn- allerlei wonderlijkheden zien langskomen. Mijns inziens mag je er in de planning (vakantie, bezoek) best rekening mee houden wie wanneer waar voorgaat.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Wet en Evangelie »

Oud Gereformeerde Gemeente te Ochten-Echteld
D.V. dinsdag 24 juli 19.30 uur Ds. H.H. Romkes
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannetje »

GGotK schreef:Hoe kunnen wij uw bezoek aan weekdiensten het beste typeren?

1. Ik bezoek trouw alle weekdiensten in mijn gemeente
2. Ik bezoek alle weekdiensten, maal alleen indien dit uit komt in mijn agenda (verjaardagen. vergaderingen etc gaan voor)
3. Ik bezoek weekdiensten in andere gemeenten, om eens een andere predikant te kunnen beluisteren
4. Ik bezoek weekdiensten in andere kerkgenootschappen
5. Ik bezoek geen weekdiensten
Hoofdzakelijk 1, met een vleugje 2.

Omdat men in onze toekomstige gemeente geen weekdiensten lijkt te kennen, zou een andere gemeente/kerkverband wellicht tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren.
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:
GGotK schreef:Hoe kunnen wij uw bezoek aan weekdiensten het beste typeren?

1. Ik bezoek trouw alle weekdiensten in mijn gemeente
2. Ik bezoek alle weekdiensten, maal alleen indien dit uit komt in mijn agenda (verjaardagen. vergaderingen etc gaan voor)
3. Ik bezoek weekdiensten in andere gemeenten, om eens een andere predikant te kunnen beluisteren
4. Ik bezoek weekdiensten in andere kerkgenootschappen
5. Ik bezoek geen weekdiensten
Hoofdzakelijk 1, met een vleugje 2.

Omdat men in onze toekomstige gemeente geen weekdiensten lijkt te kennen, zou een andere gemeente/kerkverband wellicht tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren.
1 en 3. Met als reden voor 3 dat ik een serie bijbellezingen wil volgen omwille van de inhoud en niet voor de andere predikant.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Ik mis "geen weekdiensten" inderdaad ook in de opties. De gematigde GG kennen van oudsher geen weekdiensten, bij mijn weten. Ik weet ook niet wanneer dat is opgekomen of juist afgeschaft.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik mis "geen weekdiensten" inderdaad ook in de opties. De gematigde GG kennen van oudsher geen weekdiensten, bij mijn weten. Ik weet ook niet wanneer dat is opgekomen of juist afgeschaft.
Ik kom weer bijna in de verleididng om te vragen een omschrijving te geven van wat "gematigde GG's" zijn in uw ogen.
Als we de predikers noemen die ik boven heb genoemd zitten we denk ik wel in de kern van 1907.
Maar goed, ik zal de vraag maar niet stellen omdat we zo toch niet nader komen. Gematigd houdt ergens een tussenweg in,
zo komt het bij mij over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Nou, één van de kenmerken is dus dat er geen weekdiensten zijn;-)

Maar dat is Mannetje niet met mij eens, want die noemt een gemeente links die wel weekdiensten kent. Zo zie je maar dat je over verschillende dingen verschillend kunt denken.

Het is allemaal niet zo zwart-wit.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mistig »

GGotK schreef:Hoe kunnen wij uw bezoek aan weekdiensten het beste typeren?

1. Ik bezoek trouw alle weekdiensten in mijn gemeente
2. Ik bezoek alle weekdiensten, maal alleen indien dit uit komt in mijn agenda (verjaardagen. vergaderingen etc gaan voor)
3. Ik bezoek weekdiensten in andere gemeenten, om eens een andere predikant te kunnen beluisteren
4. Ik bezoek weekdiensten in andere kerkgenootschappen
5. Ik bezoek geen weekdiensten
Mijn insteek is 1, met een klein beetje 2. Een vergadering laat ik niet schieten, maar ik probeer er zeker rekening mee te houden in de planning. Ook 3. Een enkele keer wil ik wel eens een weekdienst in een andere gemeente beluisteren.
Andere kerkverbanden bezoek ik doordeweeks eigenlijk nooit. Wel op zondag, maar die gemeenten die ik dan bezoek kennen (helaas) geen weekdiensten.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nou, één van de kenmerken is dus dat er geen weekdiensten zijn;-)

Maar dat is Mannetje niet met mij eens, want die noemt een gemeente links die wel weekdiensten kent. Zo zie je maar dat je over verschillende dingen verschillend kunt denken.

Het is allemaal niet zo zwart-wit.
U blinkt inderdaad uit door vaagheid :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

Terwijl ik toch een heel uitgesproken persoonlijkheid heb. Maar inderdaad, ik vind dat je de minieme verschillen binnen het gereformeerd protestantisme niet teveel op de spits moet drijven.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Brbndr »

DDD schreef:Terwijl ik toch een heel uitgesproken persoonlijkheid heb. Maar inderdaad, ik vind dat je de minieme verschillen binnen het gereformeerd protestantisme niet teveel op de spits moet drijven.
Hoeveel weekdiensten zouden er geweest zijn 100 jaar geleden bijvoorbeeld, of 200 jaar geleden? Zouden ds. Hellenbroek of ds. Smijtegelt, ds. vanderGroe, of ds. vandenOever ook regelmatig weekdiensten gehouden hebben?
Plaats reactie